Auteur Topic: religieuze keuzes van tieners  (gelezen 3020 keer)

aidan

  • Berichten: 20
  • religie geinteresseerde
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Gepost op: december 15, 2003, 10:04:29 pm »
hey, ik vroeg me af wat de reactie van jullie, ouders zouden zijn als uw kind een andere religieuze keuze zou nemen dan jullie, stel dat jullie kind op hun 17e kiest voor wicca wat fel wordt afgekeurd door het christendom, zouden jullie het accepteren en respecteren zoals het eigelijk hoort en wat zelfs in de wet staat?? (vrijheid van religie en menings uiting, wet regel nummer 1 is dat je niet mag oordelen op basis van ras en religie) of zouden jullie er dwars tegen in gaan en OF laten zien waarom ze christen moeten zijn, OF het erin stampen door straffen te geven of heel vaak erover te praten hoe goed het christendom wel niet is, door ze bepaalde dingen te verbieden, door erin te stampen dat ze naar de hel gaan en dat jullie ze dat niet toewensen (ookal zal dat juist wel zo overkomen op kinderen omdat jij tegen ze zegt dat ze naar de hel gaan) of ze heel veel naar kerken nemen, verplicht.. vooral rond kersttijd.. wat doet u als ouder zijnde??
if you don't look further you won't see more..

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #1 Gepost op: december 16, 2003, 09:39:56 am »

quote:

op 15 Dec 2003 22:04:29 schreef aidan:
hey, ik vroeg me af wat de reactie van jullie, ouders zouden zijn als uw kind een andere religieuze keuze zou nemen dan jullie, stel dat jullie kind op hun 17e kiest voor wicca wat fel wordt afgekeurd door het christendom, zouden jullie het accepteren en respecteren zoals het eigelijk hoort en wat zelfs in de wet staat?? (vrijheid van religie en menings uiting, wet regel nummer 1 is dat je niet mag oordelen op basis van ras en religie) of zouden jullie er dwars tegen in gaan en OF laten zien waarom ze christen moeten zijn, OF het erin stampen door straffen te geven of heel vaak erover te praten hoe goed het christendom wel niet is, door ze bepaalde dingen te verbieden, door erin te stampen dat ze naar de hel gaan en dat jullie ze dat niet toewensen (ookal zal dat juist wel zo overkomen op kinderen omdat jij tegen ze zegt dat ze naar de hel gaan) of ze heel veel naar kerken nemen, verplicht.. vooral rond kersttijd.. wat doet u als ouder zijnde??
1. Accepteren en respecteren zoals het eigelijk hoort en wat zelfs in de wet staat?? (vrijheid van religie en menings uiting, wet regel nummer 1 is dat je niet mag oordelen op basis van ras en religie)
Ik geloof in een God die hekserij haat. Hij zegt dat duidelijk in de Bijbel, waarvan ik geloof dat het Zijn Woord is. Let wel: Hij haat hekserij, niet de personen die zich ermee inlaten. Ik geloof zelf ook dat heksen, met de beste bedoelingen, gewoon op de verkeerde weg zitten. Accepteren en respecteren zou dus voor mij heel, heel erg moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk zijn omdat ik echt denk dat hekserij iets van de duivel is. Ik zou echt 10.000 keer liever zien dat mijn kind in een liefdevolle homoseksuele relatie gelukkig was (om maar meteen een ander heikel punt bij de hoorns te vatten  ;) ) dan dat hij of zij heks werd.

2. het erin stampen door straffen te geven
Als ze 17 zijn zijn ze nog niet volwassen en ben ik in principe de baas. Als ze dan echt dingen doen die ik niet wil, (naakt ronddansen in de tuin, gekke rituelen) zal ik dat verbieden en als ze daarnaar niet luisteren krijgen ze straf. Als ze niet luisteren als ik ze verbied in mijn auto te rijden krijgen ze ook straf dus dat is niet zo heel verwonderlijk.

3. heel vaak erover te praten hoe goed het christendom wel niet is
Ik zie het christendom voornamelijk als waar en pas in de tweede plaats als goed (wat het uiteraard ook is). Ik zou er vooral heel veel over praten hoe goed God is, niet hoe goed christendom is, en hoeveel verdriet God zou hebben van een dergelijke keuze. Als mijn kind ook in God en Christus gelooft, zal hij of zijn niet de keuze maken voor hekserij. Is dit niet zo, dan zal ik hem of haar wel stimuleren om de keus voor God te maken, bijvoorbeeld door samen te bidden of hem of haar een Alpha-cursus te laten volgen (over de basis van het geloof) want er is dan blijkbaar in onze opvoeding heel wat misgegaan!

Nou ja, dit lijkt me eerst wel voldoende. Ik zou in elk geval heel, heel erg sterk het gevoel hebben dat ik als ouder heb gefaald in het opvoeden van mijn kind, hem of haar Christus niet heb laten leren kennen en ik zou het heel erg vinden.
Uiteraard blijft het altijd mijn kind heks of niet, en ik zal hem of haar nooit wegsturen of zo, maar de hekserij zou bij mij beslist niet welkom zijn.
Bombus terrestris Reginae

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #2 Gepost op: december 16, 2003, 11:40:04 am »
:) Ik wou het maar net zeggen :P

De Keuze is aan hun maar ik zal wel bidden dat ze Jezus zullen vinden en Hem toelaten in hun hart. Zelf ben ik eigenlijk nog tiener en heb de keuze voor Jezus al genomen.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Zwever

  • Berichten: 2249
  • Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #3 Gepost op: december 16, 2003, 01:52:58 pm »
Mijn ouders lieten gewoon zien dat God een levende realiteit voor hen was en is, dat was voor mij het meest overtuigend.

Dus een vrij gebed, praten over geloof, zingen, bidden voor hun kinderen, etc.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #4 Gepost op: december 16, 2003, 07:10:43 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 11:40:04 schreef farao:
:) Ik wou het maar net zeggen :P

De Keuze is aan hun maar ik zal wel bidden dat ze Jezus zullen vinden en Hem toelaten in hun hart. Zelf ben ik eigenlijk nog tiener en heb de keuze voor Jezus al genomen.


De keuze is aan hun......vind ik wel iets te makkelijk, hoewel ik niet weet wat ik zou doen als ik in die situatie stond.
Als je ze hun gang laat gaan, ben jij medeverantwoordelijk, mochten ze Jezus niet leren kennen in hun leven.
Het gevolg van het niet kennen van Jezus is de eeuwige verdoemenis. ALs je daaraan denkt, dan doe je alles om ze daar weg te halen!!! Daarnaast is het niet kennen van Jezus een groot gemis.

Harm

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 3849
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #5 Gepost op: december 16, 2003, 07:11:48 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 19:10:43 schreef jfwolf:
Het gevolg van het niet kennen van Jezus is de eeuwige verdoemenis. ALs je daaraan denkt, dan doe je alles om ze daar weg te halen!!! Daarnaast is het niet kennen van Jezus een groot gemis.
Klopt, maar uiteindelijk kan jij hen niet dwingen om in God te gaan geloven. _Dat_ moeten ze zelf doen en dat kunnen zij ook alleen maar zelf.
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #6 Gepost op: december 16, 2003, 07:15:43 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 19:11:48 schreef Harm:
[...]

Klopt, maar uiteindelijk kan jij hen niet dwingen om in God te gaan geloven. _Dat_ moeten ze zelf doen en dat kunnen zij ook alleen maar zelf.
Heb je helemaal gelijk aan, maar ik bedoel te zeggen dat je NIETS mag nalaten om te er te krijgen, dus alles op alles zetten.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #7 Gepost op: december 16, 2003, 07:21:57 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 19:10:43 schreef jfwolf:
[...]


De keuze is aan hun......vind ik wel iets te makkelijk, hoewel ik niet weet wat ik zou doen als ik in die situatie stond.
Als je ze hun gang laat gaan, ben jij medeverantwoordelijk, mochten ze Jezus niet leren kennen in hun leven.
Het gevolg van het niet kennen van Jezus is de eeuwige verdoemenis. ALs je daaraan denkt, dan doe je alles om ze daar weg te halen!!! Daarnaast is het niet kennen van Jezus een groot gemis.


Al met al dus een grote noodzaak om kinderen al heel vroeg met Jezus als hun Redder en Zaligmaker in aanraking te brengen.
Zorg dat ze goed onderwijs krijgen, leer ze heel vroeg bidden, zingen, lofprijzen en aanbidden. Laat ze vroeg een keuze maken voor Jezus.

Deut 6:6  Wat ik u heden gebied, zal in uw hart zijn,
7  gij zult het uw kinderen inprenten en daarover spreken, wanneer gij in uw huis zit, wanneer gij onderweg zijt, wanneer gij nederligt en wanneer gij opstaat.

Prent het ze in zo jong als je maar kunt, laat ze voor Jezus kiezen voordat ze voor de boze kiezen.
Satan wacht ook niet netjes totdat ze 18 zijn , zodat ze groot genoeg zijn om zijn naam te belijden. Hij zorgt wel dat hij ze voor die tijd  binnen heeft.
Dus geen kostbare tijd verloren laten gaan ( zogenaamd om het kind nog even kind te laten)

aidan

  • Berichten: 20
  • religie geinteresseerde
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2003, 02:14:43 am »
het is misschien een rare vraag.. maar is het inprenten van iets in je kinderen niet juist iets wat bij satan hoort?? ik bedoel, satan verspreid het kwaad als engel zijnde omdat dat zijn doel is, hersenspoeling is daar geloof ik een van.. en ik weet wel dat jullie intentie niet verkeerd zijn.. maar de manier waarop.. dat is een manier die satan in ons leven heeft gebracht, er zijn in de oorlogen talloze mensen gehersenspoeld voor kwaadaardige doeleinden, maakt het dat niet slecht om het bij je eigen kinderen te doen??
if you don't look further you won't see more..

bela

  • Berichten: 220
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2003, 07:19:43 am »
het inprenten wordt juist door God bevolen aan de joden. Vlgs mij staat het ergens in deut. dat de joden de wetten zullen inprenten  bij hun kinderen. Je ziet dan ook dat veel joden vroeger en misschien ook nu nog wel hele stukken uit de profeten en uit de boeken van mozes konden reciteren.
Het is van de duivel(satan) bekend dat deze juist veel methodes die ons door de Here worden aangereikt/bevolen gebruik maakt voor zijn eigen werk.
Dagt maakt heet dancweer lastig duivels werk van het werk van de Here te onderscheiden.

aidan

  • Berichten: 20
  • religie geinteresseerde
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2003, 04:08:33 pm »
maar christenen zijn geen joden en als ik het me goed herinner is het niet god die deze handeling heeft gewenst bij iemands opvoeding maar een groep mensen in het verleden, ik probeer hiermee op een niet-beledigende manier te vertellen dat het inprenten van iets goeds evenslecht is als slechte doeleinden, dat is net als met oorlog zo, of je nu voor een goed doel of slecht doel vecht.. het blijft verkeerd om mensen te doden, en of iemand een religie of niet heeft is niet eens oorlog.. want het komt maar van 1 kant terwijl oorlog van 2 kanten komt.. ik wil hier verder niemand mee beledigen maar naar mijn mening is het toch echt een heel erg verkeerd iets om te hersenspoelen en zolang mensen dat doen zijn ze in mijn ogen inieder geval geen mensen die mijn respect verdienen, en iets wat dit kan verduidelijken is het feit dat ook het christendom als een niet-juiste religie wordt gezien door een grote groep mensen, wat verteld dat die mensen hetzelfde kijken naar jullie "inprenttechniek" als jullie naar die van satans misbruik ervan.. dat laatste is verder niet mijn mening, ik vind jullie religie erg mooi.. hersenspoeling echter erg verkeerd..
if you don't look further you won't see more..

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2003, 04:39:54 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 02:14:43 schreef aidan:
het is misschien een rare vraag.. maar is het inprenten van iets in je kinderen niet juist iets wat bij satan hoort?? ik bedoel, satan verspreid het kwaad als engel zijnde omdat dat zijn doel is, hersenspoeling is daar geloof ik een van.. en ik weet wel dat jullie intentie niet verkeerd zijn.. maar de manier waarop.. dat is een manier die satan in ons leven heeft gebracht, er zijn in de oorlogen talloze mensen gehersenspoeld voor kwaadaardige doeleinden, maakt het dat niet slecht om het bij je eigen kinderen te doen??
Tegen mij hebben ze ook weleens gezegd dat ik gehersenspoeld was omdat ik een bewuste keuze voor God had gemaakt, ja mischien zien mensen van buiten af het zo maar zelf zie je dat denk ik toch wel anders maar als je echt moet gaan dwingen enzo om je kind mee te krijgen ja dan spreekt bij dat kind de kerk echt niet aan en ja daar kan je gewoon niks aan doen. Ik wou ook nooit maar omdat ik God heb leren kennen in mijn leven ga ik nu wel met plezier :D. Kijk maar er is wel door me ouders voor me gebeden die tijd en dat heeft toch geholpen ;) anders zou ik nu nog steeds er op los leven en zou ik je niet zijn tegengekomen op dit forum ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

aidan

  • Berichten: 20
  • religie geinteresseerde
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #12 Gepost op: december 17, 2003, 05:27:45 pm »
dat is nu juist het verschil tussen hersenspoelen en vrijheid van keuzes, als jij bewust je keuze hebt gemaakt hebben ze ondanks hun voorkeur aan jou genoeg vrijheid gegeven om die keuze bewust te kunnen maken.. dat is dus bij veel mensen niet zo.. dat is nu juist het probleem.. er zouden meer mensen net zulke ouders als de jouwe moeten hebben waarin ze het kind de keuzes laten maken..
if you don't look further you won't see more..

farao

  • Berichten: 1366
  • The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #13 Gepost op: december 17, 2003, 07:19:25 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 17:27:45 schreef aidan:
dat is nu juist het verschil tussen hersenspoelen en vrijheid van keuzes, als jij bewust je keuze hebt gemaakt hebben ze ondanks hun voorkeur aan jou genoeg vrijheid gegeven om die keuze bewust te kunnen maken.. dat is dus bij veel mensen niet zo.. dat is nu juist het probleem.. er zouden meer mensen net zulke ouders als de jouwe moeten hebben waarin ze het kind de keuzes laten maken..
hehe het duurde ook ff voordat ik die vrijheid had hoor ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Lichtengel

  • Berichten: 1
  • .....
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #14 Gepost op: december 18, 2003, 03:07:44 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 09:39:56 schreef Bumblebee:
[...]


1. Accepteren en respecteren zoals het eigelijk hoort en wat zelfs in de wet staat?? (vrijheid van religie en menings uiting, wet regel nummer 1 is dat je niet mag oordelen op basis van ras en religie)
Ik geloof in een God die hekserij haat. Hij zegt dat duidelijk in de Bijbel, waarvan ik geloof dat het Zijn Woord is. Let wel: Hij haat hekserij, niet de personen die zich ermee inlaten. Ik geloof zelf ook dat heksen, met de beste bedoelingen, gewoon op de verkeerde weg zitten. Accepteren en respecteren zou dus voor mij heel, heel erg moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk zijn omdat ik echt denk dat hekserij iets van de duivel is. Ik zou echt 10.000 keer liever zien dat mijn kind in een liefdevolle homoseksuele relatie gelukkig was (om maar meteen een ander heikel punt bij de hoorns te vatten  ;) ) dan dat hij of zij heks werd.

2. het erin stampen door straffen te geven
Als ze 17 zijn zijn ze nog niet volwassen en ben ik in principe de baas. Als ze dan echt dingen doen die ik niet wil, (naakt ronddansen in de tuin, gekke rituelen) zal ik dat verbieden en als ze daarnaar niet luisteren krijgen ze straf. Als ze niet luisteren als ik ze verbied in mijn auto te rijden krijgen ze ook straf dus dat is niet zo heel verwonderlijk.

3. heel vaak erover te praten hoe goed het christendom wel niet is
Ik zie het christendom voornamelijk als waar en pas in de tweede plaats als goed (wat het uiteraard ook is). Ik zou er vooral heel veel over praten hoe goed God is, niet hoe goed christendom is, en hoeveel verdriet God zou hebben van een dergelijke keuze. Als mijn kind ook in God en Christus gelooft, zal hij of zijn niet de keuze maken voor hekserij. Is dit niet zo, dan zal ik hem of haar wel stimuleren om de keus voor God te maken, bijvoorbeeld door samen te bidden of hem of haar een Alpha-cursus te laten volgen (over de basis van het geloof) want er is dan blijkbaar in onze opvoeding heel wat misgegaan!

Nou ja, dit lijkt me eerst wel voldoende. Ik zou in elk geval heel, heel erg sterk het gevoel hebben dat ik als ouder heb gefaald in het opvoeden van mijn kind, hem of haar Christus niet heb laten leren kennen en ik zou het heel erg vinden.
Uiteraard blijft het altijd mijn kind heks of niet, en ik zal hem of haar nooit wegsturen of zo, maar de hekserij zou bij mij beslist niet welkom zijn.


Dan heb ik ook nog een vraagje
Waar staat het in de bijbel dat het slecht is??


De natuur is een deel van mij en ik ben een deel van de natuur

Marloes

  • Berichten: 4175
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #15 Gepost op: januari 07, 2004, 02:54:51 am »

quote:

op 18 Dec 2003 15:07:44 schreef Lichtengel:
 Dan heb ik ook nog een vraagje
Waar staat het in de bijbel dat het slecht is??
Bijv. in deuteronomium 18 (tovenaar = mannelijke variant van heks):

quote:

9 Wanneer gij gekomen zijt in het land dat de HERE, uw God, u geven zal, dan zult gij niet leren doen naar de gruwelen van die volken. 10 Onder u zal er niemand worden aangetroffen, die zijn zoon of zijn dochter door het vuur doet gaan, die waarzeggerij pleegt, geen wichelaar, uitlegger van voortekenen, of tovenaar, 11 geen bezweerder, niemand, die de geest van een dode of een waarzeggende geest ondervraagt of die de doden raadpleegt. 12 Want ieder die deze dingen doet, is de HERE een gruwel, en ter wille van deze gruwelen drijft de HERE, uw God, hen voor u weg. 13 Gij zult onberispelijk staan tegenover de HERE, uw God; 14 want deze volken, die gij verdrijven zult, luisteren naar wichelaars en waarzeggers, maar u heeft de HERE, uw God, dit niet toegelaten.
[Prediker 7:29]

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #16 Gepost op: januari 07, 2004, 07:57:32 am »
je leert een kind ook morele waarden. "diefstal is verkeerd", "iemand kwetsen is verkeerd" en zo kan je nog tijden doorgaan. Ik vind het altijd heel gekunsteld overkomen als mensen dat wel normaal vinden, maar als ik mijn kinderen het mooiste wat er is wil leren kennen ben ik op eens aan het hersenspoelen :?
Nee dat heet gewoon opvoeden, en iedereen voedt zijn/haar kind op met zijn eigen normen en waarden. Zelfs mensen die een vrije opvoeding propageren doen dat. Let maar goed op, er zijn altijd grenzen. En die grenzen zijn puur subjectief. Iedereen wil het beste voor zijn kind (in het ideale geval, de werkelijkheid is helaas vaak weerbarstiger) en het beste wat ik mijn kind kan geven is een kennismaking met zijn schepper en met zijn Heiland.
Pinkeltjefan

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2004, 09:03:17 am »
Kinderen zogenaamd zonder God opvoeden om ze als ze 18 zijn zelf een keuze te laten maken, dat is pas misdadig.
De duivel wacht namelijk NIET totdat ze groot genoeg zijn om het te begrijpen.
Als het kan begint hij op de kleuterschool.
Hoeveel voorbeelden wil je hebben?

mariekje

  • Berichten: 4
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #18 Gepost op: januari 12, 2004, 12:11:18 pm »
Misdadig zo daar zeg je even wat! Dat zou betekenen dat half nederland zeker de gevangenis moet! Ik ben zelf opgevoed zonder geloof, mijn moeder ging af en toe wel naar de kerk, maar dat gebeurde erg weinig.
Op het moment ben ik op zoek naar god, en ik voel dat ik er al dichtbij ben. Alleen mist de theoretische kennis nog wwar ik nu heel hard mee bezig ben. Dus ook mensen die juist vrij gelaten worden in hun geloof, vinden uiteindelijk god wel. En er zijn ook genoeg voorbeelden van mensen die het juist wel in hun opvoeding meekrijgen en het in hun latere leven verwerpen, het is maar net vanuit welk referentie kader je kijkt.

Groetjes Marieke

mave

  • Berichten: 3
  • Marjan
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #19 Gepost op: januari 18, 2004, 12:45:07 pm »
Niemand is in staat zijn kind op te voeden vanuit een 'leeg niets'... Ieder voedt zijn kind op vanuit eigen levensbeschouwing en/of religie; ook de mensen die zeggen dat zij dat niet doen. Dat men dat zo doet is door onderzoeken komen vast te staan. Dus ik voedde mijn kinderen op vanuit mijn geloof in Christus. Ik kon ze het geloof niet geven. Vader kan dat alleen.
Doordat Hij hen aan Zichzelf vastgemaakt heeft, heeft Hij hen geleid! Gelukkig zo dat ze alle drie Christus aangenomen hebben. Ik ben Hem dankbaar dat Hij dat gedaan heeft, niet alleen voor mijn kinderen, maar vooral voor Hemzelf! Want Hij heeft Zichzelf ten behoeve van onze redding gegeven, tot in de hel.
Als Zijn schepselen Hem dan de eer geven die Hem toekomt is er gejuich in de hemel! En dat is het mooist! :)

roesan

  • Berichten: 10
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #20 Gepost op: januari 23, 2004, 12:55:38 pm »
Mave, ik ben het helemaal met je eens. Ik ga wel eens in discussie met mensen die mensen dat zij zonder religieuze voorkeur zijn opgevoed. Dat bestaat gewoon niet! Non-religie is uiteindelijk een vorm van religie, toch?!
En Aidan... over dat inprenten... Ouders kunnen hun kinderen niet een bepaalde keuze inprenten. Wat zij wel kunnen doen is hun kinderen informatie inprenten. Je geeft je kinderen bijvoorbeeld informatie over cultuur en hoe je je het beste in een cultuur kunt bewegen, over verkeer, over voeding, over sport... enzovoorts. Christelijke ouders prenten als het goed is hun kinderen in hoe groot en goed God is, in de hoop dat hier uiteindelijk een bewuste eigen keuze uit voortvloeit. Die plicht heb je als ouders, maar als christen in z'n algemeenheid ook... Als je weet dat je de grootste schat op aarde hebt gevonden, maar je bent bang om deze te delen... dan ben je een egoïst!
God is te wijs om zich te vergissen en te liefdevol om gemeen te zijn!

Weakness

  • Berichten: 12
  • Andromeda
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #21 Gepost op: maart 22, 2004, 02:46:55 pm »

quote:

op 23 Jan 2004 12:55:38 schreef roesan:
Mave, ik ben het helemaal met je eens. Ik ga wel eens in discussie met mensen die mensen dat zij zonder religieuze voorkeur zijn opgevoed. Dat bestaat gewoon niet! Non-religie is uiteindelijk een vorm van religie, toch?!


Mijn ouders zijn allebei pure atheïsten. Mijn moeder is weliswaar katholiek opgevoed, maar interesseert zich totaal niet in het geloof en gelooft ook niet. Ik zelf ben geen atheïst, maar ik geloof ook niet in god. Interesseert me ook bijster weinig, als ik eerlijk ben.
Ik vind het onzin om je kinderen van jongs af aan al jouw meningen in te prenten. Goed, mijn ouders hebben ook geprobeerd mij hun normen en waarden te leren, maar uiteindelijk denk ik zelf ook na en verschil ik op een aantal punten met hun van mening.
Als jouw kind, ondanks je pogingen (of juist dankzij) niet voor god kiest, nou, jammer dan.

Mientje

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 1690
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #22 Gepost op: maart 22, 2004, 03:33:26 pm »
Toevallig hoorde ik zaterdag j.l. een getuigenis van een moeder ( christin) die van haar dochter hoorde dat zij van plan was heks te worden.
Zij had gelukkig nog niet het inwijdingsritueel gehad.
De moeder heeft eerst belangstellend gevraagd waarom zij tot dit beluit gekomen was.
Nou ja, het leven met de natuur en het teleurgestelde in de kerk was de hoofdzaak.
Moeder besloot haar dochter met liefde te blijven behandelen en geen stennis te maken.
Maar ondertussen heeft zij enkele vrienden en kennissen opgetrommeld en zijn ze samen alle weken samengekomen om krachtig te bidden.
En op een moment kwam de dochter haar vertellen dat ze er toch maar van afgezien had.

Als we eens beseften wat een kracht er in gebed zat, dan maakten we ons veel minder zorgen.

Wicca is een misleiding in de geestelijke wereld, en doordat de kerk verstrikt is in tradities hebben op het ogenblik 66 % van de beoefenaars van wicca een kerkelijke achtergrond. Men is teleurgesteld in de kerk en rusteloos op zoek.Zij geloven tenslotte in een geestelijke wereld, maar weten niet dat deze niet neutraal is.
Doordat de kerk het "bovennatuurlijke "de deur heeft gewezen, hebben duizenden zoekers geen antwoord op hun vragen gekregen.
We hebben christenen nodig die de wicca's kunnen overtuigen van de liefde van Christus, en dat wicca je nooit het "echte Leven" kan geven.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

bart1984

  • Berichten: 512
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #23 Gepost op: maart 23, 2004, 09:03:18 pm »

quote:

op 16 Dec 2003 09:39:56 schreef Bumblebee:
[...]


1. Accepteren en respecteren zoals het eigelijk hoort en wat zelfs in de wet staat?? (vrijheid van religie en menings uiting, wet regel nummer 1 is dat je niet mag oordelen op basis van ras en religie)
Ik geloof in een God die hekserij haat. Hij zegt dat duidelijk in de Bijbel, waarvan ik geloof dat het Zijn Woord is. Let wel: Hij haat hekserij, niet de personen die zich ermee inlaten. Ik geloof zelf ook dat heksen, met de beste bedoelingen, gewoon op de verkeerde weg zitten. Accepteren en respecteren zou dus voor mij heel, heel erg moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk zijn omdat ik echt denk dat hekserij iets van de duivel is. Ik zou echt 10.000 keer liever zien dat mijn kind in een liefdevolle homoseksuele relatie gelukkig was (om maar meteen een ander heikel punt bij de hoorns te vatten  ;) ) dan dat hij of zij heks werd.

2. het erin stampen door straffen te geven
Als ze 17 zijn zijn ze nog niet volwassen en ben ik in principe de baas. Als ze dan echt dingen doen die ik niet wil, (naakt ronddansen in de tuin, gekke rituelen) zal ik dat verbieden en als ze daarnaar niet luisteren krijgen ze straf. Als ze niet luisteren als ik ze verbied in mijn auto te rijden krijgen ze ook straf dus dat is niet zo heel verwonderlijk.

3. heel vaak erover te praten hoe goed het christendom wel niet is
Ik zie het christendom voornamelijk als waar en pas in de tweede plaats als goed (wat het uiteraard ook is). Ik zou er vooral heel veel over praten hoe goed God is, niet hoe goed christendom is, en hoeveel verdriet God zou hebben van een dergelijke keuze. Als mijn kind ook in God en Christus gelooft, zal hij of zijn niet de keuze maken voor hekserij. Is dit niet zo, dan zal ik hem of haar wel stimuleren om de keus voor God te maken, bijvoorbeeld door samen te bidden of hem of haar een Alpha-cursus te laten volgen (over de basis van het geloof) want er is dan blijkbaar in onze opvoeding heel wat misgegaan!

Nou ja, dit lijkt me eerst wel voldoende. Ik zou in elk geval heel, heel erg sterk het gevoel hebben dat ik als ouder heb gefaald in het opvoeden van mijn kind, hem of haar Christus niet heb laten leren kennen en ik zou het heel erg vinden.
Uiteraard blijft het altijd mijn kind heks of niet, en ik zal hem of haar nooit wegsturen of zo, maar de hekserij zou bij mij beslist niet welkom zijn.



1: waarom haat god wicca en weet je wel wat het is?
2:christen ben je in je hart. Ik vind het triest als je het geloof er instampt, bah! :r
3:Ja kijk maar hoe goed het christendom is. Weet je hoeveel oorlogen er voor zijn gevoerd???

Dit is echt dom maar goed dit is mijn mening.

 |:( |:( |:( |:( |:(

bart1984

  • Berichten: 512
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #24 Gepost op: maart 23, 2004, 09:04:04 pm »

quote:

op 22 Mar 2004 14:46:55 schreef Weakness:
[...]


Mijn ouders zijn allebei pure atheïsten. Mijn moeder is weliswaar katholiek opgevoed, maar interesseert zich totaal niet in het geloof en gelooft ook niet. Ik zelf ben geen atheïst, maar ik geloof ook niet in god. Interesseert me ook bijster weinig, als ik eerlijk ben.
Ik vind het onzin om je kinderen van jongs af aan al jouw meningen in te prenten. Goed, mijn ouders hebben ook geprobeerd mij hun normen en waarden te leren, maar uiteindelijk denk ik zelf ook na en verschil ik op een aantal punten met hun van mening.
Als jouw kind, ondanks je pogingen (of juist dankzij) niet voor god kiest, nou, jammer dan.
Heel goed. kijk jij snapt het. :) :) :) :) ;)

bart1984

  • Berichten: 512
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #25 Gepost op: maart 23, 2004, 09:05:14 pm »

quote:

op 23 Jan 2004 12:55:38 schreef roesan:
Mave, ik ben het helemaal met je eens. Ik ga wel eens in discussie met mensen die mensen dat zij zonder religieuze voorkeur zijn opgevoed. Dat bestaat gewoon niet! Non-religie is uiteindelijk een vorm van religie, toch?!
En Aidan... over dat inprenten... Ouders kunnen hun kinderen niet een bepaalde keuze inprenten. Wat zij wel kunnen doen is hun kinderen informatie inprenten. Je geeft je kinderen bijvoorbeeld informatie over cultuur en hoe je je het beste in een cultuur kunt bewegen, over verkeer, over voeding, over sport... enzovoorts. Christelijke ouders prenten als het goed is hun kinderen in hoe groot en goed God is, in de hoop dat hier uiteindelijk een bewuste eigen keuze uit voortvloeit. Die plicht heb je als ouders, maar als christen in z'n algemeenheid ook... Als je weet dat je de grootste schat op aarde hebt gevonden, maar je bent bang om deze te delen... dan ben je een egoïst!
Religie is gebaseerd op een god en niet op, er bestaat niks.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #26 Gepost op: maart 24, 2004, 09:26:41 am »

quote:

op 23 Mar 2004 21:03:18 schreef bart1984:
1: waarom haat god wicca en weet je wel wat het is?
2:christen ben je in je hart. Ik vind het triest als je het geloof er instampt, bah!
3:Ja kijk maar hoe goed het christendom is. Weet je hoeveel oorlogen er voor zijn gevoerd???

Dit is echt dom maar goed dit is mijn mening.
Jij denk nog steeds dat het universum afhankelijk is van jouw mening, is het niet?
Leer nou toch eens dat er misschien wel dingen bestaan die zich er niets van aantrekken hoe Bart over bepaalde dingen denkt.

Mijn reacties/punten heb ik op deze manier ingedeeld omdat de topicstarter dat deed. Als je goed had gelezen zie je dat ik zelf geen voorstander ben van "stampen". Aan mijn ouders heb ik gezien dat dat ongeveer de effectiefste methode is om mensen bij de kerk vandaan te krijgen.

LEZEN, Bart. Ik zeg dat het christendom in de eerste plaats de waarheid is en pas in de tweede plaats goed. Dat christenen niet goed zijn is een basisaanname van het geloof en al die oorlogen pleiten dus alleen maar VOOR het waarheidsgehalte van het christelijk geloof. Maar goed, jij denkt dat je de waarheid met jouw mening kunt bepalen dus deze uitspraken zullen wel niet veel impact hebben.

En ja, ik weet wat wicca is en als jij wist wat God had gezegd in de Bijbel had je ook geweten dat, en waarom, God wicca haat. (En dus niet de MENSEN, denk erom).
Bombus terrestris Reginae

bart1984

  • Berichten: 512
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #27 Gepost op: mei 18, 2004, 01:01:23 pm »
1. Accepteren en respecteren zoals het eigelijk hoort en wat zelfs in de wet staat?? (vrijheid van religie en menings uiting, wet regel nummer 1 is dat je niet mag oordelen op basis van ras en religie)
Ik geloof in een God die hekserij haat. Hij zegt dat duidelijk in de Bijbel, waarvan ik geloof dat het Zijn Woord is. Let wel: Hij haat hekserij, niet de personen die zich ermee inlaten. Ik geloof zelf ook dat heksen, met de beste bedoelingen, gewoon op de verkeerde weg zitten. Accepteren en respecteren zou dus voor mij heel, heel erg moeilijk, waarschijnlijk onmogelijk zijn omdat ik echt denk dat hekserij iets van de duivel is. Ik zou echt 10.000 keer liever zien dat mijn kind in een liefdevolle homoseksuele relatie gelukkig was (om maar meteen een ander heikel punt bij de hoorns te vatten  ;) ) dan dat hij of zij heks werd.

2. het erin stampen door straffen te geven
Als ze 17 zijn zijn ze nog niet volwassen en ben ik in principe de baas. Als ze dan echt dingen doen die ik niet wil, (naakt ronddansen in de tuin, gekke rituelen) zal ik dat verbieden en als ze daarnaar niet luisteren krijgen ze straf. Als ze niet luisteren als ik ze verbied in mijn auto te rijden krijgen ze ook straf dus dat is niet zo heel verwonderlijk.

3. heel vaak erover te praten hoe goed het christendom wel niet is
Ik zie het christendom voornamelijk als waar en pas in de tweede plaats als goed (wat het uiteraard ook is). Ik zou er vooral heel veel over praten hoe goed God is, niet hoe goed christendom is, en hoeveel verdriet God zou hebben van een dergelijke keuze. Als mijn kind ook in God en Christus gelooft, zal hij of zijn niet de keuze maken voor hekserij. Is dit niet zo, dan zal ik hem of haar wel stimuleren om de keus voor God te maken, bijvoorbeeld door samen te bidden of hem of haar een Alpha-cursus te laten volgen (over de basis van het geloof) want er is dan blijkbaar in onze opvoeding heel wat misgegaan!

Nou ja, dit lijkt me eerst wel voldoende. Ik zou in elk geval heel, heel erg sterk het gevoel hebben dat ik als ouder heb gefaald in het opvoeden van mijn kind, hem of haar Christus niet heb laten leren kennen en ik zou het heel erg vinden.
Uiteraard blijft het altijd mijn kind heks of niet, en ik zal hem of haar nooit wegsturen of zo, maar de hekserij zou bij mij beslist niet welkom zijn.


[/quote]

typies het christendom en al die andere geloven. Altijd maar overtuigd van hun eigen gelijk

Wybo

  • Zijlijnbemoeier
  • Berichten: 10394
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
religieuze keuzes van tieners
« Reactie #28 Gepost op: mei 18, 2004, 01:06:41 pm »

quote:

bart1984 schreef op 18 mei 2004 om 13:01:
typies het christendom en al die andere geloven. Altijd maar overtuigd van hun eigen gelijk

daar heb jij geen last van wil je zeggen?

btw waarom een topic kicken van weet ik hoe oud? doe je wel vaker, is totaal niet nuttig. slotje dus.
Pinkeltjefan