Auteur Topic: Gods Wil  (gelezen 1611 keer)

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #15 Gepost op: januari 07, 2004, 06:31:30 pm »

quote:

op 07 Jan 2004 16:52:27 schreef Carl:
(Hoezo 'Hij die niet laat varen het werk zijner handen'??)

Dit staat ook niet zo op deze manier in de Bijbel.

Er staat alleen maar een gebed van David: "Laat toch niet varen de werken van uw handen" en dan heeft hij (David) het over z'n éigen behoud.

God zal sommige van zijn werken wel degelijk laten varen/verloren gaan.
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #16 Gepost op: januari 07, 2004, 09:12:52 pm »
Dat wist ik ook wel, Zwever.

Er worden wel vaker dingen in de protestantse liturgie gezegd die niet te verantwoorden zijn.
Desalniettemin vind ik het onacceptabel te aanvaarden dat er ook maar iets gebeurt tegen de wil in van Vader.
Zie ook mijn laatste message aam Bumblebee.

Wat is dat toch een merkwaardig geloof, dat enerzijds de Almacht van God vast stelt, maar anderzijds bang is dat de schepsels meer (wils)macht hebben dan de Schepper?
Dat de pot de dienst uit maakt, en niet de pottenbakker?

Wat is jouw oplossing?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #17 Gepost op: januari 07, 2004, 10:26:46 pm »
Oh, heel simpel.

God is bij machte onze wil op élk moment te stoppen, onze wil over te nemen en ons compleet iets anders te laten doen, dát is almacht.

Dat Hij niet op elk moment ingrijpt, is geen teken van onmacht, maar van een bewuste keuze ons onze gang te laten gaan, teneinde menselijke vrijheid te creeëren.

Pas als God niet in zou kúnnen grijpen, is Hij niet langer de koning van het heelal.

Vergelijk het maar met een koning, die een aantal mensen in zijn rijk heeft die tegen hem protesteren, ze willen hem niet langer als koning. Is hij dan niet meer de koning over hen? Natuurlijk niet, hij blijft koning zolang hij kan besluiten in te grijpen en een einde aan het verzet te maken en weer zijn regels te laten gelden.

Carl

• Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #18 Gepost op: januari 07, 2004, 10:55:16 pm »

quote:

op 07 Jan 2004 22:26:46 schreef Zwever:
Oh, heel simpel.

God is bij machte onze wil op élk moment te stoppen, onze wil over te nemen en ons compleet iets anders te laten doen, dát is almacht.

Dat Hij niet op elk moment ingrijpt, is geen teken van onmacht, maar van een bewuste keuze ons onze gang te laten gaan, teneinde menselijke vrijheid te creeëren.

Pas als God niet in zou kúnnen grijpen, is Hij niet langer de koning van het heelal.

Vergelijk het maar met een koning, die een aantal mensen in zijn rijk heeft die tegen hem protesteren, ze willen hem niet langer als koning. Is hij dan niet meer de koning over hen? Natuurlijk niet, hij blijft koning zolang hij kan besluiten in te grijpen en een einde aan het verzet te maken en weer zijn regels te laten gelden.

Klinkt interessant Zwever,
maar het probleem is en blijft, dat zodra je als mens écht vrijheid neemt, m.a.w. je dus tegen Gods wil ingaat (laten we voor het gesprek even aannemen dat daar een verschil tussen zou zijn ofschoon ik dat niet geloof) je dus prompt wordt bedreigd met hel en verdoemenis.

Dus zo vrij is die vrijheid niet. En als je probeert de gedachte daarachter, achter de rationaliteit, te vatten, dan komt het erop neer dat iets oppermachtigs doch buiten de mens, zich volstrekt naar de (kleine) mens voegt.

En in zekere zin is dat ook zo, zij het dat er uiteindelijk geen verschil is, maar dat het GROTE en het kleine slechts uitdrukkingen van elkaar zijn. Daarover doorgedacht zou je kunnen konkluderen, dat die kleine beperkte vrijheid op een andere manier tevens de meest onvoorwaardelijke Vrijheid is.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

grompie

• Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #19 Gepost op: januari 08, 2004, 04:30:23 am »

quote:

op 07 Jan 2004 22:55:16 schreef Carl:
[...]
Klinkt interessant Zwever,
maar het probleem is en blijft, dat zodra je als mens écht vrijheid neemt, m.a.w. je dus tegen Gods wil ingaat (laten we voor het gesprek even aannemen dat daar een verschil tussen zou zijn ofschoon ik dat niet geloof) je dus prompt wordt bedreigd met hel en verdoemenis.
vrijheid nemen? vrijheid heb je toch(of niet). Het enige punt is dat je doel (geen hel en verdoemenis) je dwingt bepaalde keuze's te maken.

quote:

Dus zo vrij is die vrijheid niet. En als je probeert de gedachte daarachter, achter de rationaliteit, te vatten, dan komt het erop neer dat iets oppermachtigs doch buiten de mens, zich volstrekt naar de (kleine) mens voegt.

Dit volg ik niet maar verdient enige bijbel versen
job 8:12
hebt gij ooit in uw leven de morgen ontboden, de dagenraad zijn plaats gewezen
job 8:33
33  Weet gij de verordeningen des hemels, of kunt gij deszelfs heerschappij op de aarde bestellen?

het dagelijks bestuur van hemel en aarde.

En over God's relatie tot de mens spreekt mij het beeld van de herder bijzonder aan. God's wil(weg of doel), God's leiding en de vrijheid van de mens binnen die grensen.
en weer een paar versen.
1  Een psalm van David. De HEERE is mijn Herder, mij zal niets ontbreken.
2  Hij doet mij nederliggen in grazige weiden; Hij voert mij zachtjes aan zeer stille wateren.
3  Hij verkwikt mijn ziel; Hij leidt mij in het spoor der gerechtigheid, om Zijns Naams wil.
4  Al ging ik ook in een dal der schaduw des doods, ik zou geen kwaad vrezen, want Gij zijt met mij; Uw stok en Uw staf, die vertroosten mij.

quote:

En in zekere zin is dat ook zo, zij het dat er uiteindelijk geen verschil is, maar dat het GROTE en het kleine slechts uitdrukkingen van elkaar zijn. Daarover doorgedacht zou je kunnen konkluderen, dat die kleine beperkte vrijheid op een andere manier tevens de meest onvoorwaardelijke Vrijheid is.

je
Carl

ah als een damspel waar de wil van de grote gebeurt en de kleine tekort komt om er iets aan te doen. dus heeft de kleine alle en onvoorwaardelijke vrijheid en verandert niets aan de uitkomst?

maar goed nu een serieuze vraag geloof je dat de wereld deteministisch(dwz het eind en de weg daarnaar toe liggen vast)  is of niet?
geheelonthouder

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #20 Gepost op: januari 08, 2004, 01:08:23 pm »
Carl, hieruit blijkt maar weer eens te over dat we totaal verschillende gedachte-gangen hebben. Maar dat wisten we al lang.

Carl

• Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #21 Gepost op: januari 08, 2004, 05:42:59 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 04:30:23 schreef grompie:
[...]

vrijheid nemen? vrijheid heb je toch(of niet). Het enige punt is dat je doel (geen hel en verdoemenis) je dwingt bepaalde keuze's te maken.

Dat geloof ik niet.
Niemand heeft zulke bedreigingen nodig om keuzes te maken. Zulke bedreigingen zijn natuurlijk wél nodig als je iemand wilt dwingen tot het maken van jouw keuze!

quote:

[...]

(CUT)
En over God's relatie tot de mens spreekt mij het beeld van de herder bijzonder aan. God's wil(weg of doel), God's leiding en de vrijheid van de mens binnen die grensen.

Gesteld dat jij god(delijk) bent?
[...]

ah als een damspel waar de wil van de grote gebeurt en de kleine tekort komt om er iets aan te doen. dus heeft de kleine alle en onvoorwaardelijke vrijheid en verandert niets aan de uitkomst?[/quote]

maar goed nu een serieuze vraag geloof je dat de wereld deteministisch(dwz het eind en de weg daarnaar toe liggen vast)  is of niet?[/quote]

Ja, dat geloof ik volledig.
Dat betekent niet dat wij geen keuze vrijheid hebben;
het betekent dat de hele schepping de uitdrukking is van God, en als zodanig dus alleen maar het doel als uitkomst kan geven dat God zich aan het begin der tijden heeft gesteld.

Dat het allemaal wat warrig eruitziet, komt door 2 dingen:

1. we zijn vergeten wat het betekent om een schepsel van God te zijn. Zoals een kunstenaar pas na een emotioneel en psychisch proces zijn kunstwerk kan voltooien, en zich dan op een bijzopndere manier betrokken voelt bij het resultaat,
zo is God de Vader Volmaakt en Volledig betrokken bij de schepping. Hij is de Alpha, de Omega, maar ook dat wat de Alpha tot de Omega zal brengen.

2. de communicatie met elkaar, God<->mens en mens<->mens kan alleen verlopen door Liefde.  Dat is de cement die ons uiteindelijk zal ver-een-igen tot datgene wat God wenst te zijn: alles in alle mensen. Het besef dat dit proces in gang is gezet, noem ik het geloof wat Jesus bedoelt, en wat in staat is bergen te verzetten.
Dat heeft overigens niets te maken met het denkbeeld dat wij slechte mensen zijn die verlossing nodig hebben door het sterven van Jesus. Die veronderstelling gaat namelijk uit van het idee dat er scheiding zou bestaan tussen God en mens door de zonde. En zoals we eerder zagen: de volledige en volmaakte betrokkenheid van God bij zijn kunstwerk sluit scheiding ten enenmale uit.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #22 Gepost op: januari 08, 2004, 05:43:44 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 13:08:23 schreef Zwever:
Carl, hieruit blijkt maar weer eens te over dat we totaal verschillende gedachte-gangen hebben. Maar dat wisten we al lang.

En dat maakt de discussie interessant....tenminste, voor wie bereid is om over de muren van wat hij geleerd heeft, heen te kijken.

je
Carl

grompie

• Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #23 Gepost op: januari 08, 2004, 05:56:09 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 17:42:59 schreef Carl:
[...]
Gesteld dat jij god(delijk) bent?

huh? nou bedankt!

quote:

Ja, dat geloof ik volledig.
Dat betekent niet dat wij geen keuze vrijheid hebben;
nu snap ik het niet meer. alles ligt vast maar je kan wel kiezen. maar dan alleen dat wat tevoren bepaalt is?
geheelonthouder

grompie

• Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #24 Gepost op: januari 08, 2004, 06:14:20 pm »
o ja nog ff dit

jeremia 18

7  In een ogenblik zal Ik spreken over een volk en over een koninkrijk, dat Ik het zal uitrukken, en afbreken, en verdoen;
8  Maar indien datzelve volk, over hetwelk Ik zulks gesproken heb, zich van zijn boosheid bekeert, zo zal Ik berouw hebben over het kwaad, dat Ik hetzelve gedacht te doen.
9  Ook zal Ik in een ogenblik spreken over een volk en over een koninkrijk, dat Ik het zal bouwen en planten;
10  Maar indien het doet, dat kwaad is in Mijn ogen, dat het naar Mijn stem niet hoort, zo zal Ik berouw hebben over het goede, met hetwelk Ik gezegd had hetzelve te zullen weldoen.

Dat is wat ik onderandere bedoelde met mijn eerste post.
geheelonthouder

Carl

• Bekijk profiel
Gods Wil
« Reactie #25 Gepost op: januari 08, 2004, 06:54:12 pm »
Er is dus gewoon GEEN vrijheid. Doe je goed (volgens God) dan word je beloond; doe je niet goed (volgens God) dan word je gestraft.

Nou zo simpel ligt het dus niet. Elders in de bijbel wordt al gekonstateerd dat het de goddeloze zo vergaat, zoals het de rechtvaardige behoort te vergaan.

je
Carl