Auteur Topic: Hoe ik het christendom zie  (gelezen 1777 keer)

Pleiades

• Bekijk profiel
Hoe ik het christendom zie
« Gepost op: februari 03, 2004, 02:27:39 pm »
Ik zou graag een gesprek aangaan met een paar mensen op dit forum.
Ik ben geen christen, maar ook geen atheist. Ik geloof zeker in een hogere macht. Op mijn christelijke middelbare school heb ik veel dicussies gehad met christenen en dat mis ik eigenlijk een beetje :) Het is intressant om te zien wat voor totaal andere meningen de meeste christenen hebben.
Over de volgende onderwerpen heb ik vragen/stellingen (zoals ik het zie)

A De bijbel is een boek, een die vaak is herschreven en gekopieerd. Een boek geschreven door mensen. Hoe kan je er vanuit gaan dat dit boek afkomstig is van God. Zoals ik het zie kan het ook zijn gemaakt door groote filosofen of mensen die het beste met de wereld voor hebben.

B Als God alles heeft gemaakt, wie heeft dan God gemaakt? Als God altjd al bestond, waarom zou je dan niet kunnen uitgaan van een eeuwig bestaand heelal met oneindige dimensies dat is in principe hetzelfde.

C Als een mens iets verschrikkelijks heeft gedaan en later ontzettende spijt hiervan krijgt en zich voledig aan christus overgeeft en om vergeving vraagt en het oprecht meend krijgt hij die volgens het christendom want God is de vergeving zelfe. Als ik een onwijs goed leven lijd, talloze zielen red en mij voledig inzet voor anderen, maar ik geloof niet in jezus de "zoon" van God, maar wel in God zelf. Zou ik volgens veel christenen naar de hel gaan. Ik vind dit zeeer moeilijk te accepteren. Met dit standpunt doet het christendom God geen eer aan en lijkt eht alsof Hij/Zij een arrogante .... is  Als God mij namelijk zou wegsturen, nadat ik ben overleden en een zeer goed leven heb geleid, simpelweg omdat ik niet in zijn zoon geloof dan geeft hij niet niets om goed of kwaad maar alleen in zijn eigen verhemeling, je moet in mij geloven en anders heb je pech, volgens mij is dit is een middeleeuws standpunt om te zorgen dat de mensen maar aan de kerk bleven doneren.

Graag hierover jullie meningen :)

Ik heb overigens niks tegen christenen, maar ik vind sommige standpunten onbegrijpelijk... graag reacties :)
Science without religion is lame; religion without science is blind.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 03, 2004, 05:15:43 pm »

quote:

op 03 Feb 2004 14:27:39 schreef Pleiades:
A De bijbel is een boek, een die vaak is herschreven en gekopieerd. Een boek geschreven door mensen. Hoe kan je er vanuit gaan dat dit boek afkomstig is van God. Zoals ik het zie kan het ook zijn gemaakt door groote filosofen of mensen die het beste met de wereld voor hebben.

Ik ga voorlopig alleen even in op A. Ik zit daar zelf ook wel eens mee, hoe is de Bijbel nu zo gekomen als die nu is? Maar ik lees de Bijbel alsof God deze heeft geschreven. Dan zie ik dat de Bijbel een ontzettend knap, bovenwerkelijk knap in elkaar zit. Er zijn allerlei verwijzingen, allerlei verschillende schrijvers, God schakelde heel veel verschillende mensen in. En toch is het een eenheid. Ik lees vooral in de reacties van Jezus in de Evangelien allerlei dingen die mensen niet kunnen verzinnen. Dat geeft mij het vertrouwen dat God de uiteindelijk Auteur is van de Bijbel. Mensen hebben de Bijbel geschreven, terwijl ze geleid werden door de heilige Geest. Hij zorgt ook voor de eenheid. Uiteindelijk is dat niet te bewijzen, daar moet je in geloven. Maar er zijn voor mij wel een heleboel aanwijzingen.

Ik geloof niet dat de grootste filosofen van de wereld een boek hebben geschreven dat nu al eeuwen gelezen word, en dat voor elke tijd weer een heel grote waarde heeft, en toch een eenheid is. De Bijbel is geschreven door Diegene die het beste met de wereld voor had en voor heeft.

Maar het beste bewijs kan je vinden door gewoonweg te gaan lezen. Dan kan je God ontdekken.

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 03, 2004, 05:32:35 pm »
Maar waarom zou dat niet door mensen bedacht kunnen zijn? Er zijn zeeeer intelligente mensen op aarde. Ik ken de bijbel aardig, maar ik heb hem inderdaad niet voledig gelezen. Dat zal ik zeker nog eens doen, maar geef me alsjeblieft een voorbeeld waar jij bij jij echt het gevoel krijgt van: dit kan alleen van God zijn.

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 03, 2004, 05:37:01 pm »
PS Het meest zit ik met punt C
Ik heb het gevoe dat christenen zichzelf uitverkoren voelen en zich beter voelen, dit vind ik nogal beangstigend.

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 03, 2004, 07:38:44 pm »
Hoi Pleiades,

Leuk dat je hier bent! Een forum is inderdaad goed om eens van gedachten te wisselen en het is in ieder geval handig dat je wel van een discussie op z'n tijd houdt. Ik geloof zelf wel in de God van de Bijbel, dus ik voel me wel aangesproken door je 3 punten.

A De Bijbel is niet zo ontzettend vaak herschreven en gekopieerd als veel mensen denken. Vooral van het Nieuwe Testament kunnen we voor het overgrote deel van de teksten (98%) toch wel bepalen dat het nog precies hetzelfde is gebleven als de oorspronkelijke schrijvers hebben opgeschreven. En er zijn ook ontzettend veel bronnen van (meer dan welk ander boek uit de oudheid). Dus de Bijbel is in dat opzicht wel betrouwbaar. Als je niet op de bronnen af mag gaan, dan zou geen enkel boek uit de oudheid geldig zijn en kun je niet eens bewijzen dat Julius Caesar heeft geleefd.

En ja het is inderdaad door mensen opgeschreven. Er zijn echter bijzondere dingen gebeurt met die mensen (wonderen) die ook nog eens bevestigd worden door andere mensen (de wonderen van Jezus worden ook genoemd in Romeinse geschriften, bijvoorbeeld). Dus, dat maakt het niet zómaar een boekje, ik geloof dat God daarin bezig was. Daarom vind ik de Bijbel dus interessant, omdat het is geschreven door mensen die iets met God hebben meegemaakt.

B Ik denk dat het heelal zó knap in elkaar steekt, dat het wel ontworpen moet zijn. Zelfs Einstein kon er niet omheen dat er wel 'iets' moest zijn dat zo'n ontzettend ingewikkeld heelal heeft gemaakt. Ik geloof dus niet dat het heelal er zomaar is, wie heeft het dan bedacht?
Juist ja, God. En wie heeft God bedacht? Niemand, want God is een persoon, een "geest" en die heeft geen ontwerp. Net zo goed als jouw gedachtenwereld ook geen "ontwerp" heeft. Dat "ís" gewoon.

C Ja dit is een moeilijke om te begrijpen. Laat ik vooropstellen dat ik geen haar beter ben dan jou, misschien ben ik nog wel slechter. Dus dat is het, wat mij betreft, in ieder geval niet. Maar laat ik eens beginnen met een vraag: hoe zou volgens jou de hemel moeten zijn? Wat zou de perfecte plaats zijn? Deze wereld is namelijk verre van ideaal met alle ziektes en oorlogen enzo. Of anders gezegd: wat zou jij doen als je God bent?
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 03, 2004, 07:45:20 pm »
In het oude testament was het zo dat het ging om het vertrouwen op God, las je altijd bij Abraham, david etc. dus ik denk ook als je voledig je leven vertrouwd op God dat je dan ook naar de hemel gaat maar dat betekend ook dat je niet voor jezelf leeft, want anders heeft het nog geen zin. Maar ja ik zou zeggen waarom zo moeilijk doen, als er Jezus is en die wil je helpen met de Heilige Geest om je op God te richten zodat je vertrouwen op God hebt en ook veranderd naar het beeld van Jezus en je leven steeds beter inricht. Dus ja Jezus is niks voor niks gekomen  ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 03, 2004, 08:34:56 pm »
Ik wil even ingaan op A:

Als je de profetien van Daniel en Jesaja naast de wereld geschiedenis legt, dan kun je dus zien dat hoe zij hun profetieen beschrijven (bijvoorbeeld over verschillende koningen die oorlog voeren) precies gelijk lopen aan de wereldgeschiedenis!! Zit wel symbolica in de profetieen, maar het is heel mooi dat iets honderden jaren van de tevoren voorspeld is en ook uit komt!!

Beetje te toevallig vind ik dan. En veel zekerder dan bepaalde theorien over een visje dat heel misschien het land op kroop miljoenen jaren geleden en een mens die van een aap af stamt, al is de missing link nog nooit gevonden en zijn dolfijnen (soort vis..) slimmer dan apen...

Maar ik dwaal af: Al die voorspelde profetieen en het boek dat misschien oud is, maar toen heeeeeeeel modern was (denk aan beschreef over rond der aarde, terwilj men dacht dat het plat was. bijbel beschreef dat aarde ophing aan niets, terwijl men hele andere dingen dacht) en voor deze tijd nog hele slimme, praktische raad bevat. Terwijl zogenaamde geleerden en psychiaters mooie theorieen opschrijven, waarvan sommige al te lezen waren in de spreuken van de bijbel...

Al met al te veel 'schijnbare toevalligheden' om te denken dat het zomaar een boek is. Het enige boek ter wereld wat al 2000 jaar bestaat en behoorlijk nauwkeurig 'gekopieerd' en 'vertaald is gebleven... (denk eens aan alle mythen, verbogen e.d.)...

Er moet wel een doel zijn met dat boek, en ook daar is de bijbel heel duidelijk over:

2 tim 3:16, 17: De gehele schrift is geinspireerd (door god dus) en nuttig om te onderwijzen, terecht te wijzen, dingen recht te zetten enz enz
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 03, 2004, 09:47:28 pm »
Hallo Pleiades

Je zegt dat je zeker gelooft in een hogere macht? Hoe zie jij deze hogere macht dan?

Voor mij persoonlijk betekent de Bijbel een boek die wetenschappelijk niet te verklaren is. Je kunt het niet bewijzen dus moet je het maar geloven. Want als je het geloof zou kunnen bewijzen is het geen geloof meer.
Bijbels gezien betekent geloven: persoonlijk durven te vertrouwen op de ware feiten die in de Bijbel worden vermeld. Vertrouwen op heilsfeiten. Vertrouwen op het feit dat Christus gestorven is en opgestaan. Het is een historisch betrouwbaar feit.
Alles wat in de bijbel staat is waarheid.
Maar misschien heb jij iets gelezen wat volgens jou berust op leugens en wil je dit met ons delen.

In de bijbel staat dat God zonder begin of eind is. God is van een hele andere dimensie dan wij mensen. Wij kunnen dat niet bevatten. Onze hersenen zijn maar beperkt. Ons kennen is onvolmaakt. Natuurlijk kun je er over speculeren. Maar ik denk dat je er nooit achter komt.
Misschien dat er hier iemand rondloopt die het wel weet :)

Wat je derde punt betreft: Het oordeel is aan God en niet aan ons als mens. Ik kan niet in het innerlijk van een ander kijken.
Waar het in dit leven om draait is dat iedereen, misdadiger of niet, tot bepaalde inzichten komt en daar evt. ook berouw over mag hebben. Het gaat denk ik om de intentie waarom je je volledig inzet voor andere mensen of waarom andere mensen dat juist weer niet doen.

Voor mij persoonlijk is God liefde. En ik denk dat God mensen een vrije wil heeft gegeven om uiteindelijk te erkennen dat het inderdaad in het leven gaat om tot je uiteindelijke bestemming te komen en dat is liefde. Deze liefde komt dan ook weer ten goede voor je naaste. Dat zie je zelfs weer terug in de vijandsliefde.

Straf, hel en verdoemenis, mensen een schuldgevoel aanpraten, mensen bang maken, mensen niet voor vol aanzien, vol zitten van hoogmoedswaanzin e.d daar geloof ik niet in.

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 03, 2004, 10:14:00 pm »

quote:

A De bijbel is een boek (...) Zoals ik het zie kan het ook zijn gemaakt door groote filosofen of mensen die het beste met de wereld voor hebben.

B Als God alles heeft gemaakt, wie heeft dan God gemaakt? (...)

C (...) Als ik een onwijs goed leven lijd, talloze zielen red en mij voledig inzet voor anderen, maar ik geloof niet in jezus de "zoon" van God, maar wel in God zelf. Zou ik volgens veel christenen naar de hel gaan. Ik vind dit zeeer moeilijk te accepteren. (...)
Hoi, welkom!
Over vraag A en B wil ik kort zijn: die hebben de anderen al aangestipt, ik heb niet zoveel toe te voegen. Behalve dit: het zijn vragen die op de alpha-cursus (kennismaking chr geloof) aan de orde komen, en daar kun al je problemen en grieven over dit soort dingen kwijt. Gezien je discussieerdrang is dus de alpha-cursus wellicht wat voor jou...

Vraag C vind ik een boeiende vraag. Ik denk dat het samen hangt met het erkennen van de bijbel als betrouwbare bron voor kennis van/over God. Jij erkent God, maar niet de bijbel. Daar ligt het probleem, vermoed ik.
Dit is mijn visie op jouw probleem.
Lieden die de bijbel erkennen, lezen dat God de aarde schiep, mensen 'naar Zijn beeld' daarin zette, en van 'goed gedrag' verlangde. Heel in het begin was het erg makkelijk: ze mochten alles, maar niet eten van 1 bepaalde boom. Dat ging mis. Op een gegeven moment was de mensheid dusdanig verderfelijk bezig dat God spijt kreeg van de schepping. Toch redde hij Noach, en gaf de mensheid een 2e kans.
Toen kreeg je op een gegeven moment het volk Israel. Zij kregen allerlei (materiele) dingen, in ruil daarvoor kregen zij een wettensysteem opgelegd (619 wetten).  Een deel van de mensheid kreeg een 3e kans. Dat deel zag alleen uiteindelijk geen kans om aan die wetten te voldoen, dus concludeerde God dat ook zij zich te onbehoorlijk hadden gedragen (zie ezechiel 16, lezen!).
De 4e kans, de laatste, is die middels Zijn Zoon. Alle dingen die niet passen in 'goed gedrag', die Gods woede opwekken, worden in het lijden en sterven van Zijn Zoon goedgemaakt, verzoend. Dus bij gratie van Gods Zoon, Jezus Christus, kan men 'goed leven'. Christenen zeggen nu dat alleen door dat te erkennen, God niet meer woedend zal zijn.

Aan de ene kant eist God een perfect leven van je (Hij is je schepper!), en wek je Zijn toorn zodra je 1 steekje laat vallen. Aan de andere kant beseft Hij dat het bij mensen onbegonnen werk is, en uiteindelijk mocht Zijn Zoon als bemiddelaar, als afkoper dienen, zodat wij nu eigendom van Jezus zijn. Dus daar zit het 'm in: alleen in Christus is behoud te vinden, en die situatie, die deal, dat verbond geldt vanaf Zijn kruisdood. Wij erkennen Christus, en mogen vervolgens ons Gods kinderen weten. Dat uit zich lang niet altijd in materiele voorspoed, maar zeker wel in een leven na de dood.

Alle Christenen baseren deze redenering op de bijbel, dus staat of valt deze redenering bij de acceptatie van de bijbel, lijkt mij. 't Lijkt een harde boodschap, aan de andere kant vind ik het uiteindelijk een waar ik prima mee kan leven. Dankzij Christus ben ik niet meer verantwoordelijk voor mijn eigen behoud.

Sorry... beetje lange lap tekst, en ik heb nog niet het idee dat ik heel juist heb geformuleerd wat ik bedoel... :|
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 12:01:43 am door elle »
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 03, 2004, 10:16:41 pm »

quote:

op 03 Feb 2004 17:37:01 schreef Pleiades:
PS Het meest zit ik met punt C
Ik heb het gevoe dat christenen zichzelf uitverkoren voelen en zich beter voelen, dit vind ik nogal beangstigend.
Dat gevoel krijg ik ook, vaak ten koste van alles, alleen je vraagt je af, waarop of op wie is dat gebasseerd.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 03, 2004, 10:26:45 pm »

quote:

op 03 Feb 2004 22:16:41 schreef Chaveriem:
[...]

Dat gevoel krijg ik ook, vaak ten koste van alles, alleen je vraagt je af, waarop of op wie is dat gebasseerd.
Op de bijbel is dat gebasseerd. God vraagt van ons dat we ons aan Zijn genade in Jezus overgeven. Onze daden zijn niets waard naast onze zonden. Hij geeft vergeving door Zijn Zoon. Als je die wijze afwijst, wijs je het aanbod van Hem af....
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 12:26:52 am door Wybo »
Pinkeltjefan

Zwever

• Naar Azië gevlogen
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 03, 2004, 10:28:52 pm »
De topicstarter wordt volgens mij gek als hij dit allemaal nog moet gaan beantwoorden  8)7
Mission = finding out what God is doing, and joining in!

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 03, 2004, 10:41:41 pm »

quote:

op 03 Feb 2004 22:16:41 schreef Chaveriem:
[...]

Nee dat moet je anders zien: We staan in de overwinning!!!  ;)
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 03, 2004, 11:01:40 pm »

quote:

... maar ik geloof niet in jezus de "zoon" van God, maar wel in God zelf.
Jezus is God. Net als de Vader en de Geest. Wat versta jij precies onder God?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 03, 2004, 11:21:55 pm »
Wauw ik ben erg blij met zoveel reacties :) Ik zal iedereen een antwoord geven want er worden veel vragen terug gesteld. laat ik beginnen bij Zwever.

Ik snap wat je bedoeld, maar er zijn meerdere boeken die wonderen beschrijven en waar hele belangrijke gegevens in staan, toch zijn de eeste hele oude boeken redelijk vaak gekopieerd en daarom volgens mij dus niet meer 100% betrouwbaar En zown 2000 jaar geleden werden veel onverklaarbare dingen wonderen genoemd. Ik geloof trouwens wel dat Jezus heeft bestaan en dat hij waarschijnlijk een erg goed en haast verlicht mens moet zijn geweest. Aleen God is in mijn beeld in iedereen, al het geen wat leven heet en daarvan uitgaand kan hij volgens mij geen zoon hebben.

Over punt B: Mijn geest is volgens mij oneindig ja, en God ook ja maar ook het heelal en god is volgens mij een deel van het heelal God is het bestaan zelfe, maar waarom zou hij het gemaakt moeten hebben hij (of zij ik noem hem maar even hij voor de makkelijkheid ;)) Volgens mij is hij alles.

C: Ik snap niet helemaal wat je bedoeld. Wat heeft wat ik zou doen als ik God was te maken met mijn vraag? Maar goed, ik geloof meer in dat mensen terug moeten naar de aarde (of welke planeet dimensie dan ook) om hun ziel verder te ontwikkelen, en als ze eenmaal zijn verlicht ze dichter bij de pure essentie van leven komen, ze meer energie worden Hmm dit klinkt allemaal heel apart in jullie ogen natuurlijk :) Maar ik kan het niet anders uitleggen. Als iemand erg slecht is geweest wordt diegene volgens mij gewoon teruggestuurd naar een tijd/plaats/leven waar hij kan veranderen, leren!