Auteur Topic: feesten van Israel, waarom vieren wij het Loofhuttenfeest niet?  (gelezen 3968 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
feesten van Israel, waarom vieren wij het Loofhuttenfeest niet?
« Gepost op: november 30, 2003, 09:10:21 pm »
Als christenen zien wij zowel het paasfeest als het pinksterfeest vervuld. Waarom het loofhuttenfeest niet als derde grote?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: november 30, 2003, 09:21:14 pm »
Loofhuttenfeest. Wat is het ook alweer? zie onderstaande:

quote:

Leviticus 23:33-44 33 En de HERE sprak tot Mozes: 34 Spreek tot de Israëlieten: Op de vijftiende dag van deze zevende maand begint het Loofhuttenfeest voor de HERE, zeven dagen lang. 35 Op de eerste dag zal er een heilige samenkomst zijn; generlei slaafse arbeid zult gij verrichten. 36 Zeven dagen zult gij de HERE een vuuroffer brengen; op de achtste dag zult gij een heilige samenkomst hebben en de HERE een vuuroffer brengen; het is een feest, generlei slaafse arbeid zult gij verrichten. 37 Dit zijn de feesttijden des HEREN, waarop gij heilige samenkomsten zult uitroepen, om de HERE een vuuroffer te brengen: brandoffer en spijsoffer, slachtoffer en plengoffers, naar het voorschrift voor iedere dag, 38 behalve de sabbatten des HEREN en behalve de gaven en al de gelofteoffers en al de vrijwillige offers, die gij de HERE geven wilt. 39 Doch op de vijftiende dag van de zevende maand, wanneer gij de opbrengst van uw land inzamelt, zult gij zeven dagen het feest des Heren vieren; op de eerste dag zal er rust zijn en op de achtste dag zal er rust zijn. 40 Op de eerste dag zult gij vruchten van sierlijke bomen nemen, takken van palmen en twijgen van loofbomen en van beekwilgen, en gij zult vrolijk zijn voor het aangezicht van de HERE, uw God, zeven dagen lang. 41 Gij zult het als een feest des HEREN vieren zeven dagen in het jaar, een altoosdurende inzetting voor uw geslachten; in de zevende maand zult gij het vieren. 42 In loofhutten zult gij wonen zeven dagen; allen die in Israël geboren zijn, zullen in loofhutten wonen, 43 opdat uw geslachten weten, dat Ik de Israëlieten in hutten heb doen wonen, toen Ik hen uit het land Egypte leidde: Ik ben de HERE, uw God. 44 Zo maakte Mozes de feesttijden des HEREN aan de Israëlieten bekend. (NBG)
Waarom zouden we dit feest moeten vieren? Onze feestdagen zijn allen rond de gebeurtenissen in Jezus Christus leven op aarde ontstaan. En de uitstorting van de Geest na die tijd. Als we oud-testamentische feesten gaan invoeren...waarom dan ook niet jubeljaren, purimfeest, Yom-kippour (grote verzoendag) en chanoeka (tempelreiniging en inwijding in de makabeeen-tijd)?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: november 30, 2003, 09:23:03 pm »
Waarom vermeld je het kerstfeest en de hemelvaart trouwens niet als resp. 2e en 4e? pasen en pinksteren zijn m.i. 1e en 3e qua belang (niet qua chronologie.)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: november 30, 2003, 10:20:21 pm »
Kerst en hemelvaart hebben geen Joodse/OT-basis. Pasen en Pinksteren zijn de 2 grote feesten, Loofhutten is de derde. Alle andere zijn van minder belang, maar mogen er best bij betrokken worden.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: november 30, 2003, 11:40:52 pm »
We vieren in de kerk helemaal geen Joodse feesten, alleen christelijke. We vieren het loofhuttenfeest niet omdat dit pas op de nieuwe hemel-en-aarde vervuld wordt.
shoot me again, I ain't dead yet

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: december 01, 2003, 07:23:53 am »

quote:

op 30 Nov 2003 21:21:14 schreef Zijnkind:
Waarom zouden we dit feest moeten vieren? Onze feestdagen zijn allen rond de gebeurtenissen in Jezus Christus leven op aarde ontstaan. En de uitstorting van de Geest na die tijd. Als we oud-testamentische feesten gaan invoeren...waarom dan ook niet jubeljaren, purimfeest, Yom-kippour (grote verzoendag) en chanoeka (tempelreiniging en inwijding in de makabeeen-tijd)?

Allemaal rond de tijd van Jezus???? Of ik ken jouw Jezus niet, of je bedoelt Yeshua.
In het laatste geval is 'rond' een erg ruim begrip. De geboorte wordt steevast 3 maanden te laat geviert, op de dag van een afgod (geloof me, dat is geen toeval), en pasen (en pinksteren) ook steevast op een ander moment dat het door G'd vast gestelde moment.
Waarom zou je die feesten niet vieren. Ik doe het wel :) Je gaat van het ene feest naar het andere. Voor mij is het overigens niet zo'n kwestie van willen, maar dat is een ander verhaal.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: december 01, 2003, 07:24:28 am »

quote:

op 30 Nov 2003 22:20:21 schreef Priscilla en Aquila:
Kerst en hemelvaart hebben geen Joodse/OT-basis. Pasen en Pinksteren zijn de 2 grote feesten, Loofhutten is de derde. Alle andere zijn van minder belang, maar mogen er best bij betrokken worden.
Was kennelijk dan ook niet zo belangrijk. Daarmee bedoel ik, dat nergens geschreven staat dat dit vanaf dat moment feestdagen zijn.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: december 01, 2003, 07:26:35 am »

quote:

op 30 Nov 2003 21:23:03 schreef Zijnkind:
Waarom vermeld je het kerstfeest en de hemelvaart trouwens niet als resp. 2e en 4e? pasen en pinksteren zijn m.i. 1e en 3e qua belang (niet qua chronologie.)

Pasen als 1e? Geen kruisiging en opstanding van Yeshua zonder de geboorte......
Ik vind dat je er geen onderscheid in moet maken. Het is een beetje kip en het ei verhaal.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: december 01, 2003, 02:07:08 pm »

quote:

op 30 Nov 2003 23:40:52 schreef dsWim:
We vieren in de kerk helemaal geen Joodse feesten, alleen christelijke.

We vieren het loofhuttenfeest niet omdat dit pas op de nieuwe hemel-en-aarde vervuld wordt.

Waar staat trouwens in het NT dat we feesten moeten houden. Waar komt de kerkelijke kalender vandaan? Is dit niet vanuit de Joodse cultuur, terecht of onterecht overgenomen door de Christenen. Waarbij het kerstfeest en hemelvaart helemaal geen Joodse oorsprong hebben.

Is dit niet het messiaanse vrederijk dus voor de nieuwe schepping. Dit komt denk ik in Zach 14 voor. Daar zal men weer opgaan naar Jeruzalem om het loofhuttenfeest te vieren. En dit is na de wederkomst, dacht ik.
wat is de geestelijke toepassing van het loofhuttenfeest. Pasen is bv. het verlossingsfeest o.g.v. een plaatsvervangend lijden van het Lam.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: december 01, 2003, 02:19:53 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 14:07:08 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Waar staat trouwens in het NT dat we feesten moeten houden. Waar komt de kerkelijke kalender vandaan? Is dit niet vanuit de Joodse cultuur, terecht of onterecht overgenomen door de Christenen. Waarbij het kerstfeest en hemelvaart helemaal geen Joodse oorsprong hebben.

Is dit niet het messiaanse vrederijk dus voor de nieuwe schepping. Dit komt denk ik in Zach 14 voor. Daar zal men weer opgaan naar Jeruzalem om het loofhuttenfeest te vieren. En dit is na de wederkomst, dacht ik.
wat is de geestelijke toepassing van het loofhuttenfeest. Pasen is bv. het verlossingsfeest o.g.v. een plaatsvervangend lijden van het Lam.

De historie van de 'christelijke' feesten berust vaak op veel minder 'christelijke' praktijken. Veel Joden en messiaans gelovigen hebben het leven gelaten bij aanloop van de invoering hiervan. Voor dit tijdstip werden gewoon de Joodse (lees: bijbelse) feestdagen gehanteerd. In 325 g.j. werd dit echter afgeschaft op straffe van de doodstraf. Nu, 1700 jaar later, worden de ideeën van dit Concilie nog steeds met hand en tand verdedigt en in stand gehouden en pleegt men nog steeds vanuit deze visie de Joden te vertellen hoe zij hun eigen cultuur en historie moeten lezen en interpreteren.
De werkelijke geboortedag licht in september. Gezien de symbolic in de Bijbel zou je 2 dagen kunnen aanwijzen die hiervoor in aanmerking komen, maar sluitend is dat zeker niet. 25 dec ansich heeft niet met Yeshua te maken, maar met een afgod, ik dacht mythras, maar moet dat nakijken.

pola

• Geboeid
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: december 01, 2003, 02:26:11 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 14:19:53 schreef Chaveriem:
[...]
 25 dec ansich heeft niet met Yeshua te maken, maar met een afgod, ik dacht mythras, maar moet dat nakijken.
Inderdaad staat op http://www.grundel.nl/rom...nekehaverkate/mithras.htm: Mithras is de Perzische licht- en zonnegod. Hij werd op 25 december geboren ‘uit een rots’, die de hemel of de top van een berg moest voorstellen.

De relatie tussen het huidige kerstfeest en de geboorte van Mithras zie ik (daar) niet.

25 december (om en nabij) wordt gezien als de datum van de winterzonnestilstand. Rond die datum werden een paar duizend jaar voor Christus al feesten gevierd.

Eeuwen na de geboorte van JC werd vanuit Rome de datum van 25 december opgelegd als geboortedag van JC, met als achterliggende gedachte dat de mensen hun populaire (heidense) feesten (waaronder de geboorte van Mythras) konden blijven vieren en toch christen worden.
« Laatst bewerkt op: december 01, 2003, 02:41:35 pm door pola »
Woorden als messen, gooi ik in de strijd, niets ontziend, want ik heb gelijk. Ik win de discussie, maar verlies een vriend. Wat een prijs en toch niets bereikt.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: december 01, 2003, 02:31:44 pm »
Volgens mij is Kerst ook het feest van de Zonnewende bij de Germanen, het moment dat de dagen weer langer worden.

Rond Kerst is het de kortste dag van het jaar, daarom werden er lichtjes in de bomen gehangen (de Kerstboom is eigenlijk een heidens gebeuren) om de komst van het licht aan te geven en boze geesten weg te jagen. Er is toen een christelijk etiketje geplakt op dit feest: Kerst.

Overigens als je gelooft in het bestaan van "Heidense Profetieën" dan kun je het Zonnewende-feest natuurlijk prachtig als een vooruitwijzing naar Christus opvatten.

PS: domme vraag: wat was Pinksteren voor feest bij de Joden ook al weer? En Palmpasen?
Bombus terrestris Reginae

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: december 01, 2003, 04:51:50 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 14:31:44 schreef Bumblebee:
Overigens als je gelooft in het bestaan van "Heidense Profetieën" dan kun je het Zonnewende-feest natuurlijk prachtig als een vooruitwijzing naar Christus opvatten.

PS: domme vraag: wat was Pinksteren voor feest bij de Joden ook al weer? En Palmpasen?

Ook bij de heidenen was er een bepaald licht, net zoals er verwijzingne zijn naar de zondvloed.

Pinksteren komt van pentecoste (gr.) wat 50 betekent. 50 dagen na pasen was er de eerste opbrengst van de oogst. Net zoals de Christenen deel uit maken van de eerste oogst van Christus' werk. Bij de wederkomst wordt er nog meer ingezameld. Vandaar dat dit in oktober wordt gevierd na de grote verzoendag (=wederkomst). Is het daarom ook niet dat dan het loofhuttenfeest volgt: het koningschap des Heren?
Nu is er ook geen openlijk zichtbare verbinding met de hemel, hetgeen wel het geval is in het vrederijk van de messias. Bij de loofhutten is het dak naar boven open.
Palmpasen is ingesteld vanwege de intocht in Jeruzalem toen de Heer op de ezel binnenreed.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: december 01, 2003, 06:35:31 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 07:26:35 schreef Chaveriem:
Pasen als 1e? Geen kruisiging en opstanding van Yeshua zonder de geboorte......
Ik vind dat je er geen onderscheid in moet maken. Het is een beetje kip en het ei verhaal.
HET moment in de hele historie is en blijft de overwinning van Christus. Zonder dat heeft zijn geboorte geen enkele zin. Dat bedoelde ik met deze rangorde. De komst van Christus is dan weer net iets belangrijker dan de komst van de Geest. Deze laatste borduurt voort op diezelfde overwinning maar dat kon idd niet gebeuren zonder geboorte. Het heeft verder niet zoveel zin om rangorden aan te brengen. Ik gebruikte het als reactie op de stelling in de openingspost dat Pasen en Pinksteren de meest belangrijke feesten zijn.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: december 01, 2003, 06:48:13 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 07:23:53 schreef Chaveriem:
Allemaal rond de tijd van Jezus???? Of ik ken jouw Jezus niet, of je bedoelt Yeshua.
In het laatste geval is 'rond' een erg ruim begrip. De geboorte wordt steevast 3 maanden te laat geviert, op de dag van een afgod (geloof me, dat is geen toeval), en pasen (en pinksteren) ook steevast op een ander moment dat het door G'd vast gestelde moment.
Waarom zou je die feesten niet vieren. Ik doe het wel :) Je gaat van het ene feest naar het andere. Voor mij is het overigens niet zo'n kwestie van willen, maar dat is een ander verhaal.

Het maakt mij niet zoveel uit of we er naast zitten met Kerst of niet. Ik heb zelfs begrepen dat het jaar nul er ongeveer 6 jaar naast zit. Het belangrijkste is te vieren DAT hij kwam. En of je daarbij zijn Joodse naam gebruikt....dat is slechts een taalkwestie m.i. Ik heb altijd gedacht overigens dat Joden wel God volledig spelden maar niet de naam "Ik Ben".

Dat de vroege kerkvaders aansluiting hebben gezocht bij bestaande (heidense) feesten lijkt een zwakte bod. Maar hoeft niet zo benaderd te worden. Het overnemen van heidense dagen is in feite het verdringen van afgoden en aan God teruggeven wat hem rechtens toekomt. Er is geen plaats voor andere Goden dan God. Heeft een afgod recht op een dag? Dacht het niet.
Ik vraag me wel eens af hoeveel culturele bagage Israel uit Egypte meesleepte destijds in exodus. Ik heb het dan niet over deze (duidelijk door de HEER ingestelde) feesten van het OT. Maar er blijft genoeg over. En ook invloeden van de (deels ingelijfde) kanaanietische volkeren zullen hun rol gespeeld hebben.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: december 01, 2003, 07:37:36 pm »

quote:

op 01 Dec 2003 18:48:13 schreef Zijnkind:
[...]

Het maakt mij niet zoveel uit of we er naast zitten met Kerst of niet. Ik heb zelfs begrepen dat het jaar nul er ongeveer 6 jaar naast zit. Het belangrijkste is te vieren DAT hij kwam. En of je daarbij zijn Joodse naam gebruikt....dat is slechts een taalkwestie m.i. Ik heb altijd gedacht overigens dat Joden wel God volledig spelden maar niet de naam "Ik Ben".

G'd wordt in TeNach of in Tora gewoon gespeld (consonanten), zo ook YHxx. Maar deze laatste wordt nooit uit gesproken omdat men niet weet wat de uitspraak hiervan is. In Tora en TeNach vind je onder dit woord vaak de vocalen van Adonai, wat dan ook het woord is dat uitgesproken wordt, of Elohim. Het woord zelf wordt echter niet uitgesproken. Ik ben is slechts een (nog niet eens) halve vertaling, zie hiervoor ook de discussie 'Ik ben'.

quote:

Dat de vroege kerkvaders aansluiting hebben gezocht bij bestaande (heidense) feesten lijkt een zwakte bod. Maar hoeft niet zo benaderd te worden. Het overnemen van heidense dagen is in feite het verdringen van afgoden en aan God teruggeven wat hem rechtens toekomt.

In mijn ogen niet alleen zwakte bod, maar ook afgoden dienen. De motieven hiervoor waren niet zuiver als ook de consequenties niet. Nog los of het geoorloofd is.

quote:

Er is geen plaats voor andere Goden dan God. Heeft een afgod recht op een dag? Dacht het niet.
Ik vraag me wel eens af hoeveel culturele bagage Israel uit Egypte meesleepte destijds in exodus. Ik heb het dan niet over deze (duidelijk door de HEER ingestelde) feesten van het OT. Maar er blijft genoeg over. En ook invloeden van de (deels ingelijfde) kanaanietische volkeren zullen hun rol gespeeld hebben.
Dit vind je voor een groot, zeer groot deel terug in de kabballa