Auteur Topic: Hoe noodzakelijk is christelijk onderwijs?  (gelezen 4002 keer)

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
Hoe noodzakelijk is christelijk onderwijs?
« Gepost op: januari 14, 2003, 11:03:01 pm »
Op verschillende topic is een discussie ontstaan over nut en onnut van christelijk onderwijs. Deze discussie hierover willen we graag hier doorgeven. Een aantal zaken zijn genoemd:
1. Wees blij met vrijgemaakt onderwijs
2. Alleen christelijk basisonderwijs is noodzakelijk, voortgezet onderwijs niet
3. Waarom zou ik mijn kinderen naar specifiek vrijgemaakt onderwijs toesturen.
4. Vrijgemaakt onderwijs leert je niet nadenken
5. Ik ben heel blij met vrijgemaakt onderwijs.
6. Het vrijgemaakte onderwijs legde je meningen op.

Discussieer hier lekker verder, over dit onderwerp. Wat vind jij. Is christelijk onderwijs vandaag de dag nog noodzakelijk? En hoe zit het eigenlijk met vrijgemaakt onderwijs.
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

Auke

• ergo...
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 15, 2003, 11:53:45 pm »
quote:
op 09 Jan 2003 20:13:37 schreef ramH:
Ik ben zelf voorstander van het gaan naar een christelijke basisschool, maar niet voor het gaan naar een gereformeerde middelbare school.
Kinderen op de basisschool zijn erg beïnvloedbaar en die kans moet je op de basisschool aangrijpen om hen de basis van het christelijk geloof bij te brengen en om te voorkomen dat ze al op jonge leeftijd een 'hekel' zouden krijgen hiervan. Als ze ouder worden moet je ze IMHO steeds meer vrijheid gaan geven en daar hoort ook de vrije keus voor een middelbare school bij. Toch zal ik ze dan aanraden om niet naar een gereformeerde middelbare school te gaan. Maar dat heeft veel te maken met hoe ik mijn tijd daar heb doorgemaakt. Ik vond er niet veel aan, geloofsopvoeding had men niet echt van gehoord en deed men niet veel meer aan dan de standaard dingen, gesprekken over het geloof waren er ook niet. Volgens mij kwam dit doordat je allemaal van dezelfde kerk bent en er binnen die kerk een soort van cultuur heerst van: we zijn allemaal vrijgemaakt -> dus gered; waardoor er dus weinig gesprek is. Dat wil ik voorkomen voor mijn kinderen en daarom zal ik ze het advies geven om naar een christelijke/openbare school te gaan.

Mijn ervaring is precies het tegenovergestelde. Ik had (en heb nog steeds, dankzij de Geref. middelbare school) vrienden van buiten de GKV. Op onze Geref. middelbare school was de tendens dat er steeds meer jongelui van buiten de GKV kwamen (op dit moment ±20%; is nog niet veel, maar al voldoende om je er bij te bepalen dat GKV niet "gewoon" is). Synodaal, Geref. Bond, Chr. Geref., Ned. Geref., evangelischen e.a. En het heeft mij gevormd. Vrienden en klasgenoten van buiten de GKV, met wie je op school, al dan niet in de les, gesprekken had over geloof en levensvragen: En we waren het lang niet altijd met elkaar eens. En kom dan maar eens met goede argumenten aan.
Wat jij schreef van: "Volgens mij kwam dit doordat je allemaal van dezelfde kerk bent en er binnen die kerk een soort van cultuur heerst van: we zijn allemaal vrijgemaakt -> dus gered; waardoor er dus weinig gesprek is" dat heb ik dus absoluut niet meegekregen. En daar ben ik dankbaar voor. Want hoe je het ook wend of keert: De Gereformeerde middelbare scholen zijn niet meer alleen GKV.
Wat mij betreft blijft het Gereformeerd onderwijs zo bestaan, en is het een groot goed!
| Ps. 8:5,6 |

Redactie GKV Forum

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2003, 10:50:11 pm »
Onder aanvullende informatie is de hele discussie opgenomen die op de beide  fora zijn gevoerd. Dus hoef je niet te switchen naar de verschillende subfora om nog eens na te lezen hoe e.e.a. zit. Discussieer ze.
Met vriendelijke groet,

webdredactie gkv forum

izzewizze

• Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 18, 2003, 03:58:10 pm »
Volgens mij is het goed om 'orthodox christelijk' onderwijs te hebben. Het voortgezet onderwijs hoeft dat van mij niet persé te wezen. Ik denk namelijk dat we als christenen veel meer in onze omgeving kunnen betekenen als we onze kinderen gewoon naar een school 'dichtbij' sturen.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe

I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Masticore

• Beetje blij :P
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 27, 2003, 09:54:35 pm »
Ik heb op een ger. vrij. basisschool gezeten, 3 jaar op de Guido de Bres in Arnhem gezeten, (aangezien je daar VWO/HAVO niet kon afmaken ben ik) daarna naar Guido de Bres in Amersfoort (gegaan).
Ik vind ger. onderwijs wel heel belangrijk omdat je je daar heel anders gedraagt en andere omgangsvormen hebt dan op een openbare school.
Ik vind het erg belamgrijk dat je de Bijbel leest aan het begin van de dag. En daarna eventueel zingt, bid.

Groeten,

Masticore
'Run you fools...'

Harm

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 27, 2003, 10:14:43 pm »
quote:
op 27 Jan 2003 21:54:35 schreef Masticore:
Ik heb op een ger. vrij. basisschool gezeten, 3 jaar op de Guido de Bres in Arnhem gezeten, (aangezien je daar VWO/HAVO niet kon afmaken ben ik) daarna naar Guido de Bres in Amersfoort (gegaan).
Ik vind ger. onderwijs wel heel belangrijk omdat je je daar heel anders gedraagt en andere omgangsvormen hebt dan op een openbare school.
Ik vind het erg belamgrijk dat je de Bijbel leest aan het begin van de dag. En daarna eventueel zingt, bid.

Groeten,

Masticore

En wat krijg je er dan van mee? Want bijbellezen en bidden kan ik zelf ook nog wel doen. Wat heeft het dan voor meerwaarde voor later? Wat heb je aan gereformeerd onderwijs als je er niet meer op zit?
"Books and cleverness! There are more important things - friendship and bravery!" - Hermione Granger

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: januari 27, 2003, 11:27:30 pm »
quote:
op 27 Jan 2003 21:54:35 schreef Masticore:

Wat bedoel je daar precies mee? Kinderen blijven kinderen. Vrijgemaakte kinderen pesten net zo erg als andere kinderen, pesten komt echt niet minder voor.
Net zo min als dingen als sex. misbruik binnen kerken minder voorkomt, vandaar dat daar een meldpunt voor wordt ingesteld door de synode.
[Prediker 7:29]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: januari 28, 2003, 11:35:11 am »
Ik wil eerst even een onderverdeling maken in:

- Christelijk onderwijs
- Gereformeerd onderwijs.

Het heeft allebei zijn voordelen maar tot hoever? Het is goed dat je ook in de christelijke leer wordt onderwezen maar is school daarvoor het juiste medium? Je krijgt namelijk meestal ook geen christelijk beroepsonderwijs en al helemaal geen christelijk werk.

Ik heb wel gemerkt dat het heel moeilijk is als je na een tijd lang gereformeerd onderwijs te hebben gehad opeens op een school komt waar je de enige christen bent. Je groeit bij een christelijke school op in een veilig christelijk wereldje maar kunnen we onze kinderen niet beter voorbereiden op de wereld zoals die werkelijk is?

Wat betreft gereformeerd onderwijs, daar ben ik geen groot voorstander van. Je wordt zo grootgebracht in het gereformeerde denkwereldje..... als de scholen nou eens een eerste stap richting christelijk eenheid zou zetten.... dan zouden we op school ook van elkaar kunnen leren. Dat houd je scherp in je geloof. Als iedereen het zelfde zegt omdat ze uit de zelfde kerk komen neem je dingen vaak toch erg makkelijk aan zonder over andere mogelijkheden na te denken.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

AJM

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: januari 29, 2003, 11:35:14 pm »
Er is een groot onderscheid tussen:
-Geref. vrijg. onderwijs
-Christelijk onderwijs
-Openbaar onderwijs.

Wat mij nogal eens opvalt dat binnen onze kring christelijk- en openbaaronderwijs op één hoop wordt gegooid. Dan doe je mensen die principeel voor openbaar onderwijs zijn te kort.
En ook de mensen die voor christelijk onderwijs zijn (dus ikzelf).

Gelukkig zijn nog veel scholen en leerkrachten op deze scholen die een persoonlijke diepe relatie met God hebben en dat ook willen overbrengen op de kinderen.
Voor hen is het iedere keer weer een uitdaging om het evangelie zo duidelijk mogelijk over te brengen.

Als ouders heb je diverse mogelijkheden om een positieve bijdrage te leveren.

Met een ochtendgebed en een stukje bijbellezen zul je niet verderkomen. Dat kan sleur en een formaliteit worden.

Mijn ervaring is dat de kinderen bij ons op de christelijke school niets te kort komen. Nog sterker ik denk dat ze juist gestimuleerd zijn om over God en alles wat daarbij hoort na te denken. Niet maar klakkeloos aannemen.

Uiteindelijk zullen de kinderen aan de ouders moeten merken dat zij zelf een innige persoonlijke relatie met Jezus Christus hebben. De diepgang in opvoeding wat betreft normen en waarden en geestelijke diepgang gebeurt thuis.

-Binnen geref. vrijg. kring is helaas veel onkunde omtrent christelijk onderwijs.
-Er is een enorme angst voor organisaties en instituten buiten eigen kring.
-Agnes Amelink schreef het boekje: de Gereformeerden.  Daarin wordt beschreven over de opkomst en verdwijning van de gereformeerden.
Misschien is dit wel een profetisch boekje hoe het met ons in de toekomst zal gaan...

AJM

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: januari 29, 2003, 11:39:07 pm »
Er is een groot onderscheid tussen:
-Geref. vrijg. onderwijs
-Christelijk onderwijs
-Openbaar onderwijs.

Wat mij nogal eens opvalt dat binnen onze kring christelijk- en openbaaronderwijs op één hoop wordt gegooid. Dan doe je mensen die principeel voor openbaar onderwijs zijn te kort.
En ook de mensen die voor christelijk onderwijs zijn (dus ikzelf).

Gelukkig zijn nog veel scholen en leerkrachten op deze scholen die een persoonlijke diepe relatie met God hebben en dat ook willen overbrengen op de kinderen.
Voor hen is het iedere keer weer een uitdaging om het evangelie zo duidelijk mogelijk over te brengen.

Als ouders heb je diverse mogelijkheden om een positieve bijdrage te leveren.

Met gebed en een stukje bijbellezen zul je niet verderkomen. Dat kan sleur en formaliteit worden.

Mijn ervaring is dat de kinderen bij ons op de christelijke school niets te kort komen. Nog sterker ik denk dat ze juist gestimuleerd zijn om over God en alles wat daarbij hoort na te denken. Niet maar klakkeloos aannemen.

Uiteindelijk zullen de kinderen aan de ouders moeten merken dat zij zelf een innige persoonlijke relatie met Jezus Christus hebben. De diepgang in opvoeding wat betreft normen en waarden en geestelijke diepgang gebeurt thuis.

-Binnen geref. vrijg. kring is helaas veel onkunde omtrent christelijk onderwijs.
-Er is een enorme angst voor organisaties en instituten buiten eigen kring.
-Agnes Amelink schreef het boekje: de Gereformeerden.  Daarin wordt beschreven over de opkomst en verdwijning van de gereformeerden.
Misschien is dit wel een profetisch boekje hoe het met ons in de toekomst zal gaan...

de dromer

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: januari 31, 2003, 12:16:26 pm »
Hoe staat het eigenlijk met de lararen en lararessen op de vrijgemaakte scholen ?
Ik ken mensen die al meer dan 25 jaar les geven op een vrijgemaakte school, nooit iets anders hebben gedaan ook, eigenlijk nooit in contact komen of zijn  geweest met anders denkenden.
Die mensen leven en werken alleen maar in hun vrijgemaakte wereldje.

Is dat wel zo goed eigenlijk ? Zouden die mensen niet wat meer in de wereld moeten staan om echt Christelijk onderwijs te geven ?

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: januari 31, 2003, 01:37:25 pm »
Het gerformeerde bassisonderwijs vind ik een goede zaak, dit is de leeftijd dat de mensen het meest kwetsbaar zijn.
Als de meerwaarde alleen afkomstig moet zijn van het bijbellezen en gebed aan het begin van de les dan moet je wel zwaar teleurgesteld worden als je daarna gaat werken?
Hoe kun je weten dat mensen die op een openbare, neutrale, christelijke, katholieke of gereformeerde school zitten andere omgangsnormen hebben.
Zelf heb ik op een gereformeerde, neutrale en christelijke school gezeten. Op de neutrale school heb ik het meeste respect gemerkt voor elkaar en daar werd ook op gelet. Op de christelijke school heb ik meer gemerkt over de andere meningen van mensen die hier hard maar eerlijk commentaar durfden te leveren.

Wat ik wel belangerijk vind is dat de jeugd binnen de kerk op andere vlakken geprikkeld word. Geef wat meer ruimte met cathecesatie en verenigingsleven, neem daar ook meer tijd voor als 2 uurtjes in de week. Die 2 uurtjes kunnen dan mooi gecompenseerd worden met de extra reistijd die de kinderen anders kwijt waren met gigantisch lang reizen elke ochtend.
Maar dan komt eigenlijk naar voren dat veel jeugd dat niet eens wil, een soos gebeuren dat vind men wel leuk maar inhoudelijk bezig zijn is er niet bij.
Dan liever beschermd opvoeden en vervolgens in de maatschappij gegooid worden, en dan pas leren wat er werkelijk gebeurd.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

dsWim

• voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 01, 2003, 12:49:40 am »
Wat ik in ieder geval niet begrijp is dat ze al die vrijgemaakten zomaar toelaten op het gereformeerd onderwijs
shoot me again, I ain't dead yet

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 01, 2003, 11:42:41 am »
quote:
op 01 Feb 2003 00:49:40 schreef dsWim:
Wat ik in ieder geval niet begrijp is dat ze al die vrijgemaakten zomaar toelaten op het gereformeerd onderwijs

Goede vraag. In Zwolle op de "Deddensschool" wordt die vraag weer serieus gesteld. Dit houdt in dat alle ouders ook de 'vrijgemaakte' een bezoek krijgen en dat er doorgevraagd wordt naar de motieven. Dat maakt het allemaal al wat minder vanzelfsprekend.

Overigens zijn wij als ouders zeer te spreken over de manier waarop de Deddensschool met 'vrijgemaakt' onderwijs omgaat. Hier zie ik de toevoegde waarde wel.

De twee oudsten gaan naar het voortgezet onderwijs op de Greijdanus, daar heb ik toch wel veel minder affiniteit mee. Veel 'christelijk gereformeerden' gaan naar ander christelijk voortgezet onderwijs en ik heb het idee dat dit onderwijs allemaal niet zo verschilt van het vrijgemaakte onderwijs.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 06, 2003, 11:24:45 pm »
Deze link kwam ik ook nog tegen: Kerk en school

Jan Wietsma, Zwolle

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #15 Gepost op: februari 07, 2003, 12:38:48 am »
Ik ben het met de vorige spreker eens dat ik ook de noodzaak van gereformeerde voortgezet onderwijs niet zo zie zitten.
Op de sociologische verwoesting die de vrijgo middelbare scholen in de kerken hebben aangericht ga ik nu even niet in. Al vind ik het effect van mega-kerken rond de scholen en mini-kerken in de regio bepaald gevaarlijk.
Het valt mij op dat kinderen die gereformeerd onderwijs volgen in ieder geval op twee punten zich onderscheiden van kinderen die christelijk of ander onderwijs volgen: - ze lijken zich te moeten profileren door allerlei vieze liedjes, moppen en verhalen, - ze hebben geen enkel besef van respect voor allochtone minderheden en hun geloof en gewoontes.
Beide punten lijken mij onwillekeurige effecten van gereformeerd onderwijs. Ik zal ze niet aan de scholen verwijten, integendeel. Ik ga ervan uit, mede op grond van wat ik hoor, dat de scholen er naar vermogen iets aan doen. Maar zo bij elkaar kruipen vraagt om dit soort ontsporingen. Kinderen worden niet gedwongen zich te profileren op normaal christelijk gedrag, want dat is de norm, en ze hebben geen enkele directe ervaring met moslim-, hindoe-, heiden-, of andere niet-gelovigen. Wat dit laatste betreft ben ik geneigd om de agressieve manier waarop zo nu en dan op dit forum met niet-christenen wordt omgegaan te verbinden met de beslotenheid van onze grefo-wereld.

_koffer

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 12, 2003, 12:13:19 am »
quote:
Wat dit laatste betreft ben ik geneigd om de agressieve manier waarop zo nu en dan op dit forum met niet-christenen wordt omgegaan te verbinden met de beslotenheid van onze grefo-wereld.

Ds Wim spreekt duidelijke taal, waar ik me in kan vinden.
Ik heb 2 kinderen, waarvan de oudste 3 jaar is.
De vanzelfsprekendheid dat ik mijn kinderen Geref onderwijs laat volgen, zoals ik vroeger heb gehad, geldt zeker niet voor mij.  De beslotenheid van onze Grefo wereld kan m.i. zeker leiden tot een eenzijdige belichting van zaken.
Grote kans leerkrachten te krijgen die nooit andere bergen dan zoutbergen hebben beklommen. Ik zal daarom zeker eerst goed onderzoek doen voordat ik een keuze maak.

Qohelet

• Vanitas vanitatum...
    • Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 12, 2003, 05:36:53 pm »
Ik vind dat dsWim hier wel een heel sterke karikatuur neerzet. Zijn we verwend? Of valt er veel te verbeteren aan de christelijke diepgang van het bijzonder onderwijs? Dat laatste geloof ik zeker wel; zelf heb ik op een grefo-school lesgekregen en lesgegeven en ik was niet maximaal tevreden. Maar het concept is daarom wel waardevol.

Hier een paar citaten uit interviews met docenten aan gereformeerd onderwijs in de VS. Zij moeten veel harder knokken als school (al was het maar financieel), maar het gáát tenminste ergens over:

... we believe that all classes are really religion classes in some respect. When I teach history, I try to make my students understand God’s guidance in the envelopment of history. ...

We do not make the student memorise the book, but focus on understanding. Therefore we demand more from our students. Most important is, that we teach from a world view that is God-centered. When we study history of literature, I will always address the ethics or morals involved and discuss whether or not they fit in Christianity.

I feel responsible for raising them in a Christian way, since I represent their parents.

[Christian schools] are means that God has given his people to raise his (!) young children, to be well-informed young men and women in his Church, and to be discerning young people in the world.

Especially teenagers are – whether they admit it or not – seeking for guidance. If then they are surrounded by a non-Christian atmosphere, that may go wrong. Or rather, they may stand firm in their faith, but it is tough.

If we cannot guarantee that all our teaching is sincerely and fully Christian, we should not have our own schools.

I teach as a Christian; I try to be an example to my students in how I behave. I view problems in life in a different way than public school teachers.

It is a way to explicitly serve the LORD. And I find it important that the school is consistent with that is taught in the homes.

... we do not send our children to a school to witness, but to be educated. I attended a public school myself; I envy my children for how much about the Bible and Christian doctrine they learn in school. And I find it important that they spend their days with fellow Christians.

Formally, there is no difference [with public schools]. Materially, there is a fundamental difference in emphasis, direction, ideology. More concretely, in a literature class I would not read some books which are popular at high schools, because they are profane or immoral.

... there is certainly a Christian use of logic. Christians use logic for what it is created for, to know God and to know the world as his creation. Non-believers can derive knowledge about God, but they suppress the truth in wickedness (Rom 1, 18-21).

I express my expectations about [my students'] behavior as an appeal on their identity: they grow up in Christian homes, and should now what is characteristic for a covenant child. I find it important that teachers understand the nature of sin: everybody can fall in sin, but it is not good and the grace of God will help people to overcome their sins. This is the basic for me to decide how I reproach, punish and comfort my students.

I would have a hard time if I taught in public school, because on so many points I would have a totally different world view than my students.

... people sometimes think that children learn to read and write at school, get their Christian instruction in catechism class and then are ready to start a job and in the meantime behave in a Christian way. I think that children must learn how to incorporate their job in their Christian life.
als iemand eet en drinkt en het goede geniet bij al zijn zwoegen, dan is dat een gave Gods.

DoubleUP

• www: Wees Wijs met de Wijsheid
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 12, 2003, 09:36:53 pm »
Toch wel typisch dat veel niet-gelovigen hun kinderen op een christelijke school willen hebben. Dat stond pas nog in de krant.
Als zij qua normen en waarden graag een tandje hoger grijpen, dan mogen wij dat qua normen en waarden in het bijbelonderwijs toch ook?

De kans dat er op een vrijgemaakte school een juf of meester staat die zegt dat je Genesis 1 vooral maar niet letterlijk moet nemen, is volgens mij (maar laat ik voorzichtig wezen) nog altijd kleiner dan op een algemeen christelijke school.

En het niet letterlijk nemen van Genesis 1 kan later grote gevolgen hebben! (want wat moet ik dan nog meer niet letterlijk nemen?)
Zeker in de ´strijd´ tegen de aantrekkingskracht van andere geloven en meningen van mensen die andere ´absolute´ waarheden aanhangen.

En er zijn nog vele andere gelegenheden waar kinderen die profilering kunnen oefenen: muziekschool, sportvereniging, het pleintje op de hoek en zo zijn er nog wel 20 te noemen.

Die basis is zooo ontzettend  belangrijk!
« Laatst bewerkt op: februari 12, 2003, 09:41:29 pm door DoubleUP »
Altijd in voor verbeteringen!

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 12, 2003, 09:41:11 pm »
Volgens mij vinden de meesten vrijgemaakt basisonderwijs een heel normale zaak, de discussie gaat met name over vrijgemaakt voortgezet onderwijs.

Maar er zijn streken in dit land waar vrijgemaakten wonen maar geen vrijgemaakte lagere scholen zijn, laat staan voortgezet onderwijs. Missen die mensen eigenlijk het vrijgemaakt onderwijs?

Jan Wietsma, Zwolle

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 12, 2003, 09:43:53 pm »
De leeftijd en de vermogens van het kind waarop je je kinderen los kunt laten verschillen van kind tot kind...

Anne

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 12, 2003, 09:58:22 pm »
quote:
op 12 Feb 2003 17:36:53 schreef Qohelet:

Hier een paar citaten uit interviews met docenten aan gereformeerd onderwijs in de VS. Zij moeten veel harder knokken als school (al was het maar financieel), maar het gáát tenminste ergens over:

Ben je op de hoogte van de feiten hoe het gereformeerd onderwijs tot stand is gekomen? Dat is ook niet van de ene op de andere dag gerealiseerd, en men heeft er nogal wat voor moeten bewerkstelligen en offers (ook geldelijk) moeten opbrengen om het van de grond te krijgen, en erkent te worden. Wij zijn nu nog gelukkig in de positie dat we niet meer hoeven te knokken als bijzondere scholen, maar zeg nooit nooit! De regering kan af en toe rare sprongen maken.

Verder ben ik er erg voor om de kinderen in de basisschoolleeftijd naar de gereformeerde school te laten gaan. Er wordt daar toch een belangrijke basis gelegd, die op de bijbel gegrond is. Als ouders beloof je dat bij de doop, onderwijzen en laten onderwijzen: dus niet naar een christelijke school waar Adam en Eva als een voorbeeldverhaal wordt verteld, en alsof de slang er niet echt geweest is. Daarbij maak ik wel een kanttekening dat ik vind dat je als ouders makkelijk in de valkuil valt van het automatische van de schoolkeuze. Het is een goede zaak dat men ook gesprekken voor de toelating met gereformeerde ouders zou voeren op de scholen.

Voor het voortgezet onderwijs ligt het lastiger. Het is goed dat de kinderen ook wereldwijs worden, leren nadenken over hoe om te gaan met verschillen in culturen, overtuigingen e.d. Maar wat als je kind erg snel beinvloedbaar is, een meeloper, en komt in kringen terrecht waar wij onze kinderen niet wensen? Dan lijkt me een gereformeerde school toch een beschermender omgeving. Vat dit niet op alsof ik zou denken dat er daar niets gebeurt. Ik heb zelf ook op een gereformeerde school gezeten, waar er drugs verhandeld werd en nog meer dingen die niet door de beugel kunnen.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 21, 2003, 01:46:50 am »
Valt me trouwens op dat Reformanda hierover nog geen opmerkingen heeft geplaatst.

Jan Wietsma, Zwolle

DoubleUP

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 21, 2003, 08:15:04 am »
quote:
op 21 Feb 2003 01:46:50 schreef Jan W:
Valt me trouwens op dat Reformanda hierover nog geen opmerkingen heeft geplaatst.

fransje

• Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 21, 2003, 01:08:48 pm »
Dat alle vrijgemaakte ouders op een kluitje zijn gaan zitten rondom gerreformeerde scholen kunnen we de scholen niet verwijten maar de ouders.
Iedere ouder moet daar zijn eigen verantwoording in nemen.
Ds.Wim, je houding t.o.v. geref. onderwijs is niet zo positief. Hoe ga je daar de gemeent mee in ? Strooit dat niet verwarring ? Wij zijn zelf positief over geref. onderwijs voor onze kinderen. Deze week hadden we nog een leuk gesprek met onze dochter of tucht, roddelen e.d. Het was leuk om te horen hoe op diverse vlakken ( school, thuis en in de kerk ) het weer aan de orde kon komen.
Ieder met zijn eigen invalshoek, maar wel vanuit de bijbel genormeerd.Wij als ouders konden weer zeggen, wat is het fijn zo te mogen werken aan de christelijke opvoeding. We zien echt ook wel de nadelen, maar die wegen niet op tegen de voordelen.
 p.s. we wonen niet in een gereformeerd bolwek.
sorry, ik ben dislekt, zeker als de emoties wat oplopen.
maar ik doe mijn best.

dsWim

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 22, 2003, 12:27:17 am »
Hoi Fransje, m'n complete ideeën over gereformeerd onderwijs zijn veel genuanceerder dan ik hier weergeef, hoor. Maar afgezien daarvan: ik ga er echt de gemeente niet mee in. Ouders moeten in een vaak ingewikkelde afweging zelf beslissen wat goed is voor hun kinderen.
Wat ik naar voren haal zijn trouwens meer wat ik zie als onwillekeurige effecten van de manier zoals het gaat. Dat al die ouders klonteren rond de scholen is inderdaad een probleem van die ouders en niet van de scholen. Tenminste, in theorie niet. Het effect wat je intussen ziet is dat gereformeerden in de praktijk gereformeerd onderwijs voor hun kinderen belangrijker vinden dan de aanwezigheid van de kerk in de regio: je hebt een beperkt budget en moet dus keuzes maken. Dus gaan ouders reizen en wordt een huis bij school gezocht òf de kinderen gaan naar een christelijke school en iedereen blijft waar-ie was.
Net zo was m'n opmerking hierboven, die inderdaad wat te algemeen was gesteld, meer een observatie van hoe ik e.e.a. zie functioneren: een sociologisch of groepsdynamisch effect van onze schoolvorm. Ik gaf ook al aan dat ik het de scholen niet verwijt. Ik zie ze er eerder bewust mee bezig. Maar het maakt veel verschil of je allochtone en anders-godsdienstige medeleerlingen hebt of dat je die alleen maar van en naar school tegen komt. Alle pubers zetten zich af tegen de geldende normen op school en proberen zich te profileren ten opzichte van de groep. De setting van een gereformeerde school blijkt dan soms uit te nodigen tot een 'kijk een wat ik durf' bijv. op schuine moppen en liedjes gebied - bij voorbeeld.
Dat is alles. Tenslotte moet je niet al te genuanceerd zijn in een forum

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: maart 04, 2003, 11:46:44 am »
In het Nederlands Dagblad van vandaag stond een zeer lezenswaardig artikel

School kan meer betekenen voor omgeving

Het sprak mij erg aan omdat ik denk dat we juist hiermee duidelijk de toegevoegde waarde van vrijgemaakt onderwijs kunnen laten zien aan onze omgeving. Ik hoop persoonlijk dan ook dat ouderverenigingen en schoolbesturen en teams van leraren deze handschoen oppakken.

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: maart 04, 2003, 12:00:20 pm »
quote:
op 04 Mar 2003 11:46:44 schreef Jan W:
In het Nederlands Dagblad van vandaag stond een zeer lezenswaardig artikel

School kan meer betekenen voor omgeving

Het sprak mij erg aan omdat ik denk dat we juist hiermee duidelijk de toegevoegde waarde van vrijgemaakt onderwijs kunnen laten zien aan onze omgeving.

Waarom noem je het geen gereformeerd onderwijs? Zo staat het in het artikel ook benoemt. Er is geen sprake van vrijgemaakt onderwijs, dat is er ook nooit geweest nl.
Het zijn gereformeerde scholen uitgaande van gereformeerde scholenverenigingen die hun grondslag herkennen in de leer binnen de GKV.

By the way: goed artikel. En ik sta achter het idee om dit eens te verkennen.

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: maart 04, 2003, 12:01:12 pm »
sorry hoor ik bedoelde hetzelfde..

Jan Wietsma, Zwolle

Skynolimit

• Simple: the sky has no limit
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: maart 04, 2003, 12:02:56 pm »
quote:
op 04 Mar 2003 12:01:12 schreef Jan W:
sorry hoor ik bedoelde hetzelfde..

Wat ben jij snel in reageren
Straks ga ik werken. Tot morgen

jjdbril

• jjdb
    • Bekijk profiel
« Reactie #30 Gepost op: maart 04, 2003, 01:00:34 pm »
Hoi,
Zelf merk ik vaak dat het geref. onderwijs vaak een eiland is. Dit baseer ik als a.s. onderwijskundige op; het niet mee willen doen met Koninginnedag omdat bijv. het volkslied niet wordt gezongen. Ook is er vaak grote moeite met het samenwerken met andere scholen en of organisaties. Want vaak wordt iets wat nieuw is ervaren als eng. Benieuwd naar jullie reactie gr jjdb
Hartelijke groeten
J.J.D. Bril

Jan W

• Moderator Muziek
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: maart 04, 2003, 05:05:42 pm »
En juist met die eilandjes heb ik de grootste moeite. Het komt zo pretentieus over. Dus ik heb geen moeite met Geref onderwijs an sich. Maar wel over de manier waarop het nu georganiseerd is. Persoonlijk vind ik dat De van 't Veerschool een goed voorbeeld is van hoe het kan.

Jan Wietsma, Zwolle

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: maart 05, 2003, 11:23:46 am »
Ik zit zelf op een Gereformeerde middelbare school en ben juist dolblij dat dat kan. Natuurlijk zie ik (ook binnen m'n eigen klas) de gevaren ervan, nl. dat je te beschermd opgroeit. Aan de andere kant heb ik gemerkt dat ik juist heel stevig sta tegenover anders-gelovigen en niet-gelovigen.
Bovendien is het heel goed mogelijk om buiten school in contact te komen met ongelovigen enzo. Bijvoorbeeld door op een sportvereniging te gaan.
Ik zou de ouders willen aanraden dat contact te stimuleren, maar daarbij er wel over door te praten met hun kinderen.
Ooit gemerkt hoe verbaasd buiten-kerkelijken kunnen zijn om de manier waarop christelijke jongeren over hun geloof kunnen en durven praten? Ook als ze zo beschermd op gereformeerde scholen enzo opgroeien?
Iets dat wel op de middelbare school geleerd wordt en niet op de basisschool: de kerkgeschiedenis inclusief de dwalingen die er bijhoren en ook nu nog te herkennen zijn. Juist op een gereformeerde middelbare school leer je kritisch te kijken naar de kerk, met als belangrijkste toetsbron de Bijbel. Daar ben ik echt heel erg dankbaar voor.

Met vriendelijke groet,

Augusta
computerfout: een vreemde een in de byte