Auteur Topic: Christen-zijn en vervloeken, een waarschuwing.  (gelezen 1691 keer)

grompie

• Bekijk profiel
Christen-zijn en vervloeken, een waarschuwing.
« Reactie #15 Gepost op: januari 05, 2004, 12:44:35 pm »
quote:
op 12 Dec 2003 23:39:10 schreef Carl:
Daarbij wil ik jullie heel graag dienen met een pittige, ongezouten, en onconventionele kijk op geloven.
Het gaat me er niet om om mensen ongelovig te maken; wat ik wil bereiken is dat mensen geloven waar ze in geloven, en datgene uit hun geloof wegdoen waarvan ze inzien dat het hun door anderen, door organisaties, of door pure traditie is aangeleerd.
Dat vergt vaak moed. Naar anderen, maar vooral naar jezelf. Ik ken dat proces als geen ander.
Als ik daarbij kan helpen, graag.

je
Carl

Probeer je te zeggen dat wij de brieven van Paulus onterecht lezen als het woord van God?
geheelonthouder

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 05, 2004, 06:45:27 pm »
Carl,
"het ware beter dat een molensteen om zijn hals gebonden werd en hij in de diepte van de zee werd verdronken".
Het gaat om misleiders.
Idem dito bij Paulus in de brief aan de Galaten.
Zou je dit misschien kunnen inzien?

In 1 Corinte 16 vers 22 gaat het UITERAARD niet om buitenstaanders!
Dat zou zeer onlogisch zijn, gezien Paulus' beroep van zendeling. De brief  is geadresseerd.
In elk geval gaat het dus over iemand in die gemeente, die als gemeentelid op de hoogte moet zijn van wat Jezus leerde, deed enz.
Stel dat er in de christelijke gemeente nu ook eens een misleider zou zitten, bij voorbeeld iemand die wel vroom praat, maar intussen de liefde voor Jezus mist.
Paulus heeft vast iemand of sommigen op het oog, maar voor ons is niet precies duidelijk wat de aanleiding kan zijn geweest.
Maar het ligt natuurlijk in dezelfde lijn als boven.
gideon

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 15, 2004, 11:53:44 am »
vervloeken... is dat niet "van je weg doen"?
dus: als iemand een ander evangelie verkondigd in deze jonge, onvaste kerk dan wat paulus heeft verkondigd, moet hij buiten de kerk worden geplaatst.

het vervloeken van de vijgeboom is een ander soort vervloeken, komt grof over, en jezus moet vooral aardig zijn.
er zijn vast mensen die dat duidelijk uit kunnen leggen...

ik denk dat je iemand die mensen van God weghoudt "in Zijn naam", best een witgepleisterd graf mag noemen.

veel mensen kunnen best wat peper in hun bips gebruiken.

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 15, 2004, 07:49:42 pm »
wat een afschuwelijk portret van deze zogenaamde doctor
en op zijn bijpassende reacties ga ik maar niet meer in.
gideon

dr bowman

• -- open the pod bay doors --
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 18, 2004, 03:31:51 am »
bah
wat heb ik er een hekel aan als iemand op zo'n manier de deur dicht slaat.
zijn dan dezelfde mensen die in een discussie een argument naar voren brengen en wanneer je je verdedigt zeggen: "ik geloof dat we maar beter kunnen stoppen"
dan kom je zelf snel erg volwassen uit de hoek...

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 18, 2004, 08:31:38 am »
quote:
op 12 Dec 2003 23:39:10 schreef Carl:
Dag Chara,

inderdaad, op beide plaatsen (in galaten en in de Corinthiers) slaat Paulus de plank behoorlijk mis.

De betekenis van het 'je Carl' is amicaal/broederlijk.

Zoals het hoffelijk-ouderwetse engels vaak afsluit met 'yours', 'yours truly', of 'faithfully yours'..... die betekenis heeft het zo'n beetje.

Daarbij wil ik jullie heel graag dienen met een pittige, ongezouten, en onconventionele kijk op geloven.
Het gaat me er niet om om mensen ongelovig te maken; wat ik wil bereiken is dat mensen geloven waar ze in geloven, en datgene uit hun geloof wegdoen waarvan ze inzien dat het hun door anderen, door organisaties, of door pure traditie is aangeleerd.
Dat vergt vaak moed. Naar anderen, maar vooral naar jezelf. Ik ken dat proces als geen ander.
Als ik daarbij kan helpen, graag.

je
Carl

IK denk dat jij het pittge ongezouten en onconventionele geloven beter kunt vervangen door 'onbijbels' geloven!  En dan klopt het precies wat je schrijft: jij kent dat proces als geen ander!!

Maar om even on-topic te blijven: het vervloeken moeten wij inderdaad laten:
dat wordt ons geleerd in de bijbel:

Mattheüs 5:44  Maar Ik zeg u: Hebt uw vijanden lief; zegent ze, die u vervloeken; doet wel dengenen, die u haten; en bidt voor degenen, die u geweld doen, en die u vervolgen;
Lukas 23:34  En Jezus zeide: Vader, vergeef het hun; want zij weten niet, wat zij doen. En verdelende Zijn klederen, wierpen zij het lot.

Daarnaast ben ik nog op zoek waarom Paulus dat deed. Daar kan ik nu geen antwoord op geven.  Maar het staat niet voor niets in de bijbel vermeld.

Ed.

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 18, 2004, 05:36:15 pm »
Volgens mij is dat niet zo heel moeilijk.Als ik mensen aan het twijfelen breng in hun geloof,of ik zou mensen onwaarheden leren over het geloof waardoor zij niet behouden zouden worden. Zal de straf voor mij vele malen zwaarder zijn dan voor degene die mijn leer zou aanhangen.(bv in heel de bijbel staat dat wij door gods zoon JEZUS gered kunnen worden en heel wat mensen zeggen dood leuk ach dat moet je anders zien.) Ik weet effe zo snel niet waar het staat maar het verhaal over wat je mag eten daarin word duidelijk verteld dat als jij vind dat je iets gewoon kunt eten je dit vooral moet doen.Echter twijfel je en eet je het toch (bv doordat iemand tegen mij zegt "kom op dit slaat nergens op je kunt dit gewoon eten") Dan heb je toch je zonde begaan.Zeer moeilijk overigens om dan met andere mensen over het geloof te praten want met communiceren willen we toch allemaal ons gelijk een beetje halen.Nou een heel verhaal. groetjes

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 18, 2004, 07:56:31 pm »
Om deze discussie voor mij wat eenvoudiger te maken een vraagje:

Aanvaarden we nu de bijbel van A-Z als Gods woord of niet?

Ik wel.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 18, 2004, 09:12:45 pm »
Beste Carl,ik wil niet 'liefdeloos' doen,maar je hebt wel een heel selectieve bena-
dering van het Woord.
'k Heb er nog eens wat andere topics van u op nageslagen,en ik word er droevig van,al spreekt u meestens over de liefde van God."Kijk nou toch eens wat je als
christen wordt geacht te erkennen als het onfeilbare Woord van God." - de volgende stap is de ontkenning van de hel (God is immers liefde) als eeuwig oor-
deel,etc.
Is de reden waarom u zoo heftig reageert op Paulus woorden misschien dat u zich
aangesproken voelt (wie de schoen past..),sterker nog:dat zijn woorden daadwer-
kelijk op u van toepassing zijn?

Verder sluit ik me aan bij de Tukker:de bijbel is het Woord van God,van A-Z.
Misschien dat u,Carl,enige suggesties zou kunnen doen welke passages uit de bijbel nog meer bij het grof vuil kunnen,omdat ze uw toets van kritiek niet kunnen
doorstaan?
In Christus,Van.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 19, 2004, 06:13:46 pm »
quote:
op 18 Jan 2004 19:56:31 schreef Doarseveld:
Om deze discussie voor mij wat eenvoudiger te maken een vraagje:

Aanvaarden we nu de bijbel van A-Z als Gods woord of niet?

Ik wel.

Absoluut, van A - Z!!