Auteur Topic: Votum inhoud  (gelezen 5530 keer)

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Gepost op: januari 17, 2003, 09:34:22 am »
"Onze hulp is in de naam van Here, die hemel en aarde gemaakt heeft" is de tekst van het votum aan het begin van de dienst.
Sommige dominees plakken daarnog een stukje aan vast: ".. en die niet laat varen het werk dat Zijn hand begon". Waar staat dit eigenlijk in de bijbel...? (kon dit niet vinden op de gkv.nl site :((   )
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

Pulpeet

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #1 Gepost op: januari 17, 2003, 09:52:59 am »
Psalm 138:8

Darkon

• Be holy for I am Holy!
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #2 Gepost op: januari 17, 2003, 05:12:42 pm »
Daar staat inderdaad zoiets.. maar volgens mij is een dominee toch niet 'gerechtigd' om zelf een vrije inhoud aan een votum te geven? Want de tekst komt namelijk niet helemaal overeen...
Waar komt normaal ook alweer het votum vandaan?
We don't know what the future holds, but we know Who holds the future...

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #3 Gepost op: januari 17, 2003, 07:35:36 pm »
Mag ik even uit een boek citeren? Daar gaat-ie:

"De eerste woorden die de predikant uitspreekt, worden vaak het 'votum' genoemd. De naam voor dit gebruik is opgekomen in de negentiende eeuw en betekent 'wijding'. Dit woord 'votum' is eigenlijk niet zo gelukkig gekozen, al was het alleen maar omdat we in onze kerkdiensten Latijnse woorden moeten vermijden. De laatste tijd is terecht gezocht naar andere namen, zodat nu vaak het woord 'bemoediging' gebruikt wordt of, naar de bewoording, het 'Onze hulp'. We spreken immers ook over het 'Onze Vader'.

Traditoneel is dit 'votum' Psalm 124:8, 'Onze hulp is in de Naam des Heren die hemel en aarde gemaakt heeft', in de gereformeerde traditie vaak aangevuld met 'die trouw houdt in eeuwigheid' (Ps. 146:6) 'en niet laat varen de werken van zijn handen' (Ps. 138:8). Deze formulering van het 'Onze hulp' stamt uit het begin van de Nederlandse reformatie (synode van Dordrecht 1574).

In deze bewoordingen worden uitgedrukt de geestelijke gestalte en het uitzicht waarin deze samenkomst van de gemeente staat. Vers 8 is het laatste woord van Psalm 124. In deze psalm wordt uitgesproken dat in de ervaren dreiging en strijd de Here nabij is. De God van Israël is gebleken een hulp in benauwdheid te zijn: de Here laat de zijnen niet los, op Hem mogen we vertrouwen. Om daarop de nadruk te leggen, heeft de Nederlandse reformatie de andere woorden erbij gevoegd. In het geloof in deze belofte zoekt de gemeente van Christus haar God te ontmoeten.

Het gebruik van de tekst 'Onze hulp is in de Naam des Heren' is al zeer oud. In de middeleeuwse rooms-katholieke misviering worden deze woorden uitgesproken door de priester in de zogenaamde voetgebeden, zijn persoonlijke gebeden aan de voet van het altaar, aan het begin van de misviering. 'Onze hulp' leidt dan de persoonlijke schuldbelijdenis van de priester in. Voordat hij zijn hoge ambtelijke dienst van de bediening van de eucharistie begint spreekt hij zijn gevoel van onwaardigheid uit. Hij doet dat wel voor de gehele gemeente, maar zachtjes, voor de andere gemeenteleden onverstaanbaar.

Dat in de gereformeerde liturgie dit persoonlijke gebruik verschoven is naar het gemeenschappelijke, karakteriseert de vernieuwing van de liturgie. Nu spreekt de predikant deze woorden namens de gehele gemeente. Zij zijn, zo gebruikt, niet meer de inleiding tot de schuldbelijdenis. Ze drukken uit het besef waarin de gemeente samengekomen is, ze karakteriseren de kerkdienst. De gebeden gericht op de vervulling van de ambtelijke dienst, waartoe ook de ambtelijke verootmoediging en schuldbelijdenis horen, vinden nu plaats in de consistoriekamer.

Soms hoort men als 'votum' ook andere formuleringen, vaak in een uitgebreide vorm, voor een deel in eigen bewoordingen van de predikant. Het behoort bij de soberheid van de gereformeerde liturgie voor deze steeds terugkerende liturgische vorm zich te beperken tot de woorden van de Schrift. Dat geldt ook van de groet."

(M.J.G. van der Velden in: Als wij samenkomen, liturgie in de gereformeerde traditie, uitg. Boekencentrum, Zoetermeer, 2000)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #4 Gepost op: januari 17, 2003, 10:35:58 pm »
Mooie uitleg.
Ik kan de rest van het boek ook ter lezing aanbevelen. Voor heel veel mensen die maar wat roepen over de liturgie zou dat helemaal geen kwaad kunnen. Er zit meer achter onze zondagse manier van doen dan vaak gedacht wordt...

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #5 Gepost op: januari 19, 2003, 10:44:22 pm »
Helemaal mee eens. Ik vind, dat we:
a. onszelf nog eens goed moeten verdiepen in het waarom van onze liturgie en
b. dit goed aan onze kinderen moeten uitleggen / doorgeven.

Ik zit voor het eerst van m'n leven in een liturgiecommissie en verdiep me er dus nu pas in! Veel te laat, want nu pas worden mij allerlei dingen veel duidelijker en, wat belangrijker is, ik ga er de waarde van inzien.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #6 Gepost op: januari 19, 2003, 11:03:14 pm »
Zit het wel goed met de liturgie als die ons pas echt duidelijk wordt als we in de liturgiecommissie stappen?

Marloes

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #7 Gepost op: januari 20, 2003, 12:15:12 am »

quote:

op 19 Jan 2003 23:03:14 schreef Mezzamorpheus:
Zit het wel goed met de liturgie als die ons pas echt duidelijk wordt als we in de liturgiecommissie stappen?

Lijkt me niet hè?

Wist je trouwens dat die dingen die wij als zegenspreuk gebruiken ook door heidense volken in Abrahams tijd gebruikt werden om de zon te aanbidden?

quote:

De HEERE zegene u en Hij behoede u;
de HEERE doe zijn aangezicht over u lichten en zij u genadig;
de HEERE verheffe zijn aangezicht over u en geve u vrede.
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #8 Gepost op: januari 20, 2003, 12:32:32 am »

quote:

op 19 Jan 2003 23:03:14 schreef Mezzamorpheus:

Je geeft wel een beetje een vreemde draai aan mijn betoog. Andere vraag:
Zit het wel goed met ons en onze geloofsopvoeding (die we gekregen hebben en zelf geven) als die ons pas echt duidelijk wordt als we in de liturgiecommissie stappen?
Moeten we iets wat we niet onmiddelijk begrijpen meteen overboord gooien?

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #9 Gepost op: januari 20, 2003, 12:35:14 am »

quote:

op 20 Jan 2003 00:15:12 schreef Marloes:
Wist je trouwens dat die dingen die wij als zegenspreuk gebruiken ook door heidense volken in Abrahams tijd gebruikt werden om de zon te aanbidden?
Wat wil je daarmee zeggen?

Marloes

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #10 Gepost op: januari 20, 2003, 11:34:35 am »

quote:

op 20 Jan 2003 00:35:14 schreef Peter:
op 20 Jan 2003 00:15:12 schreef Marloes:

Wat wil je daarmee zeggen?

Dat je, als je je verdiept in de herkomst van de liturgie
1. dat niet alleen met GerVrijg boekjes moet doen omdat je dan alleen de normale, bekende dingen tegenkomt
2. dat er blijkbaar elementen van onze liturgie terug te vinden zijn in de heidense liturgieën (of andersom). Mensen willen vaak iets niet gebruiken om God te eren, bijv. een bepaalde muziekstijl, omdat die niet eerbiedig/te werelds is. Nu las ik dus pas dat die zegenbede van ons door heidense volken gebruikt werd om de zon te aanbidden. Toch zal niemand (denk ik) zeggen dat we die bede daarom niet aan onze God mogen wijden tijdens onze erediensten.
[Prediker 7:29]

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #11 Gepost op: januari 20, 2003, 08:26:13 pm »

quote:

op 20 Jan 2003 11:34:35 schreef Marloes:
Dat je, als je je verdiept in de herkomst van de liturgie
1. dat niet alleen met GerVrijg boekjes moet doen omdat je dan alleen de normale, bekende dingen tegenkomt
Dat boekJE zoals jij dat noemt, is geschreven door een drietal auteurs, die alle drie theologie hebben gestudeerd aan de universiteit van Utrecht. Dus niet echt GerVrijg. Bovendien: wat is er mis mee om onze huidige liturgie (de 'bekende' dingen) eens goed te bestuderen?

quote:

op 20 Jan 2003 11:34:35 schreef Marloes:
2. dat er blijkbaar elementen van onze liturgie terug te vinden zijn in de heidense liturgieën (of andersom). Mensen willen vaak iets niet gebruiken om God te eren, bijv. een bepaalde muziekstijl, omdat die niet eerbiedig/te werelds is. Nu las ik dus pas dat die zegenbede van ons door heidense volken gebruikt werd om de zon te aanbidden. Toch zal niemand (denk ik) zeggen dat we die bede daarom niet aan onze God mogen wijden tijdens onze erediensten.
Dat bepaalde vormen in het OT terug te voeren zijn op heidense gebruiken, is op zich niets nieuws. Zie bv. de verbondssluiting tussen God en Abraham. Het is dan trouwens nog maar de vraag of je dit meteen als vrijbrief kunt gebruiken om wereldgelijkvormige elementen in onze eredienst in te brengen.
« Laatst bewerkt op: januari 23, 2003, 11:44:47 pm door Peter »

Answering-Islam NL

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #12 Gepost op: januari 30, 2003, 11:04:13 pm »
Citaat
Dat boekJE zoals jij dat noemt, is geschreven door een drietal auteurs, die alle drie theologie hebben gestudeerd aan de universiteit van Utrecht. Dus niet echt GerVrijg. Bovendien: wat is er mis mee om onze huidige liturgie (de 'bekende' dingen) eens goed te bestuderen?[/qote]

Beste Peter en andere lezers van dit forum

Hebben niet-gereformeerd vrijgemaakten het nooit bij het juiste eind dan?

Ik vraag me wel eens af waar de spontaniteit in onze diensten gebleven is. Sterker nog, is dat er ooit geweest?

Verliezen we door alle regeltjes, orden van diensten etc. etc. niet de basis uit het oog? Laten we ons nog wel leiden door de geest?

De reaktie van Darkon vind ik heel typisch, niet persoonlijk op Darkon, maar de algehele denkwijze binnen onze kerken, nl. de volgende:

quote:

Daar staat inderdaad zoiets.. maar volgens mij is een dominee toch niet 'gerechtigd' om zelf een vrije inhoud aan een votum te geven?

Is onze kerk dan zo gevangen in regels dat zelfs Gods zegen die hij middels zijn dienaar, de dominee, in regels gevangen moet worden?

Denk daar allemaal eens over na

Gr. Roeerd

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #13 Gepost op: januari 30, 2003, 11:22:14 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 23:04:13 schreef Answering-Islam Nederland:
Hebben niet-gereformeerd vrijgemaakten het nooit bij het juiste eind dan?
Ik denk, dat je de 'voorgeschiedenis' van mijn opmerking nog even goed moet lezen.;)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #14 Gepost op: januari 30, 2003, 11:48:07 pm »

quote:

op 30 Jan 2003 23:04:13 schreef Answering-Islam Nederland:
Verliezen we door alle regeltjes, orden van diensten etc. etc. niet de basis uit het oog? Laten we ons nog wel leiden door de geest?

Inderdaad...
geest met een kleine letter.
Een hoop zgn. spontaniteit is wat mij betreft Geestelijke armoede (met een hoofdletter). Wat ter plekke in ons opkomt kan evengoed uit ons eigen onderbewustzijn komen. Dat hoeft niet allemaal van de Heilige Geest te komen.