Auteur Topic: God herkennen in mensen *  (gelezen 1018 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
God herkennen in mensen *
« Gepost op: januari 10, 2004, 11:34:59 am »
Als ik naar de afgelopen week terug kijk,
en ik zie al die mensen die mij liefdevol, respectvol, begripvol, etc. tegemoet traden,
dan zie ik God in allerlei kleuren en toonaarden.

Dat ontroert me, te weten hoe groot de onvoorwaardelijke Liefde van Vader is,
hoe Hij zich naar mij wilde openbaren door talloze mensen heen,
en dan groeit in mij het verlangen, dit nog vaker en nog dieper in te zien.

Ik kan maar niet begrijpen dat er mensen zijn, die menen dat niet geredde mensen van nature slecht zijn, en alleen maar in staat om anderen en God te beschadigen door hun zonden, wanneer zij niet EERST wedergeboren worden.

Ik loof mijn Vader, omdat Hij overal in gekend kan worden,
en omdat Hij de enige is, tot in eeuwigheid!

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Mart

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 10, 2004, 12:00:28 pm »

quote:

op 10 Jan 2004 11:34:59 schreef Carl:
Als ik naar de afgelopen week terug kijk,
en ik zie al die mensen die mij liefdevol, respectvol, begripvol, etc. tegemoet traden,
dan zie ik God in allerlei kleuren en toonaarden.
en als mensen je onrecht doen, zie je daarin dan ook een toonaard van God?

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 10, 2004, 12:36:08 pm »
De manier waarop ik op gebeurtenissen reageer (soms: pijn) hoeft nog niet te betekenen dat ik daar God niet in kan herkennen.

Misschien is dat wel een groot geheim uit sommige ogenschijnlijk harteloze gebeurtenissen, dat we vergeten dat God ons nooit
NOOIT
verlaten heeft, en ook mooit verlaten zal.

En als ik terugkijk op sommige gebeurtenissen die mij de indruk van onrecht gaven, dan kan ik niet anders zien dan dat ik door ongeluk van geluk heb leren houden, door domheid ben gaan zoeken naar wijsheid, en door arrogantie jaag naar mededogen met ieder.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 10, 2004, 03:58:37 pm »
Verplaatst + titeledit.
[Prediker 7:29]

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 10, 2004, 05:21:35 pm »
Dag marloes,

ik zie de reden tot verplaatsing niet, en ik zie ook de reden tot titeledit niet.

je
Carl

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 10, 2004, 05:41:53 pm »
'Keek op de week' is een titel die de lading niet dekt; een titel hoort het onderwerp aan te geven waarover gediscussieerd wordt.

quote:

Ik kan maar niet begrijpen dat er mensen zijn, die menen dat niet geredde mensen van nature slecht zijn, en alleen maar in staat om anderen en God te beschadigen door hun zonden, wanneer zij niet EERST wedergeboren worden.
Dit staat centraal in jouw stukje boven (en in je andere topics/posts) en heeft geen raakvlakken met Hier kun je discussiëren over hoe je als gelovige omgaat met wat je in het dagelijks leven tegenkomt. Je zou kunnen zeggen dat het hier om ethische vraagstukken gaat. (policy Christen-zijn in de dagelijkse praktijk). Vandaar.

Voor verdere discussie kun je me mailen of een topic aanmaken in Feedback.
[Prediker 7:29]

Koos van Loo

• Christus is Koning
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 10, 2004, 09:03:07 pm »
Je kunt met dit topic twee kanten uit. Zien dat God herkenbaar is in zijn mensen. En zien dat andere mensen ook goed doen.

Wat betreft het eerste gaf pastoor Berkhout eerder aan dat mensen soms iets van Christus laten zien.

quote:

VOLENDAM - “Wonderlijke ervaringen” heeft hij de afgelopen maanden gehad, pastoor Jan Berkhout van de St. Vincentiusparochie in Volendam. In mensen zag hij soms een flauw afschijnsel van de Here Jezus. “Ik zag hoe een jongen zijn vriend, die niet meer wilde leven, door de moeilijkste momenten haalde. Christen-zijn is ook dat je het deelt wanneer mensen door een hel aan.”
‘In mensen zag hij soms een flauw afschijnsel van de Here Jezus.’ Aldus in het Nederlands Dagblad  van 22 juni 2001. Zie ook het volledige ND-artikel   Weinig over God praten, maar Hem wel ervaren

Je kunt wat Berkhout noemt op verschillende manieren verwoorden. Christus weerspiegelen. Hem voorstellen. Leven door de Geest naar Gods Woord. Leven uit dankbaarheid voor de verworven verlossing
Het is iets voor Christus doen. Zo eer je Hem. Dat is ook goed voor mensen. En je geloof wordt er door gesterkt.

Christus weerspiegelen of voorstellen heeft tegelijk betekenis voor onze ongelovige omgeving. Je doet laat anderen iets van Christus zien.
Die betekenis wordt nog groter als we daarbij (bij gelegenheid en in een gegroeide relatie christenen) ook vertellen wie Christus voor mensen is.

Wat een uitdaging is het om volgeling van Christus te zijn!
Met vriendelijke groet,
Koos

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 21, 2004, 11:46:55 pm »
Het gaat inderdaad om jezelf. Natuurlijk is het fantastisch wanneer je God herkent in mensen.  Je ervaart dan iets van goddelijke liefde. Liefde die waarachtig is en de ander vrij laat, die niet oordeelt, die geen verwachtingen heeft etc.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 23, 2004, 01:39:08 am »
Als mensen van God houden en God de kans geven in hun leven te werken door de Geest gaan mensen ook een beetje op Hem lijken. Zo schiep God de mens ook... naar Zijn beeld. Echt supergaaf om een weerkaatsing van God in mensen te mogen vinden!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

wimOldie

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 24, 2004, 10:24:16 am »
Citaat
Ik kan maar niet begrijpen dat er mensen zijn, die menen dat niet geredde mensen van nature slecht zijn, en alleen maar in staat om anderen en God te beschadigen door hun zonden
Citaat

nature slecht zijn = ieder mens omdat een vloek op ons zit via Adam en eva.
Het is de innerlijke strijd die de mens tot een goed mens laat worden.
Natuurlijk zijn de mensen die niet behouden zijn allemaal moordenaars en verkrachters enzovoort. Maar het gaat om de relatie met God in de innerlijke strijd met ieder persoon voor zichzelf.

Dus als jij een aardig leuk iemand tegenkomt die NIet gered is  Dan Moet je hem mischien duidelijk maken dat het wel belangrijk is omdat die persoon niet in de hemel komt als hij de heilige geest niet ontvangen heeft voor zijn dood. En als je die persoon zo leuk aardig enzovoort vindt zou dat toch jammer zijn?

Je kijkt teveel naar andere mensen als je je afvraagt of mensen nou slecht zijn of niet. Jij moet je innerlijke strijd zien te winnen als jij de heilige geest in je hebt. Dan zul je automatisch meer over god praten en leren en terwijl jij dat doet zullen de mensen die om je heen zijn open(er) staan om te bekeren. En dat is wat jou doel is om mensen een plekje in de hemel te geven. (behouden zijn).

porcupine

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 24, 2004, 10:49:36 am »

quote:

op 24 Jan 2004 10:24:16 schreef wimOldie:
Natuurlijk zijn de mensen die niet behouden zijn allemaal moordenaars en verkrachters enzovoort.
Dat is nogal een uitspraak....

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 24, 2004, 10:53:45 am »

quote:

op 24 Jan 2004 10:24:16 schreef wimOldie:
Je kijkt teveel naar andere mensen als je je afvraagt of mensen nou slecht zijn of niet. Jij moet je innerlijke strijd zien te winnen als jij de heilige geest in je hebt. Dan zul je automatisch meer over god praten en leren en terwijl jij dat doet zullen de mensen die om je heen zijn open(er) staan om te bekeren. En dat is wat jou doel is om mensen een plekje in de hemel te geven. (behouden zijn).

Klinkt bijna islamitisch... de mens moet dit, de mens geeft dat.....

God redt, niet mensen redden
Pinkeltjefan

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: januari 24, 2004, 11:39:50 am »

quote:

op 24 Jan 2004 10:53:45 schreef Alfredt:
[...]

Laat maar, hij schrijft dat hij nog maar een maand bekeerd is, dus nog in zijn eerste liefde, en dan ben je wel eens te fel.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: januari 24, 2004, 01:03:36 pm »

quote:

Maar God wil jou wel gebruiken om mensen te redden, daarin heeft hij helemaal gelijk. En als jij als doel hebt om daar mensen van te vertellen vind ik dat een heel mooi doel.

Over God herkennen in mensen gesproken..!
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: januari 24, 2004, 01:08:05 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 13:03:36 schreef Marnix:
[...]

Maar God wil jou wel gebruiken om mensen te redden, daarin heeft hij helemaal gelijk. En als jij als doel hebt om daar mensen van te vertellen vind ik dat een heel mooi doel.

Over God herkennen in mensen gesproken..!

uiteraard...  maar je moet de insteek er achter wel zuiver houden. Wij zijn (slechts)instrumenten in Zijn handen.  Get is dus God die redt en niet mensen.
Wij kunnen mensen het geloof aanbieden, maar niet geven.
Pinkeltjefan