Auteur Topic: Waarheid en leugen*  (gelezen 2382 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Gepost op: december 17, 2003, 04:50:57 pm »
Als dat wat werkelijk is, WAARHEID is,
en WAARHEID werkelijk is,

wat kunnen we dan zeggen van leugen, en de 'leugenaar van den beginne'?

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

creatie

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #1 Gepost op: december 17, 2003, 04:56:27 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 16:50:57 schreef Carl:

jullie
Carl

Probeer je met behulp van woordspelletjes onder het begrip zonde uit te komen?
Het is een feit, Carl, dat de zonde bestaat. Het is waar dat er in den beginne een leugenaar was.

Carl

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #2 Gepost op: december 17, 2003, 05:32:49 pm »
Dag Creatie,

ik doe niet aan woordspelletjes, maar ik hou wel van een beetje filosofie op zijn tijd.
Waarom ga je niet serieus op mijn vraag in?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Mart

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #3 Gepost op: december 17, 2003, 05:48:16 pm »
leugen = verdraaiing van feiten?

Laurens

• Nijntje Rocks!
    • Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #4 Gepost op: december 17, 2003, 06:06:02 pm »

quote:

Het zegt dat de leugen en de 'leugenaar van den beginne' werkelijk zijn en dat de aanwezigheid ervan waarheid is.

Het lijkt alsof jij doelt op de inhoud van de leugen, maar daar kan niks over worden gezegd.

Carl

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #5 Gepost op: december 17, 2003, 06:28:57 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 17:48:16 schreef _Mart_:
leugen = verdraaiing van feiten?

wat gebeurt er dan met de werkelijkheid, mart? Bestaat die dan nog?
Of bestaat die dan niet?

Hoe verhoudt leugen zich eigenlijk tot dat-wat-bestaat?
Kan leugen bestaan?

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #6 Gepost op: december 17, 2003, 06:29:46 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 18:06:02 schreef Laurens:
[...]

Het zegt dat de leugen en de 'leugenaar van den beginne' werkelijk zijn en dat de aanwezigheid ervan waarheid is.

Het lijkt alsof jij doelt op de inhoud van de leugen, maar daar kan niks over worden gezegd.

Bijgevolg vraag ik me af of het mogelijk is dat er leugen bestaat.

je
Carl

Mart

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #7 Gepost op: december 17, 2003, 06:50:12 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 18:28:57 schreef Carl:
[...]

wat gebeurt er dan met de werkelijkheid, mart? Bestaat die dan nog? /Mart: achter de leugen bestaat de werkelijkheid. Als een zonsverduistering, de maan schuift tussen zon en aarde./
Of bestaat die dan niet? /Mart: werkelijkheid is overal. alles is werkelijk, maar niet alles is zichtbaar./

Hoe verhoudt leugen zich eigenlijk tot dat-wat-bestaat? /Mart: leugen is een mening, dat-wat-bestaat is een feit?/
Kan leugen bestaan? /Mart: leugen op zich niet. Leugen wordt uitgedragen door iemand die men leugenaar noemt./

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #8 Gepost op: december 17, 2003, 06:59:42 pm »
wat gebeurt er dan met de werkelijkheid, mart? Bestaat die dan nog? /Mart: achter de leugen bestaat de werkelijkheid. Als een zonsverduistering, de maan schuift tussen zon en aarde./
Of bestaat die dan niet? /Mart: werkelijkheid is overal. alles is werkelijk, maar niet alles is zichtbaar./

Hoe verhoudt leugen zich eigenlijk tot dat-wat-bestaat? /Mart: leugen is een mening, dat-wat-bestaat is een feit?/
Kan leugen bestaan? /Mart: leugen op zich niet. Leugen wordt uitgedragen door iemand die men leugenaar noemt./

Beste mart,

ik begriojp je niet helemaal. Wat werkelijk is, is waar.
En wat waar is, is werkelijk.
Een zonsverduistering geeft een waarheid weer, namelijk dat de zon verduisterd is. Aan ons te beslissen wat we ermee doen. Noch de zon, noch de maan zullen het ons kwalijk nemen. Maar wij kunnen de gelegenheid aangrijpen om ten gevolge daarvan een volgende waarheid>>werkelijkheid te creëren.

Volgende conclusie: de werkelijkheid is wat ontstaat uit een waarheid.

je
Carl

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #9 Gepost op: december 17, 2003, 07:03:57 pm »
Ik zie niet in waarom de relatie tussen waarheid en werkelijkheid iets zou zeggen over leugen en leugenaar vanaf den beginne.

Waarheid is het correct beschrijven van de werkelijkheid. Leugen is het niet correct beschrijven van de werkelijkheid.

Leugenaar van den beginne, betekent gewoon dat iemand altijd al gelogen heeft.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Carl

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #10 Gepost op: december 17, 2003, 07:10:47 pm »
Ik zie niet in waarom de relatie tussen waarheid en werkelijkheid iets zou zeggen over leugen en leugenaar vanaf den beginne.

Waarheid is het correct beschrijven van de werkelijkheid. Leugen is het niet correct beschrijven van de werkelijkheid.

Leugenaar van den beginne, betekent gewoon dat iemand altijd al gelogen heeft.

Dus wat in het paradijs gebeurde was meer een beschrijvingsprobleem dan een ervaringsprobleem?

Waarheid = dat-wat-werkelijk-is = dat wat ervaren wordt
Leugen = de verkeerde beschrijving daarvan??

je
Carl

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #11 Gepost op: december 17, 2003, 08:07:43 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 19:10:47 schreef Carl:
Dus wat in het paradijs gebeurde was meer een beschrijvingsprobleem dan een ervaringsprobleem?

Waarheid = dat-wat-werkelijk-is = dat wat ervaren wordt
Leugen = de verkeerde beschrijving daarvan??

De duivel omschreef de werkelijkheid toch niet ten volle? Deed die werkelijkheid geen recht? Dan is het geen waarheid, en dus een leugen.

Maar dat-wat-werkelijk is = dat wat ervaren wordt, nee, daar ben ik het niet mee eens. Als je de Matrix hebt gezien snap je wat ik bedoel.

Pulpeet

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #12 Gepost op: december 17, 2003, 09:09:25 pm »
*titeledit

quote:

Dat de 'leugenaar van den beginne' de waarheid dus anders voorstelt dan de werkelijkheid is.
De vader van de leugen is de meesterverdraaier. Helaas zijn we niet in staat de werkelijkheid (dus de waarheid) volledig te bevatten, zodat zijn goed gekozen leugens ons zeer geloofwaardig voor kunnen komen.
En daar is heus niet zoveel voor nodig. Mensen zijn goedgelovig. Kijk naar wat er gebeurt in sekten. Maar ook het derde rijk is een schrikwekkend voorbeeld van hoe de leugen kan regeren. En ongetwijfeld kan het veel subtieler dan in het derde rijk. Onze hele westerse denkwijze kan best ook met leugens doortrokken zijn. Ik ben voorzichtig met oordelen, daarvoor heb ik het inzicht niet. Maar, om een voorbeeld te geven, ik denk dat het zelfbeschikkingsrecht een leugen is.

[modmode]
Het zelfbeschikkingsrecht is slechts een voorbeeld. Wie daar een discussie over wil mag een nieuw topic openen ;)
[/modmode]

Carl

• Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #13 Gepost op: december 17, 2003, 09:36:09 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 20:07:43 schreef Zwever:
[...]

De duivel omschreef de werkelijkheid toch niet ten volle? Deed die werkelijkheid geen recht? Dan is het geen waarheid, en dus een leugen.

Maar dat-wat-werkelijk is = dat wat ervaren wordt, nee, daar ben ik het niet mee eens. Als je de Matrix hebt gezien snap je wat ik bedoel.

maar in hoeverre bestaat die satanische leugen dan, Zwever?

Matrix: nee, klopt. Heb ik (nog) niet gezien.

je
Carl

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Waarheid en leugen*
« Reactie #14 Gepost op: december 17, 2003, 09:38:36 pm »

quote:

op 17 Dec 2003 21:36:09 schreef Carl:
maar in hoeverre bestaat die satanische leugen dan, Zwever?

Matrix: nee, klopt. Heb ik (nog) niet gezien.

je
Carl

De leugen an sich bestaat, als uitspraak, maar de inhoud ervan is niet representatief voor de werkelijkheid.

Net als ik zou zeggen "de aarde is plat", dan is het waar dát ik dat zei, dát ik die uitspraak deed, maar daarmee is de aarde in werkelijkheid nog niet plat, en is het inhoudelijk dus niet waar.

Snap nog steeds niet waar je heen wil.