Auteur Topic: Heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles.  (gelezen 2282 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Heb je naaste lief als jezelf, en God boven alles.
« Reactie #15 Gepost op: januari 04, 2004, 11:47:08 pm »
Dan begrijp je nu zeer zeker wel, waarom jezelf het leven gunne in sommige gevallen nog lang zo makkelijk niet is.
Degenen die hier achteloos aan voorbij lopen, en alleen maar zware, onvervulbare dingen zien in de vraag van God om elkaar lief te hebben, en dat waar wij zojuist over spraken als iets bijzonder simpels zien,
zijn ofwel zelf helemaal vrij van angsten,
of zijn nog niet eens begonnen met Hem te zien wanneer Hij Zich voordoet.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: januari 06, 2004, 09:16:14 am »

quote:

op 02 Jan 2004 21:38:20 schreef Carl:
We zullen een discussie dus niet kunnen voeren enkel en alleen op basis van de bijbel.
We kunnen echter wel afspreken wat we uit de bijbel wel kunnen delen.
Wat mij betreft is dit bijvoorbeeld de noodzaak om onze naaste Lief te hebben, om een ander te vergeven, en om te ontvangen door te geven.

Wat jij hiermee eigenlijk voorstelt is dit: we accepteren alles uit de Bijbel wat mijn mening onderbouwt, en alles wat mijn mening zou kunnen weerleggen laten we weg. Zo staat de uitkomst van een gesprek bij voorbaat vast!

De laatste zin snap ik trouwens niet helemaal, volgens mij is ze krom. Wat bedoel je met "de noodzaak om te ontvangen door te geven"?
Bombus terrestris Reginae

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2004, 04:39:29 pm »

quote:

op 06 Jan 2004 09:16:14 schreef Bumblebee:
[...]

Wat jij hiermee eigenlijk voorstelt is dit: we accepteren alles uit de Bijbel wat mijn mening onderbouwt, en alles wat mijn mening zou kunnen weerleggen laten we weg. Zo staat de uitkomst van een gesprek bij voorbaat vast!

De laatste zin snap ik trouwens niet helemaal, volgens mij is ze krom. Wat bedoel je met "de noodzaak om te ontvangen door te geven"?

Dag Bumblebee,

volgens mij deed ik een zinnig voorstel. Het is immers de wil van Vader dat wij onze naaste liefhebben zoals we onszelf liefhebben. Daardoor geven we Hem gestalte die ons allen geschapen heeft. En daar gaat het toch om?

Wat betreft jouw vraag over mijn laatste zin: mijn ervaring is dat je in het leven precies dde liefde ontvangt die je geeft. Daardoor groei je geestelijk, of (in erge gevallen) gaat dat wat je verder van je leven maakt verloren.
Herinner je je wat Jesus over deze materie heeft gezegd?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2004, 04:46:25 pm »

quote:

op 07 Jan 2004 16:39:29 schreef Carl:
volgens mij deed ik een zinnig voorstel. Het is immers de wil van Vader dat wij onze naaste liefhebben zoals we onszelf liefhebben. Daardoor geven we Hem gestalte die ons allen geschapen heeft. En daar gaat het toch om?

In het christelijk geloof is dit niet waar het alléén om gaat en dat weet je best.

Onze naaste liefhebben zoals we onszelf liefhebben is alleen mogelijk als we God boven alles liefhebben (deze beide zijn immers gelijk) en dit laatste is weer alleen mogelijk doordat God zelf in Christus de gevolgen van onze zonden op Zich nam.

Want hierin is de liefde: niet dat wij God hebben liefgehad, maar dat Hij óns liefhad en zijn eniggeboren Zoon zond ter verzoening van onze zonden. 1 Joh 4:nogwat.

Omdat jouw "zinnige voorstel" deze feiten uitsluit is het niet zinvol dit beeld van de Bijbel te gebruiken voor deze discussie of wat voor discussie dan ook.
Bombus terrestris Reginae

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: januari 09, 2004, 10:39:05 am »
Het zijn natuurlijk allemaal wel mooie woorden maar zijn ze haalbaar? Dat is echt heel moeilijk (ondervindt ik zelf ook aan de levende lijve). Geef een voorbeeld:

Iedereen heeft wel eens te maken met pesterijen omdat je een te grote neus hebt, omdat je wat afwijkt volgens de ander zeg maar. Die word dan gepest. Maar weet je hoe moeilijk het dan is om die ander (degene die pest) lief te hebben? Menselijke reactie: Je gaat terug pesten!

Klinkt allemaal zo mooi, makkelijk is het zeker niet. Ik durf nog te zeggen dat het niet haalbaar is op deze wereld. Zelfs Moeder Teresa (schrijf dit vast niet goed) haalde dit niet.
Live vanuit de luie stoel

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: januari 09, 2004, 10:40:49 am »

quote:

op 09 Jan 2004 10:39:05 schreef Does:
Het zijn natuurlijk allemaal wel mooie woorden maar zijn ze haalbaar? Dat is echt heel moeilijk (ondervindt ik zelf ook aan de levende lijve). Geef een voorbeeld:

Iedereen heeft wel eens te maken met pesterijen omdat je een te grote neus hebt, omdat je wat afwijkt volgens de ander zeg maar. Die word dan gepest. Maar weet je hoe moeilijk het dan is om die ander (degene die pest) lief te hebben? Menselijke reactie: Je gaat terug pesten!

Klinkt allemaal zo mooi, makkelijk is het zeker niet. Ik durf nog te zeggen dat het niet haalbaar is op deze wereld. Zelfs Moeder Teresa (schrijf dit vast niet goed) haalde dit niet.
Ik denk dat het tot op zeker hoogte haalbaar is. Alleen het gaat er wel om met wat voor instelling je leeft. als je uit dankbaarheid een relatie met God hebt, dan is het zeker mogelijk om iemand, zelfs een pester, lief te hebben.
Just B te W te Ee

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: januari 09, 2004, 10:51:02 am »

quote:

op 09 Jan 2004 10:40:49 schreef B Te W te Ee:
[...]

Ik denk dat het tot op zeker hoogte haalbaar is. Alleen het gaat er wel om met wat voor instelling je leeft. als je uit dankbaarheid een relatie met God hebt, dan is het zeker mogelijk om iemand, zelfs een pester, lief te hebben.

Dat gaat dus eigenlijk tegen de gedachtengang van deze mens in. Kan je een moordenaar van een dierbare ook nog liefhebben?

Tja, het zijn van die standaarddingen die ik aandraag misschien maar moet je eens even over nadenken. Respect voor mensen die het kunnen trouwens.

Maar helemaal haalbaar is het niet want de mens is zondig (cliche).

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: januari 09, 2004, 11:03:34 am »

quote:

op 09 Jan 2004 10:51:02 schreef Does:
[...]

Dat gaat dus eigenlijk tegen de gedachtengang van deze mens in. Kan je een moordenaar van een dierbare ook nog liefhebben?

Tja, het zijn van die standaarddingen die ik aandraag misschien maar moet je eens even over nadenken. Respect voor mensen die het kunnen trouwens.

Maar helemaal haalbaar is het niet want de mens is zondig (cliche).

cliche of niet, misschien is liefhebben wel een groot woord. Laten we er zeker van zijn dat we hetzelfde verstaan onder liefhebben, maar dat is misschien voedsel voor een andere topic.
Liefhebben is misschien teveel, vergeven is wel mogelik denk ik. En als ik mijn vroegere pesters vergeven heb, kan ik ze weer zien als een Kind van God. Dat wil niet zeggen dat het meteen mijn beste vrienden zijn, maar ik kan wel weer normaal naar ze kijken.
Just B te W te Ee

Does

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: januari 09, 2004, 11:26:12 am »

quote:

op 09 Jan 2004 11:03:34 schreef B Te W te Ee:
[...]

cliche of niet, misschien is liefhebben wel een groot woord.

Van Dale:

lief·heb·ben (ov.ww.)
1 houden van, liefde voelen voor

Inderdaad wat groot woord. Maar God zegt zelf: Heb je naaste LIEF als jezelf. En je houdt toch van jezelf, dus moet je van die andere ook houden. Tis veel gevraagd maar het moet wel (eigenlijk zou het ook niet veel gevraagd moeten zijn).

quote:

Liefhebben is misschien teveel, vergeven is wel mogelik denk ik.

Dat is inderdaad goed mogelijk. Bij een pester is dat niet echt heel moeilijk heb ik zelf ondervonden maar bij een moordenaar? :|

quote:

En als ik mijn vroegere pesters vergeven heb, kan ik ze weer zien als een Kind van God. Dat wil niet zeggen dat het meteen mijn beste vrienden zijn, maar ik kan wel weer normaal naar ze kijken.
Dat is waar.

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: januari 09, 2004, 11:46:23 am »
tja een moordenaar zoals jij het omschrijft ligt wat lastige, omdat dat meer inbreuek maakt. Toch is vergeving ook mogelijk, maar het is gewoon supermoeilijk denk ik om daar met God uit te komen, omdat je niet zo vaak antwoord krijgt op het waarom.

Toch is het mogelijk om ook in deze situatie's rust bij god te vinden. Ik vind ps. 121 daar een heel mooi voorbeeld van..
Just B te W te Ee