Auteur Topic: Votum inhoud  (gelezen 5528 keer)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #30 Gepost op: maart 05, 2003, 04:41:13 pm »
Nu we het toch over meel hebben, kan heel wonderlijk werken. Ken je het verhaal van de kolokwinten?

2 Koningen 4 : 38 ¶ Toen Elisa naar Gilgal terugkeerde, was er honger in het land. Terwijl de profeten voor hem gezeten waren, zeide hij tot zijn knecht: Zet de grootste pot op en kook moes voor de profeten.
39  Daarop ging er een naar het veld om groenten te plukken; en hij vond een wilde slingerplant en plukte daarvan wilde kolokwinten, zijn kleed vol. Toen hij teruggekomen was, sneed hij die in stukjes in de moespot; want zij kenden ze niet.
40  Vervolgens schepte men voor de mannen op om te eten. Maar zodra zij van het moes hadden gegeten, schreeuwden zij het uit: De dood is in de pot, man Gods! En zij konden het niet eten.
41  Doch hij zeide: Haal dan meel. En hij wierp het in de pot en zeide: Schep op voor het volk, opdat zij eten. Toen was er niets kwaads meer in de pot.

Garfield

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #31 Gepost op: maart 05, 2003, 05:57:25 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 16:41:13 schreef Wilhelmina:
Nu we het toch over meel hebben, kan heel wonderlijk werken. Ken je het verhaal van de kolokwinten?
Yep.
Dat meel lijkt me handig als ik tijdens het koken ben uitgeschoten met de kruiden......

PS:
De opmerking was trouwens niet specifiek voor deze reactie bedoeld maar voor een hele rij die jij in een tijdsbestek van een half uur maakte ;)
« Laatst bewerkt op: maart 05, 2003, 06:03:49 pm door Garfield »
Je moet de vraag niet stellen als je bang bent voor het antwoord......

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #32 Gepost op: maart 05, 2003, 06:54:27 pm »

quote:

op 05 Mar 2003 17:57:25 schreef Garfield:
op 05 Mar 2003 16:41:13 schreef Wilhelmina:
PS:
De opmerking was trouwens niet specifiek voor deze reactie bedoeld maar voor een hele rij die jij in een tijdsbestek van een half uur maakte ;)

Klopt dat heb je goed door gehad. Er wordt hier bijna dag en nacht gevochten om de computer. En schoolverslagen gaan altijd voor. Dus ik had het idee dat ik als een gek moest schrijven, tijdens de toiletrondes van de anderen.
En dan komt er niets zinnigs uit. Ik zal mijn leven beteren. :(

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #33 Gepost op: maart 07, 2003, 12:10:36 am »

quote:

op 05 Mar 2003 18:54:27 schreef Wilhelmina:
Er wordt hier bijna dag en nacht gevochten om de computer. En schoolverslagen gaan altijd voor. Dus ik had het idee dat ik als een gek moest schrijven, tijdens de toiletrondes van de anderen.
En dan komt er niets zinnigs uit.
Aha! Dus dat is het!  :9
Maar alle gekheid op een stokje; hebben jullie ook een votum in jullie dienst, Wilhelmina?

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #34 Gepost op: maart 07, 2003, 09:12:39 pm »

quote:

op 07 Mar 2003 00:10:36 schreef Peter:
op 05 Mar 2003 18:54:27 schreef Wilhelmina:
Er wordt hier bijna dag en nacht gevochten om de computer. En schoolverslagen gaan altijd voor. Dus ik had het idee dat ik als een gek moest schrijven, tijdens de toiletrondes van de anderen.
En dan komt er niets zinnigs uit.
Aha! Dus dat is het!  :9
Maar alle gekheid op een stokje; hebben jullie ook een votum in jullie dienst, Wilhelmina?

Sorry ik lees nu pas een vraag aan mij. Nee niet zoals jullie elke week dezelfde votum en groet. Ik denk dat dat op een gegeven moment zo vanzelfsprekend wordt, dat het je niet veel meer doet. Het hoort er gewoon bij.

Onze dienst ziet er ongeveer zó uit:
--We beginnen met een lied om de mensen enthousiast te maken en ze te motiveren hun plaatsje in te nemen en op te houden met hun "begroetingen"
--Dan komt de Oudste die dienst heeft naar voren om de mensen welkom te heten, de nieuwe mensen op hun gemak te stellen, door te zeggen dat alles mag, maar niets moet, omdat hier misschien iets anders gaat dan ze gewend zijn. Ook worden meteen de mededelingen gedaan, zoals de kringavonden, bidstonden jeugdsamenkomsten etc.
--Dan gaat iedereen staan, voor zover hij nog zit, om met zijn allen hardop een bijbeltekst te proclameren, elke week een andere.
-- Vervolgens wordt gevraagd om even wat groepjes te vormen van 3 á 4 mensen om elkaar en de dienst aan de Heer op te dragen, en de kinderen die al aan hun eigen samenkomst zijn begonnen.
-- Dan volgt ongeveer drie kwartier waarin waarin de zangleider/ster de dienst overneemt om de gemeente te leiden in lofprijzing en aanbidding. Tijdens de aanbidding hebben gemeenteleden de gelegenheid om evt. een woord of een openbaring door te geven, nadat dit eerst getoetst is door de oudsten.
--Inmiddels is het 11 uur geworen, verschilt per week, nét hoe de Heer het leidt, en wordt degene die het Woord gaat brengen naar voren geroepen, hem worden de handen opgelegd om hem een zegen toe te bidden. De preek duurt ongeveer tot 11.45.
--Meestal wordt er na de preek de gelegenheid gegeven om persoonlijk op de preek de reageren door naar voren te komen en gebed te vragen, of een keuze voor jezus te maken, of een zonde  te beleiden, nét wat het onderwerp was.
--Daarna neemt de zangleider/ster het weer over en is er meestal gelegenheid tot het vieren van de maaltijd des Heren.
--We zingen nog een lied, waaronder de mandjes van de kollekte rondgaan, en dan krijgen we de zegen mee.
-- Daarna komen de kinderen erbij en drinken we lekker koffie mét iets lekkers.

Toedeloe. O-)

Power Sjonnie

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #35 Gepost op: maart 08, 2003, 12:40:46 am »

quote:

Meestal wordt er na de preek de gelegenheid gegeven om persoonlijk op de preek de reageren door naar voren te komen en gebed te vragen, of een keuze voor jezus te maken, of een zonde te beleiden, nét wat het onderwerp was.

Heb jij ook wel eens je zonden beleden voor in de kerk? Doe je dat vaak en over wat voor zonde praten we dan?

Hartelijke groeten
Power Sjonnie

http://home.houston.rr.com/agebuhr/images/Confession%201.jpg
Gij zult de HERE, uw God, liefhebben met geheel uw hart en met geheel uw ziel en met geheel uw kracht

Wilhelmina

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #36 Gepost op: maart 08, 2003, 07:53:59 am »

quote:

op 08 Mar 2003 00:40:46 schreef Power Sjonnie:
Meestal wordt er na de preek de gelegenheid gegeven om persoonlijk op de preek de reageren door naar voren te komen en gebed te vragen, of een keuze voor jezus te maken, of een zonde te beleiden, nét wat het onderwerp was.

Heb jij ook wel eens je zonden beleden voor in de kerk? Doe je dat vaak en over wat voor zonde praten we dan?

Hartelijke groeten
Power Sjonnie

http://home.houston.rr.com/agebuhr/images/Confession%201.jpg
Het plaatje nodigt mij niet uit een serieus antwoord te geven.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #37 Gepost op: maart 08, 2003, 02:43:47 pm »
Hallo allemaal,
Ik ben hier sinds een dag nieuw, dus weet nog niet hoe alles in zijn werk gaat, maar ik was van plan eens de vraag te stellen : Waar zou God blijer mee zijn, met het zingen van lofpsalmen of met de preek ?

Dit leek mij wel de juiste plek om het te stellen, daar de discussie al iets in die richting gaat.

Mientje.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #38 Gepost op: maart 08, 2003, 03:57:31 pm »
Hallo Mientje. Welkom op dit forum.
Ik vind je vraag wat 'gevaarlijk'. Waar God blijer mee is, ik weet dat niet. Jij weet dat niet. Met allerlei stellige uitspraken over 'waar God blij mee is' loop je zomaar de kans Gods naam te misbruiken (Hem voor je karretje te spannen).
Zowel lofprijzing als prediking van het Woord hebben hun eigen functie in de eredienst. Verder ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van je vraag.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #39 Gepost op: maart 08, 2003, 07:08:22 pm »

quote:

op 08 Mar 2003 15:57:31 schreef Peter:
Hallo Mientje. Welkom op dit forum.
Ik vind je vraag wat 'gevaarlijk'. Waar God blijer mee is, ik weet dat niet. Jij weet dat niet. Met allerlei stellige uitspraken over 'waar God blij mee is' loop je zomaar de kans Gods naam te misbruiken (Hem voor je karretje te spannen).
Zowel lofprijzing als prediking van het Woord hebben hun eigen functie in de eredienst. Verder ben ik wel benieuwd naar de achtergrond van je vraag.

Ik ben hierover aan het denken gezet, toen ik een voorganger dit eens hoorde zeggen :
Je kan beter een uur God aanbidden in lofprijs, want God zal nooit bij een preek zeggen : Hee, dat is nieuw voor mij.

Natuurlijk is de preek ook nodig, maar dit was ter aanleiding van dat er mensen waren die vonden dat het zingen vooraf maar zo kort mogelijk moest zijn.

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #40 Gepost op: maart 08, 2003, 08:37:14 pm »

quote:

op 08 Mar 2003 19:08:22 schreef Mientje:
Ik ben hierover aan het denken gezet, toen ik een voorganger dit eens hoorde zeggen :
Je kan beter een uur God aanbidden in lofprijs, want God zal nooit bij een preek zeggen : Hee, dat is nieuw voor mij.
Ik heb deze zinnen wel 8 keer gelezen, maar het kwartje wil maar niet vallen bij mij. Wil je eens uitleggen wat hij bedoelde?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #41 Gepost op: maart 08, 2003, 10:13:47 pm »

quote:

op 08 Mar 2003 20:37:14 schreef Peter:
op 08 Mar 2003 19:08:22 schreef Mientje:

Ik heb deze zinnen wel 8 keer gelezen, maar het kwartje wil maar niet vallen bij mij. Wil je eens uitleggen wat hij bedoelde?

Het kwam op een reaktie op een klacht dat er teveel aanbiddingsliederen gezongen werden, en dat de preek wat langer moest.

En ik kan het toch niet anders zeggen, want ik snapte het meteen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #42 Gepost op: maart 08, 2003, 10:34:49 pm »
Kan je het ook niet uitleggen?

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #43 Gepost op: maart 09, 2003, 01:03:21 pm »

quote:

op 08 Mar 2003 22:34:49 schreef Mezzamorpheus:
Kan je het ook niet uitleggen?
Laat maar, ik kom vast van een andere planeet ( andere kerk in ieder geval wel ) :?

Peter

• Bekijk profiel
Votum inhoud
« Reactie #44 Gepost op: maart 09, 2003, 01:08:55 pm »
Vrouwen komen van Venus, mannen van Mars.

Toch even proberen of ik het snap: God wil alleen nieuwe dingen horen, en dat hoort Hij niet in de preek, maar wel in lofprijzing? Begrijp ik het zo goed?