Auteur Topic: De wortels van irrationeel geloof  (gelezen 13929 keer)

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #150 Gepost op: januari 08, 2004, 03:20:31 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:15:12 schreef B Te W te Ee:
Blijkbaar nadat een volk iets tegen israel deed.
Dan nog het is God's plan. Hoe kun  je jezelf daar inzicht in proberen te verschaffen?
Zoiet shad ik wel verwacht. Eerst over liefde spreken en vervolgens het laten doden van baby's goedkeuren (of er in ieder geval geen vraagtekens bij zetten). Sorry, maar IK vind dat gewoon als mens zwaar verwerpelijk. Het is toch ondenkbaar dat baby's het moeten ontgelden als het ene volk het andere wat aandoet?
En gewoon maar vanuit gaan dat God er wel een bedoeling mee heeft en dat hij ondanks die slachting toch heel liefdevol is, is je hoofd in het zand steken. het is leven met oogkleppen op.
Een God die baby's laat doden is onbestaanbaar. Punt!
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #151 Gepost op: januari 08, 2004, 03:23:35 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:11:02 schreef Koerok:
[...]

Goed, misschien ging ik iets te enthousiast om met je woorden. :)

[...]

Dan toch even de volgende vraag:
Je sluit het niet uit dat ook ik later in de hemel zal komen (zonder dat ik tot geloof kom)?

Tja, de hemel. Alsof het erom gaat om in de hemel te komen.
Vind ik trouwens ook niet zo in de bijbel terug. Daar gaat het meer over het 'eeuwig leven'. En het eeuwig leven is het kennen van God. Concepten waar jij weinig mee zult kunnen, maar die voor mij wel werkbaar zijn.

Voorlopig gaat het me erom mens te zijn op deze aarde. En daarvoor vind ik tot nu toe in de joods-christelijke traditie alles wat ik nodig heb.

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #152 Gepost op: januari 08, 2004, 03:25:23 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:20:31 schreef Koerok:
[...]

Zoiet shad ik wel verwacht. Eerst over liefde spreken en vervolgens het laten doden van baby's goedkeuren (of er in ieder geval geen vraagtekens bij zetten). Sorry, maar IK vind dat gewoon als mens zwaar verwerpelijk. Het is toch ondenkbaar dat baby's het moeten ontgelden als het ene volk het andere wat aandoet?
En gewoon maar vanuit gaan dat God er wel een bedoeling mee heeft en dat hij ondanks die slachting toch heel liefdevol is, is je hoofd in het zand steken. het is leven met oogkleppen op.
Een God die baby's laat doden is onbestaanbaar. Punt!


Dood God de baby's? Alsof ik een onbewogen persoon ben. door te zeggen dat ik het goedkeur. Het verschil tussen jou en mij alleen is dat ik geloof dat ik er met mijn vraagtekens niet uit ga komen, en dat ik erop kan vertrouwen dat God het best met mij voor heeft. Kortom, ik kan rust vinden in deze situatie.

Het is juist niet leven met oogkleppen op.
Waarom hoor ik jou heel erg afgeven oop de bijbel en alles wat ermee te maken heeft, en hoor ik weinig van je wat je voelt, of wat je ervaart in je persoonlijk leven?
Laat ik het iets anders stellen...waar is het jou om te doen in dit topic? (Sory, ik wil je niet afzeiken, maar het is even een vraag die bij me oprijst.)
Just B te W te Ee

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #153 Gepost op: januari 08, 2004, 03:26:41 pm »
Sterker nog...ik geef mijn vertrouwen aan God, zonder dat ik eerst alles wil bewijzen. that's it!
Just B te W te Ee

Els

  • Berichten: 885
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #154 Gepost op: januari 08, 2004, 03:29:04 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:12:47 schreef Koerok:
[...]

Ik snap niet helemaal wat je met dit stukje wilt zeggen en in welk opzicht het een reactie is op wat ik zei.


Jij schreef: 'Er even vanuit gaande dat er een God bestaat, zou hij echt liefdevol en rechtvaardig moeten zijn.'

Als je wilt weten hoe God is: kijk naar Jezus. Dus het goede nieuws is: Hij ís liefdevol en rechtvaardig. Je hoeft er de evangeliën maar op na te slaan.

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #155 Gepost op: januari 08, 2004, 03:29:15 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:23:35 schreef Pulpeet:
Tja, de hemel. Alsof het erom gaat om in de hemel te komen.
Vind ik trouwens ook niet zo in de bijbel terug. Daar gaat het meer over het 'eeuwig leven'. En het eeuwig leven is het kennen van God. Concepten waar jij weinig mee zult kunnen, maar die voor mij wel werkbaar zijn.
Whatever. Maakt niet ui hoe je het nooit. Het gaat erom of ik op eenzelfde manier als jullie l blijven (betere formulering?).
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #156 Gepost op: januari 08, 2004, 03:31:59 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:29:15 schreef Koerok:
[...]

Whatever. Maakt niet ui hoe je het nooit. Het gaat erom of ik op eenzelfde manier als jullie l blijven (betere formulering?).
Nee. heel simpel. er staat immers, niemand zal leven dan door mij. Wie in ij geloof( Jezus zei dit) zal behouden worden
Just B te W te Ee

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #157 Gepost op: januari 08, 2004, 03:36:53 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:25:23 schreef B Te W te Ee:
Dood God de baby's?
Hij geeft daar toch expliciet opdracht toe?

quote:

Alsof ik een onbewogen persoon ben. Door te zeggen dat ik het goedkeur. Het verschil tussen jou en mij alleen is dat ik geloof dat ik er met mijn vraagtekens niet uit ga komen, en dat ik erop kan vertrouwen dat God het best met mij voor heeft. Kortom, ik kan rust vinden in deze situatie.
Ik vind dat laf. Mij wordt er steeds op gewezen hoe lief, warm en rechtvaardig God wel niet is. En dan kom ik met een voorbeeld wat daar allerminst voldoet en dan is het van: Ja, dat weet ik ook niet, het is niet aan mij om God te beoordelen.
Als het hier om Allah zou gaan, dan zou je van de daken schreeuwen hoe een grote tiran het wel niet was.

quote:

Het is juist niet leven met oogkleppen op.
Jawel, je kijkt de andere kant op. Innerlijk weet je dat dat van die baby's van geen kant klopt, maar je laat het maar rusten. God zal er wel een bedoeling mee hebben.
Kom op, wees dapper en geef toe dat dit naar menselijke maatstaven volstrekt verwerpelijk gedrag is.

quote:

Waarom hoor ik jou heel erg afgeven op de bijbel en alles wat ermee te maken heeft, en hoor ik weinig van je wat je voelt, of wat je ervaart in je persoonlijk leven?
Laat ik het iets anders stellen...waar is het jou om te doen in dit topic? (Sory, ik wil je niet afzeiken, maar het is even een vraag die bij me oprijst.)
Ik vind de discussie leuk. Misschien zoek ik de tegenstelling wel een beetje op. met mensen die het met je eens zijn ben je snel uitgepraat hè. Daarnaast fascineert het me gewoon waarom mensen geloven.
Maar laat ik niet flauw zijn. Discussieren en je gelijk proberen te halen (maar dan wel met goede argumenten) is ook gewoon een kick. Een beetje een spelletje is het dus ook wel.
Maar ook ik wil jou en je geloofsgenoten niet afzeiken hoor. Het is wel zo dat ik dit forum (net als Ebate.nl) zeer correct vind. Aardige mensen o.h.a. en dat is ook wat waard.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #158 Gepost op: januari 08, 2004, 03:39:28 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:29:04 schreef els:
Jij schreef: 'Er even vanuit gaande dat er een God bestaat, zou hij echt liefdevol en rechtvaardig moeten zijn.'

Als je wilt weten hoe God is: kijk naar Jezus. Dus het goede nieuws is: Hij ís liefdevol en rechtvaardig. Je hoeft er de evangeliën maar op na te slaan.
Je selecteert hier erg selectief. Ik heb al beaamd dat er mooie stukken zitten in de bijbel (de vergevingsgezindheid in het verhaal van de overspelige vrouw is prachtig).
Maar je mag niet negeren wat er nog meer in staat. Zoals dus in I Sam. 15:3.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #159 Gepost op: januari 08, 2004, 03:40:09 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:31:59 schreef B Te W te Ee:
Nee. heel simpel. er staat immers, niemand zal leven dan door mij. Wie in ij geloof( Jezus zei dit) zal behouden worden
Ik ben toch benieuwd wat Pulpeet hierop zal antwoorden.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Alfa Tauri

  • Berichten: 39
  • In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #160 Gepost op: januari 08, 2004, 03:43:29 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 14:58:38 schreef Koerok:
[...]

 Het is voor mij simpelweg ondenkbaar dat hij de opdracht geeft om een hele stad te laten uitmoorden (incl. baby's). En zo zijn er meer voorbeelden.


God moord niemand uit, God geeft die opdrachten niet....
Je had het even over de kop in het zand steken, lijkt mij dat je dat aardig doet als je zegt dat God het leed en onrecht in de wereld veroorzaakt of zelfs brengt.

Hier zijn wij mensen toch echt schuldig en niet GOD!!
God had een perfecte vrede voor ons in petto alleen heeft de mens het verknalt.
Hierdoor is uiteindelijk de zonde en alle ellende in de wereld gekomen.

God huilt om alle ellende die wij veroorzaken!!!

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #161 Gepost op: januari 08, 2004, 03:44:35 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:36:53 schreef Koerok:
[...]

Hij geeft daar toch expliciet opdracht toe?

Nee, Herodes gaf de opdracht, en dus indirect de duivel. God liet het toe, maar dat is iets anders dan de opdracht geven.

[...]

Ik vind dat laf. Mij wordt er steeds op gewezen hoe lief, warm en rechtvaardig God wel niet is. En dan kom ik met een voorbeeld wat daar allerminst voldoet en dan is het van: Ja, dat weet ik ook niet, het is niet aan mij om God te beoordelen.
Als het hier om Allah zou gaan, dan zou je van de daken schreeuwen hoe een grote tiran het wel niet was.

als jij je kinderen (later??) straf geeft, doe je dat ook niet om maar even de grote sadist te spelen. Je hoopt dan dat ze het de volgende keer niet meer doen.

Als God iets toelaat past dat in zijn plan. Je vindt dat irreeel. De bijbel is nu eenmaal geen woudlopershandboek waar alles in staat. Ook als christen kan je met veel vragen zitten waar je geen antwoord op krijgt. Maar, je kunt er wel rust in vinden. dat zei ik geloof ik ook.

[...]

Jawel, je kijkt de andere kant op. Innerlijk weet je dat dat van die baby's van geen kant klopt, maar je laat het maar rusten. God zal er wel een bedoeling mee hebben.
Kom op, wees dapper en geef toe dat dit naar menselijke maatstaven volstrekt verwerpelijk gedrag is.

Daar geef ik je gelijk in. Naar menselijke maatstaven wel ja. Naar Goddelijke maatstaven kan  ik daar geen oordeel over geven.

[...]

Ik vind de discussie leuk. Misschien zoek ik de tegenstelling wel een beetje op. met mensen die het met je eens zijn ben je snel uitgepraat hè. Daarnaast fascineert het me gewoon waarom mensen geloven.
Maar laat ik niet flauw zijn. Discussieren en je gelijk proberen te halen (maar dan wel met goede argumenten) is ook gewoon een kick. Een beetje een spelletje is het dus ook wel.
Maar ook ik wil jou en je geloofsgenoten niet afzeiken hoor. Het is wel zo dat ik dit forum (net als Ebate.nl) zeer correct vind. Aardige mensen o.h.a. en dat is ook wat waard.
OK helder.
Just B te W te Ee

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #162 Gepost op: januari 08, 2004, 03:46:06 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:40:09 schreef Koerok:
[...]

Ik ben toch benieuwd wat Pulpeet hierop zal antwoorden.
Gaat het me niet om. ik wil weten van je wat je ervan vindt.
Just B te W te Ee

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #163 Gepost op: januari 08, 2004, 03:48:13 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:43:29 schreef Alfa Tauri:
God moord niemand uit, God geeft die opdrachten niet....
Je had het even over de kop in het zand steken, lijkt mij dat je dat aardig doet als je zegt dat God het leed en onrecht in de wereld veroorzaakt of zelfs brengt.
Maar lees dan in vredesnaam:
I Samuel 15:
2 Zo zegt de HERE der heerscharen: Ik doe bezoeking over wat Amalek Israël heeft aangedaan, hoe hij zich hem in de weg heeft gesteld, toen het uit Egypte trok. 3 Ga nu heen, versla Amalek, slaat al wat hij bezit met de ban en spaar hem niet. Dood man en vrouw, kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #164 Gepost op: januari 08, 2004, 03:49:37 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:44:35 schreef B Te W te Ee:
OK helder.
Is dat echt alles wat je te zeggen hebt op mijn reactie?

quote:

Gaat het me niet om. ik wil weten van je wat je ervan vindt.
Ik stelde die vraag aan Pulpeet, dus daar gaat het wel om.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #165 Gepost op: januari 08, 2004, 03:50:31 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:49:37 schreef Koerok:
[...]

Is dat echt alles wat je te zeggen hebt op mijn reactie?

[...]

Ik stelde die vraag aan Pulpeet, dus daar gaat het wel om.
er ging even iets kis...je moet even tussen je regels door lezen, dan zie je mijn reactie wel
Just B te W te Ee

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #166 Gepost op: januari 08, 2004, 03:50:42 pm »
kis=mis
Just B te W te Ee

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #167 Gepost op: januari 08, 2004, 03:51:36 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:50:42 schreef B Te W te Ee:
kis=mis
off topic: er is een edit-knop. :)
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #168 Gepost op: januari 08, 2004, 03:52:18 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:50:31 schreef B Te W te Ee:
er ging even iets kis...je moet even tussen je regels door lezen, dan zie je mijn reactie wel
Aha, ik zie het. Momentje...
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #169 Gepost op: januari 08, 2004, 03:52:19 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:48:13 schreef Koerok:
[...]

Maar lees dan in vredesnaam:
I Samuel 15:
2 Zo zegt de HERE der heerscharen: Ik doe bezoeking over wat Amalek Israël heeft aangedaan, hoe hij zich hem in de weg heeft gesteld, toen het uit Egypte trok. 3 Ga nu heen, versla Amalek, slaat al wat hij bezit met de ban en spaar hem niet. Dood man en vrouw, kind en zuigeling, rund en schaap, kameel en ezel.
Kun je dan ook even hardmaken dat dat is om de sadistische bedoeling van God te rechtvaardigen? of zit er misschien een andere bedoeling achter?
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2004, 03:58:39 pm door B Te W te Ee »
Just B te W te Ee

Alfa Tauri

  • Berichten: 39
  • In the blink of an eye
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #170 Gepost op: januari 08, 2004, 04:08:19 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:48:13 schreef Koerok:
[...]

Maar lees dan in vredesnaam:
I Samuel 15:


Ok, maar nu haal je 2 dingen door elkaar, OTT en NTT.
Voordat Jezus als redder van de wereld op aarde kwam was er voor de mens geen aandere mogelijkheid om zich met God te verzoenen dan door het offer.

Ook de zondvloed is een voorbeeld wat je aan zou kunnen halen.
In deze laatst genoemde periode was het zo dat eigenlijk alleen Noach en zijn gezin nog wandelde met GOD. Voor de rest was er alleen maar ellende en oorlog.
(Door God of door de mens?)

Toen had God er berouw van dat hij de wereld en de mens had geschapen.
Let wel: Er was nog geen permanent offer voor de mens (Jezus).
De ongelovige mens was een direkte vijand van God!!
En God is niet alleen liefde maar ook rechtvaardigheid.

Wee de mens die valt in de handen van de levende God.

Nu is dit echter heel anders, God's eigen zoon is gestorven voor een zondige wereld en voor ieder mens. Iedereen die hem aanneemt als zijn verlosser zal een kind van God genoemd worden, mag eeuwig leven hebben en wordt vrijgemaakt van de zondeschuld door Zijn (Jezus) bloed.

God wil ieder mens deze kans geven!!!!!!!!!

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #171 Gepost op: januari 08, 2004, 04:10:45 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:40:09 schreef Koerok:
[...]

Ik ben toch benieuwd wat Pulpeet hierop zal antwoorden.


"niemand zal leven dan door mij. Wie in mij gelooft (Jezus zei dit) zal behouden worden"

Logisch gezien, op hoog abstractieniveau, is dit duidelijk. Buiten Jezus geen heil. En dat belijd ik ook.

Er komen problemen als ik me ga voorstellen wat dat 'geloven in' dan in de praktijk inhoudt.
- Een aantal beweringen voor waar aannemen?
- vanuit een bepaalde gezindheid leven?
- een bepaald gedragspatroon aannemen?
- ...

Wat ik om me heen zie onder mensen die zich christen noemen is zo divers dat er moeilijk een kenmerk gevonden kan worden voor het 'geloven in' Christus. Uit de discussie die onder christenen bestaat over bijvoorbeeld de bekering van Henny Huisman, blijkt dat al.
Ik heb al genoeg gehoord en gezien binnen de kerk dat ik weet dat veel christenen niet te beroerd om elkaars manier van christenzijn keihard te veroordelen.

Verderk kan ik me voorstellen dat iemand die niet 'officieel' christen is, of er nooit van gehoord heeft, toch 'vanuit de Geest' leeft. Maar dat is speculatie. Die vraag laat ik voorlopig open.

[modmode]
De discussie over geweld in het OT krijgt een zelfstandig karakter. Om te voorkomen dat hier teveel onderwerpen door elkaar gaan lopen is het beter om in een van de reeds genoemde topcis verder te gaan.
Geweld in het oude testament
En hier staat ook al het e.e.a: De bijbel: Gods Woord?
[/modmode]

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #172 Gepost op: januari 08, 2004, 04:14:59 pm »
Met alle respect pulpeet, maar ik vind je reactie opzich goed, maar op 1 punt wel wat liberaliserend. Je kunt toch wel een kenmerk aanwijzen van wat geloven in christus is? Een globaal kenmerk dan? En over de persoonlijke invulling zal je mij niet horen oordelen.
Just B te W te Ee

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #173 Gepost op: januari 08, 2004, 04:36:17 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:08:19 schreef Alfa Tauri:
Ok, maar nu haal je 2 dingen door elkaar, OTT en NTT.
Voordat Jezus als redder van de wereld op aarde kwam was er voor de mens geen aandere mogelijkheid om zich met God te verzoenen dan door het offer.
Het spijt me, maar het slaat nergens op. Als het nu onnodig is om baby's te offeren, dan was dat vroeger ook zo. Dat maakt voor mij helemaal niks uit. God geeft gewoon geen opdracht om baby's te laten ombrengen, nu niet en ook niet in het verleden.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #174 Gepost op: januari 08, 2004, 04:39:53 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 15:52:19 schreef B Te W te Ee:
Kun je dan ook even hardmaken dat dat is om de sadistische bedoeling van God te rechtvaardigen? of zit er misschien een andere bedoeling achter?
Daar gaat het op zich niet eens om. Als het geen sadisme was, dan blijf je met het punt zitten dat God daar toch wel degelijk opdracht toe gaf. Hoe valt dat te rijmen met het feit dat hij almachtig was? Waarom moest dat op die manier? Goed, stel dat iedere inwoner van Amalek schuldig is aan wat ze israel hebben aangedaan (op zich is dat al uiterst dubieus, maar goed), en dat Amalek zou moeten ophouden te bestaan. Dan had dat toch wel anders gekund dan met het zwaard van Saul? Denk er eens goed over na. Die Saul trok erop uit met zijn leger en vermoordde iedere baby is Amalek, in opdracht van God notabene. Dat valt toch niet te begrijpen?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #175 Gepost op: januari 08, 2004, 04:42:25 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:10:45 schreef Pulpeet:
"niemand zal leven dan door mij. Wie in mij gelooft (Jezus zei dit) zal behouden worden"

Logisch gezien, op hoog abstractieniveau, is dit duidelijk. Buiten Jezus geen heil. En dat belijd ik ook.

Er komen problemen als ik me ga voorstellen wat dat 'geloven in' dan in de praktijk inhoudt.
- Een aantal beweringen voor waar aannemen?
- vanuit een bepaalde gezindheid leven?
- een bepaald gedragspatroon aannemen?
- ...

Wat ik om me heen zie onder mensen die zich christen noemen is zo divers dat er moeilijk een kenmerk gevonden kan worden voor het 'geloven in' Christus. Uit de discussie die onder christenen bestaat over bijvoorbeeld de bekering van Henny Huisman, blijkt dat al.
Ik heb al genoeg gehoord en gezien binnen de kerk dat ik weet dat veel christenen niet te beroerd om elkaars manier van christenzijn keihard te veroordelen.

Verderk kan ik me voorstellen dat iemand die niet 'officieel' christen is, of er nooit van gehoord heeft, toch 'vanuit de Geest' leeft. Maar dat is speculatie. Die vraag laat ik voorlopig open.
Ok, duidelijk. Ik kan je positie goed begrijpoen en waarderen.

Oh, en sorry, ik heb al weer gereageert op de reactie betreffende het geweld in de bijbel.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #176 Gepost op: januari 08, 2004, 04:45:14 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:14:59 schreef B Te W te Ee:
Met alle respect pulpeet, maar ik vind je reactie opzich goed, maar op 1 punt wel wat liberaliserend. Je kunt toch wel een kenmerk aanwijzen van wat geloven in christus is? Een globaal kenmerk dan? En over de persoonlijke invulling zal je mij niet horen oordelen.
Ik vond het vrij helder. Hij acht het mogelijk dat iemand die niet direct gelooft in christus (zoals de gemiddelde chrsiten dat doet, om het even voorzichtig te zeggen), toch kan leven vanuit de geest (misschien wel onbewust). En ik vermoed dat hij het dan ook mogelijk acht dat zo iemand behouden blijft / naar de hemel mag / na zijn dood bij God mag zijn.
Daar ben jij het volgens mij niet mee eens.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Remco II

  • Berichten: 147
  • Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #177 Gepost op: januari 08, 2004, 04:48:11 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 11:20:10 schreef Koerok:
[...]

Dat laatste zegt al genoeg. Bijna alle kritiek komt uit othodox religieuze hoek.
Ja, en de niet-gelovigen zijn natuurlijk veel objectiever dan christenen! Doe effe normaal zeg. Dat slaat nou werkelijk helemaal nergens op. :r
Waarom zouden andere boekhandels zo veel boeken met evolutietheorie hebben? Gewoon omdat het een geaccepteerde theorie is, die een of andere idioot ooit verzonnen heeft, en waarvan de massa het absurde niet inziet. Jij wilt er niet van weten dat de Bijbel waarheid zou bevatten. Nu, dan heb je ook geen enkele reden om de evolutie anders te bekijken. Het is niet meer dan een (absurde) interpretatie van bepaalde gegevens, op grond van een aantal vooroordelen, zoals langzame geleidelijke ontwikkeling, en het (geheel of grotendeels) uitsluiten van wonderen/bovennatuurlijke ingrepen, etc.

(Sorry dat ik toch even inging op het onderwerp evolutie. :) Maar je kunt het ook zo zien: het gaat over de basis van een overtuiging, zoals ik het hier belicht. En dat past toch weer prima binnen de titel van dit onderwerp.)
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2004, 04:53:49 pm door Remco II »

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #178 Gepost op: januari 08, 2004, 04:51:32 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:45:14 schreef Koerok:
Ik vond het vrij helder. Hij acht het mogelijk dat iemand die niet direct gelooft in christus (zoals de gemiddelde chrsiten dat doet, om het even voorzichtig te zeggen), toch kan leven vanuit de geest (misschien wel onbewust). En ik vermoed dat hij het dan ook mogelijk acht dat zo iemand behouden blijft / naar de hemel mag / na zijn dood bij God mag zijn. Daar ben jij het volgens mij niet mee eens.


Nou, daar hebben wij het als christen niet eens wel of niet mee eens te zijn: Jezus gaf aan dat wij niet mogen oordelen maar dat aan God moeten overlaten. Verder deed hij uitspraken als "wie niet tegen mij is is voor mij" en wie blind is zal niet worden geoordeeld, maar wel wie beweert te zien en toch niet ziet.

Hieruit interpreteer ik dat er een "regeling" bestaat voor mensen die nooit de keus voor Jezus hebben kunnen maken, bijvoorbeeld babies die overlijden, zwaar verstandelijk gehandicapten, papuas die geen zendeling zijn tegengekomen etc.

Maar iemand die voor de keus staat, zal 'm moeten maken. Ik denk dat voor diegene geldt: wie niet voor mij is, is tegen mij, wat Jezus ook ergens heeft gezegd.
Bombus terrestris Reginae

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #179 Gepost op: januari 08, 2004, 04:57:14 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:45:14 schreef Koerok:
[...]

Ik vond het vrij helder. Hij acht het mogelijk dat iemand die niet direct gelooft in christus (zoals de gemiddelde chrsiten dat doet, om het even voorzichtig te zeggen), toch kan leven vanuit de geest (misschien wel onbewust). En ik vermoed dat hij het dan ook mogelijk acht dat zo iemand behouden blijft / naar de hemel mag / na zijn dood bij God mag zijn.
Daar ben jij het volgens mij niet mee eens.
laat maar zitten dat bedoelde ikniet
Just B te W te Ee

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #180 Gepost op: januari 08, 2004, 05:07:24 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:48:11 schreef Remco II:
Ja, en de niet-gelovigen zijn natuurlijk veel objectiever dan christenen! Doe effe normaal zeg. Dat slaat nou werkelijk helemaal nergens op. :r
Toch is die correlatie er wel degelijk. Ik geef toe dat dat niet echt iets bewijst, maar het vermoeden komt bij mij dan wel heel erg sterk naarboven dat de evolutietheorie toch in eerste instantie wordt verworpen vanwege het feit dat het niet strookt met het scheppingsverhaal in hun heilige geschriften.

quote:

Waarom zouden andere boekhandels zo veel boeken met evolutietheorie hebben? Gewoon omdat het een geaccepteerde theorie is, die een of andere idioot ooit verzonnen heeft, en waarvan de massa het absurde niet inziet.
Theoretisch mogelijk, maar ik denk het niet.

quote:

Jij wilt er niet van weten dat de Bijbel waarheid zou bevatten.
Ach joh, het hele scheppingsverhaal is toch volslagen ridicuul.

quote:

Nu, dan heb je ook geen enkele reden om de evolutie anders te bekijken. Het is niet meer dan een (absurde) interpretatie van bepaalde gegevens, op grond van een aantal vooroordelen, zoals langzame geleidelijke ontwikkeling, en het (geheel of grotendeels) uitsluiten van wonderen/bovennatuurlijke ingrepen, etc.
Ik zou me er toch maar eens in verdiepen als ik jou was. Dat is toch wel het minste wat je kunt doen. Ik heb Genesis perslot van rekening ook gelezen.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #181 Gepost op: januari 08, 2004, 05:11:36 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:51:32 schreef Bumblebee:
Nou, daar hebben wij het als christen niet eens wel of niet mee eens te zijn: Jezus gaf aan dat wij niet mogen oordelen maar dat aan God moeten overlaten. Verder deed hij uitspraken als "wie niet tegen mij is is voor mij" en wie blind is zal niet worden geoordeeld, maar wel wie beweert te zien en toch niet ziet.
Maar je kunt toch niet ontkennen dat er in orthodox christelijke hoek een grote angst leeft dat ze vrienden en kennissen die niet christen zijn, niet terug zullen zien in het hemelse paradijs. Misschien denk jij er anders over, maar bijv. bij de EO is dat toch zeker een belangrijk punt. Niet?

quote:

Maar iemand die voor de keus staat, zal 'm moeten maken. Ik denk dat voor diegene geldt: wie niet voor mij is, is tegen mij, wat Jezus ook ergens heeft gezegd.
Nu ben ik toch weer in dubio. Ben ik straks nou verloren, of misschien toch niet. Je zegt wel dat je niet mag oordelen, maar met bovenstaande opmerking lijk je toch weer te suggeren dat het toch echt MOET.
Wees eens duidelijk.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #182 Gepost op: januari 08, 2004, 05:23:57 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 16:48:11 schreef Remco II:
Waarom zouden andere boekhandels zo veel boeken met evolutietheorie hebben? Gewoon omdat het een geaccepteerde theorie is, die een of andere idioot ooit verzonnen heeft, en waarvan de massa het absurde niet inziet.
IT'S A WORLDWIDE CONSPIRACY!!!!!!!   AAAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!
Bombus terrestris Reginae

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #183 Gepost op: januari 08, 2004, 05:25:41 pm »
ik heb even de discussies uit elkaar gehaald. De bijdragen over geweld in het oude testament staan nu hier: Geweld in het oude testament. Daar is alle ruimte om het tot op de bodem uit te zoeken :)

Remco II

  • Berichten: 147
  • Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #184 Gepost op: januari 08, 2004, 09:24:54 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 17:07:24 schreef Koerok:
[...]

Toch is die correlatie er wel degelijk. Ik geef toe dat dat niet echt iets bewijst, maar het vermoeden komt bij mij dan wel heel erg sterk naarboven dat de evolutietheorie toch in eerste instantie wordt verworpen vanwege het feit dat het niet strookt met het scheppingsverhaal in hun heilige geschriften.
Oké, dat wil ik niet eens ontkennen, dat van die correlatie.
Creationisten gaan uit van de schepping door bovennatuurlijke krachten, en hanteren daarbij het bijbelse scheppingsverhaal. Strikt gezien gaan ze dan uit van een veronderstelling, die niet te bewijzen is.
Evolutionisten doen dat ook. Ze gaan er vanuit dat de aarde ontstaan is "op eigen kracht", en hanteren theoretische modellen.
Storend vind ik de grote bombarie waarmee een theorie dan wordt gepresenteerd. Alsof het zou gaan om een onomstotelijke rotsvaste waarheid. (...die tien jaar later weer omvergeworpen wordt door nieuwere gegevens.)
Eerlijk gezegd zou ik het wetenschappelijker vinden als de feiten eens wat anders gepresenteerd werden. Meer volgens deze opzet:
1. Dit en dit zijn de gegevens die we hebben gevonden. (Zoals bijvoorbeeld: er zat in het fossiel zoveel C14, en dat soort meetbare gegevens.)
2. Onze interpretatie van die gegevens is: ...
Voordeel: als je het niet eens bent met de interpretatie, dan kun je vanuit datgene wat je zelf waarschijnlijk acht, een andere interpretatie ervan maken.

quote:

op 08 Jan 2004 17:07:24 schreef Koerok:
Ach joh, het hele scheppingsverhaal is toch volslagen ridicuul.
1. De mens heeft van nature de neiging om groot van zichzelf en zijn mogelijkheden te denken, en klein van die van God. Maar als je werkelijk zou (kunnen) bedenken hoe almachtig God is, verdwijnt jouw veronderstelling als sneeuw voor de zon. De beperking in de grond voor jouw veronderstelling is: je gaat er vanuit dat God voldoet aan jouw voorstellingen, terwijl je niet weet over Wie je het hebt. Dat blijkt aan alle kanten uit hoe jij tegen God aankijkt.
2. De evolutietheorie is nog veel ridiculer. De kans dat een schilderij als de nachtwacht ontstaat doordat er een verffabriek ontploft, is nog altijd stukken groter dan dat er een wereld vol van super-ingewikkelde wezens ontstaat door toeval, zoals we die voor ons zien. Sta je echter bij een schilderij, en je zou het idee serieus opperen dat die door een dergelijke explosie zou zijn ontstaan, dan verklaart iedereen je waarschijnlijk voor gek. Daar zit je niet op te wachten, neem ik aan.

Wetenschappelijk feit: Hoe groot is nu de kans dat in de veronderstelde 'oersoep' van de oeroceaan door toeval en grote hoeveelheid tijd het leven vanzelf zou ontstaan? Laten we daartoe even stilstaan bij een enkele simpele bacterie. Eén enkele bevat zo'n  1500 verschillende enzymen. Enzymen zijn eiwitten die uit verscheidene honderden aminozuren zijn opgebouwd. De zo verschillende aminozuren moeten precies in de juiste volgorde zijn gerangschikt. De kansen dat een bepaald eiwit van 200 aminozuren (waarvan er 20 verschillende zijn) door toeval ontstaat, is: 1 op 20 tot de macht 200!
Conclusie: het is uitgesloten.
Maar hoe hoor je de 'geleerden' praten als ze het hebben over een andere planeet? "Zou er leven te vinden zijn?" Hoe groot is de kans dat dat reëel is, stel dàt het zeer onwaarschijnlijke feit waar zou zijn dat de wereld en al het leven door evolutie ontstaan is? Zo klein dat je gek bent als je zo praat.
Conclusie: die 'geleerden' hebben alle realiteitszin verloren, door het geloof in hun eigen absurde theorie en de blindheid die daar wel op moet volgen. Wat kun je dan nog met hun veronderstellingen?

(Sorry, ik wijd iets te veel uit over de evolutie binnen dit onderwerp. :D)

quote:

op 08 Jan 2004 17:07:24 schreef Koerok:
Ik zou me er toch maar eens in verdiepen als ik jou was. Dat is toch wel het minste wat je kunt doen. Ik heb Genesis perslot van rekening ook gelezen.
Bewijst het bovenstaande dan niet, dat ik er over nagedacht heb?
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2004, 09:29:10 pm door Remco II »

Monoceros

  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #185 Gepost op: januari 08, 2004, 09:55:48 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 21:24:54 schreef Remco II:
Bewijst het bovenstaande dan niet, dat ik er over nagedacht heb?
Het lijkt op een uittreksel van een boek over het creationisme. Voor zover ik ze gelezen heb, gebruiken ze allemaal dezelfde tactiek: verzin een verzwakte variant op moderne wetenschappelijke inzichten, presenteer deze aan de nietsvermoedende lezer als zijnde "echte" wetenschap, en boor het vervolgens de grond in.

Remco II

  • Berichten: 147
  • Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #186 Gepost op: januari 08, 2004, 09:57:17 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 09:16:59 schreef Koerok:
[...]

Wist je dat glaasje draaien geblinddoekt niet werkt (een buitenstaander moet dan even de letters noteren)?
Ik ben het met je eens dat het dan nog een interessant fenomeen blijft, persoonlijk denk ik dat 1 persoon het onbewust stuurt en dat de rest hem/haar volgt. De rest is suggestie.

[...]

het is maar net waar je je op focust.

[...]

Dat vind ik dan een voorbarige conclusie. Ik denk niet dat er iets bovennatuurlijks aan de hand is.
Sorry, maar nou krijg ik even de indruk dat jij tot het volgende in staat bent:
Je ziet een drol liggen. (Geen droge, maar een echte verse!) Je ruikt dat die stinkt, en je gaat over je nek. De conclusie dat die drol vies is, wil je echter niet trekken. Je hebt 'm immers niet geproefd! Dus is dat niet bewezen. :+
Bovendien: wie zegt dat poep ook werkelijk vies smaakt? :-7 Heeft iemand ooit het lef gehad om het te proeven? :-7 Ik niet in ieder geval! :+

Remco II

  • Berichten: 147
  • Leerling van de Schrift
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #187 Gepost op: januari 08, 2004, 10:13:06 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 21:55:48 schreef Monoceros:
[...]


Het lijkt op een uittreksel van een boek over het creationisme. Voor zover ik ze gelezen heb, gebruiken ze allemaal dezelfde tactiek: verzin een verzwakte variant op moderne wetenschappelijke inzichten, presenteer deze aan de nietsvermoedende lezer als zijnde "echte" wetenschap, en boor het vervolgens de grond in.
Dat zou je kunnen zeggen van dat stukje: "Wetenschappelijk feit:...met hun veronderstellingen?" Dat heb ik geciteerd uit een boek uit mijn boekenkast. (Deze keer heb ik de titel er niet bij gezet, wat ik normaal wel doe.) De rest komt voort uit mijn eigen brein en kennis.

Heb jij dan een antwoord op datgene wat ik daarin gezegd heb? (Liefst een overtuigend antwoord.)
« Laatst bewerkt op: januari 08, 2004, 10:20:26 pm door Remco II »

Monoceros

  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #188 Gepost op: januari 08, 2004, 11:52:04 pm »

quote:

op 08 Jan 2004 22:13:06 schreef Remco II:
Heb jij dan een antwoord op datgene wat ik daarin gezegd heb? (Liefst een overtuigend antwoord.)
Kan het proberen, maar zal ik dat hier doen of in een evolutie topic?

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #189 Gepost op: januari 09, 2004, 12:00:27 am »

quote:

op 08 Jan 2004 23:52:04 schreef Monoceros:
[...]


Kan het proberen, maar zal ik dat hier doen of in een evolutie topic?

De discussie hier gaat meer over het geloven an sich. Niet zozeer over wat er geloofd wordt (hoewel dat natuurlijk wel voortdurend ter sprake komt). Meta-vragen zogezegd.

Als je de evolutie theorie gebruikt als casus om iets te leren over hoe mensen geloven kan het hier. Als het erom gaat of de evolutie theorie zinnig is of niet, liever in een evolutie topic. Dan is het een zelfstandige discussie geworden.
« Laatst bewerkt op: januari 09, 2004, 12:26:23 am door Pulpeet »

Monoceros

  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #190 Gepost op: januari 09, 2004, 12:43:15 am »
Dan post ik het hier. :)

Een ontploffing in een verffabriek is niet te vergelijken met evolutie. Dit is een eenmalig, volledig toevallige gebeurtenis, terwijl evolutie een doorlopend proces is waarvan het toeval slechts een onderdeel vormt. Het is ook niet te vergelijken met abiogenese (het ontstaan van leven uit niet-leven), want het houdt geen rekening met de zelf-organiserende eigenschappen van materie. Ook kun je je afvragen waarom de Nachtwacht gekozen is als doel (heeft evolutie een doel dan?), en niet bijvoorbeeld een Pollock-achtig schilderij.

En de eerste levensvormen gebruikten natuurlijk geen enzymen die het produkt zijn van +3 miljard jaar ontwikkeling. Het is sowieso vreemd om er van uit te gaan dat zij er hetzelfde uitzagen als moderne bacterieen, om de simpele reden dat het erg onwaarschijnlijk is dat zo'n complex iets in 1 keer uit het niets opdoemt. En het is raar om je berekening uit te laten gaan van een enkel "gouden eiwit", er bestaan er natuurlijk veel meer.

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #191 Gepost op: januari 09, 2004, 08:37:31 am »
+

- er kan geen chaos uit orde ontstaan, of andersom. Er moet altijd een externe kracht aan te pas komen.
- Een mechanisme funcioneert niet, wanneer een van de delen nog niet helemaal ontwikkeld is. Als dat het geval is, zal het mechanisme uitsterven, en zeker niet evolueren.
- Wetenschappelijk is er niets aangetoond dat de evolutie waar is. (Er worden wel allerlei waarschijnlijkheden opgewekt, en daar bewijzen voor gezocht.)
Just B te W te Ee

Monoceros

  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #192 Gepost op: januari 09, 2004, 09:11:19 am »

quote:

op 09 Jan 2004 08:37:31 schreef B Te W te Ee:
- er kan geen chaos uit orde ontstaan, of andersom. Er moet altijd een externe kracht aan te pas komen.

De kracht hoeft niet altijd extern te zijn. Materie heeft zelf-ordenende eigenschappen. Denk bijv. aan de vorming van kristallen.

quote:

- Een mechanisme funcioneert niet, wanneer een van de delen nog niet helemaal ontwikkeld is. Als dat het geval is, zal het mechanisme uitsterven, en zeker niet evolueren.

Er bestaat niet zoiets als "helemaal ontwikkeld" in evolutie.
Maar neem bijvoorbeeld de primitieve ogen van een kwal; deze doen prima dienst, ook al hebben ze geen pupil, geen lens, geen bewegingsvrijheid...

quote:

- Wetenschappelijk is er niets aangetoond dat de evolutie waar is.
Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Evolutie is een direkt waarneembaar proces. (De evolutietheorie bouwt een raamwerk op/om deze waarnemingen, en een theorie is uiteraard niet bewijsbaar.)

B Te W te Ee

  • Berichten: 884
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #193 Gepost op: januari 09, 2004, 09:33:02 am »
Dit is een verkeerde voorstelling van zaken. Evolutie is een direkt waarneembaar proces. (De evolutietheorie bouwt een raamwerk op/om deze waarnemingen, en een theorie is uiteraard niet bewijsbaar.)[/quote]

Evolutie is een direkt waarneembaar proces als je wilt zien dat het er is. Er bestaat wel iets van ontwikkeling, maar evolutie betekend dat er uit een soort een compleet nieuwe soort kan ontstaan.
Uit DNA kan niet opeens door miljarden jaren een ander DNA tevoorschijn komen.

Volgens mij is dit niet het topci om te bewijzen dat evolutie onwaar is.

Het grote verschil voor mij met het christendom is dat de evolutie alleen houvast zou kunnen bieden in de vraag waar je vandaan komt, of naar toe gaat, maar bij de evolutie is een soort gedragscode niet inbegrepen. Immers het geeft geen regels hoe je je leven het beste kunt inrichten.
Daarom is de evolutie voor mij alleen maar een kille redenering over verleden heden en toekomst, en geen leer waar het begrip liefde in verwerkt is.
Just B te W te Ee

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #194 Gepost op: januari 09, 2004, 10:14:34 am »

quote:

op 08 Jan 2004 21:24:54 schreef Remco II:
Oké, dat wil ik niet eens ontkennen, dat van die correlatie.
Creationisten gaan uit van de schepping door bovennatuurlijke krachten, en hanteren daarbij het bijbelse scheppingsverhaal. Strikt gezien gaan ze dan uit van een veronderstelling, die niet te bewijzen is.
Evolutionisten doen dat ook. Ze gaan er vanuit dat de aarde ontstaan is "op eigen kracht", en hanteren theoretische modellen.
Wat je toch even goed moet beseffen, is dat alles wat je ziet in het dagelijks leven en alles wat de mens uitvindt, gebaseerd is op natuurlijke causaliteit (grijpt God in, dan zou je dat bovennatuurlijke causaliteit kunnen noemen). Ga maar bij jezelf na: Als een gloeilamp stuk gaat, als een boom omwaait, veronderstel je dan direct ingrijpen van God? Nee toch? Dan ga je er toch vanuit dat daar een logische reden voor is. Slijtage, storm, etc. De vraag is nu wanneer je eventueel bovennatuurlijke causaliteit erbij zou moeten halen. Ik heb sterk de indruk dat jullie dat doen op het moment dat je het niet meer weet (zoals dat vroeger ook wel ging). Je kijkt naar de mens, je kijkt naar een eencellige en denkt vervolgens: "Ik zie zo gauw niet in hoe het een uit het andere kan voortkomen, dus dat zal God dan wel zijn". Ik vind dat erg kortzichtig. Ik vind dat natuurlijke causaliteit een hele sterke wet is en dat de creationist hele goede papieren moet hebben voordat we die kunnen loslaten, want nogmaals: God introduceren kun je op elk moment.

quote:

Storend vind ik de grote bombarie waarmee een theorie dan wordt gepresenteerd. Alsof het zou gaan om een onomstotelijke rotsvaste waarheid. (...die tien jaar later weer omvergeworpen wordt door nieuwere gegevens.)
De basis van de evolutietheorie staat sinds Darwin als een huis. Daarna is hij natuurlijk wel verbeterd en aangevuld.

quote:

Eerlijk gezegd zou ik het wetenschappelijker vinden als de feiten eens wat anders gepresenteerd werden. Meer volgens deze opzet:
1. Dit en dit zijn de gegevens die we hebben gevonden. (Zoals bijvoorbeeld: er zat in het fossiel zoveel C14, en dat soort meetbare gegevens.)
2. Onze interpretatie van die gegevens is: ...
Voordeel: als je het niet eens bent met de interpretatie, dan kun je vanuit datgene wat je zelf waarschijnlijk acht, een andere interpretatie ervan maken.
Dat gebeurt ook man! Elk onderdeel van de theorie is uitvoerig beschreven in allerlei boekenen je kunt er op schieten zoveel je wilt.

quote:

1. De mens heeft van nature de neiging om groot van zichzelf en zijn mogelijkheden te denken, en klein van die van God. Maar als je werkelijk zou (kunnen) bedenken hoe almachtig God is, verdwijnt jouw veronderstelling als sneeuw voor de zon. De beperking in de grond voor jouw veronderstelling is: je gaat er vanuit dat God voldoet aan jouw voorstellingen, terwijl je niet weet over Wie je het hebt. Dat blijkt aan alle kanten uit hoe jij tegen God aankijkt.
Ik heb het soms over het in de bijbel gepresenteerde godsbeeld en soms over een minder goed omschreven 'God' en die noem ik dan gewoon 'bovennatuurlijk wezen'.
Zoals ik net al liet doorschemeren denk ik helemaal niet klein over God. Integendeel, ik geef juist aan dat God alles kan en dat je die dus ook op elk moment kan introduceren. Maar dat doen we niet. Jij ook niet. Jij doet het alleen als het jou uitkomt en/of omdat het anders niet strookt met de bijbel.

quote:

2. De evolutietheorie is nog veel ridiculer. De kans dat een schilderij als de nachtwacht ontstaat doordat er een verffabriek ontploft, is nog altijd stukken groter dan dat er een wereld vol van super-ingewikkelde wezens ontstaat door toeval, zoals we die voor ons zien. Sta je echter bij een schilderij, en je zou het idee serieus opperen dat die door een dergelijke explosie zou zijn ontstaan, dan verklaart iedereen je waarschijnlijk voor gek. Daar zit je niet op te wachten, neem ik aan.
Het is zo makkelijk om dit te zeggen, maar je zult toch eerst beide kansen eens even moeten berekenen alvorens je dit kunt stellen dat beide stellingen even onwaarschijnlijk zijn.
M.a.w.: Hou op met dit soort flauwe, uit de lucht gegrepen en niet ter zake doende analogiën en bewijs gewoon dat evolutie via mutatie en natuurlijke selectie niet mogelijk is.

quote:

Wetenschappelijk feit: Hoe groot is nu de kans dat in de veronderstelde 'oersoep' van de oeroceaan door toeval en grote hoeveelheid tijd het leven vanzelf zou ontstaan? Laten we daartoe even stilstaan bij een enkele simpele bacterie. Eén enkele bevat zo'n  1500 verschillende enzymen.
Je begeeft je op een terrein waar we het fijne niet van weten. Misschien waren er vroeger nog wil kleinere organische verbindigen? Wie zegt dus dat het eerste leven een bacterie zou moeten zijn?

quote:

Enzymen zijn eiwitten die uit verscheidene honderden aminozuren zijn opgebouwd. De zo verschillende aminozuren moeten precies in de juiste volgorde zijn gerangschikt. De kansen dat een bepaald eiwit van 200 aminozuren (waarvan er 20 verschillende zijn) door toeval ontstaat, is: 1 op 20 tot de macht 200!
Conclusie: het is uitgesloten.
Het getal van Asimov, ik ken het ja. Asimov was trouwens overtuigd evolutionist, maar dat ter zijde.
Nogmaals: Je weet helemaal niet of dit de eerste stap moet zijn.

quote:

Maar hoe hoor je de 'geleerden' praten als ze het hebben over een andere planeet? "Zou er leven te vinden zijn?" Hoe groot is de kans dat dat reëel is, stel dàt het zeer onwaarschijnlijke feit waar zou zijn dat de wereld en al het leven door evolutie ontstaan is? Zo klein dat je gek bent als je zo praat.
Je vergeet even dat er verschrikkelijk veel sterren + plantenen en kometen zijn (die laaste schijnen nog wel een primitieve organische verbindingen te bevatten!).

quote:

Conclusie: die 'geleerden' hebben alle realiteitszin verloren, door het geloof in hun eigen absurde theorie en de blindheid die daar wel op moet volgen. Wat kun je dan nog met hun veronderstellingen?
Tsja, hoe bilnd kun je zijn als je je hoofd afwendt van de geologische kolom met dat een prachtig op volgorde liggend fossil record (een volgorde die je zou verwachten als je uitgaat van evolutie), de homologe structuren en rudimentaire overblijfselen (zoals het bekken en achterpootaanzet bij walvissen), het resistent worden van bacterien (voleedig volgend het principe van mutatie en natuurlijke selectie, waargenomen in laboria en als zodanig erkend door creationisten). De bewijzen voor evolutie op basis van  natuurlijke causaliteit zijn overweldigend. De hand van God veronderstellen is volstrekt onnodig.

quote:

Bewijst het bovenstaande dan niet, dat ik er over nagedacht heb?
Hieruit wel ja, al heb ik je nog niet echt gehoord over het veronderstelde mechanisme achter en de bewijzen die er zijn voor evolutie.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #195 Gepost op: januari 09, 2004, 10:25:24 am »

quote:

op 08 Jan 2004 21:57:17 schreef Remco II:
Sorry, maar nou krijg ik even de indruk dat jij tot het volgende in staat bent:
Je ziet een drol liggen. (Geen droge, maar een echte verse!) Je ruikt dat die stinkt, en je gaat over je nek. De conclusie dat die drol vies is, wil je echter niet trekken. Je hebt 'm immers niet geproefd! Dus is dat niet bewezen. :+
Bovendien: wie zegt dat poep ook werkelijk vies smaakt? :-7 Heeft iemand ooit het lef gehad om het te proeven? :-7 Ik niet in ieder geval! :+
Wat een absurde vergelijking. Het een heeft niks met het ander te maken. Je vindt mij blijkbaar kortzichting, omdat het voor jou overduidelijk is dat glaasje draaien daadwerkelijk te maken heeft met het contact hebben met bovennatuurlijke wezens. Sorry, maar ik zie dat anders. En in plaatst van mij te betichten van overdreven scepsisme (want dat doe je in feite met die drol-analogie), zou je beter in kunnen gaan op wat ik zeg en zelf met bewijzen moeten komen voor je stelling.
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Koerok

  • Berichten: 1666
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #196 Gepost op: januari 09, 2004, 10:36:24 am »

quote:

op 09 Jan 2004 09:33:02 schreef B Te W te Ee:
Evolutie is een direkt waarneembaar proces als je wilt zien dat het er is. Er bestaat wel iets van ontwikkeling, maar evolutie betekend dat er uit een soort een compleet nieuwe soort kan ontstaan.
Uit DNA kan niet opeens door miljarden jaren een ander DNA tevoorschijn komen.
DNA bevat een reeks van vier verschillende basen. De lengte en volgorde bepaalt voor welke functies het allemaal codeert. Er ontstaat die niet echt 'nieuw' DNA, maar door mutatie kan wel degelijk het aantal basen een de volgorde veranderen. Wat bestreft volgorde is dat duidelijk te zien, anders waren we allemaal gelijk, en wat betreft aantal is insertie van basen waargenomen in laboratiria (bij bacterien).
Lees ook:
Types of mutation and their effects

quote:

Het grote verschil voor mij met het christendom is dat de evolutie alleen houvast zou kunnen bieden in de vraag waar je vandaan komt, of naar toe gaat, maar bij de evolutie is een soort gedragscode niet inbegrepen. Immers het geeft geen regels hoe je je leven het beste kunt inrichten.
Daar heb je op zich gelijk, hoewel we best in staat zijn om onderling regels af te spreken over moraal (en dat hebben we dan ook gedaan). Probleem met het christendom is dat niet iedereen christen is en ook niet zal worden.

quote:

Daarom is de evolutie voor mij alleen maar een kille redenering over verleden heden en toekomst, en geen leer waar het begrip liefde in verwerkt is.
Dat is bij embryologie toch ook niet het geval? Of bij cardiologie?
"Ever noticed that people who believe in creationism really look unevolved?"

Monoceros

  • Berichten: 212
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #197 Gepost op: januari 09, 2004, 10:37:15 am »

quote:

op 09 Jan 2004 09:33:02 schreef B Te W te Ee:
Er bestaat wel iets van ontwikkeling, maar evolutie betekend dat er uit een soort een compleet nieuwe soort kan ontstaan.

Dat is een aspect van evolutie. En ook het ontstaan van nieuwe soorten is vaak waargenomen. Bij sommige van die soorten kan zelfs uit analyse van het genoom duidelijk worden welke mutaties er verantwoordelijk waren voor de speciatie.

quote:

Uit DNA kan niet opeens door miljarden jaren een ander DNA tevoorschijn komen.
Iedere generatie heeft een ander DNA, daar hoef je geen miljarden jaren voor te wachten.

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #198 Gepost op: januari 11, 2004, 01:39:54 am »

quote:

op 07 Jan 2004 10:50:18 schreef Koerok:
[...]

Precies, dat kunnen we nog niet vaststellen. Tot die tijd blijft het een vermoeden. Ik ben blij dat je dat met me eens bent!


Ch; bij uitzondering kan dat best wel eens!


Yep. Geweldig toch waar de menselijk fantasie toe in staat is. Of bij jij zo iemand die alles gelooft wat er in films gebeurt?


Ch; de film ET vond ik niet zo geloof-waardig  :)
zit trouwens de fantasiekwab naast de geloofskwab of is het dezelfde?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

cheese

  • Berichten: 2217
  • de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
De wortels van irrationeel geloof
« Reactie #199 Gepost op: januari 11, 2004, 01:47:32 am »

quote:

op 08 Jan 2004 09:41:27 schreef Koerok:

Het verschil dus tussen atheïsme en agnosticisme, die je zou kunnen omschrijven als:
Atheisme: "Geloven dat goden niet bestaan" (actieve houding).
Agnosticisme: "Niet geloven dat goden bestaan" (passieve houding).
toch wel leuk, dat je dat zelf ook als een geloof karakteriseerd
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God