Auteur Topic: blindenland  (gelezen 4035 keer)

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #15 Gepost op: december 18, 2003, 03:42:44 pm »
Liefde is geen kracht. Liefde is een emotie. Een hele prettige en waardevolle emotie overigens, want het zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #16 Gepost op: december 18, 2003, 03:49:40 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 15:42:44 schreef Koerok:
Liefde is geen kracht. Liefde is een emotie. Een hele prettige en waardevolle emotie overigens, want het zorgt ervoor dat je je gelukkig voelt.

zo?
echte liefde maakt, dat ik letterlijk in iemands hart kan kijken,

weet je wat ik in jouw hart zie :) (schrik maar niet hoor, die liefde is het niet),
dat de koning jou ook op weg gestuurd heeft met een opdracht a la Columbus,
en hij weet wat je ten slotte zult vinden, maar hij heeft ook graag dat je het zelf zult vinden, als de tijd rijp is...ondertussen is de opdracht naar je onbewuste gezakt, zodat je er al niet te veel last van hebt... :P
« Laatst bewerkt op: december 18, 2003, 04:00:53 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #17 Gepost op: december 18, 2003, 03:58:42 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 15:49:40 schreef cheese:
zo?
echte liefde maakt, dat ik letterlijk in iemands hart kan kijken
O, kun je dan even kijken of m'n hartkleppen nog goed functioneren? ;)

Zonder gekheid:
Ten eerste is een hart gewoon een vervangbare bloedpomp, en ten tweede heeft iemand leren kennen niets met liefde te maken. Wat je vergeet is dat je doorgaans meer tijd doorbrengt met mensen waar je van houdt. Daarnaast werkt het ook vaak andersom. Liefde voor mensen wordt vaak opgewekt doordat je iets hebt met die mensen. Dezelfde hobby's, ideeen, muzieksmaak, etc.
Logisch dat je de mensen waarvan je houdt dus beter kent dan anderen.
En nogmaals: Waarom zou dit een kracht zijn?

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #18 Gepost op: december 18, 2003, 04:23:47 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 15:58:42 schreef Koerok:
[...]

O, kun je dan even kijken of m'n hartkleppen nog goed functioneren? ;)

Zonder gekheid:
Ten eerste is een hart gewoon een vervangbare bloedpomp,

Ch; niet je fysieke hart nuchtertje ;) je weet toch wel waar ze allemaal van die liedjes over zingen? lovelovelove

quote:

en ten tweede heeft iemand leren kennen niets met liefde te maken. Wat je vergeet is dat je doorgaans meer tijd doorbrengt met mensen waar je van houdt.

Ch; volgorde, kip of ei?

quote:

Daarnaast werkt het ook vaak andersom. Liefde voor mensen wordt vaak opgewekt doordat je iets hebt met die mensen. Dezelfde hobby's, ideeen, muzieksmaak, etc.
Logisch dat je de mensen waarvan je houdt dus beter kent dan anderen.
En nogmaals: Waarom zou dit een kracht zijn?
ik kwam nog even terug vanwege een editje en dat wou ik melden

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #19 Gepost op: december 18, 2003, 04:33:27 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 16:23:47 schreef cheese:
Ch; niet je fysieke hart nuchtertje ;) je weet toch wel waar ze allemaal van die liedjes over zingen? lovelovelove.
Ok, zolang maar duidelijk is dat het op zich met het hart niets te maken heeft. Het is gewoon het lichaam dat reageert op het feit dat je verliefd bent.

quote:

Ch; volgorde, kip of ei?
Allebei een beetje denk ik. Liefde is vrij complex. Niet voor niets hebben zoveel mensen moeite om een liefdesrelatie in stand te houden.

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #20 Gepost op: december 18, 2003, 04:47:09 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 16:33:27 schreef Koerok:
[...]
Ok, zolang maar duidelijk is dat het op zich met het hart niets te maken heeft. Het is gewoon het lichaam dat reageert op het feit dat je verliefd bent.

Ch; nee dat beweer ik niet, maar goed komt nog...
want liefde volgens jouw visie zal wel een iets zijn wat uit het lichaam zelf voortkomt ipv dat het reageert alsop iets wat daar onafhankelijk van is

quote:

Allebei een beetje denk ik. Liefde is vrij complex. Niet voor niets hebben zoveel mensen moeite om een liefdesrelatie in stand te houden.

als jij heel erg geinteresseerd  bent in iets en in iets anders juist niet, wat ligt daar aan ten grondslag denk je, voel je? ratio of gevoel?

ken jij de dingen beter of juist slechter als je erg geinteresseerd bent?
weet je de betekenis etymologisch van interesse inter-essence?

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #21 Gepost op: december 18, 2003, 05:02:58 pm »

quote:

op 18 Dec 2003 16:47:09 schreef cheese:
Ch; nee dat beweer ik niet, maar goed komt nog...
want liefde volgens jouw visie zal wel een iets zijn wat uit het lichaam zelf voortkomt ipv dat het reageert alsop iets wat daar onafhankelijk van is.
Inderdaad. Buiten het organisme (de mens in dit geval) bestaat er niet zoiets als liefde. Theroretisch is het mogelijk dat er een God bestaat die ons liefheeft, maar dan nog ben ik van mening dat het gevoel van liefde ontstaat in de mens zelf. Het is geen energie die je over kunt dragen (al kun je natuurlijk wel handelen op basis van je liefdesgevoelens).

quote:

als jij heel erg geinteresseerd bent in iets en in iets anders juist niet, wat ligt daar aan ten grondslag denk je, voel je? ratio of gevoel?
Interesse is op zich al een soort gevoel. Het komt een beetje neer op je verbonden voelen met...
Je wilt er vervolgens meer van weten.
Het ligt aan de 'configuratie' van je hersenen. De manier waarop die zijn opgebouwd. En dat is weer afhankelijk van je DNA in combinaite met je opvoeding (het welbekende nature en nurture).

quote:

ken jij de dingen beter of juist slechter als je erg geinteresseerd bent?
Zoals gezegd zorgt de 'configuratie' van mijn hersenen ervoor waar ik grofweg interesse in heb. Als mijn hersenen zijn gericht op 'beeld en kleur' dan is het goed mogelijk dat ik geinteresseerd ben in schilderkunst en ja, dan is het natuurlijk niet gek dat ik daar op een gegeven moment meer vanaf weet dan van metselspecie.

quote:

weet je de betekenis etymologisch van interesse inter-essence?
Nee, maar dat maakt ook niet uit. De betekenis van woorden gaat vaak terug naar tijden waarin men de ballen verstand had van van alles en nog wat. Daar moet je niet al te veel waarde aan hechten.

Marnix

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #22 Gepost op: december 19, 2003, 01:10:53 am »

quote:

Tsja, volgens mij zien jullie natuurlijk net zo weinig als ik. Nu niet gelijk verontwaardigd kijken  . Als ik er van overtuigd zou zijn dat jullie iets zien wat ik niet zie, dan werd het een heel andere zaak. Ik geloof wel dat jullie gevoelens en emoties hebben (die jullie aanleiding is om te geloven in iets bovennatuurlijks), maar volgens mij zijn dat gewoon diep menselijke gevoelens die daar niets mee te maken hebben. Het zou theorietisch natuurlijk wel kunnen, maar een overtuigend bewijs kan ik het niet noemen.

Het is niet raar dat je denkt dat wij net zo weinig zien als jij. Omdat je het zelf nog niet hebt ontdekt. Sorry ik wil niet arrogant overkomen alsof ik verder zou zijn dan jij.... Maar ik doel een beetje op dat wat met een spreekwoord wel wordt genoemd: Wat niet weet, wat niet deert. Wat je niet kent kun je ook niet missen... als je niet ziet mis je het zien niet.

En toch... het feit dat je deze discussie start geeft wel aan dat je geinteresseerd bent in het kijken. Vind je het goed als ik voor je bid dat je echt mag gaan zien?

Het is namelijk zo fantastisch... ik zou ontzettend graag willen dat jij dat ook zou leren zien... daar kan ik niet voor zorgen... daar is een wonder van boven voor nodig... en daar wil ik graag voor bidden.

Zoek en je zult vinden!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #23 Gepost op: december 19, 2003, 09:14:29 am »

quote:

op 19 Dec 2003 01:10:53 schreef Marnix:
Het is niet raar dat je denkt dat wij net zo weinig zien als jij. Omdat je het zelf nog niet hebt ontdekt. Sorry ik wil niet arrogant overkomen alsof ik verder zou zijn dan jij.... Maar ik doel een beetje op dat wat met een spreekwoord wel wordt genoemd: Wat niet weet, wat niet deert. Wat je niet kent kun je ook niet missen... als je niet ziet mis je het zien niet.
Ik blijf erbij dat je jezelf voor de gek houdt, net zoals moslim en mensen die vol zijn van Falung Gong en Scientology. Het zijn allemaal verlangens naar bescherming, leiding, liefde, saamhorigheid, een leven na de dood, etc. Je kunt onmogelijk weten of die gevoelens inderdaad worden ingegeven door een God. Het zijn per slot van rekening gevoelens en geen heldere en duidelijke declamaties.

quote:

En toch... het feit dat je deze discussie start geeft wel aan dat je geinteresseerd bent in het kijken. Vind je het goed als ik voor je bid dat je echt mag gaan zien?
Ik ben de discussie niet gestart, maar op zich maakt dat niet uit. Tuurlijk is er interesse, maar het antwoord op mijn vragen hoeven niet per definitie in jouw voordeel uit te pakken. Mocht je gelijk hebben, dan zou ik daar inderdaad misschien achter kunnen komen, maar andersom zou ik ook graag willen weten hoe het komt dat zoveel mensen zichzelf voor de gek houden (mocht je dus geen gelijk hebben).
Er wordt vaker gesuggereerd dat ik misschien wel graag zou willen geloven, maar dat is toch echt niet het geval.

quote:

Het is namelijk zo fantastisch...
Dat je je goed voelt wil ik best geloven, maar dat zegt niets over het waarheidsgehalte van je geloof.

quote:

...ik zou ontzettend graag willen dat jij dat ook zou leren zien... daar kan ik niet voor zorgen... daar is een wonder van boven voor nodig... en daar wil ik graag voor bidden.
Ik begrijp dat je mij hetzelfde geluk gunt als jou en ik vind dat erg aardig van je. Als je de behoefte voelt om daarvoor te bidden, dan vind ik dat prima. Ik denk alleen dat het niets uithaalt.
(Waarom zou God mij bekeren omdat jij erom vraagt? Het zou toch wel vreemd zijn als het daar vanaf zou hangen, niet?).

quote:

Zoek en je zult vinden!
Volgens mij is dat nu juist het probleem. ;)

Marnix

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #24 Gepost op: december 19, 2003, 11:56:50 am »

quote:

Ik blijf erbij dat je jezelf voor de gek houdt, net zoals moslim en mensen die vol zijn van Falung Gong en Scientology. Het zijn allemaal verlangens naar bescherming, leiding, liefde, saamhorigheid, een leven na de dood, etc. Je kunt onmogelijk weten of die gevoelens inderdaad worden ingegeven door een God. Het zijn per slot van rekening gevoelens en geen heldere en duidelijke declamaties.

Precies. Kortom, ik kan jou zeggen dat ik kan zien... maar als je zelf niet ziet is dat moeilijk te geloven omdat je niet weet wat zien in... en dat is jammer. Maar ja... je kunt alles op gevoel afschuiven.. maar ik weet zeker dat het gevoel van God komt.

Wat is er volgens jou dan? Je kunt religies zien als iets wat mensen hebben verzonnen om hun dromen te realiseren... Ik denk dat juist bijvoorbeeld een evolutietheorie daarop is gebaseerd, de droom van mensen om niemand boven zich te hebben (daar ging het in het paradijs al mis). De aarde, met al die prachtige mensen, dieren, natuur... waarin alles zo mooi in elkaar zit... de zon, de maan... alles draait precies goed.... Door toeval ontstaan? Dat noem ik pas een sprookje.

quote:

Ik ben de discussie niet gestart, maar op zich maakt dat niet uit. Tuurlijk is er interesse, maar het antwoord op mijn vragen hoeven niet per definitie in jouw voordeel uit te pakken. Mocht je gelijk hebben, dan zou ik daar inderdaad misschien achter kunnen komen, maar andersom zou ik ook graag willen weten hoe het komt dat zoveel mensen zichzelf voor de gek houden (mocht je dus geen gelijk hebben).
Er wordt vaker gesuggereerd dat ik misschien wel graag zou willen geloven, maar dat is toch echt niet het geval.

Wil je het niet of denk je dat het geen zin heeft omdat het niet waar is. Stel dat er echt een God zou zijn, dat er leven na de dood is voor wie in Hem geloven.... Zou je het dan wel willen geloven?Het probleem is, hoe maak ik aan anderen duidelijk dat het wel waar is? Om het voorbeeld even te gebruiken... als iemand tegen dat kind zegt: Je bent gek, jij kunt helemaal niet zien, dat verbeeld je je alleen maar... Terwijl dat kind met open ogen in de wereld rondloopt... Dan weet dat kind zeker dat hij kan zien... maar anderen willen dat niet geloven omdat ze zelf niet zien en niet weten wat zien inhoudt.

Ik begrijp dat je mij hetzelfde geluk gunt als jou en ik vind dat erg aardig van je. Als je de behoefte voelt om daarvoor te bidden, dan vind ik dat prima. Ik denk alleen dat het niets uithaalt.
(Waarom zou God mij bekeren omdat jij erom vraagt? Het zou toch wel vreemd zijn als het daar vanaf zou hangen, niet?).

Je moest eens weten :) Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand tot geloof komt nadat veel voor iemand is gebeden. God doet het dan echter niet alleen omdat ik het wil.... maar omdat Hij het ook wil. In de bijbel staat dat als mensen God zoeken, Hij zich wil laten vinden.... dus wie weet wat je allemaal nog te wachten staat ;)

quote:
--------------------------------------------------------------------------------
Zoek en je zult vinden!
--------------------------------------------------------------------------------

quote:

Volgens mij is dat nu juist het probleem.
Volgens mij ben je meer op zoek dan je jezelf wil doen geloven ;)
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #25 Gepost op: december 19, 2003, 12:57:25 pm »

quote:

op 19 Dec 2003 11:56:50 schreef Marnix:
Precies. Kortom, ik kan jou zeggen dat ik kan zien... maar als je zelf niet ziet is dat moeilijk te geloven omdat je niet weet wat zien in... en dat is jammer. Maar ja... je kunt alles op gevoel afschuiven.. maar ik weet zeker dat het gevoel van God komt.
Afschuiven? Wat is het dan, als het geen gevoel is? Je moet toch op een of andere manier kunnen duidelijk maken wat je nu eigenlijk 'ziet'. Wat is er in vredesnaam nog meer dan gevoel en perceptie?

quote:

Wat is er volgens jou dan?
Ik vrees dat het straks afgelopen is (dat is wat ik het meest waarschijnlijk acht).

quote:

Je kunt religies zien als iets wat mensen hebben verzonnen om hun dromen te realiseren... Ik denk dat juist bijvoorbeeld een evolutietheorie daarop is gebaseerd, de droom van mensen om niemand boven zich te hebben (daar ging het in het paradijs al mis).
Ik meen me te herinneren dat Darwin niet echt blij was met zijn ontdekking. Hij was een gelovig man en zag wel in dat het niet helemaal te rijmen viel met genesis. De ET is een product van het wetenschappelijke werk van mensen die oprecht zoeken naar de waarheid.

quote:

De aarde, met al die prachtige mensen, dieren, natuur... waarin alles zo mooi in elkaar zit... de zon, de maan... alles draait precies goed.... Door toeval ontstaan? Dat noem ik pas een sprookje.
Het bekende argument: "Ik kan het me niet voorstellen, dus kan het niet".
Meer wil ik er niet over zeggen, want de ET wordt elders al besproken.

quote:

Wil je het niet of denk je dat het geen zin heeft omdat het niet waar is.
Ik wil het niet, in de zin van dat het niet mijn ultieme doel is. Dat zou ook raar zijn, vind je niet? Je wilt toch wet OF iets waar is, en niet DAT het waar is?
Voel je 'm?
Ik ben op zoek naar de waarheid, wat de waarheid ook mag zijn. Dus als de waarheid is dat er straks niks is, dan wil ik dat toch weten, en ik heb de indruk dat een heleboel andere mensen bij dat laatste zeggen: "Laat dan maar, dat hoef ik niet te weten".

quote:

Stel dat er echt een God zou zijn, dat er leven na de dood is voor wie in Hem geloven...
Kijk, daar sla je de spijker op de kop: "...voor wie in hem geloven". Het concept God, daar kan ik nog wel wat mee, maar een God die jou lijfsbehoud laat afhangen van of je al dan niet in hem gelooft, dat vind ik me daar een waanzin? Hoe klein kun je zijn als God? En daarom maak ik me er ook niet druk om. Ik zie wel tegen die tijd of er meer is.

quote:

Zou je het dan wel willen geloven?
Ik heb al moeite met dat woord geloven. Bij mij is dat meer een waarschijnlijkheidsgetal:
0.0001% kans dat de bijbelse God bestaat
5% kans dat er een God bestaat.

quote:

Het probleem is, hoe maak ik aan anderen duidelijk dat het wel waar is? Om het voorbeeld even te gebruiken... als iemand tegen dat kind zegt: Je bent gek, jij kunt helemaal niet zien, dat verbeeld je je alleen maar... Terwijl dat kind met open ogen in de wereld rondloopt... Dan weet dat kind zeker dat hij kan zien... maar anderen willen dat niet geloven omdat ze zelf niet zien en niet weten wat zien inhoudt.
Ja, maar zo is de situatie dus niet volgens mij.

quote:

Je moest eens weten :) Het zou niet de eerste keer zijn dat iemand tot geloof komt nadat veel voor iemand is gebeden.
Ja, zo lust ik er nog wel een paar. Er zijn ook wel eens mensen van een flat gevallen nadat er voor hen is gebeden. Volgens mij is er geen causaal verband.

quote:

God doet het dan echter niet alleen omdat ik het wil.... maar omdat Hij het ook wil.
Als hij het ook wil, wat maakt het voor zijn besluit dan nog uit wat jij wilt?

quote:

In de bijbel staat dat als mensen God zoeken, Hij zich wil laten vinden.... dus wie weet wat je allemaal nog te wachten staat ;)
Tsja, de bijbel...

quote:

Volgens mij ben je meer op zoek dan je jezelf wil doen geloven ;)
Dat kun je natuurlijk altijd zeggen hè. Zo kan ik ook zeggen dat jij eigenlijk best wel weet dat je jezelf voor de gek houdt. ;)

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #26 Gepost op: december 20, 2003, 12:54:30 am »

quote:

op 18 Dec 2003 09:13:19 schreef Koerok:
Ik denk dat het redelijk aannemlijk te maken is hoor. Een onderzoeksteam selecteert gewoon wat markante objecten, zorgt dat niemand erbij kan om het te verraden en vraagt vervolgens aan proefpersoon wat voor objecten het zijn. Dus op eenzelfde manier als een proef met iemand die beweert telekinetisch te zijn.
en nu als het gaat om duidelijk te maken wat kleur is?

we zullen andere zintuigen moeten hebben die op een bepaalde manier iets kunnen vertalen, bijv. een zwart voorwerp zal in het zonlicht warmer worden dan een wit voorwerp, derhalve zal ons warmtezintuig ons heel iets kunnen vertellen over kleur, maar dan in vergelijkende zin,

maar hoe zou de beleving van rood en blauw door het kind aan de blinden over gebracht kunnen worden?

en als analogie, hoe zou de beleving van geloof als zeker weten van het bestaan van God overgebracht kunnen worden, op een blinde cq ongelovige?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2003, 11:02:31 am door cheese »

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #27 Gepost op: december 20, 2003, 01:03:56 am »

quote:

op 18 Dec 2003 13:03:02 schreef Koerok:
[...]

Groot verschil met gevoelens betereffende 'God' is dat ik mijn vriendin kan zien en gevoelens van liefde ervaar als ik haar zie. En zij geeft duidelijk aan/laat zien dat zij soortgelijke gevoelens heeft voor mij.
Tturlijk heb je gelijk als je zegt dat ik nooit 100% kan bewijzen dat mijn vriendin van me houdt op omgekeerd, maar i.i.g. is het subject van de liefde duidelijk waarneembaar.
Een ander verschil is dat ik die gevoelens niet aanvoer als bewijs voor het bestaan van mijn vriendin en dat doen jullie wel met God ("Ik voel liefde voor God, dus bestaat hij").
Ik zal het je nog sterker vertellen: Voordat ik mijn vriendin kende, wist ik al wat liefde was. Je kunt verliefd zijn of liefde voelen voor een door jezelf gecreeerd beeld. Dat gegeven alleen al zou reden moeten zijn om niet al te snel conclusies te trekken uit louter gevoelens. Gevoelens kunnen erg bedriegelijk zijn.
Kijk bijv. naar van die oude dames die hun schoothondje vertroetelen. Zo'n hondje fungeert dan vaak als surrogaat-echtgenoot. Of kinderen die een immaginaire vriend hebben. hersenen zijn tot veel in staat, zeker op het gebied van projectie.
ik hoor jou dus zeggen:

quote:

Dat gegeven alleen al zou reden moeten zijn om niet al te snel conclusies te trekken uit louter gevoelens.
en

quote:

hersenen zijn tot veel in staat, zeker op het gebied van projectie
daaruit begrijp ik, dat nog gevoelens nog hersenen adequaat in staat zijn om objektief wetenschappelijk te zijn?

en meen je dat het gevoelsgewaarworden ook in de hersenen zit? ipv bij de hartstreek waar veel mensen het ervaren als je hun er eerlijk om vraagt?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2003, 11:06:21 am door cheese »

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #28 Gepost op: december 20, 2003, 01:09:52 am »

quote:

op 18 Dec 2003 15:42:44 schreef Koerok:

als jouw lieve 2 kindertjes in een brandend huis zijn , kan liefde dan niet de kracht zijn om ze er met gevaar van jouw eigen leven uit te halen?

waarom eigenlijk liefde als emotie omschrijven?, zie je liefde meer als uiting van het driftleven, dan een hogere vorm van sympathie die meer bewust te sturen is?

ik krijg de indruk, dat jij met emotie iets speciaals bedoeld, maar wat?

kun je me ook nog eens uitleggen wat voor jouw het verschil is tussen bewust en onbewust? zowel in verhouding tot ons denken als ons voelen?
« Laatst bewerkt op: december 20, 2003, 11:08:33 am door cheese »

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #29 Gepost op: december 20, 2003, 01:15:28 am »

quote:

op 18 Dec 2003 15:58:42 schreef Koerok:
[...]

Ten eerste is een hart gewoon een vervangbare bloedpomp,

Ch; dus jij denkt, dat het hart in staat is, om het bloed door het hele lichaam heen te pompen, in ogenschouw genomen, dat daarbij kilometers uiterst dunne haarvaatjes aanwezig zijn,
ik zou de berekening wel eens willen zien, die aantoont, dat een pomp dat kan en dan heb ik het niet over het capillaire verhaal

quote:

Waarom zou dit  [liefde] een kracht zijn?

Ch; omdat het in de wereld heel veel bewerkstelligt, zo niet alles, omdat we toch voornamelijk handelen vanuit sympathie en antipathie en dat zijn toch gradaties van liefde,
ergens gaan emoties over in liefde of haat (gebrek aan liefde dus),
je zou ook kunnen stellen dat we voornamelijk vanuit ons denken handelen, maar dan kom ik terug op interesse etc. waar het duidelijk was, dat er achter het denken toch weer het voelen zit, die ons denken richting geeft
« Laatst bewerkt op: december 20, 2003, 10:17:19 am door cheese »