Auteur Topic: Kinderbijbels  (gelezen 24541 keer)

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #30 Gepost op: juni 15, 2005, 10:33:43 am »
Nee, zo uitgebreid heb ik hem niet bekeken. Ik heb vooral op de plaatjes gelet, omdat de tekst nu toch nog niet belangrijk is. En ik vond de sfeer van de Kijkbijbel wat somber, de plaatjes wat dof. Weinig primaire/heldere kleuren. Maar hij is ook voor een heel andere doelgroep gemaakt (Zo min mogelijk tekst, alles met beeld, dat was de bedoeling: voor mensen "voor wie het geschreven woord vaak minder toegankelijk is").

Over de ark: is het je wel eens opgevallen hoe weinig mensen weten hoeveel dieren er van elk soort meegingen? Kinderbijbels zeggen altijd 1 mannetje en 1 vrouwtje, maar van de reine diersoorten gingen er 7 mannetjes en 7 vrouwtjes mee. Veel mensen weten dat niet, en ik denk dat dat voor een groot deel invloed van de kinderbijbel is. Deze kinderbijbel tekent ook waterdieren in de ark (konden die niet zwemmen?) ed, lijkt mij dus weinig realistisch weergegeven.. en dat is jammer, want het beinvloedt wel het beeld dat je kind van de bijbel krijgt. Maar in deze kinderbijbel is het weer zo 'overdreven' humoristisch gedaan dat je een kleuter vast wel kunt uitleggen dat dat anders gegaan is (zie het pasgetrouwde vogelstelletje in de kooi bovenaan, de glijbaan naar de kuip water onderaan). :)
[Prediker 7:29]

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #31 Gepost op: juni 16, 2005, 12:03:35 am »

quote:

Marloes schreef op 14 juni 2005 om 15:37:
De kinderbijbel van Pat Alexander/Ewoud Gosker
http://www.nnbh.com/base/5X/images/905560125X.jpg
Veel engelstalige info (oa de inhoudsopgave, en plaatjes van de eerste bladzijden) staat hier.
« Laatst bewerkt op: juni 16, 2005, 12:04:14 am door Marloes »

Fever

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #32 Gepost op: juni 16, 2005, 06:59:44 pm »
Een leuke idee om kinderen van vroegs af te hersenspoelen en klaarstomen voor de kerkdiensten. Nooit aan gedacht dat een kind een persoon is? Nooit aan gedacht dat als binnenkort een oorlog uitbreekt vanwege verschillen in de godsdienst tussen christen en moslims dat jullie eigen kind dan met een wapen een ander kind gaat ombrengen omdat in de naam van christendom? Te ver van eigen bed beeld? Laat een kind opgroeien met de begrip van de goede normen en waarden, breng het bij dat het een eigen weg in moet slaan. en doe dat eens zonder god erbij. Wacht tot dat kind een jaar of 18/20 is en leg dan voor om in de god te gaan geloven, als het kind het dan nog wil dan is het de goede zaak want dan beslist het voor zichzelf! Nu besslissen jullie. En vergeet niet dat vanwege geloof meer doden zijn gevallen dat vanwege welke redenen dan ook. Door geloof in leven te houden houden jullie krampachtig vast aan verleden, want geloof was nuttig een paar eeuwen terug in de donkere tijden, nu remt het alleen de maatschappij af...en wacht...ik snap het best dat jullie zonder te geloven in een hemel de leven niet meer aankunnen, maar als mensen nu eens beseften dat ze zijn het die hun leven in de hand hebben, en gewoon elkaar liefhadden omdat ze in elkaar geloven en niet omdat god dat wil...dan zou er nog een kans bestaan dat we elkaar niet uitroeien. Zolang er geloof is zal het steeds bergafwarts gaan met de mens...want met geloof schuiven we van alles op god af en verantwoorden we onze daden ermee. Geloof was een middel om bange mensen hoevast te geven en ze tot een hecht gemeenschap te kneden. Als je toch niet zonder geloof kunt, prima, maar pas de bijbel tenminste aan zodat het niet ze belachelijk klinkt als je het leest. Want als iemand zegt dat hij/zij na eerste 10 paginas van de bijbel het nog geloofwaardig vindt...sorry dan is er geen hoop voor dat persoon, want dan heeft hij/zij teveel sprookjes gehoort en weet hij/zij niet wat de werkelijkheid inhoudt. Want met uitdrukking van gods wegen zijn ondoorgrondelijk kun je niet goedpraten zulke opmerkingen dat iemand gestenigd dient te worden als hij aan de godslastering doet. Geen enkel christen hier in Nederland leeft volgens de bijbel voor de 100%. Waarom niet? Het is de heilige schrift! Dat zeggen jullie toch? nou ik denk simpel dat als jullie het zouden doen...jullie minder plezier in het leven zouden hebben, en erger nog dan belanden jullie in de middeleeuwen. Gebruik gezond verstand, leef eerlijk, help anderen wanneer zij hulp kunnen gebruiken en haal alle uit de kan voor je naasten! Zie je ik heb geen bijbel nodig om te weten wat goed en kwaad is.
Ongelovige

dingo

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #33 Gepost op: juni 16, 2005, 08:13:32 pm »
Hersenspoelen? Als je een kind leert wat er in de bijbel staat? Je naaste liefhebben als jezelf bijvoorbeeld, een prima norm met een hoge waarde! Je gaat er voor het gemak aan voorbij dat het politici en machthebbers zijn die besluiten om oorlog te gaan voeren. En dat die er voor hun gemak en eigen gewin daar een goddienst bijslepen is niet de schuld van een goddienst. Dat Bush een oorlog in Irak ontketend komt omdat ie olie wil niet omdat ie christen is.

Je gaat er kennelijk van uit dat zonder goddienst het allemaal beter gaat. Alleen waar is dat op gebaseerd? De ervaringen met communistische en andere niet religieuze systemen laten zien dat de mensen daar niet van veranderen en dat egoisme en hebzucht erg menselijk en van alle tijden zijn.

Ik kan me overigens voorstellen dat als je plompverloren in Genesis begint te lezen en dan verder alle Oudtestamentische wetgeving leest, dat je niet veel van de Bijbel zal begrijpen. Het is ook een boek waarvan de oudste delen al een paar duizend jaar oud zijn. Maar als je iets van het christenzijn wil begrijpen kun je het beste beginnen bij het evangelie naar Johannes in het Nieuwe testament en dan bijvoorbeeld Handelingen.

Liudger

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #34 Gepost op: juni 16, 2005, 11:47:25 pm »
@Fever :
Zou jij je kind ook niet de meest reeele kijk op het leven proberen mee te geven? Hoevaak ze ook zonder kijken de weg oversteken, je blijft ze proberen bij te brengen dat ze eerst links en rechts moeten kijken. Christenen menen dat een levensvisie waarin God ontbreekt het essentiele mist, logisch dat ze hun kinderen bewust proberen te maken van God.

Je stelling dat geloof voor meer doden verantwoordelijk is dan wat dan ook geeft blijk van weinig historisch besef. Moet ik het rijtje nog een keer opnoemen? Hitler, Stalin, Pol Pot, Idi Amin, Mao, Djengiz Khan, Attilla. Allemaal (feitelijke) atheisten.

Ons geloof doet ons niets afschuiven op God, integendeel, het drukt ons met onze neus op onze verantwoordelijkheden. Als je je wat meer verdiept in het Christelijk geloof, zul je beseffen dat wat er mis is in de wereld zeker niet aan God wordt verweten.

Jouw aanname dat Christenen het leven niet aankunnen zonder het vooruitzicht van de hemel gaat mank aan twee benen. Ten eerste, je brengt er geen enkel bewijs voor aan. Ik snap wel dat het helemaal niet in jouw straatje past om te erkennen dat mensen objectief de alternatieven afwegen en tot de conclusie komen dat God wel bestaat, maar dat gebeurt dus wel. Ten tweede, we hoeven helemaal niet tot het hiernamaals te wachten om God's liefhebbende aanwezigheid te ervaren. Je kan je er nu al open voor stellen.

Christenen hebben door de eeuwen heen bewezen dat ze met God's hulp heel wat meer aan kunnen dan het dagelijks leven - inclusief marteling en dood.

Als je denkt dat de voorschriften uit het Oude Testament onverkort gelden voor Christenen, dan sluit ik me bij Dingo aan en suggereer dat je nog wat meer leest.

Als je denkt dat door af te zien van bepaalde zaken, wij minder plezier zouden hebben, dan valt er nog een hoop te leren voor je. De vreugde komt gewoon uit een andere Bron.

Het feit dat jij een belangrijke principes begrepen hebt, is niet noodzakelijkerwijs alleen jouw verdienste, en staat niet zomaar open voor iedereen. Jij bent het produkt van een samenleving die 1150 jaar in grote meerderheid Christelijk was. Je zult niet ver terug hoeven te gaan in je familiegeschiedenis om op een Christelijk fundament te stuiten. Niet onlogisch dat het effect daarvan nog wat na ebt.
De Heer heeft mij gezien en onverwacht ben ik opnieuw geboren ...

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #35 Gepost op: maart 03, 2007, 09:51:56 pm »
Topickickje :)

We hebben een nieuwe kinderbijbel gekocht, geschikt voor kinderen vanaf 2 jaar: 'Kijk en luister' van Laura Zwoferink, tekeningen van Jaap Kramer. Het is wel duidelijk een reformatorische kinderbijbel: spelling 'Heere', Jezus wordt als volwassene niet afgebeeld, eindigt met een oproep Jezus te vragen je zonden te vergeven (' 't Boze dat ik heb gedaan, zie het Heere toch niet aan, schoon mijn zonden vele zijn, maak om Jezus' wil mij rein') ipv met iets als het nieuwe Jeruzalem. Maar de tekeningen zijn helder en behoorlijk realistisch, de verhalen orthodox, en de tekeningen geven de emoties van de mensen goed weer. Ze zien er echt boos/verdrietig/peinzend enz uit. Bij veel kinderbijbels vond ik dat te vlak weergegeven. Het boek heeft een prettig formaat en een hard kaft. En bij elk verhaal staan veel tekeningen, je kunt evt ook goed je eigen tekst erbij vertellen.
Nadeel is evt nog dat Saul dood liggend in een plas bloed is afgebeeld, en dat de wederkomst van Jezus/Openbaring überhaupt niet voorkomt in deze kinderbijbel, maar als eerste kinderbijbel leek hij ons wel geschikt. Misschien voor meer mensen leuk om eens in overweging te nemen. :)
http://www.sjofar.com/artikel/image/254952.jpg?productimage=true

Meer info: http://www.hertog.nl/popu...119692&pid=1080794542
Interview met de schrijfster in het RD: http://www.refdag.nl/artikel/1262666
Recensie met voorbeeldpagina's: http://www.kinderbijbels....nk-p-0_1_3-d-121-t-1.html

www.kinderbijbels.nl is trouwens wel een handige site als je een kinderbijbel wilt uitkiezen.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2007, 10:06:31 pm door Marloes »

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #36 Gepost op: maart 03, 2007, 10:25:42 pm »

quote:

't Boze dat ik heb gedaan
zie het Heere toch niet aan
schoon mijn zonden vele zijn
maak om Jezus' wil mij rein

Da's ook heel vrijgemaakt hoor. Ik heb het iig geleerd toen ik jong was. ;)
Er hoort nog een vers voor en achter, en er schijnt zelfs een 4e vers in omloop te zijn (maar da's vast apocrief).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #37 Gepost op: maart 03, 2007, 10:42:22 pm »
Ja, wij gebruiken 'm ook nog 's avonds. :) Maar ik vind het toch een duidelijk bevindelijk einde ;) omdat veel kinderbijbels eindigen met verwijzen naar Jezus' wederkomst, de nieuwe hemel en de nieuwe aarde  - en deze dus met dit gebedje (al is dat ook vrijwel 't enige 'moraliserende' in deze peuterbijbel, bij refo kinderbijbels voor oudere kinderen is dat veel sterker aanwezig).

En dit is de complete tekst dacht ikvan 'Ik ga slapen, ik ben moe': http://home.planet.nl/~lind0399/ikgaslapen.html
Dan heb je vast alle coupletten wel. :)
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2007, 10:44:28 pm door Marloes »

dingo

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #38 Gepost op: maart 03, 2007, 10:48:23 pm »
Heb zelfs een versie gevonden met 5 coupletten! :)

edit:Oeps, iets te lang gewacht met verzenden.
« Laatst bewerkt op: maart 03, 2007, 10:50:39 pm door dingo »

thijs14

• vooral meekijker/lezer
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #39 Gepost op: maart 04, 2007, 12:41:25 pm »
Bij mij stopte het bij:

quote:

't Boze dat ik heb gedaan
zie het Heere toch niet aan
schoon mijn zonden vele zijn
maak om Jezus' wil mij rein
Amen, amen
Had ik destijds vastniet erg gevonden dat het niet langer was ;)
« Laatst bewerkt op: maart 04, 2007, 12:42:05 pm door thijs14 »
Nadat Jezus ervan gedronken had zei hij: ‘Het is volbracht.’ Hij boog zijn hoofd en gaf de geest. Joh 19,30

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #40 Gepost op: mei 10, 2009, 11:18:15 pm »
Kent iemand deze kinderbijbel? Leek me leuk voor Myrthe's verjaardag volgende maand, maar ik heb hem nog niet ergens zien liggen en kan de inhoud dus niet goed beoordelen. Wel belangrijk als ze 'm zelf zou moeten lezen natuurlijk.
http://www.ccmusic.nl/artikel/image/260100.jpg
« Laatst bewerkt op: mei 10, 2009, 11:31:13 pm door Marloes »

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #41 Gepost op: mei 11, 2009, 04:16:30 pm »

quote:

Marloes schreef op 10 mei 2009 om 23:18:
Kent iemand deze kinderbijbel? Leek me leuk voor Myrthe's verjaardag volgende maand, maar ik heb hem nog niet ergens zien liggen en kan de inhoud dus niet goed beoordelen. Wel belangrijk als ze 'm zelf zou moeten lezen natuurlijk.
[afbeelding]
Ik ken hem niet maar de recensie op www.kinderbijbels.nl is vrij helder:

quote:

Visie auteur
De auteur beschrijft God als Schepper van de hemel en de aarde. Zoals het in de bijbel verteld wordt, geeft zij het ook weer. God blijft zorgen voor zijn volk, de Israëlieten, wat ze ook doen.
Jezus is de Zoon van God. Hij is voor de mensen gestorven maar ook opgestaan uit de dood. Het laatste hoofdstuk is heel duidelijk. Nú is er nog pijn, verdriet, enz. Maar er komt een eind aan. Álles wordt nieuw.
Mail me maar als je wat wilt weten

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #42 Gepost op: mei 13, 2009, 08:22:08 pm »
klopt, maar

quote:

Verschillende verhalen uit het Oude Testament echter zijn veel moeilijker te bevatten. Zij lijken niet meer dan een opsomming van namen of wraakacties van God. Deze komen in de heldere taal van Vanden Heede en voor het betreffende doelpubliek des te gruwelijker over. Ook de versplintering van deze verhalen leidt tot een bundeling van hoogtepunten, wat de verhaalstructuur ondermijnt.
op http://www.pluizuit.be/07...%20maakte%20de%20mens.htm klinkt al minder positief, en dat maakte me aan het twijfelen. :)

Riemer Lap

• was: okidoki
  • @ werkt altijd.
    • Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #43 Gepost op: mei 13, 2009, 10:17:16 pm »

quote:

Marloes schreef op 13 mei 2009 om 20:22:
klopt, maar

[...]
 op http://www.pluizuit.be/07...%20maakte%20de%20mens.htm klinkt al minder positief, en dat maakte me aan het twijfelen. :)
Heeft de plaatselijke boekhandel of bieb hem niet?
Mail me maar als je wat wilt weten

Marloes

• Bekijk profiel
Kinderbijbels
« Reactie #44 Gepost op: mei 13, 2009, 11:05:31 pm »
Nee. En ze vragen om 'm te bestellen vind ik ook weer zo flauw als ik 'm misschien niet koop. ;)
Maar ik kom vast nog wel eens in een grotere stad, kan daar ook eens kijken. :)