Auteur Topic: Ontkerkelijking  (gelezen 3647 keer)

Auke

  • Berichten: 284
  • ergo...
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Gepost op: december 23, 2002, 08:25:48 pm »
NOS-TT  110 ma 23 dec          
 
Ontkerkelijking gaat gestaag verder
 
DEN HAAG De ontkerkelijking in ons land zet door, maar langzamer dan voorheen. Circa 60% van de inwoners rekent zich nu tot een kerkelijke gezindte, tegen 63% in 1990. In 1971 was nog driekwart lid van een kerk, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek.            
 
De traditionele 'grote drie' verliezen steeds verder terrein. Rooms-katholieken
maken nu nog 30% van de bevolking uit, tegen 40% in 1971. Nederlands-hervormd  noemt zich 14% (was 24%) en zo'n 7% van de inwoners is gereformeerd (was 9%).
 
 
Bij de overige kerkelijke gezindten, waaronder de islam, is een stijging te zien van 2% in 1971 naar circa 9% nu.

-------
:((

Wat kunnen we hier tegen doen? Is er wel wat tegen te doen?
| Ps. 8:5,6 |


Rutger

  • Berichten: 17
  • Powerrrrrrrrrrr
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #1 Gepost op: december 23, 2002, 10:22:47 pm »
Hoi Auke!

Uiteraard is voor ons iets om te doen! Een dergelijk krantenbericht is juist een extra prikkel om te gaan evangeliseren. Ik besef dat dit een gemakkelijk antwoord is, en dat evangeliseren verre van makkelijk is. Eén tip die mij wel heeft geholpen is de opmerking dat evangeliseren niet altijd hoeft te beginnen met "Ken je Jezus?" o.i.d. Toon in de eerste plaats interesse, maak van groeten een gewoonte (niet alleen de buurman en bekenden...), stel gewoon hele simpele vragen en kom er later nog eens op terug, oftewel: laat liefde zien tegenover je naaste. Gedraag je 'anders' tegenover je naaste.
Remember the Arc was build by amateurs, the Titanic by professionals.

angel

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #2 Gepost op: december 23, 2002, 10:40:00 pm »
Die ontkerkelijking gaat minder snel dan ik dacht. Ik vind het vooral 'vreemd' om mee te maken dat (goede) bekenden niet meer naar de kerk gaan. Mensen die tijdens hun studententijd erachter komen dat het geloof hen niks meer zegt.
Dan vraag ik me altijd af met welke reden zíj niet meer willen/kunnen geloven. Wat je eraan kan doen? Ik denk in elk geval naar redenen vragen. Ik heb een aantal jaren geleden meegedaan aan een enquete waarom mensen niet (meer) in God geloven of niet meer naar de kerk gaan. Van de 30 mensen zeiden zo'n 20-25 mensen dat ze teleurgesteld waren in de kerk en daarom ook niet meer in God geloofden!!! Geloven in God is zeker niet hetzelfde als 'naar de kerk gaan' of 'geloven in de kerk', maar ik denk dat de mensen in de kerk zeker een grote invloed kunnen hebben op het geloofsleven van een gemeentelid.

Gerard Markerink

  • Berichten: 89
  • Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #3 Gepost op: januari 01, 2003, 07:38:32 pm »
Iemand die zegt niet meer te geloven vanwege de kerk is oneerlijk. Vannacht op de nieuwjaarsborrel had ik nog een gesprek hierover bij onze buurman. De man gelooft niet.... want de kerk hè. Denk de kerk nou 'ns weg. Wat heb je dan met God. Ja.... ik geloof wel dat er iets is. Het standaard antwoord van 90% van de Nederlanders. In de grond is er gewoon onwil om te verdiepen in het Evangelie. De eerste stap die te zetten is met zo iemand is jezelf uitnodigen voor een gesprek van een uur waarin je het Evangelie uitlegt en vraagt om overgave aan Jezus Christus.

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #4 Gepost op: januari 01, 2003, 08:03:21 pm »
Dat mensen niet meer 'geloven' vanwege de kerk kan ik mij heel goed voorstellen. Ik ben het wat dat betreft ook niet met Gerard Markerink eens. Als ik mij verdiep in de verhalen van de mensen die het geloof kwijt geraakt zijn, dan speelt daarin de rol van de kerk en zeker de regels die de kerk meende te moeten opleggen een hele grote rol. Dat is niet alleen voor de protestante kerken zo maar zeker ook voor de katholieke.
 Laatst las ik een interview van een radiopresentator die op een katholiek internaat had gezeten. Hoe de strenge regels ervoor hadden gezorgd dat ze niet meer geloofde, en ik zal eerlijk  zijn ik weet niet hoe ik met het geloof was omgegaan als ik met zulke regels had moeten omgaan.
Een ander iemand die ik goed ken, vertelde hoe de pastoor zijn moeder verplichtte om te zorgen dat er een veertiende kind zou komen, terwijl de moeder er al bijna onderdoorging. Voor hem de reden om niets meer met de kerk te maken willen hebben.
Maar ook in de protestante kerken kom ik meer dan genoeg mensen tegen die het geloof vaarwel hebben gezegd vanwege de manier waarop we met hun zijn omgegaan. Laatst kwam ik nog een stukje tegen waarin ik las dat "de gereformeerd vrijgemaakte kerken sektarische trekken vertoonde" laten we het dan niet gek vinden dan mensen de kerk de rug toekeren.

Veel liever dan het puur ongeloof te noemen zou ik wel met die 'kerkverlaters' in gesprek willen. En dan vooral om te luisteren...
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Gerard Markerink

  • Berichten: 89
  • Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #5 Gepost op: januari 03, 2003, 11:04:20 am »
Dit zijn de bekende verhalen waar iedereen bij mij in de buurt mee aankomt. Dit is een imagoprobleem van de kerk in zijn algemeenheid. Het probleem is de valkuil, dat een gesprek over jou en God vaak terugvoert naar de kerk. In diezelfde valkuil trapte bisschop Wiertz in zijn gesprek met Catherine. Het is belangrijk in je gesprek je te concentreren op God en Jezus Christus. Als iemand dan steeds weer over die kerk en de paus met zijn condooms begint dan probeert hij/zij smoesjes te ontwikkelen voor een confrontatie die hij in zijn hart niet wil aangaan: de confrontatie met de levende Heer. Wat ik elders ook al een keer heb gezegd: het is dus belangrijk dat je leert te formuleren wat de kern van het Evangelie is en wat het met je doet. Ik zal bisschop Wiertz uitnodigen een Evangelisatie Explosie training bij ons te volgen.

Gerard Markerink

  • Berichten: 89
  • Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #6 Gepost op: januari 03, 2003, 11:11:54 am »
Wat de ontkerkelijking betreft denk ik dat het fundamentele probleem is dat de persoon niet wil buigen voor Christus. Dat zegt hij natuurlijk niet. Het verhaal is: ik geloof nog wel in God maar niet in de kerk. Vaak is het verhaal van de regen in de drup. Voor de een is dat via een andere kerk, voor de ander is dat rechtstreekse ontkoppeling. Hoe moet je daar mee omgaan? Ik denk dat we duidelijker met elkaar moeten praten over de bereidheid tot het volgen van Jezus en de radicale consequenties die dat inhoudt. Het valt me op dat mensen die veel liefde hebben voor Christus een hoge tolerantie hebben voor de zwakheid/beperktheid van zijn gemeente. Jezus volgen, mag het je wat kosten? aldus Paola bij ons in de gemeente. Amen.

Gerard Markerink

  • Berichten: 89
  • Geen vormenvernieuwing, maar g
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #7 Gepost op: januari 03, 2003, 11:46:19 am »
Tegenover ontkerkelijking staat kerkelijking. Zijn er nog groeiende kerken? Jazeker. Hele grote zelfs. De grootste groeier in Nederland zijn de Gereformeerde Gemeenten in Nederland (+13%). Daarna volgt de Oud Katholieke Kerk (+11%). Daarna Gereformeerde Kerken Vrijg (+9%). Geref Gem in NL en N.Am (+9%). Broederschap van Pinkstergem (+9%). Jehova Getuigen (+3%). De evangelische gemeenten zijn de laatste jaren aan het stagneren in hun groei of krimpen. Verder zijn er enkele snelgroeiende kerken van evangelische snit die de potentie in zich hebben uit te groeien tot megakerken (Maranatha Ministries Amsterdam; Vrije Baptisten Drachten; Vrij Evangelische Gemeente Oldebroek; Vrije Evangelisatie Zwolle; Evangeliegemeente De Regenboog; De Meerkerk Baptisten gem Hoofddorp; Evangelische Kerk de Pijler Lelystad). De groei komt voor een deel uit traditionele kerken en voor een ander deel van onkerkelijken. Wat kun je hier leren? Wees zuinig op de traditionele kerken. Door de vasthoudenheid in de leer zijn zij niet ten prooi gevallen aan de ontkerkelijkingsgolf. De enkele evangelische kerken die nog groeien zijn het bekijken waard, maar zijn niet in staat nieuw leven in NL te brengen. Dat zijn de traditionele kerken wel. Zij hebben positie (in elke plaats een kerk + grote aantallen). Dus wat is nodig? Ontwikkel geestelijke vernieuwing in de traditionele kerken, zodat zij niet geslachtofferd worden aan de nieuwste golf van ontkerkelijking die momenteel aan het opsteken is en de orthodoxe kerken bedreigt. Bijv. het zal mij niet verbazen dat over 10 jaar het aantal GKV kerkleden is teruggelopen van 125.000 naar 100.000. De uitzwaaiers zitten in alle lagen van de kerk, van jong tot oud. Maar er zal een grote groep overblijven die gefascineerd is door Jezus Christus en Hem radicaal wil volgen. Met name uit de twintigers zijn de toekomstig nieuwe geestelijk leiders te verwachten. Ik zie dat aan heel veel jonge mensen die gepassioneerd zijn en lekker open voor de mogelijkheden van hun eigen gemeente.

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #8 Gepost op: januari 03, 2003, 09:29:47 pm »

quote:

Wees zuinig op de traditionele kerken. Door de vasthoudenheid in de leer zijn zij niet ten prooi gevallen aan de ontkerkelijkingsgolf. De enkele evangelische kerken die nog groeien zijn het bekijken waard, maar zijn niet in staat nieuw leven in NL te brengen. Dat zijn de traditionele kerken wel. Zij hebben positie (in elke plaats een kerk + grote aantallen). Dus wat is nodig? Ontwikkel geestelijke vernieuwing in de traditionele kerken, zodat zij niet geslachtofferd worden aan de nieuwste golf van ontkerkelijking die momenteel aan het opsteken is en de orthodoxe kerken bedreigt.

Wat bedoel je met geestelijke vernieuwing? Kerken als de Vrijgemaakte Kerken zijn niet echt een goede plek voor mensen met een geloofscrisis. Geestelijke vernieuwing is omzien naar elkaar. Als men er echt wil zijn voor mensen die een geloofscrisis hebben, zal er heel wat leer sneuvelen. Je zult dan weer helemaal moeten terugvallen op de belijdenis dat Jezus de Christus is en die actualiseren.

Je baseert je in je analyse ook op getallen. Heb je enig idee wat ontwikkelingen als huisgemeenten meetellen? Deze zijn toch vrij onzichtbaar. En ontwikkelingen als groeigroepen van o.a. het Evangelisch Werkverband in de Hervormde Kerk? Wat zegt lidmaatschap van een instituut eigenlijk?

De vragen die de gereformeerde kerken (synodaal) en de NHK hebben doorgemaakt, komen nu in de Vrijgemaakte Kerk. Het lijkt me dan ook goed om van hen te leren hoe ze erdoorheen gekomen zijn.

angel

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #9 Gepost op: januari 03, 2003, 10:24:28 pm »

quote:

op 03 Jan 2003 21:29:47 schreef pjotr:
Wat bedoel je met geestelijke vernieuwing? Kerken als de Vrijgemaakte Kerken zijn niet echt een goede plek voor mensen met een geloofscrisis. Geestelijke vernieuwing is omzien naar elkaar. Als men er echt wil zijn voor mensen die een geloofscrisis hebben, zal er heel wat leer sneuvelen. Je zult dan weer helemaal moeten terugvallen op de belijdenis dat Jezus de Christus is en die actualiseren.


Op welk(e) (deel van de) leer doel je als je zegt: 'zal er heel wat leer sneuvelen'?

quote:

op 03 Jan 2003 21:29:47 schreef pjotr:
De vragen die de gereformeerde kerken (synodaal) en de NHK hebben doorgemaakt, komen nu in de Vrijgemaakte Kerk. Het lijkt me dan ook goed om van hen te leren hoe ze erdoorheen gekomen zijn.
Dat lijkt me inderdaad goed! Weet jij daar meer van? Zijn daar boeken/artikelen over geschreven? (oei, lui :o : ik kan natuurlijk ook zelf even op internet gaan surfen. Ga ik dan zo alsnog doen).

angel

  • Berichten: 678
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #10 Gepost op: januari 03, 2003, 11:30:11 pm »

quote:

op 03 Jan 2003 11:11:54 schreef Gerard Markerink:
Wat de ontkerkelijking betreft denk ik dat het fundamentele probleem is dat de persoon niet wil buigen voor Christus. Dat zegt hij natuurlijk niet. Het verhaal is: ik geloof nog wel in God maar niet in de kerk. .


En toch kun je dat niet helemaal loskoppelen. Als de mensen binnen de kerk je iets aandoen, en vervolgens wel blij elke zondag in de kerk zitten, is dat best moeilijk, zelfs als ze spijt van hun daden hebben. Want het blijft moeilijk te combineren dat christenen soms zulke grote fouten maken. Ook als je jezelf ook (grote) fouten ziet maken. Je voelt je zelf al zo hypocriet in de kerk zitten. En wie zegt je dan dat de anderen er niet net zo hypocriet zitten? En als iedereen er zo hypocriet zit, wat stelt de kerk dan voor? Wie houdt dan wie voor de gek? Snap je dat dat dan je geloof behoorlijk kan dwarszitten? En het is echt moeilijk om zondags in de kerk te zitten met dezelfde mensen op wie je echt nog boos bent.

quote:

op 03 Jan 2003 11:11:54 schreef Gerard Markerink:
Het valt me op dat mensen die veel liefde hebben voor Christus een hoge tolerantie hebben voor de zwakheid/beperktheid van zijn gemeente. Jezus volgen, mag het je wat kosten? aldus Paola bij ons in de gemeente. Amen.
Hoe komt dat denk je dat die mensen een hogere tolerantie hebben? Hebben die juist ook niet grotere pijn om alle zonden bínnen de kerk?

Jan W

  • Moderator Muziek
  • Berichten: 1390
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2003, 12:21:07 am »

quote:

op 03 Jan 2003 11:11:54 schreef Gerard Markerink:
Wat de ontkerkelijking betreft denk ik dat het fundamentele probleem is dat de persoon niet wil buigen voor Christus. Dat zegt hij natuurlijk niet. Het verhaal is: ik geloof nog wel in God maar niet in de kerk. (.....................)  Ik denk dat we duidelijker met elkaar moeten praten over de bereidheid tot het volgen van Jezus en de radicale consequenties die dat inhoudt. Het valt me op dat mensen die veel liefde hebben voor Christus een hoge tolerantie hebben voor de zwakheid/beperktheid van zijn gemeente. Jezus volgen, mag het je wat kosten? aldus Paola bij ons in de gemeente. Amen.


Vandaag nog even de Avantgarde gelezen. Ik citeer maar even blz 37.
"En geloven? Ach ik heb zes jaar lang op een heel streng internaat gezeten in België tussen de nonnen, en sinds die tijd heb ik een aversie tegen het geloof. Ik geloof in energie............"


quote:

door Gerard Markerink op 01 Jan 2003 19:38   quote  
Iemand die zegt niet meer te geloven vanwege de kerk is oneerlijk. In de grond is er gewoon onwil om te verdiepen in het Evangelie. De eerste stap die te zetten is met zo iemand is jezelf uitnodigen voor een gesprek van een uur waarin je het Evangelie uitlegt en vraagt om overgave aan Jezus Christus


Hoe zal ik reageren? Wat denken al die niet christenen die dit nu lezen, of al die mensen die afgehaakt zijn vanwege juist al die zogenaamde 'normen en waarden'? Zie maar het ligt allemaal aan mijzelf... Of kijk "geef je over aan Christus" en daarmee is alles voorbij. Was het maar zo simpel. Maar zo simpel is het niet kan ik uit eigen ervaring zeggen. Voordat ik God als Vader en Christus daadwerkelijk geaccepteerd heb, tja daar is zijn wel heel wat jaren over heen gegaan. Natuurlijk geloofde ik wel, maar had ik een relatie met God met Christus, durfde ik dat wel? Nee!  En waarom niet? Vanwege onverwerkte zaken uit het verleden, (die uiteindelijk ook met allerlei zaken van het christelijk geloof te maken hadden: regeltjesgeloof, eisende liefde, christenen aardig voor elkaar? laat me niet lachen) die zaken stonden een relatie in de weg. En het is uiteindelijk meer dan tien jaar hard werken geweest aan die relatie. Een relatie waarin ik woedend ben geweest op God, wanhopig ben geweest, er absoluut geen zin meer in had om een relatie te hebben.  Nee ik heb wel geleerd dat 'jeugdtrauma's' absoluut ervoor kunnen zorgen dat je niets meer met God te maken wilt hebben.
Daarom vind ik de redenering van Gerard (ondanks alle respect die ik voor hem heb) veel te kort door de bocht. Wil je met iemand die de kerk de rug toegedraaid hebt verder komen, dan zal je moeten beginnen met luisteren, en misschien af en toe eens een vraag stellen. En dan komt het er ook nog op aan dat je bereid bent om toe te geven dat er in de kerk zeer veel fouten zijn gemaakt. (En als christen bid je dan dat je door er te zijn voor die ander misschien iets van Christus kan laten zien en wie weet wat God dan nog werkt...) Maar als je gestopt bent met geloven omdat de kerk het allemaal zo goed wist, dan is het een genadegave dat mensen binnen één uur tot overgave in Christus komen. Veel meer denk ik dat Christus ons vraagt om relaties aan te gaan met allen die bezeerd zijn door wat dan ook.

En voor al die mensen die niets van het geloof snappen. Dat doe ik zelf vaak ook niet. Maar ik geloof en dat komt niet door de kerk maar alleen door Christus die mensen op mijn pad zette die luisterden en geen mening gaven.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

wicher

  • Berichten: 20
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #12 Gepost op: januari 04, 2003, 07:40:14 pm »
Bovenstaande discussie lezend bekruipt me het gevoel dat hier twee dingen door elkaar heen lopen. Enerzijds dat mensen in kerken soms een lemmering vormen voor de aanvaarding van het evangelie( wee hen..). en anderzijds dat die belofte er staat onafhankelijk van welk mens ook, ieder is geroepen jezus aan te nemen.
En om terug te komen bij de oorspronkelijke vraag. Ik denk dat er in toenemende mate weer mensen zijn die bereid zijn open over het evangelie na te denken. dat biedt kansen, sterker het is een opdracht daar wegen voor te zoeken. zodat iedereen bereikt wordt. (als we maar niet denken dat we het zelf wel ff kunnen of het van ons afhangt)
wicher
weest gegroet!

pjotr

  • Berichten: 388
    • Bekijk profiel
Ontkerkelijking
« Reactie #13 Gepost op: januari 04, 2003, 08:18:14 pm »

quote:

op 03 Jan 2003 22:24:28 schreef angel:

Op welk(e) (deel van de) leer doel je als je zegt: 'zal er heel wat leer sneuvelen'?
Er wordt vaak een beetje denigrerend gedaan over de NHK en geref kerken (synodaal) omdat ze daar leervrijheid hebben. En inderdaad kun je daar gekke dingen tegenkomen. Maar het mooie daar is dat als je een probleem hebt met de strakke leer dat je wat naar links in de kerk kunt opschuiven. Je hoeft er dus niet uit. Ik bedoel eigenlijk dat de allesomvattende plaats van de vrijgemaakte leer zal verdwijnen ("oude gereformeerde waarheden" ) omdat de leer niet werkt, als mensen die zich niet eigen maken. Ik zal hier niet concreet iets noemen.

quote:


Dat lijkt me inderdaad goed! Weet jij daar meer van? Zijn daar boeken/artikelen over geschreven? (oei, lui :o : ik kan natuurlijk ook zelf even op internet gaan surfen. Ga ik dan zo alsnog doen).
[/i]

Je zult eerst concreet een probleem moeten hebben, voor het zin heeft om bij genoemde kerken rond te gaan kijken. Op abstract niveau is het een aanname dat de ontwikkeling die die kerken hebben doorgemaakt vergelijkbaar is, met wat de Vrijgemaakte Kerk nu doormaakt. Je hebt de concrete praktijk nodig om te toetsen. Concrete problemen zijn er om op te lossen, het heeft geen zin om abstract erover te praten.

Voor deze discussie betekent het m.i. dat je gaat kijken welke analyse de NHK en de gereformeerde kerken (synodaal) hebben gemaakt n.a.v. de kerkverlating, hoe die kerken nu zijn en welke ontwikkelingen de kerkverlating daar tegengaan.