Auteur Topic: Periode van verootmoediging  (gelezen 4950 keer)

dsWim

  • Berichten: 708
  • voor al uw leerbewerking
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Gepost op: februari 13, 2003, 07:44:46 pm »
Vanaf zondag 2 maart aanstaande start de periode van verootmoediging waartoe de synode in Zuidhorn heeft opgeroepen (zie http://www.gkv.nl/main.as...styleit&intItemID=522).
Wat vinden we daarvan? Wat gaan we er aan doen? Nog iemand ideeën over de invulling?
shoot me again, I ain't dead yet

izzewizze

  • Berichten: 654
  • Reageren? izzewizze@planet.nl
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #1 Gepost op: februari 13, 2003, 10:03:07 pm »
Als alle kerken maar ook de kerkleden hier de zondagen in maart werk van zouden maken zou er al heel wat gewonnen zijn. Verootmoediging is op de knieën, God wij maken fouten, vergeef ons onze gelijkhebberigheid, onze manier van discussiëren, het feit dat wij geen wervingskracht naar buiten hebben omdat we alleen maar met onszelf bezig zijn. We denken druk te zijn voor U o Heer, maar zo vaak zijn we dat alleen voor onszelf, we projecteren U zo vaak op onze gevoelens en gedachten in ons leven en schakelen daardoor Uw wil gelijk met die van ons. God, barmhartig Vader wees ons genadig om Christus wil. Door Christus werk alleen kunt U met ons omgaan, maar wilt u ook met ons omgaan. Geef dat wij als kinderen van U met elkaar omgaan, geef dat we blij zijn met de verantwoordelijkheid die u geeft, in plaats van dat we dat ervaren als last. Geef dat wij meningen van anderen binnen de kerk respecteren en dat we verniewingen in de kerk niet meteen afbreken, omdat het voor ons zo slecht voelt. Geef ons geduld met de mensen die zich zorgen maken over vernieuwingen. Geef ons allemaal een actieve luisterhouding, bij uw woord. Bewaar ons voor een vallen in gevoelens, waardoor wij niet meer merken dat Uw Geest al met ons bezig is voordat wij het beseffen. Schenk ons vertrouwen, geef dat wij de middelen die deze tijd ons biedt, inzetten om hen die U niet kennen te bereiken. Laat onze vriendelijkheid alom bekend zijn zowel buiten de kerk, maar ook daarbinnen. Breng nog velen tot geloof, mijn buurman, mijn collega, mijn favoriete artiest, de discjockey waarna ik zo graag luister, de filmster waarvoor ik zoveel bewondering heb. Wilt u geven dat ik leer bidden, leer luisteren en mijn gelijk bewaar tot de dag van Uw wederkomst zodat ik dan mijn gelijk nog eens kan spiegelen aan dat van U. Om dan te beseffen dat het alleen genade was waarom U kennis met mij hebt willen maken. Doe ons beseffen dat Uw genade groter is als ons oordeel. Komt u spoedig. In Uw handen zijn wij veilig maar bewaart U ons ook in Uw handen. Vader in de hemel duizend maal duizend dank voor Christus. Alleen dankzij Hem is er weer toekomst.
Wie alleen maar rekent
Komt nooit aan liefhebben toe
 
I'm interested in you ;)

Izzewizze  

Amo Draijer

  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #2 Gepost op: februari 14, 2003, 10:11:44 am »
Amen.

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #3 Gepost op: februari 14, 2003, 11:05:21 am »
Hoewel ik verootmoediging als 1e stap zie voor de verwondering: "Wat heb ik er weer weinig van gebakken, en wat is het toch wonderlijk dat Gods Zoon aan het kruis gestorven is daarvoor", kan ik niets met de collectief top-down approach van verootmoediging zoals dat nu gebracht wordt. Wie helpt mij?

Mezzamorpheus

  • Berichten: 5201
  • You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #4 Gepost op: februari 14, 2003, 12:23:43 pm »
Ben het met Sam eens. Ik kan niet zoveel met 'gedwongen' verootmoediging...
Ik denk dat verootmoediging uit jezelf moet komen en dat komt het op deze manier niet echt volgens mij.

Amo Draijer

  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #5 Gepost op: februari 14, 2003, 12:41:16 pm »
En als verootmoediging er (kennelijk) niet of niet voldoende aanwezig is, wat dan?
Net als bidden en evangeliseren, is verootmoediging een houding die je (van nature) niet ligt. Het  moet je geleerd en voorgehouden worden. Verootmoediging is de eerste stap naar het erkennen van je schuld aan en je afhankelijkheid van je Schepper. Daaraan kan deze periode goede diensten bewijzen, overigens zonder te beweren dat hiermee alles klaar zou zijn.

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #6 Gepost op: februari 14, 2003, 05:03:47 pm »

quote:

Daaraan kan deze periode goede diensten bewijzen
Hoe dan?

Amo Draijer

  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #7 Gepost op: februari 14, 2003, 09:35:49 pm »

quote:

op 14 Feb 2003 17:03:47 schreef Sam:
Hoe dan?
De aanleiding voor de periode van verootmoediging is dat een aantal 'ernstige zaken' op de synodeagenda stonden (echtscheiding, seksueel misbruik, de losmaking van predikanten van hun gemeenten en de onvrede rond het proces van liturgische vernieuwing). Ik citeer uit de brief van het moderamen:

quote:

Die (zaken) raken elkaar echter op het punt van onze onderlinge omgang en de levensheiliging. Zonden in de gemeenten veroorzaken dat de naam van de Here om ons gelasterd wordt. Beschadigde verhoudingen schaden de kerk als lichaam van Christus. Hij is het zelf die zijn kerken oproept: ‘Bekeer u en doe weer uw eerste werken’ (Opb. 2:5).
Het gaat dus om collectieve verootmoediging.  
Persoonlijke verootmoediging pas je primair toe in je persoonlijke relatie met je Heiland en (daarna ook) je naaste.
Als het met onze persoonlijke verootmoediging 'goed' zit, moet collectieve verootmoediging toch geen enkel bezwaar zijn wanneer we zulke 'ernstige zaken' meemaken in onze kerken?
« Laatst bewerkt op: februari 14, 2003, 09:52:20 pm door Amo Draijer »

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #8 Gepost op: februari 14, 2003, 10:18:34 pm »
Beste Amo Draaijer,

Ik 'geloof' niet in collectieve verootmoediging. Evenzo niet in collectieve verantwoordelijkheid. Het zijn altijd mensen -met misschien zware verantwoordelijkheden- die beslissingen hebben genomen.

Om een parallel te maken: Ik voel mij ook niet schuldig aan het feit dat wij Nederlanders in het verleden de Indonesiërs zeer slecht hebben behandeld.

Amo Draijer

  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #9 Gepost op: februari 16, 2003, 07:20:44 pm »

quote:

op 14 Feb 2003 22:18:34 schreef Sam:
Beste Amo Draaijer,
Wie is dat?? ;)

quote:


Ik 'geloof' niet in collectieve verootmoediging.

Ook niet wanneer er in jou kerk al langere tijd zaken voorkomen die Gods daglicht niet mogen zien? Als er in jou kerk 'bosjes' echtparen hun trouwbelofte breken en niemand daar iets tegen schijnt te kunnen uitrichten? Of dat een predikant voor de bijl gaat in een gemeente? Is dat een zaak van hun eigen verantwoordelijkheid, of is het alleen een verantwoordelijkheid van dominee's en ouderlingen om deze zaken op te lossen?
Wij maken als kerkleden met ons gedrag binnen die kerk Christus te schande. En daar gaat het om. En niet of jij en ik ons persoonlijk aan die 4 'ernstige zaken' schuldig hebben gemaakt. Als dat 'toevallig' niet het geval is, dan is dat immers alleen maar genade!

Ik vind overigens dat je als gemeentelid een veel zwaardere (verdergaande) verantwoordelijkheid hebt t.o.v. je medegemeenteleden dan dat je hebt als Nederlands staatsburger. Toch schaam ik mij als ik zie hoe mijn overheid in bepaalde gevallen omgaat met asielzoekers.

Zie voor voorbeelden van collectieve verootmoediging o.m. 2 Kon 23, 2 Kron 34, Ezra 9 en Nehemia 9.

Hé Sam, durf jij het gebed van izzewizze uit te spreken?

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #10 Gepost op: februari 16, 2003, 08:39:06 pm »

quote:

Ook niet wanneer er in jou kerk al langere tijd zaken voorkomen die Gods daglicht niet mogen zien?

Indien dit het geval is, dan dien ik eerst te weten wat.

quote:

Als er in jou kerk 'bosjes' echtparen hun trouwbelofte breken en niemand daar iets tegen schijnt te kunnen uitrichten?

Wat is de oorzaak dat echtparen hun trouwbelofte breken, en wat had ik er aan kunnen doen? Indien ik hieraan schuld heb, dan hoor ik dat graag van mijn broeder of zuster z.s.m. en kan ik mij verootmoedigen.

quote:

Of dat een predikant voor de bijl gaat in een gemeente? Is dat een zaak van hun eigen verantwoordelijkheid, of is het alleen een verantwoordelijkheid van dominee's en ouderlingen om deze zaken op te lossen?

Graag een concreet voorbeeld. Kan er nu weinig mee.
 

quote:

Wij maken als kerkleden met ons gedrag binnen die kerk Christus te schande. En daar gaat het om.

De kerk van Christus zijn u en ik. Als u en ik die te schande maken door iets, dan dienen u en ik daarover verootmoediging te tonen.

quote:

En niet of jij en ik ons persoonlijk aan die 4 'ernstige zaken' schuldig hebben gemaakt.

Dat is dus waar ik weinig mee kan.

quote:

Als dat 'toevallig' niet het geval is, dan is dat immers alleen maar genade!

Beetje flauw, maar alles is genade. (En genade is alles)

quote:

Ik vind overigens dat je als gemeentelid een veel zwaardere (verdergaande) verantwoordelijkheid hebt t.o.v. je medegemeenteleden dan dat je hebt als Nederlands staatsburger. Toch schaam ik mij als ik zie hoe mijn overheid in bepaalde gevallen omgaat met asielzoekers.

Over de mensen die dichter bij je staan ben je inderdaad meer verantwoordelijk. Als het goed is voel je dat ook zo.
 

quote:

Zie voor voorbeelden van collectieve verootmoediging o.m. 2 Kon 23, 2 Kron 34, Ezra 9 en Nehemia 9.

Dit zijn voorbeelden uit het oude testament. Waarbij het volk Israel als volk inderdaad collectief een verantwoordelijkheid had tegenover God. Die situatie is anders in het nieuwe verbond, waarbij Gods kinderen zich in alle volken en naties bevinden.

quote:

Hé Sam, durf jij het gebed van izzewizze uit te spreken?
Als ik van te voren weet wat gebeden wordt. Anders vind ik het correkter dat degene die bid 'ik' spreekt dan kan iedere die meeluistert bepalen of hij/ zij zelf meebidt of niet. (Een praktijk die ook meer in evangelische kerken plaatsvindt.)

Amo Draijer

  • Berichten: 22
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #11 Gepost op: februari 16, 2003, 09:24:18 pm »

quote:

op 16 Feb 2003 20:39:06 schreef Sam:
...Indien dit het geval is, dan dien ik eerst te weten wat.

...Indien ik hieraan schuld heb, dan hoor ik dat graag van mijn broeder of zuster z.s.m. en kan ik mij verootmoedigen.

...Graag een concreet voorbeeld. Kan er nu weinig mee.

...De kerk van Christus zijn u en ik. Als u en ik die te schande maken door iets, dan dienen u en ik daarover verootmoediging te tonen.

...Dat is dus waar ik weinig mee kan.
Lees dit eens: http://www.gkv.nl/main.as...ownload&intItemID=151.

Sam

  • Berichten: 443
  • Wat is waarheid? Joh. 18:38
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #12 Gepost op: februari 16, 2003, 10:11:40 pm »
Ik heb er kennis van genomen. Eén zin in de begeleidende brief viel mij op en daar wil ik mij graag bij aansluiten:

quote:

Persoonlijke verootmoediging en gezamenlijke toewijding horen bij het kerk zijn


Als de gezamenlijke toewijding duidelijk kan maken wat mijn persoonlijke verantwoordelijkheid betekent in de vier punten die genoemd worden, te weten:
1. De problemen rond echtscheiding
2. De noodzaak voor het instellen van ene meldpunt seksueel misbruik in ambtelijke relaties.
3. Problemen rondom conflict met predikanten.
4. Onvrede liturgische vernieuwing.

Even concreet, met betrekking tot 1, 2, en 3 heb ik nooit verantwoordelijkheid gehad, en ten aanzien van punt 4. ik behoor tot de groep ontevredenen met betrekking tot liturgische vernieuwing. Maar is onvrede altijd verkeerd?

Johan V.

  • Berichten: 318
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #13 Gepost op: februari 18, 2003, 12:08:07 am »
Verootmoediging, collectief is een goede zaak.
God heeft ons allen geroepen als zijn heilige bruid. Weest dan Heilig, want Hij is heilig.

Helaas maken wij mensen er vaak een zootje van. Geen enkele relatie die wij aangaan, of krijgen (in het geval van bijv. onze ouders),
is vlekkeloos. Altijd gaat er wat mis. Zo ook in de kerk, als WIJ die moeten bouwen. Gelukkig maar dat het de Here is die het huis bouwt,
want tevergeefs zouden wij zwoegen. Sterker nog, veeleer zouden wij Zijn werk afbreken.

Ook al heb je op geen van de punten directe verantwoordelijkheid, toch ben je lid van een gemeente.
We mogen allemaal leven van Gods genade. En we weten ook wel dat wij zondig zijn en dat er in ons persoonlijke leven dingen fout gaan.
Maar zo ook in de kerk.

Misschien maken we een verkeerde keuze met alle vernieuwingen. Of misschien is men verkeerd waar men alles tegen houd.
Hoe het ook zij, misschien maak jij daarin wel de goede keuze.

Helaas kunnen wij ook bij het maken van de goede keuze zondigen. Door mensen te beschadigen die oprecht God zoeken en oprecht bezig zijn
hun dienst aan Hem vorm te geven. Een hardvochtig woord, een te snel getrokken conclusie.

Niemand is zonder zonde. Helaas zijn wij maar al te vaak blind voor onze eigen zonde maar zijn we er als de kippen bij om dat bij die ander aan te wijzen.

Dit is het dat ook vraagt om verootmoediging. Het is je taak als Christen om biddend je handen ten hemel te heffen. Lege handen, om door God gevuld te worden met Zijn genade.
Geloofd zij de God en Vader van onze Here Jezus Christus, die ons naar zijn grote barmhartigheid door de opstanding van Jezus Christus uit de doden heeft doen wedergeboren worden tot een levende hoop,

Babbo

  • Berichten: 44
    • Bekijk profiel
Periode van verootmoediging
« Reactie #14 Gepost op: maart 09, 2003, 03:24:41 pm »
Ik vind het zeer indrukwekkend tot nu toe, de periode van verootmoediging.
Geweldige teksten in het bijbelleesrooster.
Het maakt me klein.

Ik moet toch steeds aan het beeld van de gemeente als een lichaam denken.

Als ik buikgriep heb, heeft mijn hele lichaam er last van.
Ik geef over, ik kots, ik krijg koorts, eet dus weinig, mijn spieren doen zeer, ik heb geen contact met mijn hoofd etc.
Terwijl het alleen maar een virus is die mijn darmen van streek maakt.
Mijn hele lichaam zet zich dan in om de virus te bevechten. Soms heb ik daar hulp bij nodig, als het te lang duurt en ik het niet alleen kan opruimen.

Verootmoedigen is de antibioticakuur.