Auteur Topic: blindenland  (gelezen 4030 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #75 Gepost op: december 23, 2003, 02:25:27 pm »

quote:

koe:Daar heb je simpelweg een hele sterke spier voor die wordt gevoed door de kransslagaders. Doen die het niet, dan krijg je een hartinfarct en kunnen ze je eventueel redden met een bypass.

kennelijk begrijp je nog niet wat ik bedoel,
ga eens naar een fabrikant van pompen, schets hem de situatie van de max. omvang van de pomp, van de aanwezige energie en vooral de totaallengte en de minimale diameters en de reusachtige aantallen van leidingen, waardoorheen een vloeistof in een gesloten circuit gepompt moet worden,
en ik sprak niet voor niets over haarvaten en vele kilometers lengte,
vraag hem dan eens te berekenen hoe eea in zijn werk gaat,
de gegevens van km bloedvaten (serieel en parallel) en diameters etc, is vast wel ergens te vinden als resultaat van gedegen wetenschappelijk onderzoek,
als je dat gedaan hebt, heb je echt wetenschappelijk overtuigend onderzoek gedaan en weet je ook of zo'n pomp mechanisch ueberhaupt wel mogelijk is...
« Laatst bewerkt op: december 23, 2003, 02:48:24 pm door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #76 Gepost op: december 23, 2003, 02:47:45 pm »
Cheese, waar wil je nou toch heen?
Wil je horen dat het bloed in het menselijk lichaam door een ander soort kracht wordt voortgestuwd dan de pompkracht van het hart?

Het hart geeft de puls, de snelheid aan het bloed. De bloeddruk wordt vervolgens mede op peil gehouden door spieren die zich ook in de vaatwand van de grote slagaderen bevinden. Dit is niet mee-rondpompen, maar het door samenknijpen verdelen van een bepaald volume aan bloed in een bepaalde ruimte creëeren van een bepaalde druk, die dan ook daalt wanneer de bloedvaten ineens open gaan staan. Op de terugweg wordt het bloed nog steeds voortgestuwd door de pompwerking van het hart en vooral ook de zuigwerking van het rechterhart door het expanderen van de rechterkamer. Om te voorkomen dat het bloed terugzakt in de benen zitten er kleppen in de aderen die het tegenhouden. Doen die kleppen het niet, dan krijg je spataderen. Ook helpen de kuitspieren mee om het bloed omhoog te "masseren".

Bedoel je dit er soms mee dat het hart volgens jou niet in staat is het bloed rond te pompen?

Uiteraard werken hart en bloedvaten en delen van de rest van het lichaam samen in een systeem die we de bloedcirculatie noemen. Daar is niets mystieks aan.
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #77 Gepost op: december 23, 2003, 02:54:10 pm »

quote:

op 23 Dec 2003 14:47:45 schreef Bumblebee:
Cheese, waar wil je nou toch heen?
Wil je horen dat het bloed in het menselijk lichaam door een ander soort kracht wordt voortgestuwd dan de pompkracht van het hart?

Het hart geeft de puls, de snelheid aan het bloed. De bloeddruk wordt vervolgens mede op peil gehouden door spieren die zich ook in de vaatwand van de grote slagaderen bevinden. Dit is niet mee-rondpompen, maar het door samenknijpen verdelen van een bepaald volume aan bloed in een bepaalde ruimte creëeren van een bepaalde druk, die dan ook daalt wanneer de bloedvaten ineens open gaan staan. Op de terugweg wordt het bloed nog steeds voortgestuwd door de pompwerking van het hart en vooral ook de zuigwerking van het rechterhart door het expanderen van de rechterkamer. Om te voorkomen dat het bloed terugzakt in de benen zitten er kleppen in de aderen die het tegenhouden. Doen die kleppen het niet, dan krijg je spataderen. Ook helpen de kuitspieren mee om het bloed omhoog te "masseren".

Bedoel je dit er soms mee dat het hart volgens jou niet in staat is het bloed rond te pompen?

Uiteraard werken hart en bloedvaten en delen van de rest van het lichaam samen in een systeem die we de bloedcirculatie noemen. Daar is niets mystieks aan.
Ch; je begint al aardig in de buurt te komen :) en het woord mystiek ivm het hart is trouwens niet van mij afkomstig o-), het circulerende bloed op zich gedraagt zich ook als een orgaan, verder verwijs ik toch naar de pompfabrikant  ;) inzake de pompkracht van het hart (zie boven)

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #78 Gepost op: december 23, 2003, 02:55:49 pm »
Volgens mij gaat het hem er meer om wat volgens hem wetenschappelijk onderzoek is, en dat hij daar nooit aan kan voldoen met zijn bewering over dat extra gewaarwordingsorgaan. Hij schijnt te denken dat wetenschap zich alleen maar bezig houdt met het doen van metingen, maar in het geval van het hart is het op zich al voldoende om het hart stil te leggen en te kijken wat er gebeurt. Daarnaast is hetgeen hij wil, allang gedaan. Er is allang berekend dat het zo'n 5 min. (even uit mijn hoofd) voor het bloed volledig is rondgepompt. Denkt hij nou werkelijk dat we anno 2003, dus de tijd van bloedtransfusies, bypasses en zelfs harttransplantaties, dit soort dingen niet zouden zijn onderzocht? men snijdt er in ziekenhuizen gewoon lustig op los of zo?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #79 Gepost op: december 23, 2003, 04:07:01 pm »

quote:

op 23 Dec 2003 14:55:49 schreef Koerok:
Volgens mij gaat het hem er meer om wat volgens hem wetenschappelijk onderzoek is, en dat hij daar nooit aan kan voldoen met zijn bewering over dat extra gewaarwordingsorgaan. Hij schijnt te denken dat wetenschap zich alleen maar bezig houdt met het doen van metingen, maar in het geval van het hart is het op zich al voldoende om het hart stil te leggen en te kijken wat er gebeurt. Daarnaast is hetgeen hij wil, allang gedaan. Er is allang berekend dat het zo'n 5 min. (even uit mijn hoofd) voor het bloed volledig is rondgepompt. Denkt hij nou werkelijk dat we anno 2003, dus de tijd van bloedtransfusies, bypasses en zelfs harttransplantaties, dit soort dingen niet zouden zijn onderzocht? men snijdt er in ziekenhuizen gewoon lustig op los of zo?

jij snapt nog steeds niet, wat Bumble wel snapt en ook al deels beschreven heeft,
dus als jij nog eens terugleest, dan misschien.... :?

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #80 Gepost op: december 24, 2003, 10:11:29 am »

quote:

op 23 Dec 2003 16:07:01 schreef cheese:
jij snapt nog steeds niet, wat Bumble wel snapt en ook al deels beschreven heeft,
dus als jij nog eens terugleest, dan misschien.... :?
Doel je hier dan op:
Bumblebee:
"Wil je horen dat het bloed in het menselijk lichaam door een ander soort kracht wordt voortgestuwd dan de pompkracht van het hart?"

Zeg even wat ik nog steeds niet snap wil je.

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #81 Gepost op: december 24, 2003, 10:26:42 am »

quote:

op 24 Dec 2003 10:11:29 schreef Koerok:
[...]

Doel je hier dan op:
Bumblebee:
"Wil je horen dat het bloed in het menselijk lichaam door een ander soort kracht wordt voortgestuwd dan de pompkracht van het hart?"

Zeg even wat ik nog steeds niet snap wil je.
23 december 14;54 hele verhaal over gedrag aderen etc,

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #82 Gepost op: december 24, 2003, 10:49:54 am »
Als je doelt op het samenknijpen van de slagaderen om de bloeddruk te reguleren en de kleppen in de aderen om te voorkomen dat het bloed in  de benen blijft staan, dat zou ik niet willen omschrijven als gedrag.

De knijpkracht van de slagaderen wordt aangestuurd door zenuwen, bovendien hebben ook de nieren met de bloeddruk te maken, ook niets mystieks maar hormonen. De kleppen in de aderen zijn al helemaal niets actiefs, maar puur mechanisch: ze zorgen ervoor dat het bloed niet terug kan stromen en dus boven de klep "blijft staan" tot de volgende puls (van het hart) komt.  

Cheese, ik ben een christen en geloof in schepping (door middel van evolutie? door middel van het induceren van de Big Bang?). Ik geloof in de natuurwetten en ik geloof dat God ze heeft "geschreven" maar ik durf niet te zeggen of ze ook anders hadden kunnen zijn.  Misschien wel niet.

Je moet niet denken dat ik jou probeer aan te vallen (of af te vallen  ;)  ) maar de mysteriën die jij overal in ziet zijn voor mij ook een beetje ver van m'n bed.
Bombus terrestris Reginae

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #83 Gepost op: december 24, 2003, 10:56:49 am »

quote:

op 24 Dec 2003 10:49:54 schreef Bumblebee:
Als je doelt op het samenknijpen van de slagaderen om de bloeddruk te reguleren en de kleppen in de aderen om te voorkomen dat het bloed in  de benen blijft staan, dat zou ik niet willen omschrijven als gedrag.

De knijpkracht van de slagaderen wordt aangestuurd door zenuwen, bovendien hebben ook de nieren met de bloeddruk te maken, ook niets mystieks maar hormonen. De kleppen in de aderen zijn al helemaal niets actiefs, maar puur mechanisch: ze zorgen ervoor dat het bloed niet terug kan stromen en dus boven de klep "blijft staan" tot de volgende puls (van het hart) komt.  

Cheese, ik ben een christen en geloof in schepping (door middel van evolutie? door middel van het induceren van de Big Bang?). Ik geloof in de natuurwetten en ik geloof dat God ze heeft "geschreven" maar ik durf niet te zeggen of ze ook anders hadden kunnen zijn.  Misschien wel niet.

Je moet niet denken dat ik jou probeer aan te vallen (of af te vallen  ;)  ) maar de mysteriën die jij overal in ziet zijn voor mij ook een beetje ver van m'n bed.

prima hoor Bumble :) dat was me ook wel duidelijk geworden bij onze uiteenzetting over het esoterische christendom,
we zijn het oneens, maar ik heb wel het gevoel, dat je tenminste naar argumenten luistert ook al ben je het niet eens en ze niet weg argumenteerd  maar laat staan voor wat ze eigenlijk willen zeggen,
en die mysterien zijn er echt wel hoor (er zijn er hier op de gkv-site genoeg beschreven) , maar ja ze onthullen zich niet zo simpel...

voorbeeldje:http://217.115.197.218:50012/showtopic.asp?tID=333 als dit echt begrepen wordt, eerst dan pas kun je spirituele evolutie begrijpen,
maar inderdaad het lijkt ver van het bed...
ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen, dat ik het hele evolutieverhaal vanuit dat perspektief kan en wil belichten en daartoe zijn bij evolutiegelovigen nog niet eens de basis begrippen bekend, sterker nog ze zullen alles erbij halen om te ontkennen dat zoiets ueberhaupt kan bestaan, zoals nu ook steeds blijkt,
trouwens de vraag naar de mechanische onderbouwing van de hartpomp blijft onverminderd staan,
maar een kenner van hydraulica kan misschien echt begrijpen wat ik met mijn vraag impliceer
« Laatst bewerkt op: december 24, 2003, 11:16:48 am door cheese »

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #84 Gepost op: december 24, 2003, 11:46:34 am »

quote:

op 24 Dec 2003 10:56:49 schreef cheese:
maar ik heb wel het gevoel, dat je tenminste naar argumenten luistert ook al ben je het niet eens...
Doe ik dat niet dan? Ik doe mijn uiterste best om te bgrijpen wat je zegt en ik probeer er ook zo specifiek mogelijk op in te gaan.

quote:

...en ze niet weg argumenteerd
Maar beste Cheese, dat is nou juist een belangrijk aspect van een discussie waarin je het niet eens bent met de ander. Natuurlijk probeer ik je argumenten te weerleggen. Dat is mijn taak als discussiepartner. En aan jou is het de taak om het argument staande te houden. En als het mij uiteindelijk niet lukt om je argument te weerleggen, omdat jouw bewijsvoering erg goed is, dan ben ik niet beroerd om jou gelijk te geven.

quote:

ik ben eigenlijk tot de conclusie gekomen, dat ik het hele evolutieverhaal vanuit dat perspektief kan en wil belichten
Prima, maar dan moet je daar maar een speciaal topic over openen. Daarin kun je zelf de basisaannames bepalen.

quote:

en daartoe zijn bij evolutiegelovigen nog niet eens de basis begrippen bekend
Dat is nu juist mijn kritiek op jou in de evolutiediscussie. Je zegt dat je het tot op zekere hoogte eens bent met evolutie, maar weet volgens mij maar amper wat de evolutietheorie behelst.

quote:

trouwens de vraag naar de mechanische onderbouwing van de hartpomp blijft onverminderd staan,
maar een kenner van hydraulica kan misschien echt begrijpen wat ik met mijn vraag impliceer
Dus je kunt of wilt dat niet uitleggen? Ongebgrijpelijk toch weer. Waarom niet? Wat is het probleem? Waarom moet ik hier naar raden? Hoe kan ik me nu inleven in wat je bedoelt, als je niet eens de bereidheid hebt om uit te leggen wat je met een bepaald voorbeeld wilt zeggen?  :?

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #85 Gepost op: december 24, 2003, 12:08:49 pm »
PS wat ik onder het woord evolutie versta is alleen dat er in een gefaseerd proces een schepping tot stand komt,

en ik begrijp, dat anderen bij dit woord zich heel iets anders voorstellen,
daar zal ook een deel van de interpretatieproblemen liggen , we gebruiken wel dezelfde woorden, maar de begrippen erachter verschillen,
en deze betekenis heb ik vanaf het begin er aan gegeven,
dus als je zegt, dat ik niets van evolutie zou snappen, dan heb je het niet over een objektief gegeven _evolutie_ maar over het begrip dat jij van dat woord hebt

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #86 Gepost op: december 24, 2003, 12:45:59 pm »
In alle topics die nu gaan over evolutie, ging het over de evolutietheorie. In dit topic heeft Marnix het geintroduceerd. Volgens mij heb je net voor het eerst aangegeven wat jij nu eigenlijk bedoelt als je het hebt over evolutie en dat dat eigenlijk totaal iets anders is dan de evolutietheorie.
Je kunt wel andere opvattingen over een bepaald begrip hebben, maar je moet je er toch ook een beetje bewust van het woord evolutie nu eenmaal een sterke coonotatie heeft met de theorie die het ontstaan van de soorten beschrijft.

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #87 Gepost op: december 24, 2003, 12:48:30 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 12:45:59 schreef Koerok:
In alle topics die nu gaan over evolutie, ging het over de evolutietheorie. In dit topic heeft Marnix het geintroduceerd. Volgens mij heb je net voor het eerst aangegeven wat jij nu eigenlijk bedoelt als je het hebt over evolutie en dat dat eigenlijk totaal iets anders is dan de evolutietheorie.
Je kunt wel andere opvattingen over een bepaald begrip hebben, maar je moet je er toch ook een beetje bewust van het woord evolutie nu eenmaal een sterke coonotatie heeft met de theorie die het ontstaan van de soorten beschrijft.

zie ander topic ivm begrippenomschrijving

http://217.115.197.218:50...asp?tID=1946&pageID=3

dan moet ik het woord evolutie niet meer gebruiken?, maar ontwikkeling oid, of ontwikkelingsproces of gefaseerde schepping,
hoewel iets evolueren oorspronkelijk betekend ergens een value, waarde aan toekennen en dat is vrij algemeen

Koerok

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #88 Gepost op: december 24, 2003, 01:06:09 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 12:48:30 schreef cheese:
zie ander topic ivm begrippenomschrijving
http://217.115.197.218:50...asp?tID=1946&pageID=3
Tijdstip van de reply?

quote:

dan moet ik het woord evolutie niet meer gebruiken?, maar ontwikkeling oid, of ontwikkelingsproces of gefaseerde schepping,
hoewel iets evolueren oorspronkelijk betekend ergens een value, waarde aan toekennen en dat is vrij algemeen
Je moet er gewoon rekening mee houden dat er bij de meeste mensen een bepaald opkomt als je het woord evolutie gebruikt, want anders praat je gewoon langs elkaar heen. In verreweg de meeste gevallen denken mensen bij het woord evolutie aan de evolutietheorie, zeker in de context waarin jij het gebruikt. Kijk, als je het hebt over de evolutie van hoge en lage drukgebieden, dan is het natuurlijk duidelijk dat dat niets met de ET temaken heeft.

Maar natuurlijk mag je het woord evolutie gebruiken, maar zeg er dan even bij wat je ermee bedoelt.

cheese

• Bekijk profiel
blindenland
« Reactie #89 Gepost op: december 24, 2003, 02:50:02 pm »

quote:

op 24 Dec 2003 13:06:09 schreef Koerok:

Maar natuurlijk mag je het woord evolutie gebruiken, maar zeg er dan even bij wat je ermee bedoelt.

bedankt, vanaf nu is het woord evolutie onlosmakelijk met het woord theorie verbonden ;)
ET, wat overigens met een bepaalde film associaties oproept :9

als ik evolutie schrijf in mijn zin, bedoel ik dus krevolutie
« Laatst bewerkt op: december 27, 2003, 01:27:34 am door cheese »