Auteur Topic: vergeving ontvangen  (gelezen 1484 keer)

Marnix

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #15 Gepost op: januari 25, 2004, 03:22:50 pm »
Ja hij mag vast wel in het kerkblad. Joost van den Oever (was laatst spreker bij Kingsize) heeft eht nummer geschreven, ik kan kijken of ik er een mp3 van kan krijgen, volgens mij staat die wel ergens online en nog legaal ook :)

Wolf, wat is er zo jammer aan? Ik vind het gedicht wel goed.... hoe vaak zeg je als mens niet: Ach wat zonde... en vind ik dat laatste couplet erg sterk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #16 Gepost op: januari 25, 2004, 04:42:06 pm »
Dag Grompie,

wanneer je mijn opening van deze draad leest, hoe zou je -met jouw opmerking in je achterhoofd- dan reageren?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

j@f@

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #17 Gepost op: januari 25, 2004, 04:51:51 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 15:22:50 schreef Marnix:
Ja hij mag vast wel in het kerkblad. Joost van den Oever (was laatst spreker bij Kingsize) heeft eht nummer geschreven, ik kan kijken of ik er een mp3 van kan krijgen, volgens mij staat die wel ergens online en nog legaal ook :)

Wolf, wat is er zo jammer aan? Ik vind het gedicht wel goed.... hoe vaak zeg je als mens niet: Ach wat zonde... en vind ik dat laatste couplet erg sterk.

Marnix,

Ik begrijp de strekking van het zeggen van ach wat zonde wel, maar in dit gedicht wordt het heel serieus genomen. Bijvoorbeeld de voetballer die in eigen goal schiet.
Ik vind dat niet echt zonde. Ik kan me voorstellen dat als je fan bent, je het gewoon jammer vindt. Maar er zijn ergere dingen.
Met name door het woord zonde daarbij kreeg ik de indruk dat de schrijver van dat verhaal het echt meent en daardoor is het voor mij sterk overtrokken.

grompie

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #18 Gepost op: januari 25, 2004, 05:11:34 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 11:38:01 schreef Carl:
[...]
Er is dus maar één conclusie mogelijk: leven in zonde is leven in een illusie. Bijvoorbeeld de illusie dat je gelukkig wordt door meer geld. Of door een andere vrouw. Of door een overwinning van Ajax.
De heerlijkheid Gods is met name het besef zelf deel vban die heerlijkheid Gods te zijn; een besef dat al snel verwaait, wanneer je leeft in een illusie.

je begrijpt wel dat ik hierop reageerde. Natuurlijk heb ik ook je openingspost gelezen!.
Maar probeer je nu te beweren dat alle zonde voortkomt uit het niet begrijpen van "liefde". Want ik wil namelijk verdedigen dat niemand liefde begrijpt maar dat iedereen weet wat het is, en ondanks dat, toch tekort schiet in de liefde.
geheelonthouder

Carl

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #19 Gepost op: januari 25, 2004, 05:22:56 pm »
En daar heb je ook gelijk in, Grompie.
De verleiding is echter al snel, om dat tekortschieten te ervaren als een verwijtbaarheid.
En dan is natuurlijk het waandenkbeeld al snel geboren dat God wil straffen, dat Jesus er daarom tussen moest 'springen' en dat alleen op die manier de zaak nog te redden is.

Ik ben echter van mening, dat alles wat ervaren akn worden, ook ervaren zal worden, zodat uiteindelijk de hele volheid van de schepping aan  Hem "onderworpen" zal worden. Paulus zegt dit heel diepzinnig in Colossenzen 1.
          Wanneer we dat beseffen, begrijpen we Wie nu precies onze Oorsprong is. Dat zal dat ons helpen om te zijn Wie we behoren te worden in de schepping.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

grompie

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #20 Gepost op: januari 25, 2004, 05:36:32 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:22:56 schreef Carl:
En daar heb je ook gelijk in, Grompie.
De verleiding is echter al snel, om dat tekortschieten te ervaren als een verwijtbaarheid.
Dat is het toch ook, God heeft de mens goed geschapen!

quote:

Ik ben echter van mening, dat alles wat ervaren akn worden, ook ervaren zal worden, zodat uiteindelijk de hele volheid van de schepping aan  Hem "onderworpen" zal worden. Paulus zegt dit heel diepzinnig in Colossenzen 1.
          Wanneer we dat beseffen, begrijpen we Wie nu precies onze Oorsprong is. Dat zal dat ons helpen om te zijn Wie we behoren te worden in de schepping.
welk vers?
geheelonthouder

Carl

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #21 Gepost op: januari 25, 2004, 05:52:16 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:36:32 schreef grompie:
[...]

Dat is het toch ook, God heeft de mens goed geschapen!

Dat klopt. En daarom is ook alles wat de mens doet, in feite afkomstig van God Zelf.
Lees eens 2 Cor. 3:5
5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk,.....”
en Handelingen 17:28
.....hoewel Hij niet ver is van een ieder van ons. 28 Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd:
Want wij zijn ook van zijn geslacht.

quote:

[...]

welk vers?

17 vv

je
Carl

grompie

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #22 Gepost op: januari 25, 2004, 05:58:19 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:52:16 schreef Carl:
Dat klopt. En daarom is ook alles wat de mens doet, in feite afkomstig van God Zelf.
Lees eens 2 Cor. 3:5
5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk,.....”
en Handelingen 17:28
.....hoewel Hij niet ver is van een ieder van ons. 28 Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd:
Want wij zijn ook van zijn geslacht.
Maar Carl dit gaat toch over het goede, onze bekwaamheid en niet over onze onbekwaamheid.
geheelonthouder

Carl

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #23 Gepost op: januari 25, 2004, 06:11:56 pm »
Alles wat je doet, is een vorm van bekwaamheid.
Zéker als je bekeerd bent, uit Christus zich voortdurend door je, in alles. Bekwaamheid en on-bekwaamheid zijn daarom maar relatieve begrippen.

De tekst uit Handelingen laat bovendien zien dat ook het bekeerd-zijn maar een relatief begrip is.

God uit zich met name in Zijn schepping; de mens is het mooiste onderdeel van die schepping.

je
Carl

Pulpeet

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #24 Gepost op: januari 25, 2004, 06:29:30 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 15:04:36 schreef Carl:
voila enige van de ongerijmde dingen.
Hoe kan de Schepper van het Leven ooit Zelf gedood worden?

Alsof dood machtiger zou zijn dan leven..
je
Carl
Hij is groter dan de dood. Hij is er doorheen gegaan.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2004, 06:35:21 pm door Pulpeet »

Carl

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #25 Gepost op: januari 25, 2004, 06:37:04 pm »
Hij is dus niet gedood.
(doden = een einde maken aan leven)

je
Carl

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #26 Gepost op: januari 25, 2004, 06:43:01 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 18:37:04 schreef Carl:
Hij is dus niet gedood.
(doden = een einde maken aan leven)

je
Carl

Openbaring 1: 17   Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste,
18  en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.

Carl

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #27 Gepost op: januari 25, 2004, 07:17:30 pm »
Dag Wilhelmina,

Moet de dood dan wellicht gezien worden als een onderdeel van het Leven?
Als dat zo is, bestaat er dus niets anders dan leven,
heeft ieder mens eeuwig leven,
maken wij allemaal deel daarvan uit,
en is de dood slechts een portaal naar een volgend bestaan.

je
Carl

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #28 Gepost op: januari 25, 2004, 07:20:57 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 19:17:30 schreef Carl:
Dag Wilhelmina,

Moet de dood dan wellicht gezien worden als een onderdeel van het Leven?
Als dat zo is, bestaat er dus niets anders dan leven,
heeft ieder mens eeuwig leven,
maken wij allemaal deel daarvan uit,
en is de dood slechts een portaal naar een volgend bestaan.

je
Carl

Niet iedereen Carl, lees maar:

Johannes 6:40  Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Carl

• Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #29 Gepost op: januari 25, 2004, 07:32:36 pm »
Dus de gelovigen die gestorven zijn, blijven ook dood.
Niks eeuwig leven? Hooguit eeuwig leven met enkele millennia tussenpauze?
Dat in tegenstelling tot hen die niet geloven?

je
Carl