Auteur Topic: Helpt uself so helpt u Godt  (gelezen 1246 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Helpt uself so helpt u Godt
« Reactie #15 Gepost op: februari 02, 2004, 07:48:43 pm »
"De hemel" heeft nooit opgehouden ons bij te staan, en zal ons oook altijd bij blijven staan.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

vaneccles

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 02, 2004, 07:52:49 pm »

Ik bedoel:LOL!

Trouwens,hoe zat het met "de zondaar vaart ten verderve."?

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 06, 2004, 12:46:12 am »
quote:
op 02 Feb 2004 14:34:54 schreef Bumblebee:
[...]

Dit is interessant, wat gebeurt er volgens jou dan met de mensen die dat NIET beseffen?
En hoe zie jij het verschil tussen "besef" en "geloof"?

Ik zag ineens dat ik het eerste deel van je vraag had overgeslagen.

De identiteit (het 'ego') van mensen die dat niet beseffen gaat verloren.
Verwar die identiteit niet met let levende wezen zelf, wat zich dit leven uitkoos, en gedurende een reeks van jaren een identiteit is gaan vormen (puberteit) waarmee het vervolgens aan de slag ging.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 06, 2004, 11:00:24 am »
quote:
op 06 Feb 2004 00:46:12 schreef Carl:
De identiteit (het 'ego') van mensen die dat niet beseffen gaat verloren.
Verwar die identiteit niet met het levende wezen zelf.

Dus, de mensen als wezens blijven bestaan, zonder het besef van hun eigen identiteit, ze missen als het ware de persoonlijkheid die hun verschillende eigenschappen met elkaar verbindt.

Dit klinkt aardig zoals ik mij de hel voorstel, en ook zoals deze in de Bijbel wordt voorgesteld. Het vuur (gehenna) waar Jezus het vaak over heeft als Hij de hel beschrijft, heeft natuurlijk twee belangrijke gevolgen voor iemand die erin terechtkomt:

1. Pijn, ellende. In het vuur zitten is niet leuk.
2. Vernietiging van het oorspronkelijke. Iets dat lang in vuur is, is al snel niet meer wat het eerst was. Voorbeeld: een blok hout verandert in as, warmte en rook.

Wat eerst een mens was, is nu door het vuur geen mens meer maar slechts een verzameling razende verlangens, gevoelens en zonden, niet meer een zondaar te noemen. Precies wat jij zegt: zijn of haar mens-zijn, de identiteit gaat verloren.

Romeinen 1.28
En daar zij het verwerpelijk achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk denken om te doen wat niet betaamt: vervuld van allerlei onrechtvaardigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid, vol nijd, moord, twist, list en kwaadaardigheid; oorblazers, lasteraars, haters van God, verwatenen, overmoedigen, grootsprekers, vindingrijk in het kwaad, hun ouders ongehoorzaam; onverstandig, onbestendig, zonder hart of barmhartigheid.

Het enige wat God nog voor deze ellendige schepselen kan doen is hun pijn beperken, door Zijn vuur. Zijn laatste dienst aan hen die Hem niets beters voor hun wilden laten doen.
Bombus terrestris Reginae

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 06, 2004, 11:29:52 am »
De titel van dit topic is een oeroude wijsheid die ook een hele diepe waarheid verbergt. Voor de meeste mensen is het zelf zijn/haar EGO. Dit is wat wij normaliter ervaren als ons zelf. Echter diep in ons schuilt het echte Zelf. Dit wordt ook wel aangeduid met de ziel en is een "deel" van dat wat door bijvoorbeeld Christenen God genoemd wordt.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2004, 05:39:16 pm door Eduard »

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 08, 2004, 02:57:27 pm »
quote:
op 06 Feb 2004 11:00:24 schreef Bumblebee:
[...]

Dus, de mensen als wezens blijven bestaan, zonder het besef van hun eigen identiteit, ze missen als het ware de persoonlijkheid die hun verschillende eigenschappen met elkaar verbindt.

Dit klinkt aardig zoals ik mij de hel voorstel, en ook zoals deze in de Bijbel wordt voorgesteld. Het vuur (gehenna) waar Jezus het vaak over heeft als Hij de hel beschrijft, heeft natuurlijk twee belangrijke gevolgen voor iemand die erin terechtkomt:

1. Pijn, ellende. In het vuur zitten is niet leuk.
2. Vernietiging van het oorspronkelijke. Iets dat lang in vuur is, is al snel niet meer wat het eerst was. Voorbeeld: een blok hout verandert in as, warmte en rook.

Wat eerst een mens was, is nu door het vuur geen mens meer maar slechts een verzameling razende verlangens, gevoelens en zonden, niet meer een zondaar te noemen. Precies wat jij zegt: zijn of haar mens-zijn, de identiteit gaat verloren.

Wanneer een mens 'verloren' gaat, is het de identiteit die zij zich in dat leven hebben gevormd, die uiteenvalt. Zonder de Liefde van God, die aan alles leven en uitdrukking geeft, zal het de ontbindende krachten niet kunnen weerstaan.
Dat is de dood waarover het paradijsverhaal spreekt.
Het leven gaf vorm, maakte zichtbaar, schiep.
De dood ontbindt.
Van de 'persoon' (oorspronkelijk grieks persona = masker) blijft alleen datgene over wat door God middels zijn 'persona' is gecreëerd.
Voor alle duidelijkheid: niet wat degene gelooft is bepalend voor de mate waarin de Eeuwige door iemand heen werkt; maar de mate waarmee de 'persona' en God zich met elkaar hebben kunnen identificeren.
In dat geval is de visie van de apostel Jacobus interessant: 'toon mij uw geloof uit de werken'.
quote:
Romeinen 1.28
En daar zij het verwerpelijk achtten God te erkennen, heeft God hen overgegeven aan een verwerpelijk denken om te doen wat niet betaamt: vervuld van allerlei onrechtvaardigheid, boosheid, hebzucht en slechtheid, vol nijd, moord, twist, list en kwaadaardigheid; oorblazers, lasteraars, haters van God, verwatenen, overmoedigen, grootsprekers, vindingrijk in het kwaad, hun ouders ongehoorzaam; onverstandig, onbestendig, zonder hart of barmhartigheid.

Er is niet veel ruimte voor andersdenkenden bij Paulus, en in zijn voetspoor de inquisitie.
quote:
Het enige wat God nog voor deze ellendige schepselen kan doen is hun pijn beperken, door Zijn vuur. Zijn laatste dienst aan hen die Hem niets beters voor hun wilden laten doen.

Zou deze interpretatie werkelijk de bedoeling zijn geweest van 'overgeven aan het vuur'?
Grappig dat ik dit onwillekeurig associeer met die OT-tekst dat God zowel de zon doet schijnen over rechtvaardigen enerzijds, en onrechtvaardigen anderzijds.
Ik begrijp dat zó dat God het kwalificeren van wat goed of kwaad is, aan de mens overlaat.
Wat geschapen is, is immers door God en God alleen geschapen.
Wat niet geschapen is......is Niet.
God zegt dus niet: dít wel....dát niet.
(Gelukkig maar....zouden wij anders nog bestaan?)

je
Carl