Auteur Topic: Hoe ik het christendom zie  (gelezen 1741 keer)

Chaveriem

• Bekijk profiel
Hoe ik het christendom zie
« Reactie #30 Gepost op: februari 04, 2004, 02:32:27 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 11:36:55 schreef reindertje:
Ik voel me niet beter dan anderen als iemand die christus volgt..

Ik kan misschien heel er fel zijn soms in mijn redenatie, daarin schuilt de onvolmaaktheid...

Maar toch is de bijbel toch ook heel hard in haar redenatie: de enige ware weg is Jezus Christus navolgen....

Ik vind iemand anders niet minder, en wil niemand afkeuren, mijn excuses als ik dat doe, maar ik vind wel dat er heel veel mensen zijn die gewoon maar klakkeloos alles overnemen van zoals ze opgegroeid zijn en dat voor waarheid aannemen....

Ook ik ben zo geweest en misschien ben ik daarom zo fel op ;)
Na volgen, Yeshau deed de Tora, het was zijn way of life....... navolgen dus.
mea culpa mea culpa mea maxima culpa

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 04, 2004, 02:35:21 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 13:13:06 schreef Alfredt:
[...]

Dat klopt, en wat heeft dat met mijn reply te maken? Ik zeg alleen dat christenen een cadeau gekregen en aanvaard hebben. Ik zie het aanvaarden van een cadeau nou niet echt als een prestatie, dus waarom zou ik me in vredesnaam beter dan iemand anders voelen?
Met andere woorden ik snap je reply niet zo :)

Duizend maal excuus, maar ik dacht dat jouw reply het zou verdedigen als iemand er trots op zijn dat hij/zij gelooft. Een beetje in het kader van die farizeer die bad en de zondaar.......
Gelukkig sloeg ik de plank mis.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 04, 2004, 02:38:37 pm »
Hield Jezus de Tora?

Hij werkte op Sabbat, waste zijn handen niet voor het eten volgens de regels, raakte onreinen aan en gooide alle tafels in de Tempel overhoop. Verder schold Hij bij iedere gelegenheid mensen die de wet nauwgezet probeerden te houden, de huid vol.
Bombus terrestris Reginae

Chaveriem

• Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 04, 2004, 03:11:53 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 14:38:37 schreef Bumblebee:
Hield Jezus de Tora?

Hij werkte op Sabbat, waste zijn handen niet voor het eten volgens de regels, raakte onreinen aan en gooide alle tafels in de Tempel overhoop. Verder schold Hij bij iedere gelegenheid mensen die de wet nauwgezet probeerden te houden, de huid vol.

Lees Tora dan nog maar eens goed. Zo te zien heb je er weinig kaas van gegeten.
Het wasen van de handen (N’tilat-Yadayim) was een inzetting van rabijnen rond jeruzalem, maar was en is geen Tora gebod. Yeshua zegt ook niet dat het fout is, zegt alleen dat het niet die postite moet en mag hebben die het men heeft gegeven.
In dezelfde categorie ligt het aanraken van onreinen. Het genezen op de shabat, wordt door de farizeers toegestaan, nadat Yeshua hen erop heeft gewezen dat dit gewoon Tsadaka is, wat op shabat gewoon doorgaat. Overigens geldt voor levenszaken sowieso dat dat boven Tora gaat.
De tafels omgooien. Dit waren marktkraampjes van handelaren, die op zich niets in de tempel te zoeken hadden.
Dat laatste klopt ook niet, maar hij trok wel van leer tegen. wat er staat, 'sommigen' van de farizeers die het een zeiden en het ander deden. Yeshua zei over hen:"Doe wat zei zeggen, maar doe hen niet na..."

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 04, 2004, 04:04:55 pm »

quote:

op 03 Feb 2004 14:27:39 schreef Pleiades:
Ik zou graag een gesprek aangaan met een paar mensen op dit forum.
Ik ben geen christen, maar ook geen atheist. Ik geloof zeker in een hogere macht. Op mijn christelijke middelbare school heb ik veel dicussies gehad met christenen en dat mis ik eigenlijk een beetje :) Het is intressant om te zien wat voor totaal andere meningen de meeste christenen hebben.
Over de volgende onderwerpen heb ik vragen/stellingen (zoals ik het zie)

Atheïsme sluit geloof niet uit. ;)

quote:

A De bijbel is een boek, een die vaak is herschreven en gekopieerd. Een boek geschreven door mensen. Hoe kan je er vanuit gaan dat dit boek afkomstig is van God. Zoals ik het zie kan het ook zijn gemaakt door groote filosofen of mensen die het beste met de wereld voor hebben.

"Dat wat god genoemd wordt" is alles en laat zich het beste kennen in dat wat als bewustzijn wordt ervaren. In die zin is het dat wat ons zelfbeschouwingsmogelijkheid geeft. Dit Zelf in ons behoort tot een werkelijkheid die buiten onze rationele en emotionele kaders valt. Toch kunnen we er mee in 'contact' komen. Dit wordt ook wel eens ervaren en/of omschreven als de stem van het geweten (dat wat je altijd al wist en geweten hebt). Zo is de bijbel geschreven: als weergave van de zoektocht, en de ervaringen die daaruit volgen, naar het Zelf, naar "dat wat god genoemd wordt" en zo is het dus ook afkomstig van IK BEN DIE IS.

quote:

B Als God alles heeft gemaakt, wie heeft dan God gemaakt? Als God altjd al bestond, waarom zou je dan niet kunnen uitgaan van een eeuwig bestaand heelal met oneindige dimensies dat is in principe hetzelfde.

Waar jij je goed bij voelt zou ik zeggen. Het zijn allemaal maar povere pogingen om dat te verbeelden wat niet te verbeelden is.

quote:

C Als een mens iets verschrikkelijks heeft gedaan en later ontzettende spijt hiervan krijgt en zich voledig aan christus overgeeft en om vergeving vraagt en het oprecht meend krijgt hij die volgens het christendom want God is de vergeving zelfe. Als ik een onwijs goed leven lijd, talloze zielen red en mij voledig inzet voor anderen, maar ik geloof niet in jezus de "zoon" van God, maar wel in God zelf. Zou ik volgens veel christenen naar de hel gaan. Ik vind dit zeeer moeilijk te accepteren. Met dit standpunt doet het christendom God geen eer aan en lijkt eht alsof Hij/Zij een arrogante .... is  Als God mij namelijk zou wegsturen, nadat ik ben overleden en een zeer goed leven heb geleid, simpelweg omdat ik niet in zijn zoon geloof dan geeft hij niet niets om goed of kwaad maar alleen in zijn eigen verhemeling, je moet in mij geloven en anders heb je pech, volgens mij is dit is een middeleeuws standpunt om te zorgen dat de mensen maar aan de kerk bleven doneren.

God is alles. Alles komt uit "dat wat god genoemd wordt" en keert er ook weer naar terug. Zo simpel is het. Jezus is het archetype van de mens die in aangezicht leeft met zijn Zelf, dus die werkelijk bewust is van zijn afkomst uit de ENE. Om tot "dat wat god genoemd wordt" te komen is 'niet veel' (want het nog steeds meer dan meningeen kan dragen) nodig; heb god lief boven je zelf (met kleine letter dus! ;)) en je naaste als je zelf. Dat is de basis. Verder is het 'gewoon' wie zoekt zal vinden.

quote:

Graag hierover jullie meningen :)
;)

Bij deze.