Auteur Topic: Kinderbijbels  (gelezen 24412 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #15 Gepost op: februari 24, 2004, 08:57:03 am »

quote:

op 24 Feb 2004 08:16:56 schreef linnas79:
Vraag: Vanaf welke leeftijd lees je je kinderen voor uit een Bijbel? En op welke tijden? (vlak voor het slapengaan lijkt niet handig ivm de vragen die het op kan roepen. Maar wanneer dan wel?)

Vanaf dag 1.
Alle andere invloeden komen ook meteen vanaf de eerste minuut binnen.
En wanneer ? Lees deut 6:6.

Helaas is het nog normaal om de hele dag allerlei voorleesboekjes te pakken, en slechts een paar minuutjes ( als je geluk hebt) uit de bijbel o.i.d. voor te lezen.
Er is zoveel materiaal, wat spelenderwijs bijbelkennis bijbrengt, dat je nooit met lege handen zult staan.
En dat geldt ook voor kindermuziek, die de hele dag in de huiskamer te horen is.
Overdreven? De  bijbel noemt dat inprenten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #16 Gepost op: februari 24, 2004, 09:36:17 am »

quote:

op 24 Feb 2004 08:57:03 schreef Wilhelmina:
[...]

Vanaf dag 1.
Alle andere invloeden komen ook meteen vanaf de eerste minuut binnen.
En wanneer ? Lees deut 6:6.

Helaas is het nog normaal om de hele dag allerlei voorleesboekjes te pakken, en slechts een paar minuutjes ( als je geluk hebt) uit de bijbel o.i.d. voor te lezen.
Er is zoveel materiaal, wat spelenderwijs bijbelkennis bijbrengt, dat je nooit met lege handen zult staan.
En dat geldt ook voor kindermuziek, die de hele dag in de huiskamer te horen is.
Overdreven? De  bijbel noemt dat inprenten.

Ongelovigen noemen het waarschijlnijk 'indoctrineren'.....
Soms vind ik het wel moeilijk hoe uit te leggen dat er een heleboel kinderen/andere mensen niet geloven in de Here Jezus..
Een kind gaat op een bepaalde leeftijd de consequenties daarvan onderkennen; ik weet nog hoe ikzelf ging denken: En al die kinderen van de 'openare school dan?....
tegenwoordig kan je jezelf dat ook afvragen van kinderen op de 'christelijke school'
zo is de wereld van een kind minder lang 'veilig' dan vroeger....
Maar het heeft ook de voordelen van duidelijkheid....... je bent er niet 'zomaar' omdat je vader en moeder iets geloven.....
« Laatst bewerkt op: februari 24, 2004, 09:48:13 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #17 Gepost op: februari 24, 2004, 10:05:49 am »
Ik vind het een goede zaak om je kids op jonge leeftijd kennis te laten maken met de Bijbel en het geloof, maar ik twijfel nog aan het nut van van "vanaf dag 1".
Ik denk dat je ze vanaf de leeftijd waarop je ze normaal gaat voorlezen ook prima kunt voorlezen uit een prentenboek met een Bijbels verhaal, spelerderwijs erin opgroeien. Maar om nou de hele dag Elly en Rikkert (ik noem maar wat) te gaan draaien??  8)7
Godisnowhere (read it again)

Peter

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #18 Gepost op: februari 24, 2004, 10:58:28 am »

quote:

op 07 Jan 2004 02:44:25 schreef Marloes:
Even een vraagje nav kinderbijbelbesprekingen die ik tegenkwam op een website:
Welke kinder(peuter/kleuter)bijbel gebruiken jullie thuis? Waarom heb je juist die bijbel gekozen? Kom je ook nadelen tegen bij het gebruik ervan?.. etc.
(Een korte bespreking van een paar bijbels is ook te vinden op http://www.ouders.nl/xpro9708.htm.)
We gebruikten eerst de Bijbel voor jou en nu de Bijbel voor jullie. Jammer dat die 2 ontbreken op de door jou genoemde site, want het zijn allebei uitstekende kinderbijbels. De Bijbel voor jou konden de kinderen op een gegeven moment bijna uit het hoofd! De Bijbel voor jullie is een prima 'opvolger' voor de iets oudere leeftijd. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Peter

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #19 Gepost op: februari 24, 2004, 11:01:23 am »
Lekker oubollig plaatje trouwens op die site:
http://www.ouders.nl/images/div/bijbellezing216x169.jpg

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #20 Gepost op: februari 24, 2004, 11:09:40 am »

quote:

op 24 Feb 2004 10:05:49 schreef linnas79:
Ik vind het een goede zaak om je kids op jonge leeftijd kennis te laten maken met de Bijbel en het geloof, maar ik twijfel nog aan het nut van van "vanaf dag 1".
Ik denk dat je ze vanaf de leeftijd waarop je ze normaal gaat voorlezen ook prima kunt voorlezen uit een prentenboek met een Bijbels verhaal, spelerderwijs erin opgroeien. Maar om nou de hele dag Elly en Rikkert (ik noem maar wat) te gaan draaien??  8)7

Nou, Elly en Rikkert zijn uit hoor. Maar wat dacht je van Kids praise etc?
Er worden vele CD gemaakt waarop lofprijzing en aanbidding speciaal voor kids, van alle leeftijden, van peuter tot tiener, is te horen.
Voor je het weet galmen ze alles mee. Ik ken slechtere dingen om hun geest mee te beinvloeden.

linnas79

• I'm the boss. That's why...
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #21 Gepost op: februari 24, 2004, 11:47:51 am »

quote:

op 24 Feb 2004 11:09:40 schreef Wilhelmina:
[...]

Er worden vele CD gemaakt waarop lofprijzing en aanbidding speciaal voor kids, van alle leeftijden, van peuter tot tiener, is te horen.
Voor je het weet galmen ze alles mee. Ik ken slechtere dingen om hun geest mee te beinvloeden.
*grinnik* Ik loop achter? Ach ja, ik heb ook nog geen kinderen, dat scheelt. Maar goed, er zijn dus mogelijkheden genoeg begrijp ik.
Godisnowhere (read it again)

Merwekade

• Laat uw licht schijnen
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #22 Gepost op: februari 26, 2004, 09:32:46 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 16:39:21 schreef Wilhelmina:
[...]

Jammer, ik wilde hem eigenlijk al gaan halen.
Bij ons kun je ze ook lenen in de bibliotheek. Zeker om voor jezelf een keer op je gemak door te nemen erg makkelijk zonder grote kosten. Ook zou je een keer kunnen lenen bij familei/vrienden/kennissen  of ervaringen uitwisselen voor je wat aanschaft want dat is nogal definitief

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #23 Gepost op: februari 27, 2004, 12:53:17 pm »

quote:

op 24 Feb 2004 11:09:40 schreef Wilhelmina:
[...]

Ik draai (doe je dat met CD's wel?) echt niet de hele dag Elly en Rikkert. Ze hebben trouwens laatst nog een kinder-CD uitgebracht. Ik zou dus niet willen beweren dat het 'uit' is....
Het is wel zo dat toen ze begonnen met muziek voor kinderen, er eigenlijk nog helemaal geen praise, laat staan 'kidspraise' was..... (als ik reken vanaf 'dag 1' dat onze oudste geboren is :) )
En vooral voor hele kleintjes tot 4 jaar, hebben ze wel ontzettend leuke en goede kinderliedjes...... En ik loop al wat langer mee, dus toen mijn oudste dochter klein was, draaiden we die eerste kinderbandjes.
Nu met mijn jongste kinderen wordt dat weer opnieuw op CD uitgebracht (voordeel: ze zijn helemaal niet duur :) ) Nu zet ik de CD's op en het is niet superflitsend zoals 'kidspraise' misschien is, maar ik zit ook niet te wachten op de hele dag een achtergronddreun als ze twee zijn.....en sommige 'praise' is wel redelijk druk.
En tegenwoordig heb je ook leuke verzamel-kinder CD's die supergoedkoop zijn.....
En inderdaad, ze galmen zo alles mee, dat is echt leuk....
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2004, 01:09:04 pm door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #24 Gepost op: februari 27, 2004, 05:21:22 pm »

quote:

op 27 Feb 2004 12:53:17 schreef Priscilla en Aquila:
[...]

En vooral voor hele kleintjes tot 4 jaar, hebben ze wel ontzettend leuke en goede kinderliedjes...... ....

Er zijn inderdaad veel meer leuke CD's. Misschien eens leuk voor een nieuw kinder CD topic? I.v.m. mijn werk in het kinderwerk ben ik altijd op zoek naar nieuwe liederen voor kids.
En het zal niet de eerste keer zijn dat een gereformeerde broer of zus mij uit de brand heeft geholpen.
Ik sta dus open voor nieuwe ideeen.

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #25 Gepost op: februari 27, 2004, 05:22:43 pm »
Nieuw topic waar enkele offtopic posts naar toe zijn verplaatst: Christelijke muziek voor kinderen
« Laatst bewerkt op: februari 27, 2004, 05:27:19 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Rianne

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #26 Gepost op: maart 26, 2004, 11:11:58 pm »
Je hebt tegenwoordig ook 'de bijbel voor jullie', dat is een wat moeilijkere bijbel dan 'de bijbel voor jou'.
Verder is Anne deVries wel leuk, alleen helaas niet altijd zo bijbelgetrouw. Maar goed, als je vantevoren even het verhaal een beetje doorkijkt, of het net op tijd bij het voorlezen veranderd. ..  :?

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #27 Gepost op: juni 14, 2005, 03:37:23 pm »
Even een oud topic uit het archief halen. ;)

De kinderbijbel van Pat Alexander/Ewoud Gosker werd niet genoemd, terwijl die ook in kartonnen boekjes is verschenen. Heeft iemand daar ervaring mee? Meer info is hier wel te vinden.
http://www.nnbh.com/base/5X/images/905560125X.jpg

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #28 Gepost op: juni 14, 2005, 06:02:15 pm »
En nog eentje, echt voor de allerkleinsten (heb ik net gekocht dus vandaar dat ik 'm nu ken ;) ):
Luikjesbijbel
http://www.internetboekhandel.nl/base/13/images/9086010113.jpg

quote:

De Luikjesbijbel laat kinderen op een aantrekkelijke manier kennismaken met de Bijbel. Bekende verhalen over onder andere de ark van Noach, Mozes en Jona komen door de prachtige illustraties tot leven. De luikjes in de illustraties verbergen een andere tekening. Je kunt daardoor zien hoe het verhaal verder gaat. Dit boek is daarom niet alleen geschikt om voor te lezen, maar ook om zelf mee te spelen. De korte tekst op elke bladzijde maakt het verhaal compleet.

Het zijn kartonnen bladzijden en de tekeningen zijn ook leuk om gewoon te bekijken (dat vind ik bij veel kinderbijbels die ik gezien heb tegenvallen, Kijkbijbel en Peuterbijbel vind ik niet mooi/aansprekend getekend).

De manier waarop de ark van Noach wordt weergegeven gaat helemaal tegen mijn principes in ;) maar ik vond 'm verder wel mooi.
http://i7.photobucket.com/albums/y281/poemojn/luikjesbijbel_noach.jpg
« Laatst bewerkt op: juni 14, 2005, 06:06:28 pm door Marloes »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #29 Gepost op: juni 15, 2005, 09:44:38 am »

quote:

Marloes schreef op 14 juni 2005 om 18:02:
Het zijn kartonnen bladzijden en de tekeningen zijn ook leuk om gewoon te bekijken (dat vind ik bij veel kinderbijbels die ik gezien heb tegenvallen, Kijkbijbel en Peuterbijbel vind ik niet mooi/aansprekend getekend).

Nee, en is het je wel eens opgevallen dat bij de Kijkbijbel de zondeval wordt weggelaten? In die Bijbel in jouw eerste post (Mijn Eerste Bijbel, die hebben wij trouwens, we kregen 'm van de kerk met dopen, ik vind 'm erg mooi) staat er wel een verhaaltje over de zondeval: "Een verdrietige dag".

Ik vind de zondeval toch wel zo essentieel dat dat ook in een kinderbijbel moet staan.

quote:

De manier waarop de ark van Noach wordt weergegeven gaat helemaal tegen mijn principes in
Hoezo?  :)
« Laatst bewerkt op: juni 15, 2005, 09:45:01 am door Bumblebee »
Bombus terrestris Reginae