oke, interessant, pas een lezing over gehad van een oud-woordvoerder van EHAH, kijken of ik een en ander kort kan weergeven.
@Lutheraansch:
quote:
Wetenschappelijk onderzoek heeft (...)van het kind
Het standpunt van
EHAH in deze is dat homosexualiteit de oorzaak vind in
1)'de macht der zonde', en
2)'identiteitsproblematiek'.
ad 2)
De homofiele man/vrouw is niet geheel uitgegroeid tot volwassen man/vrouw. Men spreekt dan van een 'In de opvoeding niet geheel tot ontplooiing gekomen' en 'een specifiek minder waard voelen als man/vrouw'. Dit 'minderwaardigheidscomplex' leidt er dan vervolgens toe dat men de tekortkomingen bij zichzelf gaat aanvullen, en daarom een stukje van 'de ander' nodig heeft.
Wel een 'ontwikkelingsstoornis in de puberteit' dus.
Ze erkennen (zie
hier dat wetenschappelijk onderzoek geen eensluidend antwoord geeft op de vraag naar oorzaken.
Toch wil men niet spreken van een aangeboren (aangeboorde?)
geaardheid (dus erfelijke/vanaf geboorte oorzaken etc), maar van
gerichtheid. Dit opent namelijk pastorale mogelijkheden voor de
verandering.
Door EHAH wordt niet echt het onderscheid tussen homofilie en homosexualiteit gemaakt. Wel is duidelijk dat in hun ogen een niet-praktiserende (of celibaat levende) homofiel nog niet geheel 'genezen' is, en verandering nodig heeft om volledig man te worden.
@explo34:
quote:
hoe is dan te verklaren dat bepaalde homofielen slechts gedurende een gedeelte van hun leven een homoseksueel leven leiden,
Helemaal erover uit ben ik niet. EHAH gaf aan dat 25% van de mensen die bij hen in 'behandeling' zijn geweest, later een heterosexueel leven leidden en trouwenden met iemand van het andere geslacht. (voor de rest bleef 25% celibaat, 50% keerde terug naar homosexuele praxis).Verandering is dus wel degelijk mogelijk. De vraag is alleen, of dit dan ook een 'algemeen geldende regel' kan worden.
Tijdens de eerder genoemde lezing viel me een denkpatroon op. kort door de bocht:
1) God wil je vrijmaken van zonde
(1 Kor.6:10-11:“..En sommigen uwer zijn dat geweest. Maar gij hebt u laten afwassen, maar gij zijt geheiligd, maar gij zijt gerechtvaardigd door de naam van de Here Jezus Christus en door de Geest van onze God.”)
2) Als je niet vrijkomt van je homofiele geaardheid (of gerichtheid, ook een discussie an sich) 'is er iets mis'
--> vergelijkbaar met wel of niet genezen van ziekte na gebed
Het standpunt van de EHAH is dus fundamenteel anders dan dat van Contrario (en ook volgens mij dat van de Bruijne).
EHAH: Homofilie/sexualiteit is iets wat vanuit de Bijbel als zonde aangemerkt wordt en waar verandering voor noodzakelijk en mogelijk is
Contrario: volledige aanvaarding van homofilie, uiteindelijk eindpunt is dat kerk homorelaties accepteert (kan zo snel niet duidelijk standpunt vinden)
de Bruijne: homosexuele relatie zonde, homofiel kan in navolging van Christus voorbeeld voor de gemeente zijn.
Volgens mij ligt toch de kern
1) in de vraag wat de oorzaak van homofilie is.
2) of homofilie als 'karaktereigenschap' (?? kan je het zo noemen) iets is wat verandering behoeft.
Over de homosexuele praxis zijn we het wel eens geloof ik.
(sorry.. btje lang)