Auteur Topic: Nederig en vol zelfverloochening  (gelezen 3049 keer)

cyber

• Bekijk profiel
Nederig en vol zelfverloochening
« Reactie #15 Gepost op: december 15, 2003, 12:40:04 am »

quote:

op 15 Dec 2003 00:33:54 schreef Carl:
En als Paulus het over alle dingen heeft, dan sluit hij daarbij dus niets uit.

je
Carl

ja zo is het
het probleem is alleen dat alle mensen niet willen
dus die zetten zichzelf buiten spel

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 15, 2003, 01:06:38 am »
Ik denk niet dat het mogelijk is om jezelf buiten spel te zetten.
Of is het mogelijk voor een mens om zichzelf te onttrekken aan de Wil van God?
Dan zou er toch een uitzondering mogelijk zijn.
En bovendien: God is alomtegenwoordig, dus wat is de plaats waar zulk menselijk leven zou kunnen bestaan?

Ik vermoed dat de conclusie eerder moet zijn dat niemand zich aan Gods Wil onttrekt, maar dat ons begrip vandie Wil niet altijd toereikend is, zoals je eerder ook al suggereerde, Cyber.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 15, 2003, 04:42:28 am »

quote:

op 14 Dec 2003 11:07:29 schreef Carl:
In een eerdere draad noemde iemand Jesus als iemand die nederig en vol zelfverloochening was.
Ik vraag me echter af of dit zo is.

Alleen al het feit dat Hij mens geworden is.
Hij heeft Zichzelf ontledigd en heeft de gestalte van een dienstknecht aangenomen. En in Zijn uiterlijk als een mens bevonden, heeft Hij Zich vernederd en is gehoorzaam geworden tot de dood, ja, tot de dood des kruises.
Hij zegt: Komt tot Mij, allen die vermoeid en belast zijt en Ik zal u rust geven; neemt mijn juk op u en leert van Mij, want Ik ben zachtmoedig en nederig van hart.
Hij vraagt van ons: Indien iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelf en neme zijn kruis op en volge Mij.
« Laatst bewerkt op: december 15, 2003, 05:06:42 am door Els »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 15, 2003, 09:22:02 am »

quote:

op 14 Dec 2003 19:32:00 schreef Carl:
zijn wij niet allemaal God die mens wordt?

Nee, nee en nog eens nee.

|:(

Al sinds de eerste mensen heeft satan succes met dit verhaaltje, ongelofelijk dat er nog steeds mensen intrappen. God is de Schepper, wij zijn slechts schepselen.
Bombus terrestris Reginae

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: december 15, 2003, 11:26:29 am »
Dag bumblebee,

kun jij dan volhouden dat er iets buiten God bestaat?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: december 15, 2003, 11:33:44 am »

quote:

op 15 Dec 2003 11:26:29 schreef Carl:
kun jij dan volhouden dat er iets buiten God bestaat?

Als ik een verhaal schrijf, dan ben ik in zekere zin de schepper van dat verhaal.
Dat personages in dat verhaal zijn afhankelijk van mij: zonder mij hadden ze niet bestaan.
Waarschijnlijk heb ik veel van mezelf in hen gelegd en zijn ze in die zin mijn beeld.

Maar ze zijn NIET MIJ!

Ik zie ook wel dat zo'n vergelijking erg mank gaat, dus ga me hierop niet pakken, maar zo zijn wij wel schepselen van God, en afhankelijk van Hem, beelden van Hem, maar wij zijn niet God!

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: december 15, 2003, 11:57:58 am »
Dezelfde vergelijking gaat perfect op voor de relatie tussen ons en God, Bumblebee, dus ik ga je helemaal niet pakken.
Ik wil je alleen vragen om je eigen vergelijking door te trekken naar het nivo van God, de Absolute Kunstenaar.

Iedere kunstenaar maakt kunst door iets van zichzelf in zijn kunstwerk te leggen. Lukt hem dat niet, dan accepteert hij dat niet als zijn kunstwerk.
God slaagt erin om alles van ZichZelf in Zijn kunstwerk te leggen.

Wie zijn wij dan om te ontkennen dat er dingen in ons, Zijn schepping, zijn, die niet van Hem afkomstig zouden zijn?
Weten wij het weer eens beter??

je
Carl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: december 15, 2003, 01:45:13 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 11:57:58 schreef Carl:
Wie zijn wij dan om te ontkennen dat er dingen in ons, Zijn schepping, zijn, die niet van Hem afkomstig zouden zijn?
Weten wij het weer eens beter??

Wij zijn Gods schepping en alles in ons (ook onze wil om tégen God te kiezen) hebben wij van Hem gekregen.
Dat wil niet zeggen dat wij God ZIJN, maar dat wij VAN God zijn.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: december 15, 2003, 01:50:40 pm »
Waarom zou er een scheiding moeten zijn, die gesuggereerd wordt door dat woordje 'van'?

Is het zo moeilijk om te geloven dat God de volmakte Kunstenaar is?

je
Carl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: december 15, 2003, 02:01:47 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 13:50:40 schreef Carl:
Is het zo moeilijk om te geloven dat God de volmaakte Kunstenaar is?

God is de volmaakte Kunstenaar en wij zijn Zijn kunstwerken - met een eigen wil waarmee we tégen onze Schepper kozen en het helaas zelf verprutst hebben. Maar gelukkig is het mogelijk om weer de juiste keuze te maken! God heeft dat Zelf mogelijk gemaakt door Jezus.

Ik heb er geen moeite mee, om God als volmaakt te zien.
Volgens mij heb jij er moeite mee, jezelf als kunstwerk te zien.

Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: december 15, 2003, 02:12:50 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 14:01:47 schreef Bumblebee:
[...]

God is de volmaakte Kunstenaar en wij zijn Zijn kunstwerken - met een eigen wil waarmee we tégen onze Schepper kozen en het helaas zelf verprutst hebben. Maar gelukkig is het mogelijk om weer de juiste keuze te maken! God heeft dat Zelf mogelijk gemaakt door Jezus.

Ik heb er geen moeite mee, om God als volmaakt te zien.
Volgens mij heb jij er moeite mee, jezelf als kunstwerk te zien.

Dat lijkt me niet.
Ik ben Liefde in ontwikkeling, waar Hij de volmaakte Liefde is.
Ik ben Waarheid in onderzoek, waar Hij de uiteindelijke Waarheid is.
Ik ben Licht, waar Hij volledig Licht is
Ik ben Leven, waar in Hem geen dood is.
Ik ben de vorm, waarin Hij Zijn Ruach blaast.
Hoe bedoel je dan dat ik mezelf niet als Zijn kunstwerk zie?

Soms begrijp ik je niet, Bumblebee. De ene keer vind ik mijzelf niet zondig genoeg volgens jou, en de andere keer herken ik mezelf weer niet als Zijn kunstwerk.

8)7
je
Carl

Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.[/quote]

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: december 15, 2003, 02:16:39 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 14:12:50 schreef Carl:
Soms begrijp ik je niet, Bumblebee. De ene keer vind ik mijzelf niet zondig genoeg volgens jou, en de andere keer herken ik mezelf weer niet als Zijn kunstwerk.

Je weet best wat ik bedoel, Carl.
Jij ziet jezelf niet als schepsel, als kunstwerk, omdat jij jezelf per se als méér wil zien dan dat, en niet als minder.
Een volmaakt en schitterend geestelijk wezen.
Een Christus net als Jezus Christus.
God.

Nogmaals:
Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: december 15, 2003, 02:19:34 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 01:06:38 schreef Carl:
Ik denk niet dat het mogelijk is om jezelf buiten spel te zetten.
En bovendien: God is alomtegenwoordig, dus wat is de plaats waar zulk menselijk leven zou kunnen bestaan?

Ik vermoed dat de conclusie eerder moet zijn dat niemand zich aan Gods Wil onttrekt, maar dat ons begrip vandie Wil niet altijd toereikend is, zoals je eerder ook al suggereerde, Cyber.

je
Carl

maar wat heeft Gods Alomtegenwoordigheid van doen met de
menselijke wil??

mensen die ervoor kiezen om God af te wijzen
of een eigenwillige godsdienst willen
die zetten zichzelf buitenspel

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: december 15, 2003, 02:26:00 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 01:06:38 schreef Carl:
De plaats waar menselijk leven terechtkomt dat zich aan Gods wil onttrekt, heet de hel.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: december 15, 2003, 03:29:43 pm »
Goed gezegd, Bumblebee.
En omdat geen enkel mens ervoor kiest om eeuwig in vuur te branden,
(ieder mens kiest voor liefde, ook al is het maar die zwakke vorm die we zelfliefde (liefde voor het ego) noemen) is het dus ook niet logisch om te veronderstellen dat er zoiets is als een hel,
de eeuwige plaats zonder God.

Ook dat is een gevolg van het gewgeven dat God van ZichZelf in ons heeft geblazen.

Waarom toch dat hardnekkige geloof dat er een scheiding bestaat tussen God en ons?
Zegt zelfs het tamelijk oppervlakkige Genesisverhaal al niet, dat YHWH met ons mee ging, het paradijs uit?

je
Carl.