quote:
op 02 Feb 2004 20:05:11 schreef Carl:
Door het geloof accepteren wij dingen in goed vertrouwen, die we op dat moment niet waar kunnen nemen. Aldus mijn interpretatie van de beroemde Hebr. tekst.
Het is ook het geloof dat behoudt; een mening overigens die door Jacobus scherp genuanceerd wordt, als hij het heeft over de noodzakelijke praktische uitwerking van geloof door middel van 'de werken'.
Tussen het begin van je geestelijk leven, en het resultaat daarvan in praktische uitkomsten (zie de vruchten van de Geest die Paulus op een rijtje zet in Galaten 5:22), ligt echter nog een wereld van wording, en rijping.
Even terug naar de Hebreeëntekst waarop dit is gebaseerd:
Het geloof nu is de zekerheid der dingen, die men hoopt, en het bewijs der dingen, die men niet ziet. Volgens mij is er weinig verschil tussen wat jij
besef noemt, en de Bijbelse betekenis van
geloof. Misschien heb ik het mis, maar dan lijkt het me goed om de begrippen "geloof" en "besef" wat nader te definiëren.
Uit de volgende opmerking:
quote:
Wanneer geloof beperkt blijft tot het jezelf een zondaar vinden en de aanname dat je Jesus nodig hebt om de eeuwige verdoemenis te voorkomen, heeft dit geloof geen enkele zin.
krijg ik meer het idee dat het jou om de
inhoud van je geloof/besef gaat, dan om het verschil tussen geloven en beseffen. Het orthodoxe christendom gaat ervan uit dat het geloof/besef van je eigen zondaar-zijn en het feit dat Jezus heeft volbracht wat ons nooit zou lukken, uitmondt in het werkend-geloof. Paulus stipt dit aan in de Romeinenbrief, waarin hij ons aanmoedigt juist door het geloof in het verzoenend sterven van Jezus, heilig te leven en de zonde vaarwel te zeggen.
Wat zullen wij dan zeggen? Mogen wij bij de zonde blijven, opdat de genade toeneme? Volstrekt niet! Immers, hoe zullen wij, die der zonde gestorven zijn, daarin nog leven?Vervang in dit stukje "besef" door "geloof" (een geloof is immers een "zeker weten", zie de Hebreeën?) en het zou zo uit een brief van Paulus kunnen komen.
quote:
Even een slag verder: als je niet beseft dat God met al Zijn volheid in je is komen wonen, en je daardoor in staat bent bergen te verzetten, wat heeft dan de vooraannames voor zin gehad?
Je zult (proefondervindelijk) moeten beseffen dat wie vergeeft, vergeven wordt. En pas dát besef betekent je behoud.
Evenzo: het besef dat wanneer je iets voor één van de minsten doet, je dat voor God zelf deed, betekent je behoud.
Dat besef leidt tot de 'zuivere en onbevlekte godsdienst' waarover jacobus het in navolging van de OT-profetiën (Hosea 6:6 bv) heeft.
Zonder dat besef heeft aanbidding geen zin,
hebben onze gaven geen zin
Nogmaals, ik denk dat er weinig verschil is tussen jouw beseffen en Paulus' geloven. En dat is mooi. Toch denk ik dat je nog een aantal dingen moet ophelderen:
1. Als er wél verschil is tussen jouw beseffen en Paulus' geloven, wat is dit dan precies?
2. Hoe moet je iets "proefondervindelijk beseffen"? Is het een soort gevoel wat je moet zien te krijgen? Ik heb altijd het idee dat het gaan zitten opwekken van gevoelens bij jezelf niet zo heel erg zinvol is.
3. Jouw stelling: Door besef worden wij behouden. Wat gebeurt er in jouw theorie met mensen die dit alles
niet beseffen?