Auteur Topic: Hoe ik het christendom zie  (gelezen 1775 keer)

Pleiades

• Bekijk profiel
Hoe ik het christendom zie
« Reactie #15 Gepost op: februari 03, 2004, 11:29:02 pm »
farao

Ik leef niet voor God, of voor jezus of voor wie dan ook. Ik leef voor mezelf, maar ik wil zoveel mogelijk goed doen in de wereld, en ik leef volgens bepaalde richtlijnen die ik voor mezelf heb uitgezet en die ik persoonlijk "goed" vind. (Hypothese als ik zou geloven in God zoals het christendom hem ziet)
Als God over mij zou oordelen, en hij vind dat ik een goed leven heb geleid, maar hij eist van mij dat ik mijzelf aan hem overgeef en voor hem kniel zou ik dit niet doen.  Als hij het  niet van mij verlangde zou ik dat waarschijnlijk wel doen. Dit klinkt misschien kinderlijk, maar Als god dit van mij eisen en mij anders naar de hel zou sturen heeft hij geen respect voor mij of mijn eigen wil. Dan zou ik werkelijk liever naar de hel gaan (even in simpele termen he :P).
Science without religion is lame; religion without science is blind.

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 03, 2004, 11:37:36 pm »
Hey Reindertje

Hmm ik ben het niet met je eens.
Het oudste boek is volgens mij trouwens een boek uit India, Volgens schattingen is Ayurveda zo'n 5000 jaar oud.

http://www.ayu.nl/nederla...rveda/uitleg-ayurveda.htm

Er zijn veel voorspellingen gedaan over de toekomst in vele boeken en door vele mensen, denk aan Leonardo da Vinci, Jules Verne enz

Over dat de mens uit de aap voorkomt, tja daar gelof ik zelf ook niet in maar volgens mij is de menselijke beschaving al vele malen ouder dan wij denken, maar hier wil ik opzich wel eens persoonlijk met je over verder praten laten we neit afdwalen :)
www.fallen_even_deeper@hotmail.com voor mijn MSN

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 03, 2004, 11:48:43 pm »
Hoi Lonneke

Een paar van je tegen vragen heb ik beantwoord in de  vorige posts :)
De bijbel of een boek geschreven door of geven door God zou inderdaad nooit wetenschappelijk zijn te verklaren, maar we kunnen wel discussieren over OF God zown boek zou maken en hoe je God ziet.
Ik ben het voledig met je eens dat God niet te bevatten is en in een dimensie is die wij niet en waarschijnlijk nooit zullen zien. Punt B is ook het punt waarmee mijn overtuiging waarschijnlijk het meest op het christendom lijkt.
Dan over punt C, Ik vind het heel mooi hoe je dat zegt, inzetten voor anderen daar gaat het om en gellukig zijn met jezelf en liefde tonen en in jezelf vinden. Ik geloof in liefde, en de kracht van de mens om die liefde te vinden. Ik denk dat wij op dezelfde lijn zitten wat dit betrefd. Alleen ik heb wel vaak andere dingen gehoord van een oude vriend van me die Dominee wil worden (hij zat toen in vwo 6) ook bij de GKV trouwens. Hij zei dat hij geloofde dat als ik niet zou gaan geloven in jezus ik waarschijnlijk naar de hel zou gaan hoe erg hij het ook zou vinden. Maar hij zei er ook bij dat het niet zijn taak is om daar over te oordelen, maar toch hij zei het. Ik ben blij dat je niet geloofd in hel verdoemenis enz :)

farao

• The Spirit That Guides Us
    • Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 03, 2004, 11:55:30 pm »

quote:

op 03 Feb 2004 23:29:02 schreef Pleiades:
farao

Ik leef niet voor God, of voor jezus of voor wie dan ook. Ik leef voor mezelf, maar ik wil zoveel mogelijk goed doen in de wereld, en ik leef volgens bepaalde richtlijnen die ik voor mezelf heb uitgezet en die ik persoonlijk "goed" vind. (Hypothese als ik zou geloven in God zoals het christendom hem ziet)
Als God over mij zou oordelen, en hij vind dat ik een goed leven heb geleid, maar hij eist van mij dat ik mijzelf aan hem overgeef en voor hem kniel zou ik dit niet doen.  Als hij het  niet van mij verlangde zou ik dat waarschijnlijk wel doen. Dit klinkt misschien kinderlijk, maar Als god dit van mij eisen en mij anders naar de hel zou sturen heeft hij geen respect voor mij of mijn eigen wil. Dan zou ik werkelijk liever naar de hel gaan (even in simpele termen he :P).
k, ik snap wat je uiteen wil zetten, maar ja weet ook niet wat je in de hemel zoekt als je toch niet in God geloofd (en zeker niet die van het christendom) ;) Maar God heeft je wel die keuze gegeven of voor Hem te kiezen of tegen Hem sterker nog Hij heeft ook gezegd of voor Jezus of tegen Jezus... Het is echt iets waar je voor moet staan om in God te geloven het is vertrouwen, geloof in Hem!! Ja Gods vraagt veel van je maar eigenlijk was het altijd zo bedoeld een relatie met Hem maar die vergde toen iets minder. Jezus is toen gekomen om Hem goed te maken maar k ga stoppen slapie doen ;).
Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born again, he cannot see the kingdom of God.

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 03, 2004, 11:57:00 pm »
Hey Elle
Onduidelijk? Welnee ik heb veel geleeerd van je post! Dit wist ik dus allemaal niet hmm doet me wel denken :) bedankt daarvoor
Ik geloof trouwens niet in Jezus als de zoon van God, lees mijn vorige posts als je wil
Maar ben ik verantwoordelijk voor de mensen die hebben geleefd in de tijden voor mij? Dit lijkt me nogal uhm.. hoe zeg ik dat apart. God ziet mensen toch wel als individu?
Kort antwoord maar nogmaals: goede contributie!

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 03, 2004, 11:58:28 pm »
Hey Chaveriem

Hoe bedoel je??

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 03, 2004, 11:59:41 pm »
Hey zwever
Nou je ziet het :) ik doe het met plezier!! Ik hoop dat jullie niet stoppen vind dit echt erg boeiend!!

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 04, 2004, 12:04:58 am »
Hey Farao

quote:

k, ik snap wat je uiteen wil zetten, maar ja weet ook niet wat je in de hemel zoekt als je toch niet in God geloofd (en zeker niet die van het christendom)

Neej maar ik probeer me in jullie beeld te verplaatsen en vind dat erg intressant. Volgens de GKV oordeelt God toch uiteindelijk over de mens? Stel dat dit zo zou zijn dan...  (zie post)
snapje?
Dus dan zou ik volgens jou toch weg gesturd worden? Omdat ik niet een relatie aangaat zoals HIJ dat wil?

Pleiades

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 04, 2004, 12:08:54 am »
Hey Zijnkind,

quote:

Jezus is God. Net als de Vader en de Geest. Wat versta jij precies onder God?

Staat beschreven in bovenstaande posts :)

Ik ga nu ook maar eens slapen, Ik hoop dat jullie niet stoppen met reageren vriendelijke groet van een mede mens :)

PS Ik heet trouwens Tim  :>

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 04, 2004, 12:38:29 am »
Mwah, God biedt je verlossing aan dan kan je 3 dingen doen...

of je gelooft dat Hij het je aanbied, en je neemt het cadeau aan; of
je geloofd het maar wilt het niet hebben; of
je gelooft het helemaal niet.

Hoe kan je nu eisen stellen aan de gever. Als jij er voor kiest om niet te geloven dat Hij je het aanbiedt, of dat je het niet onder deze voorwaarden wilt hebben.... dan zijn de consequenties logischerwijs toch ook niet voor rekening van de Gever?

Dan kan je wel zeggen, maar ik ben een goed mens, maar het cadeau is de enige weg. Waarom zou Hij ook andere wegen moeten aanbieden, waarom zou Hij dat aan jou verschuldigd zijn? Wat heb jij gedaan voor Hem? Je wijst zelfs zijn aanbod af. (Als een niet bestaand aanbod, of als een aanbod onder verkeerde voorwaarden...) Wat geeft jou het recht om die voorwaarden te stellen?
Hij heeft het recht als gever om voorwaarden te stellen. Zo werkt dat in onze maatschappij ook. Ben je het als ontvanger niet met die voorwaarden eens, dan zegt de gever gewoon "ok dan niet, doei."

(Je hoeft niet op alle subpunten in te gaan, ik stel veel vragen om de essentie van de post duidelijk te maken.)
Pinkeltjefan

lonneke

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 04, 2004, 08:51:39 am »

quote:

op 03 Feb 2004 23:48:43 schreef Pleiades:
Hoi Lonneke
Alleen ik heb wel vaak andere dingen gehoord van een oude vriend van me die Dominee wil worden (hij zat toen in vwo 6) ook bij de GKV trouwens. Hij zei dat hij geloofde dat als ik niet zou gaan geloven in jezus ik waarschijnlijk naar de hel zou gaan hoe erg hij het ook zou vinden. Maar hij zei er ook bij dat het niet zijn taak is om daar over te oordelen, maar toch hij zei het. Ik ben blij dat je niet geloofd in hel verdoemenis enz :)

Voor mij ligt de hele intentie van hoe werkelijke Liefde eruit ziet in het  feit hoe Christus op aarde heeft geleefd. Daarin is Hij een voorbeeld geweest. Vooral wanneer je je afvraagt hoe met lijden om te gaan kunnen we veel kracht putten in hoe Hij het voorleefde. Je ziet ook hoe God Hem deze kracht gaf door zelfontwikkeling.
Hij heeft de zonde van de mensheid in zijn geheel opzich genomen. Het gaat er niet om dat jij hoeft te boeten voor de schuld van de mensen die voor jou hebben geleefd maar het gaat erom dat ook nu al jou zwakheden en fouten niet aangerekend worden. Je kunt met een gerust hart leven.
Je houden aan de wet, dat is de tien geboden? Dat kun je toch niet. Ieder mens, of je nu wel of niet gelooft, is even zwak.
Dus ga vooral niet op je tenen lopen. ( Dat doe je volgens mij ook niet)
Wanneer je je aan het eerste en grote gebod kunt houden, dat is, Heb God lief, daaraan gelijk je naaste als jezelf, heeft de hele wet vervuld.
Kun je uit jezelf liefhebben? Misschien is dat een vraag om over te brainstormen.

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 04, 2004, 11:02:33 am »

quote:

op 03 Feb 2004 22:26:45 schreef Alfredt:
[...]

Op de bijbel is dat gebasseerd. God vraagt van ons dat we ons aan Zijn genade in Jezus overgeven. Onze daden zijn niets waard naast onze zonden. Hij geeft vergeving door Zijn Zoon. Als je die wijze afwijst, wijs je het aanbod van Hem af....
Daar mee zijn ze nog niet beter (of slechter) dan een ander.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 04, 2004, 11:36:55 am »
Ik voel me niet beter dan anderen als iemand die christus volgt..

Ik kan misschien heel er fel zijn soms in mijn redenatie, daarin schuilt de onvolmaaktheid...

Maar toch is de bijbel toch ook heel hard in haar redenatie: de enige ware weg is Jezus Christus navolgen....

Ik vind iemand anders niet minder, en wil niemand afkeuren, mijn excuses als ik dat doe, maar ik vind wel dat er heel veel mensen zijn die gewoon maar klakkeloos alles overnemen van zoals ze opgegroeid zijn en dat voor waarheid aannemen....

Ook ik ben zo geweest en misschien ben ik daarom zo fel op ;)
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 04, 2004, 12:27:25 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 11:02:33 schreef Chaveriem:
[...]
Klopt.
Maar 't wordt christenen aangerekend dat zij mensen tot de hel veroordelen, uit arrogantie. Dat steekt mij een beetje, want ik vind het een onjuiste redenering. 't Staat of valt, zoals ik al eerder zei, met de acceptatie van de bijbel. Als je de bijbel (dus OT en NT) ziet als het Woord van God, of als een serie boeken die stuk voor stuk vertellen over hoe God ingrijpt in mensenlevens, als je de samenhang ziet tussen al die boeken (er staan nogal wat profetieen in die pas vele tientallen jaren bewaarheid worden), dan kun je niet anders meer concluderen dan datgeen dat christenen beweren.

God is het kwaad allang zat, en ziet het kwaad en de bewerkers ervan niet meer als Zijn kinderen. Hij is rechtvaardig en ziet het kleinste foutje niet door de vingers, omdat dat nu eenmaal inconsequent zou zijn.
Aan de andere kant: 't is wel reuze inconsequent van Hem dat Hij Zijn enige Zoon als schuldafkoper heeft laten functioneren, zodat de Zoon diegenen heeft kunnen vrijgekooen die zich -ook nu nog- willen laten vrijkopen. Waarom God dat heeft gedaan is mij nog niet geheel duidelijk, maar ik maak inmiddels dankbaar gebruik van die regeling en kan alleen maar hetzelfde aan anderen adviseren.
Een ieder die die regeling niet accepteert, veroordeelt zichzelf. Is hij/zij perfect in doen en laten, dan heeft God niets om boos over te zijn. Is hij/zij dat niet, dan moet 'ie zich tzt verantwoorden. Daar kan ik niet zoveel aan doen. God zal dan beslissen wat er met hem/haar gebeurd. (Let wel: in het NT staat vaak genoeg dat wij mensen de ander niet mogen beoordelen. En wraak uitoefenen is ook niet onze taak. Dus is het heel gevaarlijk om te zeggen: als je dat (niet) doet, ga je naar de hel. Ik kan alleen dat herhalen wat de bijbel mij vertelt. Dus: arrogantie is niet een christelijke trekt!)

Owja... Een tov boek, in mijn ogen, is het boek 'onversneden christendom' van CS Lewis. Het boek vertelt in ongeveer 4 hoofdstukken waarom er wel een God moet zijn, waarom de bijbel waar is en tot slot waarom Christus zo'n toffe peer is. Best makkelijk leesbaar, dus wellicht wat voor jou.

Ps: het bovenstaande is een heel gereformeerde visie; op dit forum zitten ook nogal wat niet-grefo's, met soms een andere mening. Maar als je hier wat langer rondhangt, leer je ons wel wat meer kennen. Voorbeeld: we hebben hier wel heuse joden gehad die alleen het OT (oude testament, zeg maar 3e kans) accepteren, en niet het NT (nieuwe testament, over Jezus, onze 4e kans). Die zullen een heel ander antwoord geven op de vragen van Pleiades.
Pps: kweetniet waar je woont, maar er wordt ongetwijfeld een alpha-cursus in je buurt gegeven. Da's een vrijblijvende cursus die in 10 avonden + 1 weekend vertelt waar het christendom in essentie over gaat. De cursisten bestaan uit ongelovigen, maar ook uit gelovigen die min of meer vergeten zijn wat ze ook al weer in hun kerk doen. Met eten, koffie, babbelen, discussie. Ik vind het een aanradertje, dus daarom begin ik er nog maar een keer over :).
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 04, 2004, 01:13:06 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 11:02:33 schreef Chaveriem:
[...]

Dat klopt, en wat heeft dat met mijn reply te maken? Ik zeg alleen dat christenen een cadeau gekregen en aanvaard hebben. Ik zie het aanvaarden van een cadeau nou niet echt als een prestatie, dus waarom zou ik me in vredesnaam beter dan iemand anders voelen?
Met andere woorden ik snap je reply niet zo :)
Pinkeltjefan