Auteur Topic: Homofilie  (gelezen 38142 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #45 Gepost op: maart 16, 2004, 02:01:21 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 13:59:29 schreef Koerok:
Wat een klinklare onzin zeg. Dan kunnen we de straffen voor winkeldiefstal en kinderverkrachting ook wel gelijk gaan trekken naar, pak 'm beet, 4 maanden cel.

Voor God zijn alle mensen even zondig en hebben ze allemaal even hard het offer van Jezus nodig.

Menselijke wetgeving is iets anders.
Bombus terrestris Reginae

Koerok

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #46 Gepost op: maart 16, 2004, 02:07:44 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 14:01:21 schreef Bumblebee:
Voor God zijn alle mensen even zondig en hebben ze allemaal even hard het offer van Jezus nodig.
Menselijke wetgeving is iets anders.
Waarom wordt er in christenkringen dan nog steeds zo moeilijk gedaan over homosexualiteit?
Ik hoor een christen nooit pleiten voor gelijke straffen (waar ik het dus net over had).
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #47 Gepost op: maart 16, 2004, 02:29:45 pm »
Omdat homofilie duidelijk fout is, als je de bijbel leest, en omdat het een overduidelijke trek van mensen is om over duidelijke fouten heibel te maken. Het is erg makkelijk om hard op homo's af te geven.

Maar:
Wat ik nog steeds typisch vind is dat homofilie niet genoemd word in de 10 geboden van Mozes. Die 10 geboden vatten heel kernachtig samen wat God van Zijn volk eist. Andere dingen staan er wel in, zoals: vloeken, echtscheiding, stelen.
Dat geeft, wat mij betreft, aan dat christenen die ontzettend fel anti-homo zijn hun prioriteiten verkeerd leggen. Laat ze eerst maar eens ontzettend fel tegen vloeken, echtscheiding, stelen ea zijn, voor ze homo's op de hak nemen.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #48 Gepost op: maart 16, 2004, 02:47:47 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 14:29:45 schreef elle:
Wat ik nog steeds typisch vind is dat homofilie niet genoemd word in de 10 geboden van Mozes. Die 10 geboden vatten heel kernachtig samen wat God van Zijn volk eist. Andere dingen staan er wel in, zoals: vloeken, echtscheiding, stelen.
Dat geeft, wat mij betreft, aan dat christenen die ontzettend fel anti-homo zijn hun prioriteiten verkeerd leggen. Laat ze eerst maar eens ontzettend fel tegen vloeken, echtscheiding, stelen ea zijn, voor ze homo's op de hak nemen.
DAT vind ik inderdaad ook.
Bombus terrestris Reginae

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #49 Gepost op: maart 16, 2004, 02:54:12 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 14:47:47 schreef Bumblebee:
[...]

DAT vind ik inderdaad ook.

Mja, alsof het een petitie is ;)

Ik sluit me er van harte bij aan :)
Pinkeltjefan

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #50 Gepost op: maart 16, 2004, 08:38:07 pm »

quote:

op 16 Mar 2004 14:29:45 schreef elle:

Ik waardeer je oproep, elle, aan mensen om hun felheid ook op andere zaken af te reageren. Toch denk ik dat je nu een valse tegenstelling maakt (die je in andere topics notabene zelf bestrijdt) namelijk tussen de 10 geboden (kern van bijzondere wetgeving aan Israël) en de rest. Ik wil je wijzen op de manier waarop de bijbel spreekt áls homoseksualiteit überhaupt al genoemd wordt. Homoseksualiteit wordt in de Torah besproken in de context van incest, pedosekualiteit, zaaddonatie aan een afgod en sex met dieren. En in het bijzonder wordt voor homoseksualiteit het woord "gruwel" gebruikt.
In het Nieuwe Testament beschrijft Paulus nu just de homoseksuele ontaardheid* als de manier waarop God mensen overgeeft aan hun eigen-wijsheid, zie Rom 1, vooral vers 25 vv. Daarin wordt het beschreven als "het opgeven van de natuurlijke omgang" met de andere sexe. Waarom noemt Paulus dit en niet een andere zonde?

*"ontaardheid": ik bedoel dit niet om homofielen een trap na te geven, maar om de gevoelswaarde weer te geven van wat Paulus hier schrijft. Zijn betoog over de manier waarop Gods toorn over de ongerechtigheid van mensen zich openbaart (Rom 1, 18) leidt tot de conclusie, dat Hij mensen overgeeft aan een zieke geest, een vertroebeld verstand, en daarom zijn zij ontaard in hun manier van doen.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #51 Gepost op: maart 16, 2004, 08:56:53 pm »
Zeer terecht bemerkt Qohelet :).
Ik wilde vooral benadrukken dat, naar mijn mening, homofilie niet meer veroordeeld moet worden dan zaken als vloeken, stelen of echtscheiding. Dat onderbouwde ik mbv van Mozes' geboden (die zijn nog steeds handig om in je achterhoofd te houden. Een discussie over de preciese rol past niet in deze draad, dus vandaar).
Maar als je homo's vanuit het NT, als christen, wilt benaderen, past een liefdeloze, harteloze houding nog steeds niet. Dat lijkt me onverenigbaar met de vruchten der Geest (Galaten 5:22?).

De grootste fout die mensen kunnen maken is God niet erkennen en belijden. Pas daarna komen dingen als echtscheiding, stelen, liegen en homofilie, en die staan niet in verhouding tot het eerste.

En wat betreft de valse tegenstelling (die ik overigens niet zo zie): volgens mij wil ik helemaal niet dat mensen ergens fel tegen zijn. Ik heb liever dat ze fel voor zijn.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Rachmaninov

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #52 Gepost op: maart 23, 2004, 05:01:26 am »

quote:

op 16 Mar 2004 20:56:53 schreef elle:
Zeer terecht bemerkt Qohelet :).
Ik wilde vooral benadrukken dat, naar mijn mening, homofilie niet meer veroordeeld moet worden dan zaken als vloeken, stelen of echtscheiding. Dat onderbouwde ik mbv van Mozes' geboden (die zijn nog steeds handig om in je achterhoofd te houden. Een discussie over de preciese rol past niet in deze draad, dus vandaar).
Maar als je homo's vanuit het NT, als christen, wilt benaderen, past een liefdeloze, harteloze houding nog steeds niet. Dat lijkt me onverenigbaar met de vruchten der Geest (Galaten 5:22?).

De grootste fout die mensen kunnen maken is God niet erkennen en belijden. Pas daarna komen dingen als echtscheiding, stelen, liegen en homofilie, en die staan niet in verhouding tot het eerste.

En wat betreft de valse tegenstelling (die ik overigens niet zo zie): volgens mij wil ik helemaal niet dat mensen ergens fel tegen zijn. Ik heb liever dat ze fel voor zijn.

Okay, gaan we dan, ik ben niet ergens fel tegen maar ergens fel vóór:
Ik ben er een groot voorstander van, om nu eens op te houden met het plaatsen van homofilie in rijtjes als stelen, vloeken, en echtscheiding.
Homofilie is een geaardheid, stelen mag niet, vloeken mag niet volgens de bijbel, en echtscheiden mag niet van christenen die niet zelf gescheiden zijn.
Allemaal totaal verschillende dingen dus.
Door steeds deze dingen allemaal in dezelfde zin te gebruiken, bevorder je een "liefdeloze en harteloze houding" t.a.v. homofielen. Iets waar jij fel op tegen bent, zoals je schrijft. En daarin steun ik je van harte!!

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #53 Gepost op: maart 27, 2004, 01:57:16 pm »
Homo is onnatuurlijk maar het is niet aan mij om te gaan oordelen over de homo...
is god ergens op tegen als het uit liefde gebeurt?
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Koen

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #54 Gepost op: april 01, 2004, 04:06:06 pm »

quote:

Amara schreef op 09 december 2003 @ 16:29:
[...]
Ondanks dat je homofiele (homoseksuele) ge-aardheid slecht een (klein?) deel van je leven in beslag neemt, is dit deel dan wel onlosmakelijk verbonden met zelfhaat. Hoe ga je daarmee om (Koen e.a.)?
[...]
Deze causaliteit snap ik niet. Waarom moet mijn homoseksuele geaardheid leiden tot zelfhaat??
"and how a careful man tries
to dodge the bullets
while a happy man takes a walk"

Koen

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #55 Gepost op: april 01, 2004, 04:09:43 pm »

quote:

Joeri schreef op 27 maart 2004 @ 13:57:
Homo is onnatuurlijk maar het is niet aan mij om te gaan oordelen over de homo...
is god ergens op tegen als het uit liefde gebeurt?
Homoseksualiteit is niet onnatuurlijk. Iets is onnatuurlijk wanneer het normaal gesproken niet zal optreden. Bijvoorbeeld het klonen van dieren/mensen. Homoseksualiteit komt al net zolang voor als dat mensen bestaan en is dus niets onnatuurlijk. Helemaal logisch is het misschien niet als je kijkt naar voortplanting, maar zo zijn er wel meer dingen in de natuur.
"and how a careful man tries
to dodge the bullets
while a happy man takes a walk"

Koerok

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #56 Gepost op: april 01, 2004, 04:20:40 pm »
Terechte opmerking.
Maar uitgaande van deze definitie blijft er van het argument 'het is onnatuurlijk' niets over, want dan zouden we ook geen kleding mogen dragen. Dat is namelijk ook onnatuurlijk.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Joeri

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #57 Gepost op: april 03, 2004, 03:28:22 pm »
2 dingen:
-er staat neit in de bijbel dat je niet mag vloeken.
-omdat iets in wat jij als natuur bkent voorkomt betekent niet dat het natuurlijk isv volgens mijn definitie. de natuur heeft een bepaalde harmonie en die harmonie zegt niet dat een man met een man moet doen. de piemel en de piemel gaan niet samen dat ziet toch iedereen, daar is de vrouw voor en haar edele deel.
wij zijn ook deel van de natuur, zo kun je ook klonen natuurlijk noemen omdat het uit ons voortkomt.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

Joeri

• Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #58 Gepost op: april 03, 2004, 03:40:41 pm »

quote:

Koerok schreef op 16 maart 2004 om 13:59:
[...]
Wat een klinklare onzin zeg. Dan kunnen we de straffen voor winkeldiefstal en kinderverkrachting ook wel gelijk gaan trekken naar, pak 'm beet, 4 maanden cel.
sterker nog, dan kunnen we ook wel iedereen de cel in gooien :D

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Homofilie
« Reactie #59 Gepost op: april 03, 2004, 11:49:39 pm »

quote:

Koerok schreef op 01 april 2004 om 16:20:
Terechte opmerking.
Maar uitgaande van deze definitie blijft er van het argument 'het is onnatuurlijk' niets over, want dan zouden we ook geen kleding mogen dragen. Dat is namelijk ook onnatuurlijk.

Kleding is iets wat Gods initiatief was voor de mens die in zonde was gevallen.
Detail: hiervoor werd een dier gedood.
Het eerste offer was een feit.... als gevolg van de zonde moest er bloed vloeien en God was zo aardig voor de mens er een plaatsvervanger voor te nemen in plaats van de mens zelf.
Zie hier ook de eerste vooruitwijzing naar het offer van de Here Jezus...

Na de zondeval zijn er dingen ontstaan die je onnatuurlijk kunt noemen....in die zin dat de mens daar oorspronkelijk niet voor geschapen was.
Dan kun je het hele rijtje gaan opnoemen van zonden die er bestaan. Het probleem is namelijk dat dit na de zondeval een logisch gevolg was van de zondige natuur die we op dat moment kregen... Dus wel natuurlijk volgens onze zondige natuur, maar daarom nog niet zoals God het bedoeld had.

En ik denk dat de homofiele geaardheid iets is wat hoort bij het leven na de zondeval. Oorspronkelijk is de mens niet zo geschapen... Maar dat geldt voor veel meer dingen in het leven.
Het is niet iets om mensen om gaan te veroordelen, dat mag nooit, maar zoals er veel dingen zijn die je als christen zou moeten laten, geldt dit voor  mijn idee ook voor de homosexuele praktijk...
Over de homofiele medemens als christen, heb ik al eerder iets gepost en ga nu niet in herhaling vallen.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan