Auteur Topic: De barmhartige samaritaan  (gelezen 2818 keer)

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
De barmhartige samaritaan
« Reactie #15 Gepost op: december 31, 2003, 12:09:06 am »

quote:

op 30 Dec 2003 22:51:58 schreef Carl:
Mooi geformuleerd, Cheese!

Toch zou ik graag eens iemand de stelling willen zien verdedigen dat er buiten het geloof in Jesus geen liefde mogelijk is.
Want als dit wel mogelijk zou zijn, wat heeft het dan voor zin om christen te worden, anders dan om 'de komende toorn te ontvlieden'?

je
Carl

Doe een gok zou ik zo zeggen.
WARE liefde ontstaat in de liefde die GOD ons gegeven heeft.
In die zin zou een ongelovige geen WARE (vanuit Christus geziene) liefde kunnen geven :)
Ik doe niet meer mee.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: december 31, 2003, 07:10:09 am »
Maar hij kan het dus wel; zie de samaritaan.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: december 31, 2003, 08:42:57 am »

quote:

op 31 Dec 2003 07:10:09 schreef Carl:
Maar hij kan het dus wel; zie de samaritaan.

je
Carl

Wie zegt dat de samaritaan een ongelovige was?
Het is wel zo dat er van gelovigen gevraagd wordt lief te hebben. Het is zelfs een gebod elkaar lief te hebben. En als we niet liefhebben, kennen we God niet. Maar als alleen christenen barmhartig zouden zijn, dan was het nog veel donkerder in deze wereld, toch?
In het verhaal van de samaritaan lopen de gelovigen trouwens voorbij, om wat voor reden dan ook.
Wij zeggen God lief te hebben, maar misschien blijkt dat juist alleen als we onze naaste liefhebben.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: december 31, 2003, 06:36:01 pm »

quote:

op 31 Dec 2003 08:42:57 schreef els:
[...]

Wie zegt dat de samaritaan een ongelovige was?
ga daar maar van uit. Welke andere reden zou Jesus hebben om de Samaritaan in het verhaal op te voeren?

quote:

Het is wel zo dat er van gelovigen gevraagd wordt lief te hebben. Het is zelfs een gebod elkaar lief te hebben. En als we niet liefhebben, kennen we God niet. Maar als alleen christenen barmhartig zouden zijn, dan was het nog veel donkerder in deze wereld, toch?
In het verhaal van de samaritaan lopen de gelovigen trouwens voorbij, om wat voor reden dan ook.
Wij zeggen God lief te hebben, maar misschien blijkt dat juist alleen als we onze naaste liefhebben.

Helemaal mee eens. Sterker nog: volgens mij is het liefhebben van wie je in je leven ontmoet, de enige manier om je liefde tot God daadwerkelijk vorm te geven. Herhaaldelijk wijst de Thorah daarop. Kijk bv eens naar Hosea 6:6 en Micha 6:8,
De Hoseatekst linkt overigens het liefhebben en de kennis van God aan elkaar, die Johannes later kon maken tot zijn krachtige statement.

je
Carl

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 01, 2004, 03:57:03 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 18:31:33 schreef Carl:

De orthodoxe stelling dat alleen degene die het ware geloof heeft zijn naaste lief kan hebben, wordt hiermee dus in een veeg van tafel gehaald door Jesus.
Mijns inziens betekent dit dus ook dat niet alleen degene die zich christen noemt, mijn broeder/zuster is, maar iedereen.

Bedoel je gewoon 'iedereen' of 'iedereen die liefheeft'?

Je haalde Hosea 6:6 aan. Daarvoor in vers 4 zegt God: uw liefde is als een morgenwolk, en als een dauw die in de vroegte vergaat. Daarom heb Ik er door de profeten op ingehouwen, heb Ik hen gedood door de woorden mijns monds.

En in vers 7: Maar zij hebben als Adam het verbond overtreden...

Dus liefde is een gebod en op overtreding staat de dood. Het is God ernst.
Volgens mij is in de Here Jezus aan het kruis ook de liefdeloosheid geoordeeld.
Dat ontslaat ons niet van de plicht lief te hebben. Trouwens wij leven toch allemaal van liefde? En Jezus zegt dat we aan de ander moeten doen zoals wij willen dat de ander ons doet.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 01, 2004, 07:43:37 pm »
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt, Els.

C.

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 01, 2004, 10:49:59 pm »

quote:

op 30 Dec 2003 20:57:58 schreef cheese:
[...]

en nu nog in het huwelijk :) :) :)
Ik ben niet getrouwd maar begrijp je stelling goed.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 01, 2004, 10:56:42 pm »

quote:

op 01 Jan 2004 19:43:37 schreef Carl:
Ik begrijp niet helemaal waar je heen wilt, Els.

C.

Dat weet ik zelf eigenlijk ook niet. Maar het voelt ongeveer zo: jij zegt dat iedereen je broeder/zuster is omdat iedereen in aanleg kan liefhebben. Dat we daarvoor niet het geloof in de Here Jezus nodig hebben.
Maar dan sla je m.i. de zondeval en de verzoening in Jezus' bloed over. Daar hebben we het al vaker over gehad.
M.b.t. dit onderwerp: ook ons gebrek aan liefde heeft Jezus 'weggedragen' aan het kruis. Niet dat het er nu dan niet meer toe doet. Juist niet. Liefde blijft een gebod. En als het goed is, kunnen we die houden. Want de liefde is door de Heilige Geest uitgestort in onze harten.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 02, 2004, 12:25:08 am »

quote:

op 01 Jan 2004 22:56:42 schreef els:
[...]

Dat weet ik zelf eigenlijk ook niet. Maar het voelt ongeveer zo: jij zegt dat iedereen je broeder/zuster is omdat iedereen in aanleg kan liefhebben. Dat we daarvoor niet het geloof in de Here Jezus nodig hebben.
Maar dan sla je m.i. de zondeval en de verzoening in Jezus' bloed over. Daar hebben we het al vaker over gehad.

Volgens mij is het nu juist de bedoeling van het verhaal van de barmhartige samaritaan om in te zien dat we het geloof niet nodig hebben om lief te hebben.
De barmhartige samaritaan is in de ogen van de toehoorder van Jesus gewoon een afvallige. Een die willens en wetgens het enige juiste geloof verzaakt, en zijn eigen ideeen achterna loopt.
En toch is hij nu juist de enige in het verhaal van Jesus die doet wat onze Vader van de mens verwacht.

Overigens: waarom verwijs ik niet naar de praktijk om ons heen? Hoeveel -isten, -ieten, -nen en weet ik veel hoeveel aanhangers van andere stromingen bewijzen niet dat het vermogen tot liefhebben echt niet wordt beperkt tot (wedergeboren) christenen?

quote:

M.b.t. dit onderwerp: ook ons gebrek aan liefde heeft Jezus 'weggedragen' aan het kruis. Niet dat het er nu dan niet meer toe doet. Juist niet. Liefde blijft een gebod. En als het goed is, kunnen we die houden. Want de liefde is door de Heilige Geest uitgestort in onze harten.

Liefde kan geen gebod zijn.
Had iemand de samaritaan geboden de naaste te helpen?
Hoeveel waarde voor jezelf heeft liefhebben, als het een (heilig) moeten is?

De liefde waaraan je wat hebt, komt uit je innerlijk, en is niet aan voorwaarden gebonden. Zij is spontaan, en vloeit voort uit je menselijkheid.
Het is niet zozeer een emotionele, maar vooral een geestelijke "spier", die sterker wordt naarmate je hem oefent. Het geeft je de geestelijke kracht, die er uiteindelijk toe leidt, dat datgene wat kenmerkend is voor jouw individualiteit bij het sterven niet verloren gaat, maar "behouden" blijft.

je
Carl

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 02, 2004, 09:34:21 am »
De GELIJKENIS van de b.s. gaat m.i. over de tekortkomingen van de toenmalige geestelijke stand, zowel de leviet als de priester schoten tekort. Iemand die werd veracht in het systeem echter deed wat het systeem verlangde. Dit moet niet leiden tot een discussie of liefde geven ook door de mens gegeven kan worden, is hij christen of niet. Deze gelijkenis moet leiden naar de Here Jezus, Hij die veracht werd door het systeem, buitengesloten werd, gedood, maar wel degene was die medelijden, barmhartigheid toonde aan de zwakke in het systeem. Hij ging bv. ook naar de zwakke binnen het systeem van de samaritanen, een vrouw die geen gewone huwelijkse relatie had en op een ongewoon uur water moest halen.

Omdat de mens geschapen is naar Gods beeld is hij, uiteraard zou ik bijna zeggen, in staat om liefde te geven, christen of niet.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: januari 02, 2004, 10:08:08 pm »

quote:

op 02 Jan 2004 09:34:21 schreef Priscilla en Aquila:
De GELIJKENIS van de b.s. gaat m.i. over de tekortkomingen van de toenmalige geestelijke stand, zowel de leviet als de priester schoten tekort. Iemand die werd veracht in het systeem echter deed wat het systeem verlangde. Dit moet niet leiden tot een discussie of liefde geven ook door de mens gegeven kan worden, is hij christen of niet.
:X Dat was anders wel de bedoeling van deze discussie, om daar achter te komen.....

quote:

Deze gelijkenis moet leiden naar de Here Jezus,
M.i. moet die niet leiden naar Jesus, maar vooral naar een goed begrijpen van wie je naaste is.

quote:

(CUT)
Omdat de mens geschapen is naar Gods beeld is hij, uiteraard zou ik bijna zeggen, in staat om liefde te geven, christen of niet.

Hoe komt dat dan? Zijn we dan niet ongeschikt tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

je
Carl

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: januari 03, 2004, 01:01:19 am »

quote:

door Carl op 02 Jan 2004 00:25  
Liefde kan geen gebod zijn.
Had iemand de samaritaan geboden de naaste te helpen?
Hoeveel waarde voor jezelf heeft liefhebben, als het een (heilig) moeten is?

quote:

door Carl op 02 Jan 2004 22:08  

op 02 Jan 2004 09:34:21 schreef Priscilla en Aquila:
De GELIJKENIS van de b.s. gaat m.i. over de tekortkomingen van de toenmalige geestelijke stand, zowel de leviet als de priester schoten tekort. Iemand die werd veracht in het systeem echter deed wat het systeem verlangde. Dit moet niet leiden tot een discussie of liefde geven ook door de mens gegeven kan worden, is hij christen of niet.

Dat was anders wel de bedoeling van deze discussie, om daar achter te komen.....

quote:
P&A schreven:
CUT)

Hoe komt dat dan? Zijn we dan niet ongeschikt tot enig goed en geneigd tot alle kwaad?

Een gelijkenis wil zeggen dat je dat beeld niet in z’n geheel kan doortrekken naar de werkelijkheid. (Het allersterkste staaltje hiervan was de rondleiding van ‘pelgrims in het Heilige Land en de gids vertelde: “Hier zien we de herberg waar de barmhartige samaritaan de beroofde en mishandelde man bracht……..”)
Je moet dus niet zeggen: “De samaritaan was ongelovig en heeft liefde gegeven dus…..”

Je schreef: ‘Liefde kan geen gebod zijn’. Wat staat er dan in Joh.13:24? “En nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander lief hebt’. De liefde Gods is in onze harten uitgestort zo zeker als Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaren waren Dat staat in Romeinen.

Door de Heilige Geest zijn wij in staat lief te hebben. Sterker nog: ‘Als wij onze oude natuur dood houden, en leven door de Geest, kan het niet anders dan dat de nieuwe natuur / nieuwe mens in ons / de Heilige Geest in ons (of hoe je het verder op een bijbelse manier kunt benoemen) liefheeft. Dit is letterlijk goddelijke liefde. (1 Johannes 4)

Als wij zeggen christen te zijn, wedergeboren zoals de bijbel dat aangeeft, vraagt/gebiedt God ook dat wij deze liefde uitdragen naar anderen; het is een automatisch gevolg van wat je bent als christen: een nieuwe schepping. Daarom zegt Johannes ook in 1 Joh. 5:3 dat zijn geboden niet zwaar zijn.
De brieven van Johannes zeggen het duidelijk: “Deze nieuwgeboren schepping kan niet zondigen (1 Joh. 3:9) omdat dat niet in zijn aard zit ” Deze nieuwgeboren schepping is liefde want dat is zijn aard, de nieuwe mens kan niet anders.(1 Joh. 4:7 en 8)

In deze zin kunnen ongelovigen niet liefhebben. De goddelijke liefde in ons geeft liefde als ze er niets voor terugkrijgt, heeft haar vijanden lief, wordt niet verbitterd etc. Leg 1 Corinthe 13 er maar naast.

Maar wat is het geval met ons mensen, ook wedergeborenen. We hebben ook nog steeds die andere natuur in ons zitten. Ja, die is soms (vaak) zo springlevend als wat. Daarom staat er vaak dat je je dood moet houden voor de zonde.
Of: zo moet het ook voor u vaststaan dat gij dood zijt voor de zonde(Rom.6:11). Of: leg dan af……en doet aan…(Efeze 4:22)
Het is iets wat elke dag een soort ‘wilsbeschikking’ is: Wie laat ik in mij werken? De oude mens laten werken gaat namelijk vanzelf. De nieuwe mens laten werken daar moet je 1 ding voor doen: Jezelf dood houden .

Een niet christen of ook een ‘vleselijk’ christen kun je in die zin op één lijn zetten: Als mensen kunnen we liefhebben maar dat zal nooit zover kunnen gaan als de goddelijke liefde.
Wij hebben namelijk wel kennis van ‘goed en kwaad’ sinds de zondeval. Maar dan is het een ‘goed’ of ‘ liefde’ buiten God om. En God accepteert alleen maar hetgeen wij via de ‘boom des Levens’ doen. Maar aan de buitenkant kan het er net zo uitzien.

Het is hetzelfde probleem als die persoon die zonder God leeft maar waar ‘niets’ op aan te merken valt. Misschien leeft hij wel duizend maal beter dan die buurman die christen is, maar er een potje van maakt.

Al onze eigen goedheid brengt ons dus niet bij God. Wij zijn dus niet in staat aan Gods norm van goedheid te voldoen. Dus: niet in staat tot enig goed, Rom. 3:12 ik ellendig mens….Rom.7:24
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2004, 01:44:55 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: januari 03, 2004, 02:49:52 am »

quote:

op 03 Jan 2004 01:01:19 schreef Priscilla en Aquila:

Een gelijkenis wil zeggen dat je dat beeld niet in z’n geheel kan doortrekken naar de werkelijkheid. (Het allersterkste staaltje hiervan was de rondleiding van ‘pelgrims in het Heilige Land en de gids vertelde: “Hier zien we de herberg waar de barmhartige samaritaan de beroofde en mishandelde man bracht……..”)
Je moet dus niet zeggen: “De samaritaan was ongelovig en heeft liefde gegeven dus…..”

Maar het was Jesus er toch juist om te doen om duidelijk te maken juist degene die NIET gelooft, de naaste was van de beroofde, deed wat gedaan moest worden, itt de priester en de leviet? :? Zie Luc. 10:36[/quote]

Je schreef: ‘Liefde kan geen gebod zijn’. Wat staat er dan in Joh.13:24? “En nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander lief hebt’. De liefde Gods is in onze harten uitgestort zo zeker als Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaren waren Dat staat in Romeinen.[/quote]
Wat krijgen we nu?
Gaan we nu per decreet elkander liefhebben?
Echt waar: -en ieder getrouwd stel kan je dat bevestigen- liefde komt niet op bevel, maar komt van binnenuit. Het romeinencitaat klopt, maar bevestigt mijn mening eerder dan dat ze die bestrijdt.

quote:

Door de Heilige Geest zijn wij in staat lief te hebben. Sterker nog: ‘Als wij onze oude natuur dood houden, en leven door de Geest, kan het niet anders dan dat de nieuwe natuur / nieuwe mens in ons / de Heilige Geest in ons (of hoe je het verder op een bijbelse manier kunt benoemen) liefheeft. Dit is letterlijk goddelijke liefde. (1 Johannes 4)

Helemaal mee eens.
Dus niks gebod; gewoon vanuit je goddelijke natuur handelen.

quote:

Als wij zeggen christen te zijn, wedergeboren zoals de bijbel dat aangeeft, vraagt/gebiedt God ook dat wij deze liefde uitdragen naar anderen; het is een automatisch gevolg van wat je bent als christen: een nieuwe schepping.

Je maakt het er knap ingewikkeld mee, door hier de termen 'gebod' (wat toch echt betekent dat je iemand iets oplegt, anders is het gewoon een verzoek/advies/wijze raad) en 'automatisch gevolg' (ik zou zeggen een natuurlijke handelwijze) door elkaar te gooien. [/quote]
Daarom zegt Johannes ook in 1 Joh. 5:3 dat zijn geboden niet zwaar zijn.
De brieven van Johannes zeggen het duidelijk: “Deze nieuwgeboren schepping kan niet zondigen (1 Joh. 3:9) omdat dat niet in zijn aard zit ” Deze nieuwgeboren schepping is liefde want dat is zijn aard, de nieuwe mens kan niet anders.(1 Joh. 4:7 en 8)[/quote]
Ik ben het helemaal met je eens; mensen die vanuit de liefde leven, kunnen niet zondigen. Maar om dit vanuit de mond van een christen te horen zeggen over christenen, wekt toch wel verbazing. Hoe komt het dan toch dat er zoveel onenigheid is onder christenen??
Citaat
In deze zin kunnen ongelovigen niet liefhebben.

quote:

In die samaritaan-gelijkenis leert Jesus dus dat dit wel zo is.
Laten we nu even de zaken duidelijk houden.
Jesus is de Meester;
Johannes is de leerling.
Wie vergist er zich nu, de Meester of de leerling?

quote:

De goddelijke liefde in ons geeft liefde als ze er niets voor terugkrijgt, heeft haar vijanden lief, wordt niet verbitterd etc. Leg 1 Corinthe 13 er maar naast.
Alle liefde in ons is goddelijk.

quote:

Maar wat is het geval met ons mensen, ook wedergeborenen. We hebben ook nog steeds die andere natuur in ons zitten. Ja, die is soms (vaak) zo springlevend als wat.

Oh? Geen volkomen overwinning dus?
Wat een merkwaardige kronkelredeneringen toch volgt die orthodoxe dogmatiek. Verlost, maar dus niet helemaal.

quote:

Daarom staat er vaak dat je je dood moet houden voor de zonde.

Jaja. Net zoiets als de veronderstelde wedergeboorte van het ongedoopte babytje.
Je oude natuur voor dood houden, totdat het tegendeel blijkt. Dan blijkt die oude natuur toch springlevend te zijn. Dus ook niet verlost.
Of is het nu toch weer anders? :? :?

quote:

Of: zo moet het ook voor u vaststaan dat gij dood zijt voor de zonde(Rom.6:11). Of: leg dan af……en doet aan…(Efeze 4:22)
Het is iets wat elke dag een soort ‘wilsbeschikking’ is: Wie laat ik in mij werken? De oude mens laten werken gaat namelijk vanzelf. De nieuwe mens laten werken daar moet je 1 ding voor doen: Jezelf dood houden .

Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar met Paulus komen we er gewoon niet uit. Enerzijds snappen we dat de oude mens vanzelf werkt.......maar toch moeten we die voor dood houden. Anderzijds is datgene wat levenbrengend in ons is komen wonen, de H.Geest, toch juist datgene wat ook bij christenen het onderspit delft tegen dat wat we voor dood moeten houden.
En dan hebben we het nog niet over het citaat mbt 'Hem die zowel het willen als het wewrken in ons werkt'.
Hoe kun je hier nu een goed gefundeerde redenering uit halen?

Terug naar de ervaring, raad ik je aan: vergeet nu al die orthodoxe dwaalwegen, en heb gewoon lief, Je bent volledig vrij om daarvoor te kiezen en je zult in jezelf ervaren dat God daar alle behagen in schept. Laat je daardoor verrassen! :)

quote:

Een niet christen of ook een ‘vleselijk’ christen kun je in die zin op één lijn zetten: Als mensen kunnen we liefhebben maar dat zal nooit zover kunnen gaan als de goddelijke liefde.
Wij hebben namelijk wel kennis van ‘goed en kwaad’ sinds de zondeval. Maar dan is het een ‘goed’ of ‘ liefde’ buiten God om.
Als God Liefde is, hoe kan er dan liefde bestaan buiten God om?

quote:

En God accepteert alleen maar hetgeen wij via de ‘boom des Levens’ doen. Maar aan de buitenkant kan het er net zo uitzien.

Volgens het Genesisverhaal mocht Adam van iedere boom eten.
Uitgezonderd die van de Kennis.[/goed]

Het is hetzelfde probleem als die persoon die zonder God leeft maar waar ‘niets’ op aan te merken valt. Misschien leeft hij wel duizend maal beter dan die buurman die christen is, maar er een potje van maakt.
Is dat mogelijk? Een christen zijn en toch niet-verlost leven? Maar goed, dit gaat wellicht te veel offtopic. Waarom maak je daar niet een nieuwe draad over?

quote:

Al onze eigen goedheid brengt ons dus niet bij God. Wij zijn dus niet in staat aan Gods norm van goedheid te voldoen. Dus: niet in staat tot enig goed, Rom. 3:12 ik ellendig mens….Rom.7:24

Al onze goedheid brengt ons inderdaad niet bij God, omdat je van de illusie uitgaat dat wij van God afgescheiden zijn.
Die illusie verleidt ons er de meest vreemde gedachtenkronkels op na te houden.
Het besef dat God en mens niet van elkaar te scheiden zijn, haalt het  waanidee weg, dat de menselijke natuur niet tot liefde in staat is.
God uit zich door ons. Wij zijn in deze wereld Zijn handen en voeten, immers op de eerste pinksterdag heeft hij zijn Geest 'uitgestort over alle vlees'.
Het is aan ons om dit in elkaar te herkennen, ook al is dat niet makkelijk.
Wees Samaritaan. Heb lief, zonder je te bekommeren of je dat nu wel of niet kunt zonder wedergeboren te zijn.

je
Carl

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: januari 03, 2004, 11:04:00 am »

quote:

op 03 Jan 2004 02:49:52 schreef Carl:
[...]

Maar het was Jesus er toch juist om te doen om duidelijk te maken juist degene die NIET gelooft, de naaste was van de beroofde, deed wat gedaan moest worden, itt de priester en de leviet? :? Zie Luc. 10:36
Waar baseer je dat op, nergens wordt vermeld dat de samaritaan wel of niet geloofde. Dat is het issue blijkbaar niet. Wie was de naaste van de overvallene? Niet het religieuze establishment. Dat is de boodschap. De diepere laag ligt hierin dat Jezus ook niet bij dat establishment hoorde en later degene blijkt te zijn die onze naaste is.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2004, 11:51:45 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: januari 03, 2004, 11:09:32 am »

quote:

op 03 Jan 2004 02:49:52 schreef Carl:

Je=carl schreef: ‘Liefde kan geen gebod zijn’. Wat staat er dan in Joh.13:24? “En nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander lief hebt’. De liefde Gods is in onze harten uitgestort zo zeker als Christus voor ons gestorven is toen wij nog zondaren waren Dat staat in Romeinen.
Wat krijgen we nu?
Gaan we nu per decreet elkander liefhebben?
Echt waar: -en ieder getrouwd stel kan je dat bevestigen- liefde komt niet op bevel, maar komt van binnenuit. Het romeinencitaat klopt, maar bevestigt mijn mening eerder dan dat ze die bestrijdt.[...]

Een gebod betekende toch leefregel om zo aan Gods eis te voldoen. Dit geldt in het NT niet meer. Wij kunnen uit onszelf die eis niet volbrengen. In het nieuwe leven zullen wij die eis (!) wel volbrengen.

Ik ben getrouwd en kan bevestigen dat liefhebben soms ook gewoon een gebod/leefregel is, ook als ik het even niet voel. Dit is denk het gebrek van deze tijd. Het gevoel wordt zo langzamerhand norm. En als we het niet voelen dan scheiden?
In de Afrik. Wereld, zegt W. Trobisch zetten ze een koude pan op die langzaam warmer wordt. In de westerse wereld zet men een hete pan die langzaam afkoelt, dit als metafoor op ons huwelijk.

Wat staat er dan in Joh.13:24? “En nieuw gebod geef Ik u, dat gij elkander lief hebt’. Is dit geen citaat dat klopt, of heb jij een andere bijbel? Je bedoeld: 'Ik ben het niet met dit citaat eens'. Maar het staat er wel!!
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2004, 12:04:19 pm door Priscilla en Aquila »