Auteur Topic: Kaïn en Abel nader bekeken  (gelezen 3467 keer)

Els

• Bekijk profiel
Kaïn en Abel nader bekeken
« Reactie #45 Gepost op: december 13, 2003, 04:56:54 pm »

quote:

op 11 Dec 2003 18:24:20 schreef Carl:
[...]

Je hebt gelijk......we hebben helemaal niemand nodig, want we weten, begrijpen, en practiseren  als christenen exact wat nodig is.
Of lieg ik nu??
Volgens mij hebben we nu juist een nieuwe Jesus nodig. En dan niet iemand die het heeft over zonde en straf,. maar iemand die ons leert wat dat is: het liefhebben van God met hart en ziel en (daaraan gelijk) je naaste zoals je jeZelf lief hebt.

Nee, we hebben nodig dat wij gaan beseffen dat wij een ander leven moeten gaan leiden. Het ligt niet aan de Here Jezus! Wij willen zo graag een gemakkelijk leven hebben. Het mag ons niet zo heel veel kosten. Hem heeft het alles gekost en Hij heeft het met liefde voor de mens gedaan. Wat doen wij voor de mensen? Hen veroordelen dat ze niet zo goed geloven als wij?
Wij moeten ons leven zoals we het altijd geleefd hebben, afleggen en ons gaan toeleggen op het doen van de wil van de Vader.
Maar ja, hoe doen we dat? Misschien moeten we God bidden of Hij Zich nog wil ontfermen over ons.
De Here Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Zijn leven eindigde aan een kruis. Laat ons de Weg van het Kruis gaan. De weg van de zelfverloochening, de opoffering, de nederigheid. Dan komen we uiteindelijk uit waar de Here Jezus is. Hij is gezeten aan de rechterhand van de Vader. En Hij leeft tot in alle eeuwigheden.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: december 13, 2003, 05:46:24 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 16:56:54 schreef els:
[...]

Nee, we hebben nodig dat wij gaan beseffen dat wij een ander leven moeten gaan leiden. Het ligt niet aan de Here Jezus! Wij willen zo graag een gemakkelijk leven hebben. Het mag ons niet zo heel veel kosten. Hem heeft het alles gekost en Hij heeft het met liefde voor de mens gedaan. Wat doen wij voor de mensen? Hen veroordelen dat ze niet zo goed geloven als wij?
Wij moeten ons leven zoals we het altijd geleefd hebben, afleggen en ons gaan toeleggen op het doen van de wil van de Vader.
Maar ja, hoe doen we dat? Misschien moeten we God bidden of Hij Zich nog wil ontfermen over ons.
De Here Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven. Zijn leven eindigde aan een kruis. Laat ons de Weg van het Kruis gaan. De weg van de zelfverloochening, de opoffering, de nederigheid. Dan komen we uiteindelijk uit waar de Here Jezus is. Hij is gezeten aan de rechterhand van de Vader. En Hij leeft tot in alle eeuwigheden.
Ik zie niet in waarom deze reaktie op Carls woorden met 'Nee' begint. Volgens mij gaat alles wat je hier zegt goed samen met wat Carl zegt.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: december 13, 2003, 06:53:43 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 16:56:54 schreef els:
[...]

Dag Els,

Zoals NM al zei: ik zie niet zoveel verschil met wat ik schreef.
Wel wil ik ervoor waarschuwen om, uit vermeende vroomheid, dan weer tever door te schieten.
We hoeven niet te bidden of God zich nog wil 'ontfermen' over ons; dat zou immers inhouden dat wij uitgaan van een God die eigenlijk niets met ons van doen wil hebben, maar die door ons gebed op andere gedachten moet worden gebracht. Je zult het vast met me eens zijn, dat dit niet de God is waar jij en ik zo verknocht aan  zijn.
Ook is het niet belangrijk of je nederig en vol zelfverlochening bent. Belangrijk is dat we beseffen welke middelen Hij ons gegeven heeft om een goede wereld te creeren.....dat het gewoon van onze keuzes afhangt.
Het is nl. ontstellend simpel:
De dag waarop wij, de mensheid, werkelijk een eind willen aan alle honger, zal er geen honger meer zijn. Hij heeft ons alle hulpbronnen gegeven om dat te realiseren. Wij beschikken over alle middelen om die keuze te maken. Maar we hebben er niet voor gekozen. Niet omdat we het niet kúnnen. De mens zou morgen een eind kunnen maken aan alle honger, en daar economisch wél bij varen. Maar we kozen er niet voor. Wat let ons om dat wél te doen?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: december 13, 2003, 08:06:43 pm »

quote:

op 13 Dec 2003 18:53:43 schreef Carl:
De dag waarop wij, de mensheid, werkelijk een eind willen aan alle honger, zal er geen honger meer zijn. Hij heeft ons alle hulpbronnen gegeven om dat te realiseren. Wij beschikken over alle middelen om die keuze te maken. Maar we hebben er niet voor gekozen. Niet omdat we het niet kúnnen. De mens zou morgen een eind kunnen maken aan alle honger, en daar economisch wél bij varen. Maar we kozen er niet voor. Wat let ons om dat wél te doen?

je
Carl

Volgens mij is de reden deze: we hebben de mensheid ingedeeld in 'de goeden' en 'de slechten', of 'zij die bij ons horen' en 'zij die er buiten staan', of 'de kinderen des lichts' en 'de kinderen van de duisternis'.

De mens heeft nog steeds niet begrepen dat wij allen één zijn. Ons bestaan is geen strijd is tussen 'boze machten' en 'God', een soort Lord of the Rings verhaal waarin wij als kleine hobbits in een oneindige massa van duisternis ons hoofd boven kolkend water moeten zien te houden en een onmogelijke taak zien te volbrengen.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #49 Gepost op: december 14, 2003, 07:34:14 am »

quote:

op 13 Dec 2003 17:46:24 schreef NewMillennium:
[...]

Ik zie niet in waarom deze reaktie op Carls woorden met 'Nee' begint. Volgens mij gaat alles wat je hier zegt goed samen met wat Carl zegt.
Mijn "Nee" sloeg op: Wij hebben een andere Jezus nodig. Wij hebben geen andere Jezus nodig, maar wij moeten ons hart laten veranderen. Niet blijven steken bij: Hoera, we zijn gered! (alhoewel jullie dat niet zo zien. Jullie zeggen niet gered te hoeven worden, omdat je niet verloren bent).

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #50 Gepost op: december 14, 2003, 07:54:26 am »

quote:

op 13 Dec 2003 18:53:43 schreef Carl:
[...]

Dag Els,

Zoals NM al zei: ik zie niet zoveel verschil met wat ik schreef.
Wel wil ik ervoor waarschuwen om, uit vermeende vroomheid, dan weer tever door te schieten.
Zelf ben ik daar ook eerlijk gezegd wel bang voor, voor die vermeende vroomheid. Want wil ik echt wel me gaan inzetten voor de mensen? Mijn aard is het in ieder geval niet.

quote:

We hoeven niet te bidden of God zich nog wil 'ontfermen' over ons; dat zou immers inhouden dat wij uitgaan van een God die eigenlijk niets met ons van doen wil hebben, maar die door ons gebed op andere gedachten moet worden gebracht. Je zult het vast met me eens zijn, dat dit niet de God is waar jij en ik zo verknocht aan  zijn.
Als ik God om ontferming bid, dan doe ik dat niet omdat Hij niets met ons van doen wil hebben, maar omdat ik zonder Hem niets kan.

quote:

Ook is het niet belangrijk of je nederig en vol zelfverlochening bent.
Voor mij wel. Want er staat geschreven dat de gezindheid van Jezus bij ons moet zijn.

quote:

Belangrijk is dat we beseffen welke middelen Hij ons gegeven heeft om een goede wereld te creeren.....dat het gewoon van onze keuzes afhangt.
Welke middelen bedoel jij dan?

quote:

Juist. Wat let ons? Zou het niet toch de zonde zijn? In ons woont klaarblijkelijk veel, wat niet "goed" is. Maar wij worden opgeroepen tot bloedens toe weerstand te bieden tegen de zonde. En door de Geest zijn we in staat de werkingen van het lichaam te doden. Het staat allemaal geschreven. De Here Jezus is met Zijn eigen bloed door de hemel gegaan om voor ons een eeuwige verlossing te verwerven.
De vraag is: wat doen we ermee?

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #51 Gepost op: december 14, 2003, 09:07:40 am »

quote:

op 14 Dec 2003 07:54:26 schreef els:

Juist. Wat let ons? Zou het niet toch de zonde zijn? In ons woont klaarblijkelijk veel, wat niet "goed" is. Maar wij worden opgeroepen tot bloedens toe weerstand te bieden tegen de zonde. En door de Geest zijn we in staat de werkingen van het lichaam te doden. Het staat allemaal geschreven. De Here Jezus is met Zijn eigen bloed door de hemel gegaan om voor ons een eeuwige verlossing te verwerven.
De vraag is: wat doen we ermee?

Ik heb in mijn leven vaak gedacht dat het christenzijn gemakkelijk uitmondt in een masochistische levenswijze waarin een mens zichzelf altijd weer opnieuw zelf de goot in schopt. We blijven als christen veelal in totale passiviteit zitten met een gevoel van 'het heeft geen nut, de wereld zal nooit beter worden', en wat ons eigen leven betreft is er niet veel moois aan wanneer het 'tot bloedens toe' een en al strijd is tegen de zonde, en de Geest met 'doden van de werkingen van het lichaam' bezig is ipv met opbouwen.

Ik weet het wel, je kunt hier natuurlijk  'ja, maar...' tegenover zetten en dan met mooie andere theologische leringen aankomen. De tegenovergestelde waarheden komen echter zelden uit de verf in dit leven.

Gefeliciteerd als het je wel lukt.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #52 Gepost op: december 14, 2003, 11:09:02 am »
Dag Els,

over jouw opmerking dat Jesus 'nederig en vol zelfverloochening' was, heb ik een nieuwe draad aangemaakt.
Stof genoeg tot overwegen :)

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.