Auteur Topic: het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus  (gelezen 2109 keer)

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus
« Gepost op: december 02, 2003, 11:25:20 pm »
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus

wat wordt daaronder verstaan, zowel het zichtbare als het onzichtbare en waar staan er in de bijbel referenties?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

lonneke

  • Berichten: 2566
    • Bekijk profiel
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus
« Reactie #1 Gepost op: december 03, 2003, 01:16:48 pm »
Ik vind 1 Kor. 12:12,13 een toepasselijke tekst uit de bijbel.

"Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt"

Het onzichtbare lichaam van Christus vormen alle gelovigen die de waarheid navolgen. Zij zijn één van Geest; nl. de Geest van Christus.

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus
« Reactie #2 Gepost op: december 03, 2003, 02:05:05 pm »

quote:

op 03 Dec 2003 13:16:48 schreef lonneke:
Ik vind 1 Kor. 12:12,13 een toepasselijke tekst uit de bijbel.

"Want gelijk het lichaam één is en vele leden heeft, en al de leden van het lichaam, hoe vele ook, één lichaam vormen, zo ook Christus; want door één Geest zijn wij allen tot één lichaam gedoopt, hetzij Joden, hetzij Grieken, hetzij slaven, hetzij vrijen, en allen zijn wij met één Geest gedrenkt"

Het onzichtbare lichaam van Christus vormen alle gelovigen die de waarheid navolgen. Zij zijn één van Geest; nl. de Geest van Christus.


ik lees er niet uit, dat ongelovigen en degenen die de waarheid niet zoeken uitgesloten zouden zijn van dat lichaam,
eerder dat het zoiets is als een ziek orgaan in een lichaam en immers dan lijdt het hele lichaam mee met de ziekte en ook verheugd zich het hele lichaam als er genezing optreedt in een deel van het geheel
« Laatst bewerkt op: december 03, 2003, 02:45:49 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus
« Reactie #3 Gepost op: december 03, 2003, 07:26:55 pm »
Laat ik het voor een keer eens zijn met cheese!

Het Lichaam van Christus is een metafoor voor de christelijke gemeente. De veelheid van kerken in de wereld is een (legitieme) geografische verspreiding en een (verdrietige) scheiding door scheuringen, maar samen vormen deze kerken die ene gemeente, die Gods volk is, die Jezus Christus dient.

Of ook, het is die éne wijnstok, of de boom, die groeit en waarop regelmatig nog nieuwe takken ge-ent worden.

De neiging in de gereformeerde theologie om dat Lichaam theoretisch te perfectioneren, door te zeggen dat de eigenlijke gemeente de uitverkorenen zijn, vind ik niet in de bijbel. Het is niet normaal dat een gemeentelid zich afkeert van God; het is een amputatie van een lichaamsdeel, en pijnlijk, niet alleen schijnbaar maar daadwerkelijk.

De manier van denken achter de "onzichtbare" kerk van de uitverkorenen, leidt ook tot een opsplitsing van het verbond in een "inwendig" en "uitwendig" verbond. Het eerste is dan het "echte" verbond, dat God door de uitverkiezing voor eeuwig sluit, en het tweede is de vorm waarmee wij het helaas voorlopig maar moeten doen.

Theologie wordt er zo wel makkelijk op, maar de manier van denken is onbijbels. Het woord "eigenlijk" is de boosdoener. De bijbel zegt nergens: dit lijkt de kerk te zijn, maar éígenlijk... Nee, de bijbel zegt: dit is de gemeente van Christus, ondanks de vele misstanden, en deze gemeente is zijn Lichaam en zijn Bruid.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus
« Reactie #4 Gepost op: december 29, 2003, 11:34:36 am »

quote:

op 03 Dec 2003 19:26:55 schreef Qohelet:
Het Lichaam van Christus is een metafoor voor de christelijke gemeente. De veelheid van kerken in de wereld is een (legitieme) geografische verspreiding en een (verdrietige) scheiding door scheuringen, maar samen vormen deze kerken die ene gemeente, die Gods volk is, die Jezus Christus dient.

De neiging in de gereformeerde theologie om dat Lichaam theoretisch te perfectioneren, door te zeggen dat de eigenlijke gemeente de uitverkorenen zijn, vind ik niet in de bijbel.


Dit snap ik niet dit staat toch juist in 1 kor 12: de mensen gedoopt door de Heilige Geest vormen het Lichaam van Christus. Ze zijn gedrenkt met de Geest, zijn wedergeboren. Naamchristenen zijn dat zoals de naam zegt in naam christen maar zijn niet gedoopt tot het Lichaam, zijn niet bij de bruid, niet behouden, niet uitverkoren.

Is dit nu een gevolg van de m.i. onjuiste visie op de kinderdoop?!! Het lijkt me van wel. Hier wordt dus zichtbaar - vooropgesteld dat mijn inschatting nu juist is - dat een op zich niet zo'n heel belangrijke kwestie van doop van kinderen en doop op geloof uitmondt in een verkeerde uitleg.

quote:

op 03 Dec 2003 19:26:55 schreef Qohelet
De manier van denken achter de "onzichtbare" kerk van de uitverkorenen, leidt ook tot een opsplitsing van het verbond in een "inwendig" en "uitwendig" verbond. Het eerste is dan het "echte" verbond, dat God door de uitverkiezing voor eeuwig sluit, en het tweede is de vorm waarmee wij het helaas voorlopig maar moeten doen.

Theologie wordt er zo wel makkelijk op, maar de manier van denken is onbijbels. Het woord "eigenlijk" is de boosdoener. De bijbel zegt nergens: dit lijkt de kerk te zijn, maar éígenlijk... Nee, de bijbel zegt: dit is de gemeente van Christus, ondanks de vele misstanden, en deze gemeente is zijn Lichaam en zijn Bruid.


Wie denkt hier onbijbels? Dat is de vraag.
De gemeente natuurlijk uit feilbare gelovigen, dat is niet de kwestie, scheuringen zijn bedroevend, scheiding op grond van geogr. natuurlijk niet. Elke plaatselijke gemeente zou het geheel moeten uitbeelden.
Het verbondsdenken blijkt hier dus ook weer de drijfveer te zijn voor de uitleg. En moet theologie haast per definitie moeilijk zijn?
In de gemeente zijn toch wolven in schaapskleren aanwezig, zijn die bij het Lichaam? Kan toch niet!!?
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus
« Reactie #5 Gepost op: december 29, 2003, 11:57:42 am »

quote:

op 29 Dec 2003 11:34:36 schreef Priscilla en Aquila:

In de gemeente zijn toch wolven in schaapskleren aanwezig, zijn die bij het Lichaam? Kan toch niet!!?


Judas was een van de twaalf en alle apostelen zijn door Christus uitgekozen, naast Judas, ook Petrus die 3x verloochende en Thomas de twijfelaar,
zonder Judas geen dood, maar ook geen opstanding

ze zijn representatief voor de hele mensheid, dus ze horen er allemaal bij in onderstaande zin:

1 Ik ben de ware wijnstok en mijn Vader is de landman.
2 Elke rank aan Mij, die geen vrucht draagt, neemt
Hij weg, en elke die wel vrucht draagt, snoeit Hij,
opdat zij meer vrucht drage.
3 Gij zijt nu rein om het woord, dat Ik tot u gesproken
heb; blijft in Mij, gelijk Ik in u.
4 Evenals de rank geen vrucht kan dragen uit zichzelf,
als zij niet aan de wijnstok blijft, zo ook gij
niet, indien gij in Mij niet blijft.
5 Ik ben de wijnstok, gij zijt de ranken. Wie in Mij
blijft, gelijk Ik in hem die draagt veel vrucht, want
zonder Mij kunt gij niets doen.
6 Wie in Mij niet blijft, is buitengeworpen als de
rank en is verdord, en men verzamelt ze en werpt
ze in het vuur en zij worden verbrand.
7 Indien gij in Mij blijft en mijn woorden in u blijven,
vraagt wat gij maar wilt, en het zal u geworden.
8 Hierin is mijn Vader verheerlijkt, dat gij veel vrucht
draagt en gij zult mijn discipelen zijn.
J o h a n n e s 1 5
« Laatst bewerkt op: december 29, 2003, 04:30:21 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
het ((on)-zichtbare) lichaam van Christus
« Reactie #6 Gepost op: december 30, 2003, 01:14:37 pm »
Een internetartikel wat over 'de kerk' gaat en de gevolgen van het bedelingenleerdenken en het verbondsdenken is hier te vinden:

http://users.skynet.be/fa390968/_Wat_is_de_kerk.doc
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan