Auteur Topic: Kinderbijbels  (gelezen 24424 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Gepost op: januari 07, 2004, 02:44:25 am »
Even een vraagje nav kinderbijbelbesprekingen die ik tegenkwam op een website:
Welke kinder(peuter/kleuter)bijbel gebruiken jullie thuis? Waarom heb je juist die bijbel gekozen? Kom je ook nadelen tegen bij het gebruik ervan?.. etc.
(Een korte bespreking van een paar bijbels is ook te vinden op http://www.ouders.nl/xpro9708.htm.)
[Prediker 7:29]

moosterh

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #1 Gepost op: januari 07, 2004, 10:16:38 am »
Wij gebruiken "De Bijbel voor jou" voor onze dochter van 3,5. Onze zoon van bijna 2 luistert mee maar begrijpt het natuurlijk nog niet.
We zijn destijds begonnen met de Kijkbijbel toen ze wat jonger was, dat beviel goed: mooie platen, redelijk betrouwbare weergave van de "echte" bijbelverhalen. Wel vond ik dat in de Kijkbijbel behoorlijk wat verhalen zitten die niet direct heel geschikt zijn voor kinderen.
"Bijbel voor jou" bevalt ons erg goed, al is de lengte van de hoofdstukken wat aan de lange kant voor kinderen van die leeftijd (met het oog op de aandacht). Opvallend is dat ze erg veel van het verhaal kan terugvertellen, maar dat kan natuurlijk ook aan onze dochter liggen ;)

Jan-Luc

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #2 Gepost op: januari 08, 2004, 09:21:01 am »
Hallo,
Wij zijn ooit voor de allerkleinsten begonnen met de peuterbijbel. Dit beviel goed. De verhalen waren bekend en kort meer eigenlijk een handleiding om zelfs te vertellen vond ik altijd. Daarna zijn we overgegaan op de kijkbijbel. Nu doe we ombeurt de start bijbel en de grote geïllustreerde kinderbijbel. De laatste is wat eenvoudiger en beschrijft toch wel de meest bekende verhalen. Maar soms kom ik wel dingen tegen die naar mijn idee niet geheel bijbel getrouw zijn. Het voordeel van de startbijbel vind ik dat die allle bijbel boeken behandeld ook de minder bekende. De meest bekende bijbel verhalen worden hierin duidelijk minder besproken.
Jan-Luc

B Te W te Ee

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #3 Gepost op: januari 08, 2004, 09:31:50 am »
Ook een aanrader voor de wat oudere kinderen (+10) "Reis door de bijbel"
Een soort topografische gids om naast de bijbel te gebruiken. Vooral het oude testament is goed belicht, maar het nieuwe testamten is een beetje te theoretisch.
Just B te W te Ee

agnes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #4 Gepost op: januari 30, 2004, 08:30:57 pm »
De kijkbijbel gebruikten wij voor de peuterleeftijd. Duidelijke platen en de verhalen worden kort en bondig verteld.
Nu lezen we in 'de bijbel voor jou'. Dit omdat de verhalen bijbelgetrouw zijn en de rode draad door de bijbel is hierin duidelijk zichtbaar. Sinds kort gebruiken we ook 'de bijbel voor jullie'. Deze is van dezelfde schrijfster als van 'de bijbel voor jou'. Deze heeft wat meer diepgang en er worden meer details in beschreven, dus voor de wat oudere kinderen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #5 Gepost op: januari 30, 2004, 11:50:54 pm »
Wij gebruiken 'de bijbel voor jou' van J.H. Mulder- van Haeringen, en ook het door haar geschreven 'de bijbel voor jullie'.
Het is bijbelgetrouw en er worden geen dingen bijverzonnen.....

De bijbel voor jou is voor jongere kinderen. Op een gegeven moment merk je dat bij een bepaalde leeftijd (ong. 9-10 jr, ligt ook aan het kind) er wat te oud voor worden.

De bijbel voor jullie is voor oudere kinderen.
Af en toe is er wat 'uitleg', bepaalde achtergrondinformatie. Dat is duidelijk aangegeven doordat dat betreffende stukje schuingedrukt is. (In ieder geval is het duidelijk aangegeven...)
Er staan landkaartjes bij de verhalen met de plaatsnamen en gebieden die in het verhaal voorkomen... Een tijdbalk geeft een indruk van de tijd waarin de geschiedenis plaats vond.... (De kaartjes zijn echt leuk....)
Ook mooie illustraties.....
De rode draad geeft zij aan door in de geschiedenissen aan te geven waar de personen voor of tegen God of de Here Jezus kiezen.... en de consequenties daarvan.
Ze volgt de Bijbel zoveel mogelijk 'op de voet'....
« Laatst bewerkt op: januari 31, 2004, 12:56:04 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Stephanie

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #6 Gepost op: februari 20, 2004, 04:50:06 pm »
wij wisselen het erg af. wij hebben een tijdje uit de gewone bijbel gelezen, met daarnaast een soort dagboekje in een bepaald thema. Op dit moment lezen we weer de bijbel voor jou. ik vind het een prettige bijbel om te lezen, helaas hebben wij geconstateerd dat je er wel eens op verkeerde gedachten wordt gebracht, bijvoorbeeld in het verhaal van Job. In de bijbel voor jou is het net of God zich doorr de duivel heeft laten verleiden, terwijl dat in de bijbel toch zeker niet zo blijkt. Wij hebben ook het groot bijbels dagboek, daarin lees je elke dag maar een bladzijde (elke dag een evenlang gedeelte) die prachtig geillustreerd is. ook over deze bijbel zijn wij heel tevreden. Onze oudste zoon van zeven jaar heeft zelf het oude en het nieuwe testament van de Ark boeken gebundeld in een Kinderbijbel. Hieruit leest hij zonder verplichting regelmatig een boek/verhaal voor het slapen gaan.

Uiteindelijk willen wij onze kinderen aanleren zelfstandig een bijbel of dagboek te gaan lezen (bijv. voor het slapen gaan). Dan kunnen we aan tafel de bijbel, het boek of de groot nieuwsbijbel lezen eventueel aangevuld met een dagboek.

Hendrina

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #7 Gepost op: februari 20, 2004, 09:41:48 pm »
Wij lezen voor onze dochter die 3 jaar is ook de Bijbel voor jou. J.M Mulder van- Haeringen die deze bijbel geschreven heeft heeft dit geschreven staat op de achterzijde voor haar dochter met een handicap. En aangezien wij ook een dochter met een handicap hebben en taal wel wat moeilijk is vond ik deze bijbel toch het duidelijkst om te lezen voor onze dochter van 3 jaar.

Hendrina

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #8 Gepost op: februari 20, 2004, 11:27:49 pm »
Onze dochter (bijna 2 jaar) Kijkt erg graag in de kijkbijbel. Bij sommige plaatjes moeten we een liedje zingen, die plaatjes zoekt ze steeds weer op .

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #9 Gepost op: februari 21, 2004, 11:20:13 am »

quote:

op 30 Jan 2004 23:50:54 schreef Priscilla en Aquila:
 'de bijbel voor jullie'.
Het is bijbelgetrouw en er worden geen dingen bijverzonnen.....

Is dit ook nog geschikt voor tieners? ( 13 tot 18 jaar)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #10 Gepost op: februari 21, 2004, 11:44:31 am »

quote:

op 21 Feb 2004 11:20:13 schreef Wilhelmina:
[...]

Is dit ook nog geschikt voor tieners? ( 13 tot 18 jaar)

Het is vanaf ongeveer 9 jaar...... Als je oudere kinderen hebt vanaf 13 jaar, dan ligt het heel erg aan het niveau, vmbo zou kunnen....maar niet tot 18 jaar lijkt me...
13-18 is niet de doelgroep......
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #11 Gepost op: februari 21, 2004, 12:22:02 pm »

quote:

door Stephanie op 20 Feb 2004 16:50
Op dit moment lezen we weer de bijbel voor jou. ik vind het een prettige bijbel om te lezen, helaas hebben wij geconstateerd dat je er wel eens op verkeerde gedachten wordt gebracht, bijvoorbeeld in het verhaal van Job. In de bijbel voor jou is het net of God zich doorr de duivel heeft laten verleiden, terwijl dat in de bijbel toch zeker niet zo blijkt.
Ik heb ‘de Bijbel voor jou’ er even bij gepakt en zie niet echt een verschil in benadering met de echte Bijbel in het boek ‘Job’.

Of heb je moeite met de zin die God als antwoord geeft op een opmerking van satan:
‘…Als Job arm is, zal hij heus niet meer zoveel van U houden!’
‘Dat zullen we dan wel eens zien’, zegt de Here God tegen de satan.
en een eindje verder:
‘…Als Job ziek is, heel ziek, houdt hij vast niet meer van U!
‘Dat zullen we dan wel eens zien!’ zegt de Here God.

Uit de NBG
Job 1 :11
Strek daarentegen uw hand uit en tast alles aan wat hij bezit – of hij U dan niet openlijk zal vaarwel zeggen! 12 En de HERE zeide tot de satan: Zie, al wat hij bezit, zij in uw macht; alleen tegen hemzelf zult gij uw hand niet uitstrekken. Toen ging de satan van des HEREN aangezicht heen.
Job 2:5
Strek daarentegen uw hand uit en tast zijn gebeente en zijn vlees aan – of hij U dan niet openlijk zal vaarwel zeggen! 6 En de HERE zeide tot de satan: Zie, hij zij in uw macht; alleen, spaar zijn leven.

Het probleem met het boek ‘Job’ is natuurlijk dat het moeilijk is een goed antwoord geven op het probleem van het lijden
Dat zullen we dan wel eens zien! zegt volgens mij: satan, doe wat je van plan bent en we zullen zien wat daarvan het resultaat zal zijn….alleen Ik (God) houd wel de regie Het is in zinnetje wat kinderen juist veel gebruiken en wat mij zegt dat ze er dan juist niet veel van geloven…satan zal dus geen gelijk krijgen….

God staat toe dat satan tot op zekere hoogte z’n gang kan gaan….. Maar het resultaat is juist het tegenovergestelde van wat satan beoogde: Hij wordt nog meer gezegend dan vroeger en leert God echt kennen.
Job 42,5  
Slechts van horen zeggen had ik van U vernomen, maar nu heeft mijn oog U aanschouwd.

Maar ik vind het wel interessant om te horen hoe jij daar dan tegenaan kijkt….
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2004, 12:35:02 pm door Priscilla en Aquila »

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #12 Gepost op: februari 21, 2004, 04:39:21 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 11:44:31 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

Het is vanaf ongeveer 9 jaar...... Als je oudere kinderen hebt vanaf 13 jaar, dan ligt het heel erg aan het niveau, vmbo zou kunnen....maar niet tot 18 jaar lijkt me...
13-18 is niet de doelgroep......
Jammer, ik wilde hem eigenlijk al gaan halen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #13 Gepost op: februari 21, 2004, 05:11:16 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 16:39:21 schreef Wilhelmina:
[...]

Jammer, ik wilde hem eigenlijk al gaan halen.

Je kunt natuurlijk altijd in de winkel een exemplaar inkijken... als ze er staan. Bij ons staan ze dacht ik in de evangelische boekhandel maar ook wel in bepaalde christelijke boekhandels....
Dan kun je beter beoordelen of het geschikt is voor je......

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #14 Gepost op: februari 24, 2004, 08:16:56 am »
Vraag: Vanaf welke leeftijd lees je je kinderen voor uit een Bijbel? En op welke tijden? (vlak voor het slapengaan lijkt niet handig ivm de vragen die het op kan roepen. Maar wanneer dan wel?)
Godisnowhere (read it again)