Auteur Topic: Evolutie-theorie stapsgewijs,deel 1  (gelezen 25500 keer)

Monoceros

• Bekijk profiel
Evolutie-theorie stapsgewijs,deel 1
« Reactie #435 Gepost op: februari 08, 2004, 10:13:35 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:03:17 schreef cheese:
(...)

Ja, dat heb ik inderdaad gezegd. Ook heb ik dit gezegd:

quote:

Jij gaat er van uit dat er richting zit in de ontwikkeling. Die aanname is niet te rijmen met de ET, maar zolang het een aanname blijft, heeft de ET daar geen last van.
Maar dat sloeg op de gerichte ontwikkeling van het leven, niet op het bovennatuurlijke bewustzijn.

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #436 Gepost op: februari 08, 2004, 10:16:46 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:11:19 schreef cheese:
ja, new age wel, ben ik met je eens, maar ik heb het over geesteswetenschap en niet over new age

Dat reken ik er ook onder.

Bij die link in het Duits is het reeds gebeurt; Steiner's werk is alweer door de wetenschap ingehaald. Zoals je al zei, het heeft een "update" nodig.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #437 Gepost op: februari 08, 2004, 10:17:29 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:05:05 schreef Monoceros:
[...]

Jij zei dit op 01 Feb 2004 18:40, dus dat is niet waar.

[...]

Je hebt het benoemd, maar nog niet aangewezen.

harmonie der sferen doet een configuratie in de materiec ontstaan, zodat het leven zich ermee kan verbinden, dat jij een bepaalde zinsnede over eiwit niet goed kan plaatsen wil nog niet zeggen, dat ik bovenstaande niet genoemd heb,
deze sferenmuziek is fysiek onzichtbaar net zo als bewustzijn en intelligentie maar je kunt het in zijn uitwerkingen wel zien
(een neuroloog ziet wel hersenaktiviteit, maar niet welke gedachten dat evrentueel zijn)
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #438 Gepost op: februari 08, 2004, 10:21:19 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:16:46 schreef Monoceros:
[...]

Dat reken ik er ook onder.

Bij die link in het Duits is het reeds gebeurt; Steiner's werk is alweer door de wetenschap ingehaald. Zoals je al zei, het heeft een "update" nodig.
dat beschouw ik gewoon als jouw persoonlijke visie (heel begrijpelijk ook als ET-aanhanger overigens) , maar kan daar verder niets mee, want dan zou je geloofwaardig moeten aantonen wat er in het komplete geesteswetenschappelijke bouwwerk dan wel  achterhaald zou zijn en dat zie ik je 123 nog niet doen...

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #439 Gepost op: februari 08, 2004, 10:23:47 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:13:35 schreef Monoceros:
[...]

Ja, dat heb ik inderdaad gezegd. Ook heb ik dit gezegd:

[...]

Maar dat sloeg op de gerichte ontwikkeling van het leven, niet op het bovennatuurlijke bewustzijn.
ik zei al eerder, ik zie hooguit een verdere invulling van de natuur (die boven de anorganische scheikunde uitgaat), waardoor ook leven en bewustzijn verklaard kunnen worden, maar niet iets wat in die zin boven de natuur staat of het zou de schepper van die natuur zelf moeten zijn, God

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #440 Gepost op: februari 08, 2004, 10:30:31 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 21:49:40 schreef Monoceros:
[...]

Ik geef toe dat ik de vereenvoudigde weergave van dat uitgangspunt (selectie dus) te ver had doorgevoerd, maar nu dit hopelijk is opgelost, staan ze nog steeds als vanouds.

Maar het is mooi dat je het nu begrijpt, kunnen we weer inhoudelijk er over verder. :)

van ouds?
het mechanisme van alsmaar meer kindertjes stopt tgv fysieke grenzen, op een gegeven moment is het maximum fysieke haalbare berteikt..
welk ander mechanisme wil je er nu bij betrekken dan? om duidelijk te maken dat de tandradertjes onverbidelijk in jouw positieve zin blijven doordraaien?

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #441 Gepost op: februari 08, 2004, 10:31:13 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:17:29 schreef cheese:
harmonie der sferen doet een configuratie in de materiec ontstaan, zodat het leven zich ermee kan verbinden

Okee, laat maar een voorbeeld zien van een configuratie die ontstaat doordat de planeetbanen een meetkundige onderlinge vehouding hebben.

quote:

dat jij een bepaalde zinsnede over eiwit niet goed kan plaatsen

Ik kan die uitspraken juist uitstekend plaatsen. Steiner was ook een kind van zijn tijd, in die context zijn ze prima te begrijpen.

quote:

deze sferenmuziek is fysiek onzichtbaar net zo als bewustzijn en intelligentie maar je kunt het in zijn uitwerkingen wel zien
(een neuroloog ziet wel hersenaktiviteit, maar niet welke gedachten dat evrentueel zijn)
Daarom is het belangrijk om de uitwerkingen aan te wijzen, en het verband met de planeetbanen goed te leggen.

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #442 Gepost op: februari 08, 2004, 10:35:05 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:21:19 schreef cheese:
dat beschouw ik gewoon als jouw persoonlijke visie (heel begrijpelijk ook als ET-aanhanger overigens) , maar kan daar verder niets mee, want dan zou je geloofwaardig moeten aantonen wat er in het komplete geesteswetenschappelijke bouwwerk dan wel  achterhaald zou zijn en dat zie ik je 123 nog niet doen...
Nee, daarvoor is het teveel, en ik zie ook niet direkt het nut in van zo'n onderneming. Maar het aangehaalde stuk was 1 van de kernpunten van jouw betoog, dus het lijkt me sterk dat je er echt helemaal niets mee kunt.

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #443 Gepost op: februari 08, 2004, 10:42:32 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:30:31 schreef cheese:
het mechanisme van alsmaar meer kindertjes stopt tgv fysieke grenzen, op een gegeven moment is het maximum fysieke haalbare berteikt..
welk ander mechanisme wil je er nu bij betrekken dan? om duidelijk te maken dat de tandradertjes onverbidelijk in jouw positieve zin blijven doordraaien?

Niks anders, gewoon nog steeds selectie.

Dus, onder selectie verstaan we alle factoren die bepalen tot in welke mate een individu z'n aandeel in de genenpoel kan vergroten. Kinderen krijgen is in dit opzicht belangrijk, maar niet het hele plaatje.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #444 Gepost op: februari 08, 2004, 10:42:59 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:31:13 schreef Monoceros:
[...]

Okee, laat maar een voorbeeld zien van een configuratie die ontstaat doordat de planeetbanen een meetkundige onderlinge vehouding hebben.

Ch;al het leven zoals het nu is! :) door dat het geheel funktioneerd zoals het in samenspel aanwezig is, maar niet alleen meetkundig, maar nog in veel andere opzichten ook
 laat ik het anders stellen, als er een verstoring komt in de planeetbanen, zul je eens zien wat dat voor gevolgen heeft voor het leven op aarde (ik kan je niet voorspellen welke precies, maar wel dat er iets zal gebeuren), zei het dat er een afwijking komt van de baan van de maan of door een komeet oid die inslaat,
ik meen zelfs dat er evolutionisten zijn, die menen dat dat het uitsterven van de dinosaurusen tot gevolg heeft,
wat ik oa bedoel, is het 11 jaren ritme van de zonnevlekken die aantoonbaar al op de menselijke constitutie heeft ingewerkt, naast fenomernen als El Ninjo,
verder zijn er ook verbanden aangetoond met de maan en vruchtbarheid van bepaalde dieren

Ik kan die uitspraken juist uitstekend plaatsen. Steiner was ook een kind van zijn tijd, in die context zijn ze prima te begrijpen.

Ch; ja en als dat het enige was wat hij gezegd had, zou ik het mischien ook anders interpreteren, maar het staat naast nog vele andere dingen

Daarom is het belangrijk om de uitwerkingen aan te wijzen, en het verband met de planeetbanen goed te leggen.
dit is nog een beginnende wetenschap (eigenlijk al heel oud , maar moet met moderne middelen herontdekt/geexploiteerd worden) en daarom ook sprak ik over de traagheid van enkele eeuwen

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #445 Gepost op: februari 08, 2004, 10:46:21 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:35:05 schreef Monoceros:
[...]

Nee, daarvoor is het teveel, en ik zie ook niet direkt het nut in van zo'n onderneming. Maar het aangehaalde stuk was 1 van de kernpunten van jouw betoog, dus het lijkt me sterk dat je er echt helemaal niets mee kunt.
antroposofie-link

dit bedoelde ik als aangehaald stuk, en als dit niet meer uptodate is, zul je aan moeten geven waar dan wel niet,
en dan niet alleen hoofdstuk 5, mar de rest ook omdat het hele ,materialisme en de achterliggende gedachte in een geesteswetenschappelijkkader besproken worden

een pdf file van 1.46 MB

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #446 Gepost op: februari 08, 2004, 10:56:25 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:42:32 schreef Monoceros:
[...]

Niks anders, gewoon nog steeds selectie.

Dus, onder selectie verstaan we alle factoren die bepalen tot in welke mate een individu z'n aandeel in de genenpoel kan vergroten. Kinderen krijgen is in dit opzicht belangrijk, maar niet het hele plaatje.

nu, dan mis ik tot nog toe de rest van het plaatje, nu selektie niet meer alleen zaligmakend schijnt te zijn, wat is dus de rest van het plaatje?

we zien dat er momenteel nog steeds allerlei organismen naast elkaar bestaan, ergo de beter aangepasten verdringen dus geenszins alle anderen, maar het is mogelijk in afhankelijkheid van elkaar te gaan leven, oftewel zonder planten en dieren, overleefd de menselijke soort niet en we komen terecht op samenleven ipv survival of the fittest dmv overleven en doodgaanmechaniek

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #447 Gepost op: februari 08, 2004, 10:57:21 pm »

quote:

op 06 Feb 2004 22:33:57 schreef cheese:
ok geen diskusie verder, want als jij denkt dat ik ET verwar met antroposofie, terwijl het totaal andere gezichtspunten qua uitgangspunten zijn, denk ik ook inderdaad niet dat het erg vruchtbaar is om door te gaan,

Dat is inderdaad uitzichtloos. Ik kan dan hooguit proberen om de grenzen tussen die twee duidelijk te maken, in de hoop dat je begrijpt waarom de conclusie niet volgt uit de ET.

quote:

Et klopt natuurlijk wel binnen zijn eigen uitgangspunten, dat is gelijk ook het kern-probleem waar we niet uit zullen komen omdat die wederzijds elkaar uitsluiten
Kijk, als je al toegeeft dat de ET klopt binnen z'n eigen kader, dan is het gewoon een hartstikke goeie wetenschappelijke theorie. Klaar. Dan kun je je aandacht op andere dingen richten, bijvoorbeeld de antroposofie als betere theorie. Je pakt een waarneming die de ET verklaart, en je laat zien dat een andere theorie dit beter kan. Bijvoorbeeld doordat deze minder aannames hoeft te maken, of betere voorspellingen doet, enz.

Monoceros

• Bekijk profiel
« Reactie #448 Gepost op: februari 08, 2004, 10:59:31 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:42:59 schreef cheese:
dit is nog een beginnende wetenschap (eigenlijk al heel oud , maar moet met moderne middelen herontdekt/geexploiteerd worden) en daarom ook sprak ik over de traagheid van enkele eeuwen
Als je begint met een conclusie, en dan daarna gaat zoeken naar waarnemingen die het ondersteunen, dan kun je het geen wetenschap noemen.

cheese

• Bekijk profiel
« Reactie #449 Gepost op: februari 08, 2004, 11:05:05 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:57:21 schreef Monoceros:
[...]

Dat is inderdaad uitzichtloos. Ik kan dan hooguit proberen om de grenzen tussen die twee duidelijk te maken, in de hoop dat je begrijpt waarom de conclusie niet volgt uit de ET.

[...]

Kijk, als je al toegeeft dat de ET klopt binnen z'n eigen kader, dan is het gewoon een hartstikke goeie wetenschappelijke theorie. Klaar. Dan kun je je aandacht op andere dingen richten, bijvoorbeeld de antroposofie als betere theorie. Je pakt een waarneming die de ET verklaart, en je laat zien dat een andere theorie dit beter kan. Bijvoorbeeld doordat deze minder aannames hoeft te maken, of betere voorspellingen doet, enz.

:) :) :)daar was ik dus ook al mee bezig! voor mij verklaard het de fenomenen van het leven, bewustzijn , God, reincarnatie, kortom alles wat ik verzinnen kan oneindig beter als de ET, derhalve zal ik ook nooit overgaan tot deze theorie om de dingen te verklaren,
maar dan zijn we er tevens toch uit, einde diskussie!
ik ben er toch wel wijzer van geworden, psychologidsch gezien, dat ik zie dat het mogelijk is, dat andere mensen tot zo heel andere wereldopvatting kunnen komen,
het was mijn eerste diskussie daarover met mensen uit die stroming, terwijl ik er voordien wel gedachten over had, maar deze tot nu toe nooit onder woorden hoefde te brengen en dat heb ik nu ook een beetje geleerd met ook de fouten die ik onvermijdelijk gemaakt heb omdat ik het jargon niet meester ben,
dus nogmaals Mono in dit topic de groeten Cheese