Auteur Topic: Helpt uself so helpt u Godt  (gelezen 1222 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Helpt uself so helpt u Godt
« Gepost op: januari 31, 2004, 07:14:16 pm »
zo luydt een oernederlands gezegde.
Onderstaand geef ik een bepaalde techniek die je als christen kan helpen om bepaalde zwakheden te over winnen.
Je laat als het ware de Christus in je, je nieuwe natuur actief worden.

Mijn vraag hier is:
wat vinden jullie, is deze techniek voor christenen verboden omdat zij occult zou zijn,
of is dit nu juist de aangewezen manier waarop je de nieuwe natuur in je tot leven kunt wekken?
Of is het gewoon lachwekkende onzin?

Graag jullie mening.
=========================
1. stel jezelf voor als een wezen vol helder Licht, en Liefde. Ook al voel je je niet zo, probeer jezelf zo te zien. Als dat gelukt is, glimlach dan.

2. kijk vanuit dát wezen naar jezelf als een zwak, hulpeloos, krachteloos en duister mens.
Enerzijds ben je dus dat Liefdevolle, Lichtende wezen, anderzijds ben je het tegenovergestelde, zwakke mensje.
Probeer die 2 met elkaar te verbinden.

3. Ook als dat niet goed lukt, laten beiden elkaar dan in ieder geval aankijken. Vereenzelvig je nu helemaal met het Lichtende en Liefdevolle Wezen. Zeg vandaaruit iets liefdevols tegen het zwakke mensje. Doe dit; zorg dat je spontaniteit je gedachten en emoties vóór blijft. Je kúnt het; jij bent op dit moment het lichtende, liefdevolle wezen.

4. Wanneer het zwakke mensje daarop reageert, raak hem aan en laat vanuit jouw Lichtende en Liefdevolle wezen kracht en energie naar het duistere en zwakke mensje stromen.
Ervaar dit bewust.
Zie innerlijk hoe het zwakke mensje hierdoor verlicht wordt, krachtiger, helderder, en liefdevoller, zoals jijzelf bent.

5. Zeg iets waardoor je bevestigt dat datgene wat het eerst zo krachteloze mensje zo zwak maakte, weggenomen is. Bijvoorbeeld: ‘Ik vergeef je.’ Het moet vooral kort en bondig zijn.
Let op de reactie van de ander. Ervaar die reactie.

6. Omarm elkaar, en laat de 2 wezens in elkaar overvloeien.
Ervaar jezelf nu bewust als een lichtende, Liefdevolle Éénheid. Als je dat prettig vindt, stel dat nieuwe gecombineerde wezen dan voor in een direkte band met de Onzienlijke, Alomtegenwoordige, vergevende God. Ervaar dankbaarheid; ervaar dankbaarheid!

7.  Doe deze oefening elke keer als je er baat bij hebt. Zorg echter dat er geen gewoonte in sluipt, maar doe het met dezelfde intentie als dat je haar de eerste keer deed.
======================

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: januari 31, 2004, 07:28:39 pm »
Het is wat C.S. Lewis al zei:'al voel je je misschien geen christen,probeer dan in
ieder geval te doen alsof.'Dat wil zoiets zeggen als:doen alsof brengt je minder ver
van huis dan openlijke rebellie.

Ik moet het je nageven Carl,je bedenkt telkens iets 'nieuws'..

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: januari 31, 2004, 07:39:50 pm »
Dag Vaneccles,

eerlijk gezegd snap ik de link tussen wat je van Lewis aanhaalt, en mijn opening niet zo erg.

Ook het nieuwe van deze post snap ik niet ehct.
Goed, ik gebruik duidelijk niet de terminologie van Paulus, maar zeg ik nu wezenlijk wat anders dan bijvoorbeeld Romeinen 8:13b, 14?
13 Want indien gij naar het vlees leeft, zult gij sterven; maar indien gij door de Geest de werkingen des lichaams doodt, zult gij leven. 14 Want allen, die door de Geest Gods geleid worden, zijn zonen Gods. 15 Want gij hebt niet ontvangen een geest van slavernij om opnieuw te vrezen, maar gij hebt ontvangen de Geest van het zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader.

Wat ik als het ware uitbeeld, is hoe die Geest van het Zoonschap (het Wezen van Licht en Liefde dat je (geworden) bent) vorm krijgt in situaties waarom het gaat.
In wezen zeg ik niets anders dan de Paulus-tekst; ik gebruik alleen niet dezelfde gewelddadige toon die daarin ligt.

Tenslotte, (moderator, ik doe mijn best  ) heb je ook een reactie op mijn vraag?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: januari 31, 2004, 07:57:11 pm »
ik ken jouw  zevenvoudige oefening in een kortere variant Carl:

namelijk als je in het leven staat bijv. voor een moeilijke opgave,
dat je jezelf dan afvraagt, hoe zou Christus hier denken en handelen?,

dat kan je dan helpen om je eigen weg te gaan,
en zelfs kun je dit tot levenshouding maken, dwz niet alleen bij moeilijke beslissingen, mar bij alles wat je denkt en doet

je kunt dit ook veranderen in : hoe zou Christus willen dat ik dacht en handelde gegeven mijn zwakheden en sterkte die ik heb

er is veel overeenkomst met het leren luisteren naar de stem van je geweten

http://forum.gkv.nl/showtopic.asp?tID=985
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: januari 31, 2004, 09:06:34 pm »
Toch is er een groot verschil, Cheese, als je Christus ziet als iemand die buiten jou, dus als niet-Cheese, handelt.

Eén van de belangrijke elementen in mijn "oefening", is dat je beide wezens ziet als jezelf.

Wat is jouw antwoord overigens op mijn vraagstelling uit de opening?

je
Carl

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: januari 31, 2004, 11:30:32 pm »
quote:
op 31 Jan 2004 21:06:34 schreef Carl:
Toch is er een groot verschil, Cheese, als je Christus ziet als iemand die buiten jou, dus als niet-Cheese, handelt.

Eén van de belangrijke elementen in mijn "oefening", is dat je beide wezens ziet als jezelf.

Wat is jouw antwoord overigens op mijn vraagstelling uit de opening?

je
Carl

je vraag was:
wat vinden jullie, is deze techniek voor christenen verboden omdat zij occult zou zijn,
of is dit nu juist de aangewezen manier waarop je de nieuwe natuur in je tot leven kunt wekken?

en mijn antwoord zou naar de tweede optie neigen, mar niet als DE aangewezen manier, maar als EEN weg
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 01, 2004, 10:26:18 am »
Mee eens, Cheese.

je
Carl

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 01, 2004, 02:17:16 pm »
Als op "Geestelijke hulp" een slotje komt, dan proberen we het toch onder een ander topic opnieuw, he Carl?

En op het Scep. bord,

En op het New age bord.

En waar je het al niet meer tegenkomt.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 01, 2004, 03:55:13 pm »
quote:
op 31 Jan 2004 19:14:16 schreef Carl:
zo luydt een oernederlands gezegde.
Onderstaand geef ik een bepaalde techniek die je als christen kan helpen om bepaalde zwakheden te over winnen.
Je laat als het ware de Christus in je, je nieuwe natuur actief worden.

Mijn vraag hier is:

Graag jullie mening.
1. stel jezelf voor als een wezen vol helder Licht, en Liefde. Ook al voel je je niet zo, probeer jezelf zo te zien. Als dat gelukt is, glimlach dan.

2. kijk vanuit dát wezen naar jezelf als een zwak, hulpeloos, krachteloos en duister mens.
Enerzijds ben je dus dat Liefdevolle, Lichtende wezen, anderzijds ben je het tegenovergestelde, zwakke mensje.

3. Ook als dat niet goed lukt, laten beiden elkaar dan in ieder geval aankijken. Vereenzelvig je nu helemaal met het Lichtende en Liefdevolle Wezen. Zeg vandaaruit iets liefdevols tegen het zwakke mensje. Doe dit; zorg dat je spontaniteit je gedachten en emoties vóór blijft. Je kúnt het; jij bent op dit moment het lichtende, liefdevolle wezen.

4. Wanneer het zwakke mensje daarop reageert, raak hem aan en laat vanuit jouw Lichtende en Liefdevolle wezen kracht en energie naar het duistere en zwakke mensje stromen.
Ervaar dit bewust.
Zie innerlijk hoe het zwakke mensje hierdoor verlicht wordt, krachtiger, helderder, en liefdevoller, zoals jijzelf bent.

5. Zeg iets waardoor je bevestigt dat datgene wat het eerst zo krachteloze mensje zo zwak maakte, weggenomen is. Bijvoorbeeld: ‘Ik vergeef je.’ Het moet vooral kort en bondig zijn.

Ervaar jezelf nu bewust als een lichtende, Liefdevolle Éénheid. Als je dat prettig vindt, stel dat nieuwe gecombineerde wezen dan voor in een direkte band met de Onzienlijke, Alomtegenwoordige, vergevende God. Ervaar dankbaarheid; ervaar dankbaarheid!

7.  Doe deze oefening elke keer als je er baat bij hebt. Zorg echter dat er geen gewoonte in sluipt, maar doe het met dezelfde intentie als dat je haar de eerste keer deed.
======================

jullie
Carl

Laat ik het anders zeggen:ik vind het meer zelfhypnose dan leven vanuit de Geest.
Je creeert onhafhankelijkheid van diezelfde Geest,van Jezus zelf,de eerste keer dat de
truuk werkt.En de keer daarop,enz,usw.
Je laat toe dat het ritueel een voorwaarde wordt om tot God te komen.
Vandaar de vergelijking met Lewis,maar ook met Jung en sommige Romeinse or-
den.Dat 'nieuws' had geen betrekking op Paulus,maar op de woorden van Lewis
e.a.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 01, 2004, 07:17:43 pm »
quote:
op 01 Feb 2004 15:55:13 schreef vaneccles:
Laat ik het anders zeggen:ik vind het meer zelfhypnose dan leven vanuit de Geest.

Zelfhypnose is een woord dat nogal beladen is. Het heeft de geur van  je bewustzijn verliezen, jezelf in een illusie brengen, het jezelf voor de gek houden.
Het is mij niet helemaal duidelijk waaruit je dat afleidt.
Je blijft volledig bij bewustzijn; je geest wordt zelfs bijzonder actief immers je bent zowel het falende zwakke mensje als de overwinnende, Lichtende en Liefhebbende mens, die Paulus bedoelt met 'de nieuwe natuur'.
Wat denk je, is het Paulus' bedoeling dat we die nieuwe natuur tot leven brengen, of niet? En hoe kun je nu beter de vruchten van de Heilige Geest voortbrengen..... als zwakke en falende mens, of als overwinnend, liefhebbend mens?
Je ziet het, alles behálve zelf hypnose.
quote:

Je creeert onhafhankelijkheid van diezelfde Geest,van Jezus zelf,de eerste keer dat de
truuk werkt.En de keer daarop,enz,usw.

Hoe kan ik nu onafhankelijkheid creëren van de Geest van Christus, als ik de ver-één-iging met Hem zoek?
quote:
Je laat toe dat het ritueel een voorwaarde wordt om tot God te komen.

Ik onderken het gevaar dat het een ritueel wordt. Daarom wijs ik er in mijn laatste zin ook op, dat het altijd gedaan moet worden met dezelfde intensiteit en overgave als de eerste keer. Anders heeft het geen zin, en zal het zeker niet tot resultaat hebben dat je je met God verenigt.

je
Carl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 02, 2004, 09:15:21 am »
quote:
op 31 Jan 2004 19:14:16 schreef Carl:
Mijn vraag hier is:

Ervaar dit bewust.

======================

Aangezien je hier om een mening vraagt mag ik die ongezouten geven zonder teruggefloten te worden   .

Als je het lichtende en liefdevolle wezen ziet als Christus, denk ik dat er wat in zou kunnen zitten. (optie twee uit jouw openingspost maar niet "de aangewezen weg": EEN manier om Christus te leren kennen in in je leven uit te nodigen).

Als je het lichtende wezen ziet als jezelf dan is mijn mening een mengsel tussen optie één en optie drie.
Bombus terrestris Reginae

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 02, 2004, 02:18:03 pm »
Dag Bumblebee,

echt ongezouten vind ik jouw mening niet. Er zit wel iets pittigs in.

Christus is de scheppende kracht van Vader. Terecht zegt Johannes dat zonder Hem niets geworden is wat geworden is.
Genesis 2:7 stelt ook dat God Zijn Levensadem, Zijn 'ruach' in de mens geblazen heeft, en dat daardoor de mens een levend wezen werd.
Hieruit leid ik af, dat wij mensen een uitdrukking zijn van Christus, en in wezen dus één met hem.

Het besef daarvan doet ons behouden worden.

je
Carl

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 02, 2004, 02:34:54 pm »
quote:
op 02 Feb 2004 14:18:03 schreef Carl:
Het besef daarvan doet ons behouden worden.

Dit is interessant, wat gebeurt er volgens jou dan met de mensen die dat NIET beseffen?
En hoe zie jij het verschil tussen "besef" en "geloof"?
Bombus terrestris Reginae

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 02, 2004, 02:54:45 pm »
Daar ga ik een aparte draad over openen.

je
Carl

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 02, 2004, 07:35:46 pm »
De hemel sta ons bij!