Auteur Topic: Kerk en Israël  (gelezen 1319 keer)

AW

• Want de HEERE is goed; Zijn go
    • Bekijk profiel
Kerk en Israël
« Reactie #15 Gepost op: februari 04, 2003, 03:24:41 pm »
Het probleem echter is de verbondsvisie die in de kerk opgeld doet en in deze discussie. De Joden zijn niet verstoten, net zo min als de kerk dat is, maar 'kerk' en 'Joodse volk' zijn mijns inziens twee wachtkamer-achtige hokken. Kortom: het heeft veel zin om er in te zitten, maar het is niet de grond onzer zaligheid.

Dit lijkt mij een uiterst gezonde houding in de kerk; de kerk staat niet in tussen mens en God. De consequentie hiervan, teneinde de mensen gerust te stellen die denken dat Joden godloochenaars zijn i.v.m. Christus (met argument o.a. Johannesbrief), is, dat ook binnen het Joodse volk, die als een soort kerk fungeert in de functie van wachtkamer, zowel uitverkorenen als verstotenen zijn.

Dit is de meest gezonde theologische houding naar mijn mening.
Ps. 111:10

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
Kerk en Israël
« Reactie #16 Gepost op: februari 04, 2003, 03:58:30 pm »

quote:

op 01 Feb 2003 21:04:57 schreef gideon:
DoubleUp heeft het over een uitbreiding van Israël. Uitbreiding lijkt mij niet helemaal het juiste woord. Wel kun je zeggen dat elke christen die zijn heidense komaf vaarwel heeft gezegd door Israëls God wordt geteld "als bij Israël in gelijfd", psalm 87. Zo houd je dus kerk en Israël nog wel uit elkaar: het zijn twee gestalten die horen bij de God van Israël. Die twee gestalten zijn op dezelfde weg (SoW naar Gods rijk), maar ze lopen nog niet gearmd.

Goeie! Ik denk inderdaad dat "erbij geteld" of "ingelijfd" betere Bijbelse termen zijn dan uitgebreid. Daarmee zitten we wel op één lijn!

quote:

De maatregelen van de Isr. regering worden - dacht ik - niet in de Naam van God genomen, maar ze worden door politici bedacht. Je hoort veel bedenkingen tegen het harde optreden, maar het is wel heel lang op andere manieren geprobeerd. De clou in deze frustrerende geschiedenis is dat de Jodenhaat geen staat voor de Joden wil. Daarom zeiden de Arabieren direct NEE tegen het verdelingsplan van de VN in 1947. Toen begon de ellende.
Nu is gekozen voor lik op stuk.

De maatregelen worden inderdaad niet expliciet in Gods naam genomen. Maar dat vind ik ook juist wel weer moeilijk, want veel christenen doen juist wel alsof de Joden 'als volk van God' (weer) in de geografische staat Israël mogen of horen te wonen.
De Joden die er voor kiezen om elders te wonen horen wat mij betreft net zo goed bij het Joodse volk. Daar is de geografische staat Israël niet meer voor nodig.
Overigens spreek ik daarmee niet uit dat Israël als geografische staat geen bestaansrecht zou hebben, want die keuze heb ik nog niet kunnen maken (ik heb niet genoeg [bijbelse] gegevens paraat).

quote:

Er bestaat een christelijk liedje: zijn troon was een kruis, maar dat is niet waar. Davids troon was geen kruis.
Zijn kruis was een kruis en zijn troon moet nog komen. Eerst heeft Jezus een lijdenstaak volbracht voor de verzoening tussen God en Israël en in Israël met de mens. Als hij terugkomt komt hij als glorieuze koning; in die zin was het bordje op het kruis profetisch. Evenzo zijn intocht in Jeruzalem. Hij was en zal zijn de koning der Joden; psalm 72.

Zijn troon was een kruis... da's inderdaad niet de meest juiste uitdrukking.
Zijn troon staat aan de rechterhand van God. Maar die heeft Hij toch al wel bestegen? ('Mij is gegeven alle macht in hemel en op aarde...')
Het is een belangstellende vraag, en nog niet zozeer een mening, want jouw statement heb ik nog nooit zo onderzocht.

Overigens: bedoel je de zin met de toekomstige intocht in Jeruzalem dat Jezus zijn intocht zal houden in het aardse (geografishe) Jeruzalem dat er op het tijdstip van Zijn wederkomst is? Of bedoel je het Jeruzalem dat God uit de hemel zal doen nederdalen?
Ik vraag dit omdat er een mening over de waarde van de huidige staat Israël achter zou kunnen zitten...
Altijd in voor verbeteringen!

gideon

• shalom!
    • Bekijk profiel
Kerk en Israël
« Reactie #17 Gepost op: februari 07, 2003, 03:53:36 pm »
Alleen al om humane redenen was de staat Israël nodig, maar bovendien: als veel Nederlanders in het buitenland wonen is toch de Nederlandse staat niet overbodig?
En uiteraard horen ook de Joden in Amerika bij het Joodse volk, bij Israël.
Israël is land, volk en staat - dat zijn drie ASPECTEN van één en hetzelfde, nl van Israël. Ook in bijbelse tijden was dat al zo.
Het wonder is dat de wereldgeschiedenis en de bijbel niet los naast elkaar bestaan. In die zin  is 1948 typisch een wonder van de God van Israël, die immers ook de God is van de geschiedenis; denk aan Cyrus de Pers, door God messias genoemd..

De troon van David - stond die in het hemelse Jeruzalem?
Jezus zou toch TERUGkomen? En de troon van zijn vader David krijgen?
Hij zit aan de rechterhand van God totdat het moment komt, waarvan Jezus tegen de leerlingen zei: dat moment weet alleen de Vader (Hand 1)

Hier wordt wel vaak tegenin gebracht "mijn Koninrkijk is niet van deze wereld", maar in het licht van het voorafgaande betekent dit: niet zoals alle andere koninkrijken, niet van aardse machthebbers afhankelijk.

Dat leiders van het volk toen en nu niet altijd spreken i.o.m. Gods woord is waar.
gideon