Auteur Topic: De barmhartige samaritaan  (gelezen 2899 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De barmhartige samaritaan
« Reactie #30 Gepost op: januari 03, 2004, 11:12:21 am »

quote:

op 03 Jan 2004 02:49:52 schreef Carl:

Hoe komt het dan toch dat er zoveel onenigheid is onder christenen??
[...]

Omdat vele chr. de oude natuur meer laten werken dan vanuit de nieuwe.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: januari 03, 2004, 11:19:54 am »

quote:

Alle liefde in ons is goddelijk.
[...]

Oh? Geen volkomen overwinning dus?
Wat een merkwaardige kronkelredeneringen toch volgt die orthodoxe dogmatiek. Verlost, maar dus niet helemaal.
[...]

Of alle liefde in ons vanuit die nieuwe goddelijke natuur komt weet ik zo net nog niet.
Je kunt liefde onderscheiden in agape, philia en eros.
De agape is van goddelijke oorsprong denk ik. Maar of mijn philia, de broederliefde t.o.v van mijn medemens altijd/meestal/soms goddelijk is?

Kronkelredeneringen? Er is een volkomen overwinning, maar dat wil toch niet zeggen dat die overwinning nu al overal gestalte in krijgt. Dan zou de Heer terugkomen en dan zou de genadetijd voorbij zijn, terwijl Hij blijkbaar nog tijd wil geven. Onze oude natuur, ons lichaam is  nog niet vernieuwd. Alleen onze geest is herboren, het contact is hersteld, en Hij wil dat wij leren vanuit die nieuwe natuur te leven, dichtbij Hem, uit genade.

Ken je dit uit ervaring? Of gaat hierbij hetzelfde op als bij Nicodemus die dacht dat je eerst weer opnieuw uit de moederschoot geboren moest worden? Dat zou niet helpen, want vlees komt uit vlees, geest uit Geest.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: januari 03, 2004, 11:22:26 am »

quote:

[...]
Jaja. Net zoiets als de veronderstelde wedergeboorte van het ongedoopte babytje.

Ik ken geen veronderstelde wedergeboorte bij baby’s.
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2004, 11:46:55 am door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: januari 03, 2004, 11:49:44 am »

quote:

Het spijt me dat ik het zeggen moet, maar met Paulus komen we er gewoon niet uit. Enerzijds snappen we dat de oude mens vanzelf werkt.......maar toch moeten we die voor dood houden. Anderzijds is datgene wat levenbrengend in ons is komen wonen, de H.Geest, toch juist datgene wat ook bij christenen het onderspit delft tegen dat wat we voor dood moeten houden.
En dan hebben we het nog niet over het citaat mbt 'Hem die zowel het willen als het wewrken in ons werkt'.
Hoe kun je hier nu een goed gefundeerde redenering uit halen?

Je bent het dus met mij eens dat Paulus dit wel schrijft. Het probleem is dat de Heilige Geest wel aan ons is gegeven als we wedergeboren zijn maar Hij zal zich echter niet opdringen. Als wij Hem niet de ruimte geven door onze oude natuur ‘voor dood’ te houden, dan lijkt het inderdaad op onderspit delven……De oude natuur is nog bij ons omdat we nog niet van ons aardse lichaam verlost zijn…..
Hij wil in ons werken, maar Hij maakt van ons geen marionetten. Maar als wij de Heilige Geest de ruimte geven door onze eigen natuur,(eigen ik, eigen wil) uit te schakelen=dood houden, kan Hij in ons zich openbaren. Paulus zegt ook ergens: ‘Hij moet wassen, ik moet minder worden.”
Dit zijn dan niet onze eigen werken maar de nieuwe mens is dit: “Zijn maaksel zijn wij, in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen” Efeze 2: 10.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: januari 03, 2004, 12:17:30 pm »

quote:

Terug naar de ervaring, raad ik je aan: vergeet nu al die orthodoxe dwaalwegen, en heb gewoon lief, Je bent volledig vrij om daarvoor te kiezen en je zult in jezelf ervaren dat God daar alle behagen in schept. Laat je daardoor verrassen! :)[...]
Gevoel kan bedriegen, en als je met orthodox bedoeld dat ik alles wat in de Bijbel staat serieus neem (en niet alleen de citaten die mij goed uitkomen of wat ik zie zitten) dan wil ik niet anders zijn dan orthodox Zie ook het onderschrift onder mijn gebruikersnaam.

quote:

Je schreef:
Als God Liefde is, hoe kan er dan liefde bestaan buiten God om?[...]
Daar ben ik ook vrij in om voor te kiezen. Hoe kan er liefde bestaan buiten God om is al beantwoord lijkt me. (Er zijn verschillende soorten liefde)
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2004, 02:58:02 pm door Priscilla en Aquila »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: januari 03, 2004, 01:01:05 pm »

quote:

Volgens het Genesisverhaal mocht Adam van iedere boom eten.
Uitgezonderd die van de Kennis.[/goed]

Al onze goedheid brengt ons inderdaad niet bij God, omdat je van de illusie uitgaat dat wij van God afgescheiden zijn.
Die illusie verleidt ons er de meest vreemde gedachtenkronkels op na te houden.
Het besef dat God en mens niet van elkaar te scheiden zijn, haalt het  waanidee weg, dat de menselijke natuur niet tot liefde in staat is.
Het probleem is dus dat eerst Eva en daarna ook Adam wel van de boom van ‘kennis van goed en kwaad’ gegeten heeft. Zij dachten daarna als God te zijn omdat de satan in de slang, hen dat had wijsgemaakt. Daarna was hun relatie met God verbroken, ze verstopten zich en merkten dat zij naakt waren.

Ik weet of je dit een illusie noemt, maar het is de waarheid dat sindsdien íeder mens in Adam is, d.w.z. aan dezelfde gevolgen van deze ene daad lijdt. (Romeinen 5: Door één daad van ongehoorzaamheid is de dood tot alle mensen doorgegaan)
Alleen door het aanvaarden van het offer van de Here Jezus komen wij weer terug bij God.
Als je dit aanvaardt ben je voor God ‘ín Christus’ en ben je voor Hem aangenaam.

Het gevolg van het ‘kennen van goed en kwaad’ is dus de dood…. Zelfs al ben je nog zo goed, we hebben de tweede Adam oftewel Christus, nodig. Adam en Eva hielden nog wel van elkaar na de zondeval, maar alles was wel veranderd.

jaap2

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: januari 03, 2004, 01:40:24 pm »

quote:

op 29 Dec 2003 22:17:42 schreef Carl:
bediscussieren of uitsluitend vanuit het christelijk geloof werkelijke liefde zich ontplooien kan.

je
Carl

Een vraag waar ik geen antwoord op weet. Al een hele poos niet.

Maar wat zou er gebeuren als we eerst het koninkrijk van God zochten? Dwz leven naar de goede wetten van Koning Christus en door de Geest van Christus, naar Gods Woord.

Dan hebben we het misschien wel te druk met goede werken doen om ons met deze vraag bezig te houden, of moet ik zeggen laten afleiden?
Jaap

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: januari 03, 2004, 02:53:20 pm »

quote:

P&A schreef:
Het is hetzelfde probleem als die persoon die zonder God leeft maar waar ‘niets’ op aan te merken valt. Misschien leeft hij wel duizend maal beter dan die buurman die christen is, maar er een potje van maakt

Is dat mogelijk? Een christen zijn en toch niet-verlost leven? Maar goed, dit gaat wellicht te veel offtopic. Waarom maak je daar niet een nieuwe draad over?[...]
Vind je dat dat níet kan? Of zie jij alleen maar christenen in je omgeving die alles nu al net zo volmaakt zijn als de Here Jezus was hier op aarde. Ik schreef al eerder: Maar wat is het geval met ons? Wij zijn nog steeds mensen, ook al zijn we wedergeborenen als we Jezus’ offer aanvaard hebben. We hebben ook nog steeds die andere natuur in ons zitten. Het is iets wat elke dag een soort ‘wilsbeschikking’ is: Wie laat ik in mij werken? De oude mens laten werken gaat namelijk vanzelf. De nieuwe mens laten werken daar moet je één ding voor doen: Jezelf dood houden

In 1 Cor. 3 staat dat ieders werk aan het licht zal komen. Dit gaat over Christenen dat er openbaar zal worden voor de Rechterstoel, wat wij in onszelf verricht hebben. (2Cor.5:10) Hier worden we niet ‘veroordeeld, maar beoordeeld. Je zult verantwoording aan God moeten afeggen van je daden als Christen.
M.a.w. wat hebben we gedaan nadat we gelovig zijn geworden. Je kan bouwen met goud, zilver, kostbaar gesteente…..dit houdt stand. Komt uit onze nieuwe natuur. Maar je kan ook bouwen met hout, hooi of stro…..dit blijkt te vergaan, het heeft geen waarde voor God. Dit heeft alleen met ons oude ‘ik’ te maken gehad.
Vers 15 van 1 Cor. 3 zegt dat wij dan schade zullen lijden, maar wel gered zijn. Het ‘loon’ wat zo iemand ontvangt zal dan minder zijn.

quote:

Carl schreef:
God uit zich door ons. Wij zijn in deze wereld Zijn handen en voeten, immers op de eerste pinksterdag heeft hij zijn Geest 'uitgestort over alle vlees'.
Het is aan ons om dit in elkaar te herkennen, ook al is dat niet makkelijk.
Wees Samaritaan. Heb lief, zonder je te bekommeren of je dat nu wel of niet kunt zonder wedergeboren te zijn.

Wie bedoel je met ‘Wij’. Zijn dat alle mensen, of de ‘alle mensen die zich christenen noemen’ of de ‘wedergeboren christenen’(even dubbelop voor de duidelijkheid…)
God heeft op de pinksterdag zijn Geest uitgestort, éérst op de discipelen en daarna op een ieder die het woord aanvaardde. (Hand.2) Dit geldt nog steeds voor degenen die tot geloof komen.
Petrus haalt in zijn rede aan dat God zegt dat Hij zal uitstorten van zijn Geest op alle vlees. Op de pinksterdag was er een vóórvervulling van, net zo als de Gemeente die toen ontstond ‘eerstelingen’ genoemd worden. Er zal dus nog meer komen.
Je kunt toch ook niet zeggen dat de zon al veranderd is in grote duisternis en de maan in bloed. (zoals Petrus even verderop in hetzelfde stukje citeert)
Als op alle vlees nu al de Geest was uitgestort dan heeft dat wel een zeer merkwaardige uitwerking op de wereld.

Ik denk dat het probleem is, dat we over dezelfde dingen praten, maar er iets heel verschillends mee bedoelen. Dan heeft discussieren niet zoveel zin. Het blijkt nu dat je niet met een bepaald probleem zit. Desondanks kun je natuurlijk nieuwsgierig zijn hoe anderen daar tegenaankijken. Maar je vindt allang dat ieder met God verbonden is en dus lief kan hebben.
Dit is iets wat ik niet in de Bijbel terug kan vinden en wat voorbijgaat aan de noodzaak tot het aanvaarden van het offer van de Here Jezus voor jou en mij persoonlijk waarmee je zegt dat je zelf niet aan Gods normen kan voldoen maar daar Iemand anders voor nodig hebt die het in jouw plaats heeft gedaan wat voor mij de essentie is van een Christen en het christen-zijn.

Ik ben wel benieuwd wat voor jou de essentie is van christen-zijn….in het kort….
« Laatst bewerkt op: januari 03, 2004, 03:46:39 pm door Priscilla en Aquila »

Amara

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: januari 03, 2004, 06:28:58 pm »
Priscilla en Aquila: 'Ik denk dat het probleem is, dat we over dezelfde dingen praten, maar er iets heel verschillends mee bedoelen. Dan heeft discussieren niet zoveel zin. Het blijkt nu dat je niet met een bepaald probleem zit. Desondanks kun je natuurlijk nieuwsgierig zijn hoe anderen daar tegenaankijken'

Discussie; gedachtenwisseling; redetwist.

'Ik denk dat het probleem is, dat we over dezelfde dingen praten, maar er iets heel verschillends mee bedoelen'
Men doet aan een discussie mee, omdat men anders over een bepaalde topic, onderwerp denkt. Een kwestie van gedachtenwisseling danwel een redetwist.

'Dan heeft discussieren niet zoveel zin'.
Integendeel.Zouden we het allemaal met elkaar eens zijn dan is discussie dus niet meer nodig. Maar dat blijkt dus niet zo te zijn. Als overtuigd gelovige is een innerlijke discussie allicht (voorlopig) over, maar dus niet met andersdenkenden incl. gelovigen; zie daar deze topic.

'Het blijkt nu dat je niet met een bepaald probleem zit'
Dat is ook niet nodig om deel te nemen aan een discussie. Een probleem is wat anders dan een andere mening hebben. Voor andersdenkenden allicht een probleem, maar juist door discussie kan men evt. nader tot elkaar komen. Door weten wat die ander denkt, een stuk begrip, empathie kunnen opbrengen. En wellicht een eigen mening bijstellen. Een discusiie is ook een kwestie van getuigen en niet willen overtuigen... ;)

'Desondanks kun je natuurlijk nieuwsgierig zijn hoe anderen daar tegenaankijken'
Vandaar de discussie.
'je moet niet alles lezen wat je gelooft, en je moet niet alles geloven wat je leest'

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: januari 03, 2004, 09:48:33 pm »

quote:

op 03 Jan 2004 11:04:00 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Waar baseer je dat op, nergens wordt vermeld dat de samaritaan wel of niet geloofde. Dat is het issue blijkbaar niet. Wie was de naaste van de overvallene? Niet het religieuze establishment. Dat is de boodschap. De diepere laag ligt hierin dat Jezus ook niet bij dat establishment hoorde en later degene blijkt te zijn die onze naaste is.

Vermoedelijk weet jij niet wat het in die tijd betekende om jood dan wel samaritaan te zijn.

Zie bijvoorbeeld Joh. 8:48

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: januari 03, 2004, 09:50:52 pm »

quote:

op 03 Jan 2004 11:12:21 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Omdat vele chr. de oude natuur meer laten werken dan vanuit de nieuwe.

Oh ja....het verhaal van dood zijn voor de zonde maar toch ook weer niet. :?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: januari 03, 2004, 10:17:37 pm »

quote:

op 03 Jan 2004 11:19:54 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Of alle liefde in ons vanuit die nieuwe goddelijke natuur komt weet ik zo net nog niet.

Je begrijpt me niet goed. Ik heb het niet over een nieuwe natuur, maar over onze normale natuur.
We kúnnen liefhebben. Van nature.
[/quote]
Kronkelredeneringen? Er is een volkomen overwinning, maar dat wil toch niet zeggen dat die overwinning nu al overal gestalte in krijgt. Dan zou de Heer terugkomen en dan zou de genadetijd voorbij zijn, terwijl Hij blijkbaar nog tijd wil geven. Onze oude natuur, ons lichaam is  nog niet vernieuwd. Alleen onze geest is herboren, het contact is hersteld, en Hij wil dat wij leren vanuit die nieuwe natuur te leven, dichtbij Hem, uit genade.[/quote]
Dit is m.i. nu teveel offtopic

quote:

Ken je dit uit ervaring? Of gaat hierbij hetzelfde op als bij Nicodemus die dacht dat je eerst weer opnieuw uit de moederschoot geboren moest worden? Dat zou niet helpen, want vlees komt uit vlees, geest uit Geest.

Een kronkelredenering zoals ik die eerder schetste ken ik in inderdaad uit ervaring, uit de tijd dat ikzelf ook een aanhanger van de orthodoxe ideëen was.
Ik neem nu afstand van onnavolgbare denksystemen, als:
*weliswaar overwinnig behaald, maar nog even wachten....
*wél verlost van de zonde zijn, maar toch nog zondigen.....
*wél volmaakt  en goed geschapen zijn door God de Vader maar toch bedorven......

Er is maar één ervaring die ertoe doet:
weten dat je vergeviong ontvangt door te vergeven; dat je liefgehad wordt door lief te hebben, etc.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: januari 03, 2004, 10:26:58 pm »

quote:

op 03 Jan 2004 13:40:24 schreef jaap2:
[...]

Een vraag waar ik geen antwoord op weet. Al een hele poos niet.

Maar wat zou er gebeuren als we eerst het koninkrijk van God zochten? Dwz leven naar de goede wetten van Koning Christus en door de Geest van Christus, naar Gods Woord.

Dan hebben we het misschien wel te druk met goede werken doen om ons met deze vraag bezig te houden, of moet ik zeggen laten afleiden?

Beste jaap,

het zoeken van het Koninkrijk van God, is niets anders dan het simpelweg liefhebben van elkaar. Op zich heeft het weinig te maken met de bijbel; ik ken ook islamieten en atheisten die,wat wij het koninkrijk Gods zouden noemen- van harte in de praktijk brengen.
Zij voeden hongerigen,
kleden naakten,
geven dorstigen te drinken,
bezoeken gevangenen
huisvesten illegalen,
en zo goed als zij het aan hen doen, doen ze het aan Jesus zelf, die hen er geestelijk ter plekke voor beloont.

Daar heb je wellicht het antwoord waar je zo lang naar zocht :)

je
Carl

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: januari 04, 2004, 10:33:29 pm »

quote:

door Amara op 03 Jan 2004 18:28  

'Het blijkt nu dat je niet met een bepaald probleem zit'
Dat is ook niet nodig om deel te nemen aan een discussie. Een probleem is wat anders dan een andere mening hebben. Voor andersdenkenden allicht een probleem, maar juist door discussie kan men evt. nader tot elkaar komen
'Desondanks kun je natuurlijk nieuwsgierig zijn hoe anderen daar tegenaankijken'
Vandaar de discussie.

Je hebt gelijk dat je niet persé een ‘probleem’ hoeft te hebben voor een discussie. Een stelling is ook goed. Ik had het beter op een andere manier kunnen formuleren. Daarom had ik er al bijgezet 'Desondanks kun je natuurlijk nieuwsgierig zijn hoe anderen daar tegenaankijken'.
Ik hoef ook geen ‘gelijk’ te krijgen, dat is niet de bedoeling van een discussie.

Misschien is het de manier waarop hij reageert dat je denkt dat hij zich eigenlijk niet verdiept in wat je écht hebt geschreven, maar het blijkt uit onderstaande reactie van hem (van 03 Jan 2004 22.17) dat hij ons (=P&A) in een bepaalde ‘hoek’ plaatst waar hij zichzelf aan heeft ontworsteld.
Dit maakt het voor mij duidelijker en ik denk dat hij dat beter eerder in z’n reactie aan had kunnen geven. Dan was de discussie ten goede gekomen….Ook is het namelijk niet de helemaal onze ‘hoek’.

Maar nu begin ik Carl al een antwoord te geven via jou……dat is eigenlijk niet de bedoeling….

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: januari 05, 2004, 12:03:33 am »

quote:

door Carl op 30 Dec 2003 22:51  
Mooi geformuleerd, Cheese!

Toch zou ik graag eens iemand de stelling willen zien verdedigen dat er buiten het geloof in Jesus geen liefde mogelijk is.
Want als dit wel mogelijk zou zijn, wat heeft het dan voor zin om christen te worden, anders dan om 'de komende toorn te ontvlieden'?

Beste Carl, in de bovenstaande  reactie aan Amara, ben ik al een beetje aan een antwoord aan je begonnen, maar ik neem aan dat je dat al gelezen hebt.

Hier lees ik een stelling van je die al door verschillende mensen (waaronder ook P&A) bevestigd is, met de toevoeging dat alleen WERKELIJKE liefde van God komt. Daarmee is dus niet gezegd dat mensen zonder God niet lief kunnen hebben, maar er zijn verschillende soorten liefde.

De zin van het christen-worden is wel een egoïstische, als het alleen is om de ‘komende toorn te ontvlieden’.
Misschien is de zin van het christen zijn ook aanwezig in het feit dat God zo van ons houdt dat hij Zijn enige Zoon gegeven heeft….. (probeer dit nu eens te lezen zoals het er staat zónder allerlei dogmatische associaties die het misschien bij je oproept)
Dat wij zonder ‘tegenprestatie’ dit geschenk mogen aannemen….
Die Zijn eigen leven in ons legt als wij Hem aannemen…….
Dat er een Schepper is die Zijn schepselen niet in hun sop laten gaarkoken, maar Zelf in Zijn schepping gaat deelnemen…..
Die onze ellende op Zich neemt alsof  Hij er de oorsprong van is….
Die de gevolgen van die ellende ook op Zich neemt door te sterven….
Omdat Hij ons liefheeft terwijl wij niet naar Hem vroegen……
Omdat Hij ons bij Zich wil hebben in het Vaderhuis…..
Omdat Hij ons tot God wilde brengen….

Daarom hebben wij Hem lief, omdat Hij ons eerst heeft liefgehad…