Auteur Topic: De bijbel: Gods Woord?  (gelezen 16413 keer)

NewMillennium

  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #250 Gepost op: december 16, 2003, 07:03:52 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:56:52 schreef Qohelet:

Nu is er wel een God die Zich geopenbaard heeft, namelijk YHWH, de Heilige. Een flink deel van de wereldbevolking gelooft dit, een nog groter deel wil er niet aan en een klein gedeelte heeft nog nooit van die openbaring gehoord. Hij spreekt ook over Liefde, maar dan over een die de menselijke liefde te boven gaat en die zal leiden tot een daadwerkelijke verbetering en vernieuwing van de wereld. Dat is meer dan jij durft te hopen. En je neemt het hopelijk God niet kwalijk dat Hij die 4 miljard ongelovigen niet met geweld zijn Rijk insleurt?



Indien je stelling waar zou zijn zou God wel hopeloos mislukken met zijn plannen. Hij laat de meerderheid niets van zich horen, en heeft bovendien te maken met een enorme afval van mensen die het wel horen, maar er niet van onder de indruk zijn.
Wat zegt dit over jouw God?
Hij spreekt over liefde die een mens te boven gaat? Dat is pertinent een onwaarheid. Een God die mensen uiteindelijk straft op de manier zoals de bijbel het voorstelt is wreder dan een mens ooit kan handelen.
Daadwerkelijke vernieuwing van de wereld? Is God daar ooit in geïnteresseerd geweest? Even tevoren liet jij horen (op grond van je bijbelse opvattingen) 'Wat is er mis met het systeem van de slavernij?'. Als het aan jouw God (en jou) gelegen had, hadden we nog steeds het systeem van de slavernij.
Je hebt het weer mis: ik hoef niet eens te hopen op een betere wereld, het IS al veruit een betere wereld en het wordt steeds beter, omdat inzichten zoals ik heb (onvoorwaardelijke liefde) zich bezig zijn te verspreiden en hun hun steeds groter wordende uitwerking zullen hebben wereldwijd.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #251 Gepost op: december 16, 2003, 07:06:38 pm »
Waarom laat God de meerderheid niet van zich horen?
Wie zegt dat? 'het' christendom?

In de katholieke kerk hebben ze een constructie dat ook buiten het christendom sporen van God te vinden zijn. Maar het meest natuurlijk binnen de katholieke kerk. Ander zouden ze hun geloofwaardigheid verliezen. Maar toch...

Qohelet

  • Berichten: 1736
  • Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #252 Gepost op: december 16, 2003, 07:06:58 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 18:58:15 schreef Pulpeet:
[...]
Bovendien is er niet 1 christendom maar er zijn 2 miljard christendommen. Waar de één niet mee kan leven, is voor de ander voldoende om zijn mens-zijn optimaal vorm te geven. Pas als je gaat abstraheren kom je tot 'het christendom'. Je kunt dan wel voor jezelf aangetoond hebben dat de bijbel onzinnige beweringen over God bevat, maar je moet denk ik niet puur naar die bijbel kijken. Dan leer je alleen maar iets over de relatie tussen de bijbel en jou. Maar je moet ook kijken naar hoe die bijbel in het leven van mensen een rol speelt. Dat is per mens verschillend.

Misschien is het vruchtbaarder om niet over 'het christendom' te spreken, maar over 'de kerk van Jezus Christus', 'de leer van Jezus Christus', 'het geloof van Jezus Christus'. Dat zijn namelijk bijbelse termen die een objectieve betekenis hebben. En die vormen wel degelijk de gemeenschappelijke factor in het christendom. Of, zoals de Bijbel het beschrijft,

quote:

één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping, één Here, één geloof, één doop, één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen. -- Maar aan een ieder onzer afzonderlijk is de genade gegeven, naar de mate, waarin Christus haar schenkt.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.


NewMillennium

  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #253 Gepost op: december 16, 2003, 07:23:23 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:56:52 schreef Qohelet:
Jij gelooft dat niet. Dat is onderhand wel duidelijk. Je vindt zelfs dat je hen die wél geloven moet overtuigen van hun ongeloof. Maar daaraan zit echt een grens. Want waarom zouden wij jouw mening wél moeten geloven en een eeuwenoud getuigenis -- de Bijbel -- niet? Op een christelijk forum kun je verwachten dat dat getuigenis hoog in ere wordt gehouden. Meer dan bijvoorbeeld een filosoof die postuleert dat de waarheid niet schokkend mag zijn. (Een onwaarschijnlijke stelling, aangezien de ervaringswerkelijkheid vaak óók schokkend is.)

Het citaat uit 2 Johannes lijkt me wel van toepassing op wat jij zegt. Als je uitspraken doet over de uitleg van een bijbeltekst, doe dat dan op z'n minst wetenschappelijk competent. Door de context te lezen, bijvoorbeeld:

Want er zijn vele misleiders uitgegaan in de wereld, die de komst van Jezus Christus in het vlees niet belijden. Dit is de misleider en de antichrist. Let op uzelf, dat gij niet verliest wat wij verricht hebben, maar uw loon ten volle ontvangt.
Een ieder, die verder gaat en niet blijft in de leer van Christus, heeft God niet; wie in die leer blijft, deze heeft zowel de Vader als de Zoon. Indien iemand tot u komt en deze leer niet brengt, ontvangt hem niet in uw huis en heet hem niet welkom.


Jij belijdt niet de komst van Christus in het vlees. Je blijft niet in de leer van Christus. Je komt hier op het forum en werpt je opo als verkondiger van een andere leer. Hoe zouden bovenstaande verzen dan niet op deze situatie van toepassing kunnen zijn?


Vervelend hè die NewMillennium. Hij komt als gast en dan gaat hij dingen verkondigen die helemaal niet gewenst zijn.

Waarom moesten de joden zo'n 'gast' als Paulus in de synagoges serieus nemen en hun eeuwenoude getuigenis -hun bijbel- niet? In de joodse synagoges zou je toch mogen verwachten dat dat getuigenis hoog in ere zou worden gehouden?

Zijn de christenen zich ervan bewust dat Bonifatius net zo ons land binnenkwam als NewMillennium bij jullie op bezoek komt? Hebben jullie soms dezelfde opvatting als de Friezen, die er bij Dokkum op uit gingen en (op de manier van hun tijd) het Bonifatius duidelijk maakte dat hij nu de 'genzen van het behoorlijke overstak'? Zijn ze zich trouwens ervan bewust dat wij christenen niets van de zuid-amerikaanse en afrikaanse culturen hebben overgelaten nadat we er 'als gasten' kwamen met onze zendingsleer?

De tekst uit Johannes is trouwens weer eens een sprekend voorbeeld van de tegenstrijdigheden in de bijbel. Jezus at met tollenaars en ging om met de hoeren en discussiëerde voortdurend met de Farizeeërs. Maar Johannes is bang om wat te verliezen; hoe kan dat verleiden nou met zo'n geweldige kracht van boven die gelovigen hebben? Hij verwacht 'loon' na noeste arbeid en fanatiek geloof. Trieste bijbeluitspraak.

Waarom kunnen jullie me niet opvatten als een interessant geval? Ik kom notabene uit de gereformeerde kerk. Ik kén jullie, jullie kennen mij. Waarom moeten geloofskwesties zo zwaar zijn dat de deuren dichtgegooid en vergrendeld moeten worden, mensen met andere opvattingen geband moeten worden?

Ik héb de komst van Christus in het vlees trouwens nooit tegen willen spreken. De bijbel zélf heeft blijk gegeven op misverstanden te berusten. Zij leert dat de komst allang geschied had moeten zijn, maar de veelvuldige uitspraken zijn niet uitgekomen. Dus de bijbel is de misleider voor iedereen die ogen heeft om te lezen. Zeggen de christenen in het jaar 21.000 nog steeds 'Ja, maar voor God is duizend jaar als één dag. 't Is op Gods klok nog maar drie weken geleden dat Hij opsteeg naar de wolken'?
« Laatst bewerkt op: december 16, 2003, 07:42:01 pm door NewMillennium »

NewMillennium

  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #254 Gepost op: december 16, 2003, 07:36:41 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 17:56:52 schreef Qohelet:

Overigens, ik vind het helemaal niet erg als dit forum een apologetische afdeling heeft, waarin christenen en niet-christenen in gesprek zijn. Tegelijk verwacht ik van een christelijk forum dat eenvoudige gelovigen er terecht kunnen met hun vragen en gedachten. In de laatste tijd wordt het Leer-en-Leven subforum gedomineerd door participanten die voortdurend de basis van de orthodoxie aanvallen, zowel in topics die zich daarvoor lenen als in andere topics. Een constructieve discussie van christenen onderling wordt daardoor bemoeilijkt.

Dat is net zoiets als een debat tussen wiskundigen, dat bezocht wordt door een horde theologen die bij elke stelling roepen: "Hé, weet je wel zeker dat getallen bestaan?" Interessante kwestie, unzweifelhaft, maar op den duur irritant.



Ik wil me best verdienstelijk maken door maar op één bepaald topic te reageren, en alle rest met rust te laten, zodat niet alles vervuild wordt met mijn goddeloze opvattingen.

Volgens mij is dit topic trouwens (vanwege het vraagteken) het topic bij uitstek waar ik welkom zou mogen heten. Wil men nu op een forum een discussie over de topicvraag of alleen maar zinssneden waarmee men zijn geloof ondersteund ziet?

Ik denk trouwens dat er vast wel christenen zijn die dit gesprek met mij constructief vinden, juist omdat ik dingen aanvoer waar niemand anders mee aankomt. Wat geeft het dat er iemand is die het allemaal maar niets vindt? Ik kom toch niemand storen bij een kerkdienst? Je kunt hier tenminste een goed beeld van krijgen wat de verschillen in opvattingen zijn, en je eigen denken erdoor aan het werk zetten. Je kunt het als evangelisatiescholing beschouwen. Je wordt erdoor opgeleid antwoorden te geven op argumenten die ongelovigen mensen aanvoeren. Bovendien is het niet zo dat ik hier alleen maar ben om te preken. Ik wil wel degelijk naar wijze taal luisteren.

NewMillennium

  • Berichten: 215
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #255 Gepost op: december 16, 2003, 07:38:25 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 18:33:30 schreef Pulpeet:
[...]


Iedereen mag blijven hoor. Als je daar soms bang voor was ;)

Maar er komt binnenkort wel een scheiding tussen een forumgedeelte waar alles ter discussie gesteld kan worden en een forumgedeelte dat specifiek voor christenen onderling is. Om redenen die o.a. Qohelet hierboven noemde. Precieze vormgeving is nog niet helemaal rond. Maar iedereen blijft welkom.

Verder discussie hierover hoort niet in dit topic. Kan in FeedBack. :)
Sorry voor mijn vorige reaktie. Bovenstaande niet op tijd gelezen.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #256 Gepost op: december 16, 2003, 11:57:49 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 19:06:58 schreef Qohelet:
[...]


Misschien is het vruchtbaarder om niet over 'het christendom' te spreken, maar over 'de kerk van Jezus Christus', 'de leer van Jezus Christus', 'het geloof van Jezus Christus'. Dat zijn namelijk bijbelse termen die een objectieve betekenis hebben. En die vormen wel degelijk de gemeenschappelijke factor in het christendom. Of, zoals de Bijbel het beschrijft,
Ja. Ik realiseerde me achteraf dat ik het belangrijkste er niet bij had gezet. En dat is de persoon van Jezus Christus. Hij staat centraal.

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
De bijbel: Gods Woord?
« Reactie #257 Gepost op: december 17, 2003, 12:33:03 am »

quote:

op 16 Dec 2003 18:33:30 schreef Pulpeet:
[...]


Iedereen mag blijven hoor. Als je daar soms bang voor was ;)

Maar er komt binnenkort wel een scheiding tussen een forumgedeelte waar alles ter discussie gesteld kan worden en een forumgedeelte dat specifiek voor christenen onderling is.


Ch; ben nog steeds benieuwd, hoe jullie christenen onderling van niet?-christenen uiterlijk? willen onderscheiden en welke kriteria je daar dan aan gaat verbinden, reuzebenieuwd zelfs!

quote:

Om redenen die o.a. Qohelet hierboven noemde. Precieze vormgeving is nog niet helemaal rond. Maar iedereen blijft welkom.

Verder discussie hierover hoort niet in dit topic. Kan in FeedBack. :)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God