Auteur Topic: Nederig en vol zelfverloochening  (gelezen 3047 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Nederig en vol zelfverloochening
« Reactie #30 Gepost op: december 15, 2003, 03:34:52 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 14:19:34 schreef cyber:
[...]

maar wat heeft Gods Alomtegenwoordigheid van doen met de
menselijke wil??

simpel.
Als God overal tegenwoordig is, betekent dat dus ook dat Zijn Wil overal geldt. Zoals Bumblebee terecht constateerde dat een plaats waar God niet is, de hel is, kun je dus constateren dat God alomtegenwoordig is,
Zijn wil dus ook overal geldig is,
en wanneer "de boze" erin zou slagen om ook maar één enkel individu bij God vandaan te houden, zou dat betekenen dat God de hele "strijd" tegen ShTN verloren heeft.
(En dat kan toch niet de bedoeling zijn van Hem die Alles in allen zal zijn?)

quote:

mensen die ervoor kiezen om God af te wijzen
of een eigenwillige godsdienst willen
die zetten zichzelf buitenspel

Hoe zou je God af kunnen wijzen?
Wat voor reden kan iemand hebben om Liefde af te wijzen??

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: december 15, 2003, 03:47:08 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 15:34:52 schreef Carl:
[...]

simpel.
Als God overal tegenwoordig is, betekent dat dus ook dat Zijn Wil overal geldt. Zoals Bumblebee terecht constateerde dat een plaats waar God niet is, de hel is, kun je dus constateren dat God alomtegenwoordig is,
Zijn wil dus ook overal geldig is,
en wanneer "de boze" erin zou slagen om ook maar één enkel individu bij God vandaan te houden, zou dat betekenen dat God de hele "strijd" tegen ShTN verloren heeft.
(En dat kan toch niet de bedoeling zijn van Hem die Alles in allen zal zijn?)[...]

zoals jij alles in allen interpreteerd is het gelijk aan de
alverzoeningsleer
En satan slaagt er geregeld in om de mens is zijn koninkrijk te
krijgen, wat niet inhoud dat God de strijd verloren heeft
ik neem aan dat je met "ShtN" satan bedoeld

quote:

Hoe zou je God af kunnen wijzen?
Wat voor reden kan iemand hebben om Liefde af te wijzen??

dat is niet zo moeilijk hoor
kijk maar om je heen

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: december 15, 2003, 04:15:24 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 15:29:43 schreef Carl:
Goed gezegd, Bumblebee.
En omdat geen enkel mens ervoor kiest om eeuwig in vuur te branden,
(ieder mens kiest voor liefde, ook al is het maar die zwakke vorm die we zelfliefde (liefde voor het ego) noemen) is het dus ook niet logisch om te veronderstellen dat er zoiets is als een hel, de eeuwige plaats zonder God. Ook dat is een gevolg van het gegeven dat God van ZichZelf in ons heeft geblazen.
Waarom toch dat hardnekkige geloof dat er een scheiding bestaat tussen God en ons? Zegt zelfs het tamelijk oppervlakkige Genesisverhaal al niet, dat YHWH met ons mee ging, het paradijs uit?

*insert hier smiley die zich de haren uit het hoofd trekt*

Lieve Carl, verdraai toch niet altijd alles wat ik zeg!!!
De hele Bijbel spreekt overduidelijk van een scheiding tussen God en mens, dankzij de zondeval. God heeft door Jezus deze scheiding weer ongedaan gemaakt, voor iedereen die dat wil, en beseft dat hij of zij het nodig heeft!

Als jij (in algemene zin dus: men) je niet door God wil laten redden staat Hij ook met lege handen en kan NIEMAND, ook God niet, voorkomen dat je van God gescheiden BLIJFT. En van God gescheiden zijn is de HEL.
Is dat tegen Gods wil? Ja, want God wil dat geen zondaar verloren gaat. Is het onmogelijk? Nee, want God heeft een deel van zijn almachtigheid aan ons afgestaan zodat wij vrijwillig de keus voor of tegen hem kunnen maken. En je ziet toch om je heen dát er mensen tegen God kiezen?? God roept, nodigt uit, maar dwingt niet.
Bombus terrestris Reginae

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: december 15, 2003, 05:22:13 pm »
Citaat
op 15 Dec 2003 16:15:24 schreef Bumblebee:
[...]

*insert hier smiley die zich de haren uit het hoofd trekt*

Lieve Carl, verdraai toch niet altijd alles wat ik zeg!!![/quote?]
Ik????
Wat verdraai ik dan?????
Ik probeer alleen maar zo logisch mogelijk na te denken over God.

quote:

De hele Bijbel spreekt overduidelijk van een scheiding tussen God en mens, dankzij de zondeval. God heeft door Jezus deze scheiding weer ongedaan gemaakt, voor iedereen die dat wil, en beseft dat hij of zij het nodig heeft!

Dat klopt; er zijn een aantal plaatsen in de bijbel te vinden waarin benadrukt wordt dat God een maasamoordenaar is, ervan houdt vijandelijke opa's en oma's en kleine edomitische kinderen te vermoorden, niets heeft tegen slavernij, de hele mensheid al eens als ratten verzopen heeft (op Noach na) en het gerust weer zou doen, als Jesus er niet tussen was gekomen.
De bijbel is op veel plaatsen niet echt helder, en heel vaak innerlijk tegenstrijdig.
Gek is dat natuurlijk niet, als je ziet hoe groot de tijdsduur is van Genesis tot aan Patmos.

Bumblebee......wordt nou eens wakker.......

quote:

Als jij (in algemene zin dus: men) je niet door God wil laten redden staat Hij ook met lege handen en kan NIEMAND, ook God niet, voorkomen dat je van God gescheiden BLIJFT. En van God gescheiden zijn is de HEL.
Is dat tegen Gods wil? Ja, want God wil dat geen zondaar verloren gaat.  Is het onmogelijk? Nee, want God heeft een deel van zijn almachtigheid aan ons afgestaan zodat wij vrijwillig de keus voor of tegen hem kunnen maken.

Ik ben helemaal niet van God gescheiden.
Maar toch knap van mij..... dat ik, klein mensje, Gods alvermogen opzij kan schuiven.
Hoe kom je er overigens bij dat God iets van Zijn almacht aan ons afstaat?
Een als Hij dat doet, waarom worden we dan verdoemd als we die macht gebruiken? Dan had God dat toch beter niet kunnen doen?
En dan nog iets..... als God iets niet meer heeft van wat Hij eerst nog wel had..... hoe kunnen we Hem dan nog als Volmaakt zien? Hij heeft nu toch iets niet wat wij wel hebben?
Oh......nu begrijp ik dat hele conflict tussen God en ons!
We kregen iets kado waarom we niet vroegen.
We zijn het vervolgens verkeerd gaan gebruiken, dus wil God het terug.
Dat lukt ons niet; dus moest Jesus de Onschuldige eraan geloven,
En als wij niet geloven dat dit offer ons van de terugeisende God redt, dan worden we alsnog verdoemd (zal Jesus niet prettig vinden).

Begrijp je nu, Bumblebee hoe krakkemikkig deze héle theologie-van-de-angst in elkaar steekt?
Reken daar toch eens mee af!
Wie houdt je tegen? Echt......door te kiezen voor een God van Volmaakte en Onvoorwaardelijke Liefde ga je niet verloren.
Integendeel, je leert stap voor stap te begrijpen wat God werkelijk is, en wat mensen van Hem hebben gemaakt.

quote:

En je ziet toch om je heen dát er mensen tegen God kiezen?? God roept, nodigt uit, maar dwingt niet.

Maar volgens jouw eerdere passage chanteert Hij wel. Geloof ik in iets onbegrijpelijks dan word ik behouden. Geloof ik echter in iets voor de hand liggends, nl. Zijn alomtegenwoordigheid (geen plek uitgezonderd) en Zijn onvoorwaardelijke Liefde (het is Zijn wil dat niemand verloren gaat, dus zal er ook niemand verloren gaan)..........dan ga ik verloren.

Het spijt me.......het is zo absurd......

Wat ik om me heen zie, is mensen die voortdurend uit Liefde handelen.
Veel mensen begrijpen echter niet  hoe erg gevolgen uit kunnen pakken als je Liefde verkeerd richt (egoïsme, geldzucht, etc.).
Ze begrijpen niet dat wie geeft, ontvangt,
en dat wie vergeeft, zelf vergeving ontvangt,
en dat wie Licht geeft, zelf Licht is.

Het is Gods Wil dat ieder individu dit zal begrijpen. Ooit zal dit ook volledig en algemeen begrepen worden.
Dan zal de Heer de enige Naam op deze aarde zijn.
Dan zal Hij Alles in Allen zijn.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: december 15, 2003, 05:29:28 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 15:47:08 schreef cyber:
[...]

alverzoeningsleer

Welk schepsel van God zou er dan verloren kunnen gaan? Zie ook mijn antwoord aan Bumblebee.
Hoe interpreteer jij het 'alles in allen'?
uhmmmm..... ik neem aan dat jij met 'satan 'ShTN' bedoelt. Vergeet niet dat het hier om een joods begrip gaat. Het is de moeite waard om vanuit de samenstelling van de letters te begrijpen wat de betekenis van dit begrip is.

quote:

[...]

kijk maar om je heen

Zie ook mijn uitgebreide antwoord aan Bumblebee.

je
Carl

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: december 15, 2003, 07:45:47 pm »
Carl,
hoe komt het dat jij gelooft zoals je gelooft? Als ik het goed heb, heb ik ergens op dit forum gelezen dat je vroeger in een gereformeerde kerk kwam en later een tijdje in een pinkstergemeente?
Wat is er met jou gebeurd dat je het 'normale' christelijke denken opzij hebt geschoven?

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: december 15, 2003, 08:06:28 pm »
Dag Els,

het is een hele lange weg geweest, met veel omwegen, die kennelijk nodig waren.
maar laat het me zo vertellen.
Naar aanleiding van een persoonlijke gebeurtenis voelde ik me op zeker moment als Job op de puinhopen van mijn bestaan. En dat terwijl ik innig had gerekend op de bescherming van God.

Mooi niet dus.
Dat vormde de trigger.
Het idee dat God en de duivel achter en over mijn rug heen een spelletje speelden met van alles wat mij dierbaar was gaf me een gevoel van: ik heb niets te verliezen, als God een God is, die op deze manier met mensen omgaat, dan ga ik maar liever verloren.
En achter alles wat naar mijn gevoel/verstand/intuitie niet klopte met het idee dat God Liefde is, ben ik vraagtekens gaan zetten...... en doe dat nog steeds.

Zodoende heb ik over gehouden wat werkelijk de moeite waard is.

Zeker in het begin was ik erg bang dat ik, door het juiste geloof te verliezen, verloren zou gaan. Wat dat betreft heb ik moeten leren er werkelik op te vertrouwen, dat niet mijn ego, maar Hijzelf wérkelijk de touwtjes in handen heeft.

je
Carl

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: december 15, 2003, 08:28:34 pm »

quote:

alverzoeningsleer

quote:

Welk schepsel van God zou er dan verloren kunnen gaan? Zie ook mijn antwoord aan Bumblebee.
Hoe interpreteer jij het 'alles in allen'?

Christus is alles
Kolossenzen 3:11
'...maar alles en in allen is Christus.'
Kolossenzen 3:5-17. In dat nieuwe  leven doet geen enkel onderscheid meer ter zake: of je nu Jood bent of Griek, slaaf of vrije,  man of vrouw, oud of jong, er is in het nieuwe leven door de Geest nog maar één ding echt  belangrijk: dat Christus alles in allen is!

quote:

uhmmmm..... ik neem aan dat jij met 'satan 'ShTN' bedoelt. Vergeet niet dat het hier om een joods begrip gaat. Het is de moeite waard om vanuit de samenstelling van de letters te begrijpen wat de betekenis van dit begrip is.

en wat is het probleem hiermee dan ??
waarom haalde jij satan op die manier aan??

quote:

[...]

kijk maar om je heen

Zie ook mijn uitgebreide antwoord aan Bumblebee.

ja dan lees ik theologie van de angst
en dat wij daarmee moeten afrekenen
njaa jou visie deel ik totaal niet

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: december 15, 2003, 08:54:02 pm »
Ik haalde de joodse schrijfwijzen van satan aan, om uit te laten komen dat we het hier vooral over een joods begrip hebben.

je
Carl

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: december 15, 2003, 09:00:49 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 20:54:02 schreef Carl:
Ik haalde de joodse schrijfwijzen van satan aan, om uit te laten komen dat we het hier vooral over een joods begrip hebben.

je
Carl
bedoel je dan dat satan niet bestaat ?? of alleen voor de Joden een begrip is ???

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: december 15, 2003, 09:42:21 pm »
Ik bedoel geen van beiden.
Gewoon alleen dat het woord uit het jodendom komt.

C.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: december 16, 2003, 07:30:54 am »

quote:

op 15 Dec 2003 20:06:28 schreef Carl:
Dag Els,

het is een hele lange weg geweest, met veel omwegen, die kennelijk nodig waren.
maar laat het me zo vertellen.
Naar aanleiding van een persoonlijke gebeurtenis voelde ik me op zeker moment als Job op de puinhopen van mijn bestaan. En dat terwijl ik innig had gerekend op de bescherming van God.

Mooi niet dus.
Dat vormde de trigger.
Het idee dat God en de duivel achter en over mijn rug heen een spelletje speelden met van alles wat mij dierbaar was gaf me een gevoel van: ik heb niets te verliezen, als God een God is, die op deze manier met mensen omgaat, dan ga ik maar liever verloren.
En achter alles wat naar mijn gevoel/verstand/intuitie niet klopte met het idee dat God Liefde is, ben ik vraagtekens gaan zetten...... en doe dat nog steeds.

Zodoende heb ik over gehouden wat werkelijk de moeite waard is.

Zeker in het begin was ik erg bang dat ik, door het juiste geloof te verliezen, verloren zou gaan. Wat dat betreft heb ik moeten leren er werkelik op te vertrouwen, dat niet mijn ego, maar Hijzelf wérkelijk de touwtjes in handen heeft.

je
Carl

Carl,

Dankjewel.
Nu kan ik je beter begrijpen. Je zit vast niet te wachten op de geijkte antwoorden. Die ken je zelf ook wel. Ik hoop voor jou, eigenlijk voor ons allemaal, dat er een dag komt dat we net als Job zullen kunnen zeggen: Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd.

Els

cyber

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: december 16, 2003, 11:28:26 am »

quote:

op 15 Dec 2003 21:42:21 schreef Carl:
Ik bedoel geen van beiden.
Gewoon alleen dat het woord uit het jodendom komt.

C.

aha, okee
ik dacht dat je ergen op doelde om het zo neer te zetten

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: december 16, 2003, 12:49:59 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 17:22:13 schreef Carl:
Ik ben helemaal niet van God gescheiden.
Maar toch knap van mij..... dat ik, klein mensje, Gods alvermogen opzij kan schuiven. Hoe kom je er overigens bij dat God iets van Zijn almacht aan ons afstaat? Een als Hij dat doet, waarom worden we dan verdoemd als we die macht gebruiken? Dan had God dat toch beter niet kunnen doen?
En dan nog iets..... als God iets niet meer heeft van wat Hij eerst nog wel had..... hoe kunnen we Hem dan nog als Volmaakt zien? Hij heeft nu toch iets niet wat wij wel hebben?

Dat is helemaal niet knap van jou, dat is genade van God. Het heet "keuze". Als ik een dochtertje van twee heb, dan heb ik over haar een bepaalde vorm van macht, bijvoorbeeld door te beslissen wat zij moet eten. Als ik haar laat kiezen tussen boontjes en erwtjes sta ik een deel van die macht af aan haar.

quote:

Oh......nu begrijp ik dat hele conflict tussen God en ons!
We kregen iets kado waarom we niet vroegen.
We zijn het vervolgens verkeerd gaan gebruiken, dus wil God het terug.
Dat lukt ons niet; dus moest Jesus de Onschuldige eraan geloven,
En als wij niet geloven dat dit offer ons van de terugeisende God redt, dan worden we alsnog verdoemd (zal Jesus niet prettig vinden).

Hier ga ik helemaal niet op in. als jij niet op een normale manier kunt praten, zeg er dan niets over.

quote:

Wat ik om me heen zie, is mensen die voortdurend uit Liefde handelen.
Veel mensen begrijpen echter niet  hoe erg gevolgen uit kunnen pakken als je Liefde verkeerd richt (egoïsme, geldzucht, etc.).
Ze begrijpen niet dat wie geeft, ontvangt,
en dat wie vergeeft, zelf vergeving ontvangt,
en dat wie Licht geeft, zelf Licht is.

Inderdaad, niemand snapt dat en niemand kan of wil het snappen. Dat is het gevolg van de zondeval. Daarom kwam Jezus.

Ik snap eigenlijk niet zo goed waarom jij hier nog blijft posten/topics starten terwijl allerlei stijfkoppige dogmatische zwart-wit denkers jou maar blijven tegenspreken.
Wil je de boodschap van Gods genade door Jezus niet aannemen, doe het dan niet. De gevolgen zijn voor jezelf. Geloof me, ik zou 100.000 keer liever zien dat je het wél deed maar jij bent de enige die dat kan.
In elk geval roept het bij mij alleen maar irritatie op, maar dat is mijn fout en het spijt me als het al te duidelijk in onze "gesprekken" naar voren komt.
(Jij zult het wel zien als een gebrek aan "Liefde" van mijn kant)
Ik zal dus mijn best doen om gewoon niet meer te reageren.
Bombus terrestris Reginae

NewMillennium

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: december 16, 2003, 02:50:18 pm »

quote:

op 15 Dec 2003 14:01:47 schreef Bumblebee:
[...]

God is de volmaakte Kunstenaar en wij zijn Zijn kunstwerken - met een eigen wil waarmee we tégen onze Schepper kozen en het helaas zelf verprutst hebben. Maar gelukkig is het mogelijk om weer de juiste keuze te maken! God heeft dat Zelf mogelijk gemaakt door Jezus.

Ik heb er geen moeite mee, om God als volmaakt te zien.
Volgens mij heb jij er moeite mee, jezelf als kunstwerk te zien.

Face it Carl, jij en ik zijn geen Goden, we zijn niet eens goddelijk, we zijn mensen. En als we ons bekeren en geloven zullen wij door God verheerlijkt worden tot het soort schepselen (maar nog altijd schepselen!) die Hij van ons wil maken.

Face it Bumblebee, jouw gedachten gaan volgens het geëikte patroon dat ons eeuwenlang is aangepraat en door jou wordt nagepraat, maar dat niet bestand is tegen gezond denken. Heb je er echt zelf lang over nagedacht?

God is de volmaakte kunstenaar - zeg maar de volmaakte componist. En dan zeg je dat de uitvoering van de muziek volledig de mist in gaat omdat de muzieknoten -let wel: niet één uitgezonderd!-  opeens besluiten iets anders laten klinken dan de componist bedoelde. Dit behoort tot de meest ongelooflijke onzin die het christendom (Paulus) ooit bedacht heeft.

Dan vertel je opeens een verhaal dat het weer mogelijk is de goede keuze te maken. Stel je dus voor, blijkbaar is de muziek van het christendom waarlijk de mooiste die we in de geschiedenis kunnen aantreffen! Heb je trouwens wat geschiedenis gelezen? Of is jouw leven zo volmaakt? Hoe kom je erbij zoiets uit te roepen?

Zowel de diagnose van de problemen als de oplossing is onbegrijpelijk en nietszeggend.
Jij hebt er geen moeite mee om God als volmaakt te zien omdat je niet lang genoeg erover denkt.

Heb je wel eens over de volgende dingen nagedacht?
1. Waarom heeft de meerderheid van de mensheid (op welk tijdstip van de geschiedenis dan ook) nooit van 'Gods oplossing' gehoord, terwijl je Hem toch als volmaakt ziet?
2. Hoe is het mogelijk dat in de hemel ook al alles mis ging (als je de verhalen in de bijbel moet geloven)? En om welke reden geloof je dat 'het hiernamaals' geen zondeval meer kent, maar een 'uiteindelijk oplossing'? (Is het dan afgelopen met onze vrije wil?)
3. Waarom heeft God die Satan en zijn handlangers 'op aarde geworpen'? Had Hij zin in een spelletje dat net als monopolie altijd maar doorgaat? Hadden ze zuurstof of warmte nodig dat ze niet op Pluto gedumpt konden worden?
4. Waarom houdt Hij de mens verantwoordelijk, terwijl de mens volgens het verhaal geen flauw idee had van goed en kwaad?
5. Hoe kan een kunstenaar die volmaakte muziek maakt uiteindelijk een hoop van zijn noten maar in de open haard gooien? En volgens de traditionele opvattingen ze daar maar eeuwig hun wanklanken laten uitkermen? Dus God blijft voor eeuwig met het mislukken van zijn schepping zitten?

Het is moeilijk een godsdienst te vinden die zo weinig eer doet aan God en ons eigen denken dan deze denkbeelden.