Auteur Topic: Wanneer worden we weer positief over de kerk?  (gelezen 3435 keer)

wicher

• Bekijk profiel
Wanneer worden we weer positief over de kerk?
« Reactie #15 Gepost op: januari 11, 2003, 08:31:57 pm »

quote:

op 05 Jan 2003 23:30:19 schreef dsWim:
...- Wat mag er eigenlijk veranderen in onze kerken? Dat lijkt me uiteindelijk de grote hamvraag. Er is een groep die laat weten dat er eigenlijk niets mag veranderen. Dat lijkt me hopeloos. Wat niet verandert dat is dood. Er is een kleine groep die vindt dat alles anders moet. Dat is even hopeloos. De echte spanning in de kerken proef ik tussen een grote groep die er van overtuigd is dat kerk zijn echt veel beter kan en een andere grote groep die dat alleen maar heel langzaam en tot op zekere hoogte wil toegeven. Dat zijn niet de extremen. Deze spanning speelt juist in het midden van de kerken. We gaan niet weer positief over onze kerken worden als we het daar niet over hebben.

...
Sorry voor dit veel te lange stuk ;((
Groeten!
Ik ben het hier 100% mee eens, voor een volledig beeld van mijn analyse en visie verwijs ik naar een document gepubliceerd via mijn web site
http://home.tiscali.nl/gelovig_veranderen
daar komt naast waarom er veranderd moet worden
ook aande orde wat moet veranderen in deze post moderne tijd.
bovendien ook de manier waarop een gemeente, gelovige en kerkverband moet groeien en aanpassen, want daarin blijken kerken in het verleden (en nog) mijns inziens zwaar tekort geschoten in het betonen van onderlinge liefde. men bewandelde het pad van de dreiging maar wat graag.
Diversiteit is onze Kracht!
weest gegroet!

wicher

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 11, 2003, 08:41:27 pm »

quote:

op 07 Jan 2003 22:09:27 schreef DoubleUP:
op 07 Jan 2003 19:29:01 schreef Peter:
Stelling: als je wandelt met God, dan discussieer je net zolang tot je het eens bent!

Eigenlijk moet ik Peter's hele stuk quoten, maar dat vult teveel scherm.
Ik ben heel blij met die bijdrage!

Over de stelling, die staat als een huis als je het vanaf de positieve kant bekijkt. Maar aan de andere kant zou ik mensen die heel overtuigd van hun gelijk zijn, en hard van de daken schreeuwen, niet direct willen verwijten dat ze niet met God wandelen. Helaas zijn er veel 'oprecht' bezwaarden.
Ook zij hebben het beste met de kerk voor, vanuit hun standpunt dan!

Zij zouden de aanbevelingen onderaan De Vries' artikel bijzondere aandacht moeten geven. De overigen ook natuurlijk.
http://home.tiscali.nl/gelovig_veranderen/img12.gif
op mijn website een document waarin conflict behandeling aan  de orde komt. klik op pagina twee en download bovenstaand bestand (in pdf)
http://home.tiscali.nl/gelovig_veranderen/
laat maar weten wat jullie ervan vinden. Maar mijns inzien is binnen de kerk onder het mom van principe te vaak de zorg voor het resultaat groter geweest dan de zorg voor de onderlinge relatie. (niet geheel in overeenstemming met de oproep van onze heiland)!
weest gegroet!

toppie

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 18, 2003, 05:40:53 pm »
We worden positief in de kerk, als Jezus het weer voor het zeggen heeft.

Als ik dit lees, mijn mening dit, mijn mening dat. Waar is Jezus?

We zitten zo vast aan de regels en wettjes dat we er een slaaf van zijn geworden (Gal 5 )  We durven niet eens meer de touwtjes uit handen te geven. We verpakken alles in regels en wetten, synodes enz. Logisch dat de reformatorische kerken leeglopen.

De vraagstelling wanneer worden we weer positief over de kerk moet zijn:
WANNEER WORDEN WE WEER POSITIEF OVER JEZUS?
Eef

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 19, 2003, 04:01:26 pm »

quote:

op 18 Jan 2003 17:40:53 schreef toppie:
We worden positief in de kerk, als Jezus het weer voor het zeggen heeft.
Als ik dit lees, mijn mening dit, mijn mening dat. Waar is Jezus? [1]
We zitten zo vast aan de regels en wettjes dat we er een slaaf van zijn geworden (Gal 5 )  We durven niet eens meer de touwtjes uit handen te geven. We verpakken alles in regels en wetten, synodes enz.[2]
 Logisch dat de reformatorische kerken leeglopen. [4]
De vraagstelling wanneer worden we weer positief over de kerk moet zijn:
WANNEER WORDEN WE WEER POSITIEF OVER JEZUS?[3]

Ik ben het met veel van jouw opmerkingen eens.
Maar toch wat opmerkingen. (Ik heb in de quotes [1] cijfers gezet om aan te geven waaraan ik refereer)

[1] Helemaal mee eens! Christenen volgen Jezus, Hij moet het voor het zeggen hebben.
[2] Hier heb ik moeite mee. Om de eenheid van de kerken te waarborgen, zodat we niet allemaal op drift raken en uitwaaieren en het ieder voor zich wordt, en dan zijn afspraken nodig (da's wat anders dan wetjes enzo), want
[3] We moeten niet vergeten dat de Kerk het Lichaam van Christus is, waarvan Hij het Hoofd is. In de Kerk horen we dus thuis! Dus wat mij betreft mag je zeggen, over deze stelling dat je Jezus en Kerk mag uitwisselen. (Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze gelijk zijn, maar wel dat wij bij Hem horen). We moeten Hem dan wel in de Kerk zoeken.
[4] De GKv lopen niet leeg, OK, we groeien ook niet hard, maar afgelopen jaar met meer dan 700 mensen.
Altijd in voor verbeteringen!

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 19, 2003, 06:29:34 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 16:01:26 schreef DoubleUP:

[4] De GKv lopen niet leeg, OK, we groeien ook niet hard, maar afgelopen jaar met meer dan 700 mensen.
En waar komt die groei dan vandaan?
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 19, 2003, 07:24:02 pm »
Waar die groei vandaan komt?
Netto is dat autonoom waarschijnlijk (= geboorten > toetredingen - ontzeggingen)
Maar maakt dat uit?
Bij 'andere kerken' is geboorten + toetredingen - ontzeggingen < 0.

Bij ons is de toekomst inderdaad niet erg rooskleurig, als het aan ons mensen ligt.
700 per jaar, dat duurt nog erg lang voor Nederlaand vrijgemaakt is ;)
We zullen dus alles moeten doen om weer postitief te worden over de kerk, zodat ontzeggingen = 0, toetredingen + geboorten = zo groot mogelijk!

Overigens wilde ik met mijn vorige reactie over 'de Kerk is het Lichaam van Christus' niet expliciet zeggen dat het instituut kerk zoals de GKv de enige mogelijke vorm is. Maar het is wel een goede. En de GKv en andere initiatieven moeten elkaar zoveel mogelijk versterken, en niet in de wielen rijden.

Thijsie

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 19, 2003, 07:37:03 pm »
Nieuwerkerk!!!!!

Thijsie

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 19, 2003, 07:37:22 pm »
toch dsWim?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 19, 2003, 10:36:50 pm »
Even weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: wat vinden jullie van de reactie van A. Dekker in het ND van afgelopen vrijdag 17 januari (pag. 7) op het artikel van de Vries?

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 20, 2003, 01:34:19 am »
Ha Thijsie, er zijn meer dsWims...
Maar wees vooral blij met Nieuwerkerk!
Je ziet echt wel waar het evangelie de (kerk)dienst uitmaakt...
shoot me again, I ain't dead yet

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 21, 2003, 10:17:42 pm »

quote:

op 19 Jan 2003 22:36:50 schreef Peter:
Even weer terug naar het oorspronkelijke onderwerp: wat vinden jullie van de reactie van A. Dekker in het ND van afgelopen vrijdag 17 januari (pag. 7) op het artikel van de Vries?

Ik heb het artikel gelezen. En met stijgende bewondering.
Ik vind gelukkig iets terug van begrip voor de frustratie van zowel 'rechts' als 'midden' en 'links'.

Een goed artikel: ook al omdat ik vind dat zijn slotzin ('Misschien is het wel de genade van het midden, hierin links en rechts te kunnen helpen,...) een heel goede oproep is. Die je m.i. kunt 'uitbreiden' naar hulp vanuit en naar drie kanten:
"links helpt rechts helpt midden helpt links helpt...."

Ook een open reactie op het schrijven van De Vries. Daar ben ik ook blij mee: het stuk van De Vries is inderdaad makkelijk om te buigen in een negatief schamperen tegen het klagen, zoals enkele dagen eerder de voorzitter van 'Reformanda' (Dr. S. de Marie) in zijn reactie in het ND deed. Daar kan ik niks mee (of ben ik nou bevooroordeeld?).

En zo blijkt maar weer: een kolonne reist met de snelheid van het langszaamste voertuig.