Auteur Topic: De barmhartige samaritaan  (gelezen 2811 keer)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
De barmhartige samaritaan
« Reactie #45 Gepost op: januari 05, 2004, 12:04:32 am »

quote:

door Carl op 03 Jan 2004 22:17  
Een kronkelredenering zoals ik die eerder schetste ken ik in inderdaad uit ervaring, uit de tijd dat ikzelf ook een aanhanger van de orthodoxe ideeën was.
Ik neem nu afstand van onnavolgbare denksystemen, als:
*weliswaar overwinning behaald, maar nog even wachten....
*wél verlost van de zonde zijn, maar toch nog zondigen.....
*wél volmaakt en goed geschapen zijn door God de Vader maar toch bedorven......

Er is maar één ervaring die ertoe doet:
weten dat je vergeving ontvangt door te vergeven; dat je liefgehad wordt door lief te hebben, etc.

Nu komt de reden om de hoek kijken van je reacties: “Vroeger heb je blijkbaar met een boel vragen gezeten toen je nog  ‘aanhanger van de orthodoxe ideeën’ was. Wat jammer dat je toen allerlei onbevredigende antwoorden hebt gekregen.

Je plaatst ons zo in de hoek van mensen die geloven in de ‘veronderstelde wedergeboorte bij baby’s.’ Met alle respect voor de gelovigen die daar zo over denken, kunnen we het in die zin met je eens zijn, dat dat een ingewikkelde constructie is om het dopen van baby’s te rechtvaardigen. Wij zien dit niet in de Bijbel terug maar vinden de wedergeboorte iets wat je niet veronderstelt, maar wat gebeurt op het moment dat iemand persoonlijk tot geloof komt.

Het probleem van ‘de oude en nieuwe mens’wordt ook heel ingewikkeld als je het koppelt aan ‘verondersteld aanwezig bij baby’s’. Je hebt dan weer allerlei constructies nodig om het verhaal kloppend te krijgen.

Wij zijn allen bedorven door de zondeval…..Waarvan moet jij anders “vergeving ontvangen door te vergeven als je goed en volmaakt bent geschapen door God de Vader” zoals je schreef? Je doet dus toch nog wel eens iets verkeerd? God vergeeft alleen op grond van Jezus’ plaatsvervangend offer. (Het hele OT staat vol van offers die heen wezen daar naartoe.)

Heb jij het offer van de Here Jezus niet nodig? Je zult toch ook onvolmaaktheid ervaren in dit leven. Wat gebeurt er dan na je sterven…houdt alles op…..of leven we allemaal verder in de hemel als we liefgehad hebben? Waarom zou de hemel bestaan en de weg die God gegeven heeft om bij Hem te komen niet nodig zijn? Het staat toch alle twee in de Bijbel?

De Bijbel geeft jou goede tips voor je leven, maar verder is het niet relevant voor je. Ik zou een boek waar ik verder alleen uithaal wat me wel aanspreekt niet hoeven.

We hopen dat je de weg vindt naar Jezus Christus, Die jou een nieuw leven wil geven door Zijn sterven aan het kruis. Zodat het niet een aanhangen is van bepaalde ideeën, maar het vinden van het Leven (Jezus) zelf, zodat je niet bedrogen zult uitkomen ‘later in de eeuwigheid’.
Leven met Hem is geweldig en wij zien uit naar de ‘volledige verlossing, ook die van ons lichaam’ als Hij terugkomt. Dit gunnen we jou ook van harte.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #46 Gepost op: januari 05, 2004, 12:33:48 am »

quote:

op 05 Jan 2004 00:03:33 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Beste Carl, in de bovenstaande  reactie aan Amara, ben ik al een beetje aan een antwoord aan je begonnen, maar ik neem aan dat je dat al gelezen hebt.

Hier lees ik een stelling van je die al door verschillende mensen (waaronder ook P&A) bevestigd is, met de toevoeging dat alleen WERKELIJKE liefde van God komt. Daarmee is dus niet gezegd dat mensen zonder God niet lief kunnen hebben, maar er zijn verschillende soorten liefde.

De zin van het christen-worden is wel een egoïstische, als het alleen is om de ‘komende toorn te ontvlieden’.
Misschien is de zin van het christen zijn ook aanwezig in het feit dat God zo van ons houdt dat hij Zijn enige Zoon gegeven heeft….. (probeer dit nu eens te lezen zoals het er staat zónder allerlei dogmatische associaties die het misschien bij je oproept)
dat lukt me niet. maar misschien zou jij me kunnen vertellen hoe ik dit zou moeten lezen zonder alle dogmatiek daaromheen?

quote:

Dat wij zonder ‘tegenprestatie’ dit geschenk mogen aannemen….
Die Zijn eigen leven in ons legt als wij Hem aannemen…….
Dat er een Schepper is die Zijn schepselen niet in hun sop laten gaarkoken, maar Zelf in Zijn schepping gaat deelnemen…..
Tot zover van harte met je eens.
Maar -oei- nu begint natuurlijk de dogmatiek:[/quote]
Die onze ellende op Zich neemt alsof  Hij er de oorsprong van is….
Die de gevolgen van die ellende ook op Zich neemt door te sterven….
Omdat Hij ons liefheeft terwijl wij niet naar Hem vroegen……
Omdat Hij ons bij Zich wil hebben in het Vaderhuis…..
Omdat Hij ons tot God wilde brengen….
[/quote] Als jij nu al die dogmatiek erbij haalt....hoe kun jij dan van mij verwachten dat ik die tekst daarzonder lees?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #47 Gepost op: januari 05, 2004, 12:43:36 am »

quote:

op 05 Jan 2004 00:04:32 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Nu komt de reden om de hoek kijken van je reacties: “Vroeger heb je blijkbaar met een boel vragen gezeten toen je nog  ‘aanhanger van de orthodoxe ideeën’ was. Wat jammer dat je toen allerlei onbevredigende antwoorden hebt gekregen.

Je plaatst ons zo in de hoek van mensen die geloven in de ‘veronderstelde wedergeboorte bij baby’s.’ Met alle respect voor de gelovigen die daar zo over denken, kunnen we het in die zin met je eens zijn, dat dat een ingewikkelde constructie is om het dopen van baby’s te rechtvaardigen. Wij zien dit niet in de Bijbel terug maar vinden de wedergeboorte iets wat je niet veronderstelt, maar wat gebeurt op het moment dat iemand persoonlijk tot geloof komt.
Klinkt heel plausibel.

quote:

Het probleem van ‘de oude en nieuwe mens’wordt ook heel ingewikkeld als je het koppelt aan ‘verondersteld aanwezig bij baby’s’. Je hebt dan weer allerlei constructies nodig om het verhaal kloppend te krijgen.

Wij zijn allen bedorven door de zondeval…..Waarvan moet jij anders “vergeving ontvangen door te vergeven als je goed en volmaakt bent geschapen door God de Vader” zoals je schreef? Je doet dus toch nog wel eens iets verkeerd? God vergeeft alleen op grond van Jezus’ plaatsvervangend offer. (Het hele OT staat vol van offers die heen wezen daar naartoe.)
Natuurlijk doe ook ik wel eens wat verkeerd. Maar het idee dat ik daarom prompt een door God opgelegde doodsstraf verdien (en wat voor een gruwelijke....) is zeker niet mijn conclusie.

quote:

Heb jij het offer van de Here Jezus niet nodig? Je zult toch ook onvolmaaktheid ervaren in dit leven. Wat gebeurt er dan na je sterven…houdt alles op…..of leven we allemaal verder in de hemel als we liefgehad hebben? Waarom zou de hemel bestaan en de weg die God gegeven heeft om bij Hem te komen niet nodig zijn? Het staat toch alle twee in de Bijbel?
Het wordt nu nogal offtopic. Ik ga binnenkort een draad openen waarin ik de rol van jesus bespreekbaar stel. Ik zal dit er dan bij bespreken.

quote:

De Bijbel geeft jou goede tips voor je leven, maar verder is het niet relevant voor je. Ik zou een boek waar ik verder alleen uithaal wat me wel aanspreekt niet hoeven.
Dan heb jij een heel erg lege boekenkast.
De mijnen zijn erg vol. maar er is geen enkel noek waarvan ik zeg: hier sta ik achter, van kaft tot kaft.
Was dat zo, dan had ik dat boek nl. zelf geschreven :)

je
Carl
je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #48 Gepost op: januari 05, 2004, 09:53:58 am »

quote:

op 05 Jan 2004 00:43:36 schreef Carl:
Natuurlijk doe ook ik wel eens wat verkeerd. Maar het idee dat ik daarom prompt een door God opgelegde doodsstraf verdien (en wat voor een gruwelijke....) is zeker niet mijn conclusie.
De dood is niet zozeer de straf (hoewel het dat óók is) als wel de consequentie van het gescheiden zijn en blijven van God omdat het verlossend werk van Jezus niet wordt erkend.

Uit de jou zo geliefde brief van Johannes blijkt duidelijk wat Gods liefde betekent:
Hierin is de liefde Gods jegens ons geopenbaard, dat God zijn eniggeboren Zoon gezonden heeft in de wereld, opdat wij zouden leven door Hem. Hierin is de liefde, niet dat wij God liefgehad hebben, maar dat Hij ons heeft liefgehad en zijn Zoon gezonden heeft als een verzoening voor onze zonden.

Als jij Gods liefde alleen op jouw eigen voorwaarden wilt aannemen, vraag ik me af of zelfs God bij machte is om jou tegen je wil te dwingen tot Hem te komen. Je zult dan van Hem gescheiden blijven, maar dat heb je dan wel zélf gedaan, en het is tegen Gods wens.
Bombus terrestris Reginae