Auteur Topic: Heeft de kerk in het verleden meer kapot gemaakt dan je lief is?  (gelezen 1235 keer)

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
Heeft de kerk in het verleden meer kapot gemaakt dan je lief is?
« Gepost op: januari 04, 2004, 07:02:07 pm »
Waarom gaan mensen eigenlijk naar een kerk? Uit traditie? Cultuur? Is de kerk noodzakelijk voor je geloof? Is het een Bijbelse oproep om naar een kerk te gaan? Heeft de kerk in het verleden meer kapot gemaakt dan je lief is?

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 04, 2004, 07:14:00 pm »
De bijbel roept op om samenkomsten te houden. En om die niet te verontachtzamen.
Heeft de kerk veel kapot gemaakt? nee, maar veel voorgangers en opzichters wel. Maar ook buiten de kerk gaan er veel dingen mis. Dit maakt het niet goed dat er dingen fout gaan maar zet het wel in een iets ander daglicht.
We moeten niet krampachtig kijken naar wat er fout ging in de kerk, we moeten werken aan verbetering (en dan metname wat onze eigen fouten betreffen). En meer dan dat we moeten het oog op Jezus houden. Hij is de weg naar het heil. Maar om dit pad goed te zien hebben we medechristenen nodig, en waar kan je die beter ontmoeten als bij samenkomsten. Bijvoorbeeld in de kerk.
Pinkeltjefan

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 04, 2004, 07:26:39 pm »

quote:

Maar om dit pad goed te zien hebben we medechristenen nodig, en waar kan je die beter ontmoeten als bij samenkomsten. Bijvoorbeeld in de kerk.
Velen zeggen Christen te zijn, maar zijn dit niet, en ook deze mensen kom je (helaas) steeds vaker tegen in kerken. De Bijbel maakt niet voor niets onderscheid tussen hete en lauwe Christenen.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 04, 2004, 07:27:19 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 19:26:39 schreef www.gelooft.nl:
[...]

Velen zeggen Christen te zijn, maar zijn dit niet, en ook deze mensen kom je (helaas) steeds vaker tegen in kerken. De Bijbel maakt niet voor niets onderscheid tussen hete en lauwe Christenen.
heb je een betere oplossing dan?
Pinkeltjefan

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 04, 2004, 07:39:54 pm »

quote:

heb je een betere oplossing dan?

Een betere oplossing om Christenen te ontmoeten? Nee...

Ik roep echter op tot waakzaamheid, ook binnen de kerken! Belangrijke discussies worden gemeden, Gods Woord staat vaak niet meer centraal. Discussies over een liedboek zijn helaas belangrijk genoeg om tot een ruzie uit te monden...

Aktieve evangelisatie, onder leiding van en door leiding van Zijn Geest zullen zeker bijdragen tot een eenheid.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 04, 2004, 07:46:29 pm »
Waakzaamheid is een prima houding, zelfs heel bijbels. De discussie over het liedboek werd door een kleine minderheid vrij hard gevoerd. Het grootste deel van de GKV snapte die discussie ook niet echt. Vandaar dat we daar dus ook gewoon uit zingen.
Wat betreft gemeden discussies? Ik ken ze niet. Ik praat met vrienden, kerkenraadsleden over heel veel zaken. Dit gaat van de boeken van de Bruijne tot aan de besluiten van de laatste synode en ook totaal andere onderwerpen die met de kerk en de leer van de bijbel en de christelijke houding te maken hebben. Ik ben daarin nog nooit afgekapt, vaak zijn ze het met me eens, soms ook niet maar dan wordt daar gewoon beargumenteerd aangegeven waarom zij het anders zien. Maar het doodzwijgen van discussies heb ik nog niet meegemaakt.
Wat ik wel meemaak is dat schreeuwerds en mensen die perse gelijk willen krijgen op een gegeven moment gemeden worden. Maar dat is totaal wat anders. Ik weiger op een gegeven moment ook met bepaalde mensen in gesprek te blijven als ze niet kunnen accepteren dat anderen ergens anders over denken. En daar net zo goed hun bijbelse motieven voor kunnen hebben.
Pinkeltjefan

www.gelooft.nl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 04, 2004, 07:52:39 pm »

quote:

Ik weiger op een gegeven moment ook met bepaalde mensen in gesprek te blijven als ze niet kunnen accepteren dat anderen ergens anders over denken. En daar net zo goed hun bijbelse motieven voor kunnen hebben.

Zoals??

Besef dat ook satan de Bijbel gebruikt om zijn zaken uit te leggen!

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 04, 2004, 07:59:15 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 19:52:39 schreef www.gelooft.nl:
[...]

Zoals??

Besef dat ook satan de Bijbel gebruikt om zijn zaken uit te leggen!
yup, maar dat moeten die mensen ook zelf realiseren.  Ik zal mijn bijbeluitleg niet snel als enige ware mogelijkheid proclameren. Ik zal wel proberen om zo dicht mogelijk bij de bijbel te blijven. Maar als een ander beweert dat zijn uitleg per definitie juist is, en niet wil luisteren naar mijn tegenargumenten houdt het gewoon op. Dan heb je geen discussie, dan heb je te maken met iemand die zijn leer verheven heeft boven de bijbelse leer. En als zo iemand niet wil luisteren naar andere argumenten hebben die argumenten ook geen zin en gebruik ik mijn tijd liever op een andere wijze.

Om een voorbeeld te gebruiken.... de hele liedboeksdiscussie. Sommigen wilden gewoon niet luisteren naar de voorstanders van het liedboek.... ja, wat moet je dan?
Pinkeltjefan

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 04, 2004, 08:04:19 pm »
hier hadden we een preek over dat de scheiding van de kerk te maken had ook met het 4e gebod over zondag maar dat God er eigenlijk heel iets anders mee bedoeld had. Maar ja die discussies wat wel of niet mag op zondag trekt al een gezin uit elkaar je ziet nu ook wat het met een kerk doet, luisterde we maar eens naar de woorden van Paulus wat hij ons te zeggen heeft.
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 04, 2004, 08:06:56 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 20:04:19 schreef farao:
hier hadden we een preek over dat de scheiding van de kerk te maken had ook met het 4e gebod over zondag maar dat God er eigenlijk heel iets anders mee bedoeld had. Maar ja die discussies wat wel of niet mag op zondag trekt al een gezin uit elkaar je ziet nu ook wat het met een kerk doet, luisterde we maar eens naar de woorden van Paulus wat hij ons te zeggen heeft.

Hier kan ik me alleen achter scharen... Paulus heeft heel veel wijze dingen geschreven over hoe we als christenen moeten leven. Maar soms lijkt het wel alsof we ons veel liever spiegelen aan de farizeeƫrs met hun wetjes en gebodjes.

edit: even voor de goede orde, ga nou niet uit mijn bovenstaande stukje proberen te halen dat ik vind dat het er allemaal niet toe doet. Dat staat er niet! Ik verwijs alleen naar de houding en geschriften van Paulus dat er verschillen zijn en mogen zijn in de manier waarop we Christus dienen. Wat altijd voorp moet staan is de samenvatting van de wet. Dus bij wat je doet moet je daar naar kijken.
En dat je rekening moet houden met anderen die de bijbel anders lezen, maar dat ook proberen te doen op Zijn (=Gods) wijze.

De een minachte de ander niet, en de ander kijke niet neer op de ene.
Pinkeltjefan

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 04, 2004, 08:54:33 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 20:06:56 schreef Alfredt:
[...]
Wat altijd voorp moet staan is de samenvatting van de wet. Dus bij wat je doet moet je daar naar kijken.

En wie heeft die samenvatting vd wet gegeven? Juist, Jezus Christus. Net vanmorgen een preek gehoord dat Jezus Christus het middelpunt van alles (je hele leven en dus ook vd kerk en zijn discussies) moet zijn...  ;)

Verder helemaal met je eens hoor... :+

Wybo

• Zijlijnbemoeier
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 04, 2004, 09:02:39 pm »

quote:

op 04 Jan 2004 20:54:33 schreef Mezzamorpheus:
[...]

En wie heeft die samenvatting vd wet gegeven? Juist, Jezus Christus. Net vanmorgen een preek gehoord dat Jezus Christus het middelpunt van alles (je hele leven en dus ook vd kerk en zijn discussies) moet zijn...  ;)

Verder helemaal met je eens hoor... :+

En waar heb je die preek gehoord?
Juist. in een kerk... lijkt me dus dat kerken ook zeker goede dingen doen en niet alleen kaopt maken.
Dank je voor deze hele mooie tussenzin :)
Pinkeltjefan