Auteur Topic: vergeving ontvangen  (gelezen 1856 keer)

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Gepost op: januari 24, 2004, 12:14:27 pm »
Handelingen 10:43
Van Hem (= Jesus Christus) getuigen alle profeten, dat een ieder, die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangt door Zijn Naam.


In deze tekst wordt een centrale waarheid van het christendom aan de orde gesteld. Het is het waard om deze waarheid sceptisch te benaderen, omdat het christendom als één van de grote religies, op basis van deze waarheid een zegen voor de mensheid had moeten/kunnen zijn.

Normaal wordt deze waarheid opgevat op de volgende manier:
1. accepteer dat je slecht bent vanuit jezelf,
2. accepteer dat je Schepper bijgevolg moet/wil vernietigen,
3. accepteer dat jij jezelf niet kunt verlossen,
4. accepteer Jesus als degene die in jouw plaats stierf en zo de straf op jouw zonden droeg. Miljoenen mensen hebben deze gedachtengang (hoe aanvechtbaar ook) door de eeuwen heen aanvaard, zo niet goedschiks dan maar kwaadschiks. De mens, noch de wereld die hij schept, is hier echter beter van geworden.

Deze mislukking constaterend......hoe moet je deze woorden dan opvatten?
In het gebed wat Jesus ons in de beroemde bergrede leerde, komt de volgende regel voor: 'en vergeef ons onze schulden, gelijk ook wij vergeven die ons schuldig zijn.
In het hele proces van vergeving gaat het kennelijk niet alleen om de verticale relatie God-ik, maar net zo goed om de sociale relatie ik-naaste.
Direct herinner ik me dan het dubbelgebod mbt het liefhebben.
Ik herinner me dan ook de rede van Jesus in Mth. 25:31 vv, waarin hij stelt dat wat wij onze naaste (niet) aandoen, wij Hem (niet) aandoen. En als ik kijk naar de joodse 10 woorden, dan is daar in vrijwel alle 10 woorden al direct een sociale component zichtbaar. Er ontstaat in wat Jesus ons probeert te leren steeds een soort drie-éénheid: God-ik-naaste. Het één heeft kennelijk op een heel directe manier met het ander te maken. Heel mooi wordt dat in de joodse traditie in de eerste letter van hun alfabet gezien: de alef bestaat uit 3 componenten: één jod (symbool van nauwelijks zichtbare puur geestelijke activiteit) boven en één jod beneden, met de wav (symbool van de mens) er tussen, als een soort verbinding van die 2 jods ofschoon je het ook zou kunnen zien als een soort scheiding van die 2 jods.
Uitdagend is daarbij om ook te denken aan de atlasfiguur in de griekse mythologie.
Steeds staat de mens centraal. Hij is kennelijk onmisbaar als een soort 'doorgeefluik' voor God naar de Ander.

Asl je Genesis 2:17 goed tot je door laat dringen, dan kun je daaruit concluderen dat de enige reden warom je jezelf bewust bent als levend wezen, is dat je innerlijk gevuld bent door God's ruach (Geest.) Vanaf het begin van de schepping af aan. Ieder mens krijgt deze gave automatisch mee. Op grond daarvan kan hij zich bewust zijn van wat hij voelt, denkt, waarneemt, wil, etc. New age christenen noemen dit het Zelf, niet te verwarren met het ego.
Het (meestal onbewust) ontkennen van deze gift leidt tot een leeg, doelloos, illusionair bestaan waarin een mens weliswaar zoekt naar Liefde en Geluk (en dat is zijn goede recht), maar die doelen alleen maar als bevredigend ervaart in rijkdom en andere vormen van ego-isme: hij is daarin de essentie van zichzelf als onderdeel van een drie-éénheid totaal vergeten. Ziet alleen maar een twééheid (zichzelf-de ander), die zoveel mogelijk ten eigen bate moet worden uitgebuit. Ziet niet datgene wat hem ‘levend’maakt.

Dát is wat ik 'zonde' zou noemen. De houding die -meestal vanuit onwetendheid- gericht is op het verkeerd invullen van de begrippen 'liefde' en 'geluk'.
Terug naar de drie-éénheid God-mens-Ander: de mens die op deze zondige manier handelt, zal zich van die 3-éénheid bewust moeten worden; zien hoe alle 3 de componenten elkaar optimaal dienen te vervullen, en wat zijn eigen rol is als centraal element van die 3. Jesus was zo'n centraal element op mondiaal nivo. Wij kunnen/mogen/moeten dat zijn op het nivo van ons eigen bestaan. Gods –en onze- ruach is daarbij het middel.
Vergeven is dus een aktiviteit die niet alleen vanuit God naar ons toekomt, maar een logisch gevolg is van Wie/wat ik ben, en welke rol ik heb in mijn wereld.
Het besef zelf een uiting van God te zijn, stelt ons in staat Liefde en geluk in de vorm van vergeving in-de-wereld te brengen. Als een levende Alef. Zoals Jesus dit was op mondiaal nivo, precies zo hebben wij te zijn in ons eigen bestaan. Die verbinding is de enige voorwaarde voor het ontvangen van vergeving. Daarbij is het van geen enkel belang of iemand de goede termen hanteert of niet; het gaat om het gebruiken van de begripsinhouden.
En dat is wat deze tekst '....dat een ieder die in Hem gelooft, vergeving van zonden ontvangt door zijn Naam' mij te zeggen heeft.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #1 Gepost op: januari 24, 2004, 12:58:54 pm »
Wat is zonde?

Je koopt heel vaaak een kras-lot, maar je wint geen rooie cent. Je voelt je
ongelukkig, maar je raakt eraan gewend.
Je vriend is bijna jarig en je wil iets voor hem doen.
Je koopt voor hem een kras-lot en je vriend wint een miljoen.

Na 10 jaar sparen koop je eindelijk je BMW.
Na 10 minuten in de winkel, rij je er al mee.
Na 10 seconden rij je 119 per uur.
Na 2 seconden remmen sta je stil tegen een muur.

Dat is zonde; bijzonder zonde.

Na de aftrap van de tweede helft word jij onsterfelijk.
Je zette met een lange solo iedereen te kijk.
Je had de kans te scoren en beheerst en ook heel koel.
Schiet jij 'm in de kruising, maar van je eigen doel

En je slaagt met 5.5, maar jij hebt 5,4
En je wil het liefst naar huis, maar uit beleefdheid blijf je hier. En je
duurverdiende mountain-bike wordt na een uur gejat. En je zeldzame
kanariepiet springt zomaar voor de kat.

Dat is zonde; bijzonder zonde.

En een vader had een zoon en o wat was hij heden blij.
Hij wilde alles voor hem doen, maar liet hem altijd vrij.
Hij had de grootste plannen, maar plots zei zoonlief: pa,
geef mij alvast de erfenis, want ik ga naar Amerika.

En God de vader schiep de mens en zie het was zeer goed.
Hij wil er voor jou zijn, altijd, bij alles wat je doet.
Hij wil jouw leven dragen al je zorgen al je pijn.
Dus als jij "Nee" zou zeggen
Zou dat heel erg zonde zijn.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #2 Gepost op: januari 24, 2004, 12:59:30 pm »
Oeps dubbelpost, deze kan weg.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #3 Gepost op: januari 24, 2004, 01:08:57 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 12:58:54 schreef Marnix:
Wat is zonde?


En God de vader schiep de mens en zie het was zeer goed.
Hij wil er voor jou zijn, altijd, bij alles wat je doet.
Hij wil jouw leven dragen al je zorgen al je pijn.
Dus als jij "Nee" zou zeggen
Zou dat heel erg zonde zijn.


Hij is erg mooi Marnix.
Mag hij in het kerkblad? Wie heeft het geschreven?

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #4 Gepost op: januari 24, 2004, 07:30:41 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 12:58:54 schreef Marnix:
Wat is zonde?

Je koopt heel vaaak een kras-lot, maar je wint geen rooie cent. Je voelt je
ongelukkig, maar je raakt eraan gewend.
Je vriend is bijna jarig en je wil iets voor hem doen.
Je koopt voor hem een kras-lot en je vriend wint een miljoen.

Na 10 jaar sparen koop je eindelijk je BMW.
Na 10 minuten in de winkel, rij je er al mee.
Na 10 seconden rij je 119 per uur.
Na 2 seconden remmen sta je stil tegen een muur.

Dat is zonde; bijzonder zonde.

Na de aftrap van de tweede helft word jij onsterfelijk.
Je zette met een lange solo iedereen te kijk.
Je had de kans te scoren en beheerst en ook heel koel.
Schiet jij 'm in de kruising, maar van je eigen doel

En je slaagt met 5.5, maar jij hebt 5,4
En je wil het liefst naar huis, maar uit beleefdheid blijf je hier. En je
duurverdiende mountain-bike wordt na een uur gejat. En je zeldzame
kanariepiet springt zomaar voor de kat.

Dat is zonde; bijzonder zonde.

 [/b]
Ik vind bovenstaand niet echt zonde...... Het is gewoon menselijk en zulke dingen gebeuren!!! Het gedichtje wat WIlhelmina in het kerkblad wil plaatsen spreekt me nog wel aan, maar zulke gedichtjes, zoals bovenstaand,  vind ik gewoon een beetje zielig!!

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #5 Gepost op: januari 24, 2004, 08:25:18 pm »

quote:

op 24 Jan 2004 19:30:41 schreef jfwolf:
[...]
Ik vind bovenstaand niet echt zonde...... Het is gewoon menselijk en zulke dingen gebeuren!!! Het gedichtje wat WIlhelmina in het kerkblad wil plaatsen spreekt me nog wel aan, maar zulke gedichtjes, zoals bovenstaand,  vind ik gewoon een beetje zielig!!


Je bent duidelijk geen (eigentijdse) gedichten etc. gewend. Je maakt twee fouten:
1. Je koppelt het laatste gedeelte los van het eerste gedeelte.
2. Je bekijkt vervolgens het eerste gedeelte door een veels te serieuze bril.

Het zijn geen twee gedichten, het is 1 gedicht. In dat ene gedicht wordt juist heel mooi naar voren gebracht, in een tegenstelling, wat 'zonde' betekend voor de mensen en wat 'zonde' betekend voor God en de relatie tussen mens en God. That's the clou...

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #6 Gepost op: januari 25, 2004, 08:31:39 am »

quote:

op 24 Jan 2004 20:25:18 schreef Mezzamorpheus:
[...]


Je bent duidelijk geen (eigentijdse) gedichten etc. gewend. Je maakt twee fouten:
1. Je koppelt het laatste gedeelte los van het eerste gedeelte.
2. Je bekijkt vervolgens het eerste gedeelte door een veels te serieuze bril.

Het zijn geen twee gedichten, het is 1 gedicht. In dat ene gedicht wordt juist heel mooi naar voren gebracht, in een tegenstelling, wat 'zonde' betekend voor de mensen en wat 'zonde' betekend voor God en de relatie tussen mens en God. That's the clou...
Het is dus 1 gedicht, als ik het goed begrijp. Ik had inderdaad het laatste deel losgekoppeld.  Ik probeerde te vertellen dat ik mij in het laatste deel wel kan vinden, maar het eerste deel namelijk niet. Het door mij gequote deel geeft mijns inziens weer wat mensen als zijnde zonde (het oh wat jammer gevoel) ervaren.. En dat vind ik niet echt aansprekend. Tegenwoordig is alles zonde, alles jammer. Zeker als er menselijk gezien wat op het spel staat. En de daadwerkelijke betekenis van zonde heeft niemand het over. Vandaar dat ik mij niet zo kan vinden in het eerste deel. Misschien ben ik inderdaad iets te serieus hier tegen aan gaan kijken.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #7 Gepost op: januari 25, 2004, 10:14:21 am »
Zonde heeft toch de betekenis van: "Het doel missen......" Dat kan in het klein en in het groot.

quote:


door Wilhelmina op 24 Jan 2004 13:08   quote  
Hij is erg mooi Marnix.
Mag hij in het kerkblad? Wie heeft het geschreven?
 

Na even zoeken in de CD-stapel:
Het liedje heet:
"Zonde", is geschreven door Joost van den Oever,
muziek van Marcel Zimmer. cop. 1998 Joost van den Oever/Celmar Music

Het staat op de kinder CD  "Ik ken je wel" (Actie CD ter gelegenheid van de christelijke kinderboekenweek 2000)
cop. 2000 Highway Music
Uitgave van Highway Music, Postbus 155
3840 AD Harderwijk tel: 0341-425742

Leuke CD voor je kleinkinderen Wilhelmina??
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2004, 10:33:29 am door Priscilla en Aquila »
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #8 Gepost op: januari 25, 2004, 10:48:48 am »
Nog even over zonde en het doel missen:

"Want allen hebben gezondigd en derven (=missen) de heerlijkheid Gods" Rom.3:23

Gods doel voor de mensen was dus de heerlijkheid Gods.....
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #9 Gepost op: januari 25, 2004, 11:38:01 am »

quote:

op 25 Jan 2004 10:48:48 schreef Priscilla en Aquila:
Nog even over zonde en het doel missen:

"Want allen hebben gezondigd en derven (=missen) de heerlijkheid Gods" Rom.3:23

Gods doel voor de mensen was dus de heerlijkheid Gods.....


En dat terwijl de aarde VOL is van de heerlijkheid Gods....
Jesaja 6:3
3 En de een riep de ander toe: Heilig, heilig, heilig is de HERE der heerscharen, de ganse aarde is van zijn heerlijkheid vol.

Er is dus maar één conclusie mogelijk: leven in zonde is leven in een illusie. Bijvoorbeeld de illusie dat je gelukkig wordt door meer geld. Of door een andere vrouw. Of door een overwinning van Ajax.
De heerlijkheid Gods is met name het besef zelf deel vban die heerlijkheid Gods te zijn; een besef dat al snel verwaait, wanneer je leeft in een illusie.

Verlossing en genade is dan ook niet het geloof in de dood van Jesus als straf voor mijn slechtigheid, maar het zelf door kunnen 'prikken' van de illusie dat er andere dingen zouden zijn die je sneller tot geluk kunnen brengen dan het besef deel te zijn van de Sjechina van God.
De aarde is daar VOL van.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Priscilla en Aquila

  • Hero Member
  • *****
  • Berichten: 10069
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #10 Gepost op: januari 25, 2004, 01:40:19 pm »

quote:


door Carl op 25 Jan 2004 11:38  
Verlossing en genade is dan ook niet het geloof in de dood van Jesus als straf voor mijn slechtigheid, maar het zelf door kunnen 'prikken' van de illusie dat er andere dingen zouden zijn die je sneller tot geluk kunnen brengen dan het besef deel te zijn van de Sjechina van God.
Je bent duidelijk bezig met ‘zelfverlossing’, daarvoor hoef je de Bijbel niet te lezen maar kun je ook wel Boeddist worden  om op het hogere plan te komen……
Helaas voor jou zal dat in een illusie eindigen, maar dat zul je wel merken als het leven op aarde voor jou ten einde is….

Gij maakt mij het pad des levens bekend” dat is de weg die gaat langs het kruis van Golgotha… Jezus is De weg, De waarheid, en Het leven…….Dat is het pad des levens……. (Zie jouw onderschrift...)
Ik ben blij dat het niet van mijzelf afhangt of ik tot verlossing zal komen. Dan is het  toch een kwestie van afwachten…..

"Wie in Mij gelooft gelijk de Schrift zegt.... (Joh.7:38) Je kunt toch niet ontkennen dat wat jij niet accepteert nl.

quote:

"Verlossing en genade is dan ook niet het geloof in de dood van Jesus als straf voor mijn slechtigheid"
in 'de Schrift' duidelijk naar voren wordt gebracht als de enige mogelijkheid tot behoud.
(Maar dat zul je je nog wel herinneren uit de tijd dat je zelf nog 'orthodox' was - als het je toen goed is uitgelegd)
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #11 Gepost op: januari 25, 2004, 02:51:39 pm »
Het blijft een vreemde zaak....geloven dat God Zijn eigen schepsels zal doden,....... tenzij ze eerst een aantal ongerijmde dingen accepteren.

Enfin, we zien wat degenen die inderdaad op deze manier hun weg naar God bewandelen, er de afgelopen 2000 jaar maatschappelijk van hebben laten zien.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #12 Gepost op: januari 25, 2004, 02:54:37 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 14:51:39 schreef Carl:
Het blijft een vreemde zaak....geloven dat God Zijn eigen schepsels zal doden,....... tenzij ze eerst een aantal ongerijmde dingen accepteren.
Die schepsels hebben zichzelf in de dood gestort. En daarna hebben ze ook nog hun schepper gedood.

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #13 Gepost op: januari 25, 2004, 03:04:36 pm »
voila enige van de ongerijmde dingen.
Hoe kan de Schepper van het Leven ooit Zelf gedood worden?

Alsof dood machtiger zou zijn dan leven..
je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #14 Gepost op: januari 25, 2004, 03:17:21 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 14:51:39 schreef Carl:
Het blijft een vreemde zaak....geloven dat God Zijn eigen schepsels zal doden,....... tenzij ze eerst een aantal ongerijmde dingen accepteren.

Wat is dan precies ongerijmt.
Maar dat zonde gelijk staat aan onwetendheid is een klasiek misvatting
(gen 3:5). Maar in de bijbel word zonde telkens gerelateerd aan ontrouw.

quote:


Enfin, we zien wat degenen die inderdaad op deze manier hun weg naar God bewandelen, er de afgelopen 2000 jaar maatschappelijk van hebben laten zien.

je
Carl
Tja hoe was het ook alweer, rendementen uit het verleden bieden geen garanties voor de toekomst.
geheelonthouder

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #15 Gepost op: januari 25, 2004, 03:22:50 pm »
Ja hij mag vast wel in het kerkblad. Joost van den Oever (was laatst spreker bij Kingsize) heeft eht nummer geschreven, ik kan kijken of ik er een mp3 van kan krijgen, volgens mij staat die wel ergens online en nog legaal ook :)

Wolf, wat is er zo jammer aan? Ik vind het gedicht wel goed.... hoe vaak zeg je als mens niet: Ach wat zonde... en vind ik dat laatste couplet erg sterk.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #16 Gepost op: januari 25, 2004, 04:42:06 pm »
Dag Grompie,

wanneer je mijn opening van deze draad leest, hoe zou je -met jouw opmerking in je achterhoofd- dan reageren?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

j@f@

  • Berichten: 2700
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #17 Gepost op: januari 25, 2004, 04:51:51 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 15:22:50 schreef Marnix:
Ja hij mag vast wel in het kerkblad. Joost van den Oever (was laatst spreker bij Kingsize) heeft eht nummer geschreven, ik kan kijken of ik er een mp3 van kan krijgen, volgens mij staat die wel ergens online en nog legaal ook :)

Wolf, wat is er zo jammer aan? Ik vind het gedicht wel goed.... hoe vaak zeg je als mens niet: Ach wat zonde... en vind ik dat laatste couplet erg sterk.


Marnix,

Ik begrijp de strekking van het zeggen van ach wat zonde wel, maar in dit gedicht wordt het heel serieus genomen. Bijvoorbeeld de voetballer die in eigen goal schiet.
Ik vind dat niet echt zonde. Ik kan me voorstellen dat als je fan bent, je het gewoon jammer vindt. Maar er zijn ergere dingen.
Met name door het woord zonde daarbij kreeg ik de indruk dat de schrijver van dat verhaal het echt meent en daardoor is het voor mij sterk overtrokken.

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #18 Gepost op: januari 25, 2004, 05:11:34 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 11:38:01 schreef Carl:
[...]
Er is dus maar één conclusie mogelijk: leven in zonde is leven in een illusie. Bijvoorbeeld de illusie dat je gelukkig wordt door meer geld. Of door een andere vrouw. Of door een overwinning van Ajax.
De heerlijkheid Gods is met name het besef zelf deel vban die heerlijkheid Gods te zijn; een besef dat al snel verwaait, wanneer je leeft in een illusie.


je begrijpt wel dat ik hierop reageerde. Natuurlijk heb ik ook je openingspost gelezen!.
Maar probeer je nu te beweren dat alle zonde voortkomt uit het niet begrijpen van "liefde". Want ik wil namelijk verdedigen dat niemand liefde begrijpt maar dat iedereen weet wat het is, en ondanks dat, toch tekort schiet in de liefde.
geheelonthouder

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #19 Gepost op: januari 25, 2004, 05:22:56 pm »
En daar heb je ook gelijk in, Grompie.
De verleiding is echter al snel, om dat tekortschieten te ervaren als een verwijtbaarheid.
En dan is natuurlijk het waandenkbeeld al snel geboren dat God wil straffen, dat Jesus er daarom tussen moest 'springen' en dat alleen op die manier de zaak nog te redden is.

Ik ben echter van mening, dat alles wat ervaren akn worden, ook ervaren zal worden, zodat uiteindelijk de hele volheid van de schepping aan  Hem "onderworpen" zal worden. Paulus zegt dit heel diepzinnig in Colossenzen 1.
          Wanneer we dat beseffen, begrijpen we Wie nu precies onze Oorsprong is. Dat zal dat ons helpen om te zijn Wie we behoren te worden in de schepping.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #20 Gepost op: januari 25, 2004, 05:36:32 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:22:56 schreef Carl:
En daar heb je ook gelijk in, Grompie.
De verleiding is echter al snel, om dat tekortschieten te ervaren als een verwijtbaarheid.
Dat is het toch ook, God heeft de mens goed geschapen!

quote:


Ik ben echter van mening, dat alles wat ervaren akn worden, ook ervaren zal worden, zodat uiteindelijk de hele volheid van de schepping aan  Hem "onderworpen" zal worden. Paulus zegt dit heel diepzinnig in Colossenzen 1.
          Wanneer we dat beseffen, begrijpen we Wie nu precies onze Oorsprong is. Dat zal dat ons helpen om te zijn Wie we behoren te worden in de schepping.
welk vers?
geheelonthouder

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #21 Gepost op: januari 25, 2004, 05:52:16 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:36:32 schreef grompie:
[...]


Dat is het toch ook, God heeft de mens goed geschapen!

Dat klopt. En daarom is ook alles wat de mens doet, in feite afkomstig van God Zelf.
Lees eens 2 Cor. 3:5
5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk,.....”
en Handelingen 17:28
.....hoewel Hij niet ver is van een ieder van ons. 28 Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd:
Want wij zijn ook van zijn geslacht.

quote:




[...]

 welk vers?

17 vv

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

grompie

  • Berichten: 1539
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #22 Gepost op: januari 25, 2004, 05:58:19 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 17:52:16 schreef Carl:
Dat klopt. En daarom is ook alles wat de mens doet, in feite afkomstig van God Zelf.
Lees eens 2 Cor. 3:5
5 Niet dat wij uit onszelf bekwaam zijn iets als óns werk in rekening te brengen, maar onze bekwaamheid is Gods werk,.....”
en Handelingen 17:28
.....hoewel Hij niet ver is van een ieder van ons. 28 Want in Hem leven wij, bewegen wij ons en zijn wij, gelijk ook enige van uw dichters hebben gezegd:
Want wij zijn ook van zijn geslacht.
Maar Carl dit gaat toch over het goede, onze bekwaamheid en niet over onze onbekwaamheid.
geheelonthouder

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #23 Gepost op: januari 25, 2004, 06:11:56 pm »
Alles wat je doet, is een vorm van bekwaamheid.
Zéker als je bekeerd bent, uit Christus zich voortdurend door je, in alles. Bekwaamheid en on-bekwaamheid zijn daarom maar relatieve begrippen.

De tekst uit Handelingen laat bovendien zien dat ook het bekeerd-zijn maar een relatief begrip is.

God uit zich met name in Zijn schepping; de mens is het mooiste onderdeel van die schepping.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Pulpeet

  • Berichten: 4393
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #24 Gepost op: januari 25, 2004, 06:29:30 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 15:04:36 schreef Carl:
voila enige van de ongerijmde dingen.
Hoe kan de Schepper van het Leven ooit Zelf gedood worden?

Alsof dood machtiger zou zijn dan leven..
je
Carl
Hij is groter dan de dood. Hij is er doorheen gegaan.
« Laatst bewerkt op: januari 25, 2004, 06:35:21 pm door Pulpeet »

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #25 Gepost op: januari 25, 2004, 06:37:04 pm »
Hij is dus niet gedood.
(doden = een einde maken aan leven)

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #26 Gepost op: januari 25, 2004, 06:43:01 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 18:37:04 schreef Carl:
Hij is dus niet gedood.
(doden = een einde maken aan leven)

je
Carl


Openbaring 1: 17   Wees niet bevreesd, Ik ben de eerste en de laatste,
18  en de levende, en Ik ben dood geweest, en zie, Ik ben levend tot in alle eeuwigheden, en Ik heb de sleutels van de dood en het dodenrijk.

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #27 Gepost op: januari 25, 2004, 07:17:30 pm »
Dag Wilhelmina,

Moet de dood dan wellicht gezien worden als een onderdeel van het Leven?
Als dat zo is, bestaat er dus niets anders dan leven,
heeft ieder mens eeuwig leven,
maken wij allemaal deel daarvan uit,
en is de dood slechts een portaal naar een volgend bestaan.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #28 Gepost op: januari 25, 2004, 07:20:57 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 19:17:30 schreef Carl:
Dag Wilhelmina,

Moet de dood dan wellicht gezien worden als een onderdeel van het Leven?
Als dat zo is, bestaat er dus niets anders dan leven,
heeft ieder mens eeuwig leven,
maken wij allemaal deel daarvan uit,
en is de dood slechts een portaal naar een volgend bestaan.

je
Carl


Niet iedereen Carl, lees maar:

Johannes 6:40  Want dit is de wil mijns Vaders, dat een ieder, die de Zoon aanschouwt en in Hem gelooft, eeuwig leven hebbe, en Ik zal hem opwekken ten jongsten dage.

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #29 Gepost op: januari 25, 2004, 07:32:36 pm »
Dus de gelovigen die gestorven zijn, blijven ook dood.
Niks eeuwig leven? Hooguit eeuwig leven met enkele millennia tussenpauze?
Dat in tegenstelling tot hen die niet geloven?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #30 Gepost op: januari 25, 2004, 07:57:07 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 19:32:36 schreef Carl:
Dus de gelovigen die gestorven zijn, blijven ook dood.
Niks eeuwig leven? Hooguit eeuwig leven met enkele millennia tussenpauze?
Dat in tegenstelling tot hen die niet geloven?

je
Carl


Nou en of, eeuwig leven. Ik krijg niet ooit eens een keer eeuwig leven, maar heb het nu reeds ontvangen.
Mijn geest heeft eeuwig leven, en mijn lichaam zal opgewekt worden.

Galaten 6:8  Want wie op de akker van zijn vlees zaait, zal uit zijn vlees verderf oogsten, maar wie op de akker van de Geest zaait, zal uit de Geest  eeuwig leven oogsten.


Johannes 3:36  Wie in de Zoon gelooft, heeft eeuwig leven; doch wie aan de Zoon ongehoorzaam is, zal het leven niet zien, maar de toorn Gods blijft op hem.

Carl

  • Berichten: 758
  • ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #31 Gepost op: januari 25, 2004, 08:42:42 pm »
Als ik eenmaal gestorven ben, Wilhelmina, dan heb ik geen behoefte meer aan mijn oude lichaam dat wordt opgewekt.
geef mij maar een verheerlijkt lichaam zoals Jesus dat na zijn opstanding had. Een kwalitatief veel beter lichaam dan het oude.

Je lijkt wel iemand die maar geen afstand kan doen van zijn zwartwitje, als 'tie een kleuren-tv cadeau krijgt!
:)

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Wilhelmina

  • Berichten: 2340
  • Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #32 Gepost op: januari 25, 2004, 10:26:23 pm »

quote:

op 25 Jan 2004 20:42:42 schreef Carl:
Als ik eenmaal gestorven ben, Wilhelmina, dan heb ik geen behoefte meer aan mijn oude lichaam dat wordt opgewekt.
geef mij maar een verheerlijkt lichaam zoals Jesus dat na zijn opstanding had. Een kwalitatief veel beter lichaam dan het oude.

Je lijkt wel iemand die maar geen afstand kan doen van zijn zwartwitje, als 'tie een kleuren-tv cadeau krijgt!
:)

je
Carl


Jezus had na zijn opstanding ook een verheerlijkt lichaam, maar zag er hetzelfde uit.
En natuurlijk is dat kwalitatief veel beter. Het zal nooit meer ziek zijn, en geen verdriet kennen.

Bumblebee

  • Berichten: 6100
  • Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #33 Gepost op: januari 26, 2004, 08:56:48 am »

quote:

op 25 Jan 2004 22:26:23 schreef Wilhelmina:
Jezus had na zijn opstanding ook een verheerlijkt lichaam, maar zag er hetzelfde uit. En natuurlijk is dat kwalitatief veel beter. Het zal nooit meer ziek zijn, en geen verdriet kennen.
Nou, zag er hetzelfde uit - Hij was herkenbaar (voor de meesten tenminste: Thomas moest wel eerst even de littekens zien) maar ook heel anders: stralend enzo.

Misschien moeten we "verheerlijkt" wel zien als iets heel anders dan alleen de afwezigheid van pijn en ziekte, want waarom zou Jezus dan nog littekens hebben?
Bombus terrestris Reginae

Marnix

  • Berichten: 2614
    • Bekijk profiel
vergeving ontvangen
« Reactie #34 Gepost op: januari 26, 2004, 11:32:48 pm »

quote:

Ik begrijp de strekking van het zeggen van ach wat zonde wel, maar in dit gedicht wordt het heel serieus genomen. Bijvoorbeeld de voetballer die in eigen goal schiet.
Ik vind dat niet echt zonde. Ik kan me voorstellen dat als je fan bent, je het gewoon jammer vindt. Maar er zijn ergere dingen.
Met name door het woord zonde daarbij kreeg ik de indruk dat de schrijver van dat verhaal het echt meent en daardoor is het voor mij sterk overtrokken.


Dan heb je de verkeerde indruk. De schrijver meent echt niet dat het in eigen goal schieten zonde is... Maar veel mensen menen dat wel om om hen aan te spreken schrijft hij dit.

quote:

Nou, zag er hetzelfde uit - Hij was herkenbaar (voor de meesten tenminste: Thomas moest wel eerst even de littekens zien) maar ook heel anders: stralend enzo.


Toen Thomas Jezus voor het eerst zag herkende hij Hem wel hoor. Hij had alleen gezegd dat hij de littekens wilde zien omdat hij er bij de 1e verschijning aan de discipelen niet bij was.

Maria herkende hem niet, zag hem aan voor een tuinman, maar misschien was dat omdat het nog vroeg was en ze huilde? Jezus was in ieder geval wel herkenbaar, maar toch anders, hij had niet meer de menselijke gebreken, pijn, vermoeidheid etc.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien