Auteur Topic: goddelijke humor  (gelezen 4968 keer)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Gepost op: februari 04, 2004, 12:57:22 pm »
wij mensen als schepsels hebben humor,
zou onze schepper dat nu ook hebben? immers wij zijn naar Zijn beeld...
en is daarvan dan iets in de bijbel te vinden?
graag voorbeelden, indien dat zo is te vinden... :+
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

grompie

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #1 Gepost op: februari 04, 2004, 01:02:49 pm »
prediker 3
10  Ik heb gezien de bezigheid, die God den kinderen der mensen gegeven heeft, om zichzelven daarmede te bekommeren.

;)
geheelonthouder

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #2 Gepost op: februari 04, 2004, 01:03:46 pm »
Foutje..... ;) sorry
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 01:10:28 pm door Heidi »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #3 Gepost op: februari 04, 2004, 01:08:03 pm »
Humor in de bijbel  ;)

In 1 Timotheus 5:23 zegt Paulus ineens tegen Timotheus: "Je moet af en toe eens een wijntje drinken, met die slechte maag van jou". Als je gaat lezen waar dat tussen staat: serieuze geestelijke zaken. Echt zo supermenselijk. En dat vind ik humor. Ik vraag me trouwens wel af hoe Paulus dat wist, dat ons broertje Timo een slechte maag had…… Meestal als ik het bij iemand ontdek, word ik niet vrolijk….. :)

In Handelingen 8:39 heeft Filippus net de Ethiopiër gedoopt en dan ontdekt hij ineens dat hij zich in Asdod bevindt. Er staat niet wat die Ethiopiër heeft gedacht en hoe Filippus ontdekte dat hij in Asdod was. Maar wat denk je???? Je wordt gedoopt, komt boven en dan is degene die je doopte ineens pleite!!! Wat voor gezicht zou hij getrokken hebben? En zou hij zich aan zijn hoofd gekrabd hebben? En Philippus zelf dan. Hij ontdekte dat hij zich in Asdod bevond. Maar in die tijd stonden er geen borden langs de weg. Dat heeft hij dus -enigszins verdwaasd- aan andere mensen moeten vragen. Stel je eens voor. "Waar ben ik??" En die mensen, niet wetende dat ze met een man Gods te maken hadden (dat stond toen ook niet op je hoofd), natuurlijk denken: "De zielepoot. Weet niet eens meer waar die is".

In 1 Samuel 21:13 staat ook iets humoristisch. Koning David is gevangengenomen. Op zich geen pretje. Maar om te verbergen dat hij de koning is, doet hij net of hij niet helemaal spoort. De 'plaatselijke' koning komt een kijkje nemen bij de kersverse gevangene en ontdekt dat ze een 'simpele' hebben gevangengezet. Hij wordt boos op zijn onderdanen en zegt in zijn kwaadheid zoiets als dit: "Jullie hebben een idioot gevangen genomen. Wat heb ik daar nou aan?! Heb ik al niet genoeg idioten om mij heen lopen?!". Natuurlijk een beetje lullig voor die onderdanen, maar op zich toch een strakke opmerking?!?!?!?

En dan Spreuken 11:22 : zelluf lekker opzoeken. :>

http://www.jenv.nl/leven%20en%20leren/humor.htm
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 01:14:20 pm door Heidi »

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #4 Gepost op: februari 04, 2004, 01:35:04 pm »
O humor Gods, o fijne lach,
die oplicht na de zware dag!
O meesterlijke, kleine daad,
die mij mijn dwaasheid proeven laat
Met zoveel milde, ted're spot,
dat ik terug moet lachen, God,
mij in Uw armen stort: een kind,
dat onverwachts den Vader vindt,
zijn toegebogen warmte voelt
en blij begrijpt wat Hij bedoelt, -
verlossend klein wordt, - dan bevrijd
afglijdt, tot spelen in de tijd!

Elisabeth Chéixhaou

uit: Okke Jager, De humor van de bijbel, in het christelijk leven.

cheese

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #5 Gepost op: februari 04, 2004, 01:39:43 pm »
wat ik tot nog toe gelezen heb, betreft menselijke humor, weliswaar in de bijbel beschreven, maar niet wat ik in aanvang vroeg

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #6 Gepost op: februari 04, 2004, 01:41:39 pm »
Handelingen 26:29
En Paulus zeide: Ik zou God wel willen bidden, dat èn spoedig èn voorgoed, niet alleen gij, maar ook allen, die mij heden horen, ook zo werden als ik, uitgezonderd deze boeien. ;)
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 02:04:54 pm door Heidi »

cheese

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #7 Gepost op: februari 04, 2004, 01:46:23 pm »

quote:

op 04 Feb 2004 13:08:03 schreef Heidi:
Humor in de bijbel  ;)

En dan Spreuken 11:22 : zelluf lekker opzoeken. :>

22 Als een gouden ring in een varkenssnuit is een
schone vrouw zonder verstand

S p r e u k e n 1 1.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #8 Gepost op: februari 04, 2004, 01:47:46 pm »
Komt het onderstaande meer in de buurt?

Een goddelijk "geintje"

En de HERE God beschikte een wonderboom,
die boven Jona opschoot
om tot schaduw te zijn boven zijn hoofd,
om hem te redden van zijn boosheid.
Jona verheugde zich over de wonderboom met grote vreugde.
Maar God beschikte een worm
de volgende dag bij het aanbreken van de morgenstond;
die stak de wonderboom zodat hij verdorde.
En het geschiedde als de zon opstraalde,
God beschikte een gloeiende oostenwind,
de zon stak op het hoofd van Jona,
hij versmachtte
en wenste dat zijn ziel mocht sterven,
hij zei:
Het is mij beter te sterven dan te leven.
Maar God zei tot Jona:
Is uw toorn terecht ontbrand over de wonderboom?
Hij zei:
Terecht is mijn toorn ontbrand,
ten dode toe.

Dan haalt de HERE God een klein grapje uit met Jona. Hij tovert een "wonderboom" te voorschijn, "om tot schaduw te zijn boven zijn hoofd, om hem te redden van zijn boosheid". Een kostelijk staaltje van Gods geduld ("die zijn zon laat opgaan over bozen en goeden", Mattheüs 5:45) én van zijn humor. Misschien vindt u dat een wonderlijke gedachte, "goddelijke humor". Maar ons woordje "gein" is afgeleid van het hebreeuwse cheen, dat "genade" betekent! "Door genade zijn wij behouden", zegt de apostel Paulus. Dus als God geen gevoel voor humor had gehad waren wij allang verloren. Humor betekent: ingaan tegen de strenge wet van "voor wat hoort wat". We krijgen hier te zien hoe God met Jona een "geintje" uithaalt: dit enge mannetje, dat op zijn gemak als ramptoerist naar de ondergang van een wereldstad wil zitten kijken, wordt niet onmiddellijk afgestraft maar God zegt: wacht eventjes, Ik zal iets doen om hem te "redden van zijn boosheid" - als een mens ergens van gered moet worden is het wel dáárvan!
   Nu weet de HERE God zelf natuurlijk ook heel goed dat een mens niet zomaar één-twee-drie van zijn boosheid is te redden; zeker niet als die boosheid een door de duivel zelf aangestoken vuurtje is. Daarom grijpt Hij ook naar drastische maatregelen. "De HERE beschikte" - die uitdrukking komen we liefst vier maal tegen in dit kleine boekje Jona! "De HERE beschikte een grote vis" in hoofdstuk 1; en hier achtereenvolgens "de HERE God beschikte een wonderboom", "God beschikte een worm" en "God beschikte een gloeiende oostenwind". De HERE God moet als het ware zijn hele trukendoos open trekken om deze mens Jona op het rechte pad te krijgen - dat heb je met mensen die zo zeker weten dat ze al op dat pad zijn! God spaart kosten noch moeiten om zondaars te redden, zelfs vrome zondaars.
   Vervolgens beschikt de HERE een worm (en ook dat moet wel haast een wonderworm zijn geweest, aangezien het beest erin slaagt in een mum van tijd de wonderboom te doen verdorren) plus een gloeiende oostenwind - en opeens is het leven van onze profeet een stuk onaangenamer geworden. De zon steekt onbarmhartig op zijn bolletje, en weer horen we uit zijn mond dezelfde wanhoopskreet: "Het is mij beter te sterven dan te leven!" Een beetje kleinzerig is hij wel, voorzover het hemzelf betreft althans, deze stoere gelovige die alle heidenen liefst naar het helse vuur wil verwijzen. - En weer stelt God hem dezelfde vraag: "Is uw toorn terecht ontbrand - over de wonderboom?" En Jona barst los, een uitbarsting waarin alle leed van de afgelopen tijd is samengebald, eerst het leed om het niet-vergaan van Ninevé en nu ook dit nog! Nou en of, roept hij uit, "terecht is mijn toorn ontbrand, ten dode toe!" Hij meent werkelijk dat God hem het grootste onrecht heeft aangedaan, door (1) de heidenen niet om te brengen in het helse vuur, en (2) dan ook nog de zon zo onbarmhartig op het hoofd van zijn profeet te laten schijnen. Van enige wanverhouding tussen deze beide klachten is hij zich blijkbaar in het geheel niet bewust…

http://www.bijbellezen.com/bijbel/jona4.htm

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #9 Gepost op: februari 04, 2004, 02:41:33 pm »
GODDELIJKE HUMOR

in Psalm 2.........en bij de torenbouw van Babel.

"Die in de hemel zetelt lacht". De HERE God lacht ons vierkant uit, ons mensen met onze eigenwaan. Goddelijke humor – een soortgelijke humor als we in het eerder genoemde verhaal van de torenbouw van Babel tegenkomen: die mensen meenden heus dat ze met die toren ven hen al een heel eind op weg waren naar de hemel (zoals mensen dat telkens weer menen, op de een of andere manier). Het ogenblik was niet ver meer dat ze God zelf naar de kroon zouden kunnen steken, dachten ze – en, staat er dan zo mooi: "Toen daalde God neer om de stad, en de toren die de mensenzonen gebouwd hadden te bezien". God daalde neer vanuit de hemel is die geweldige toren van ons blijkbaar nog niet eens met het blote oog te onderscheiden!
Zo ook hier: die in de hemel zetelt lacht, de HERE spot met hen.
« Laatst bewerkt op: februari 04, 2004, 02:52:07 pm door Heidi »

cheese

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #10 Gepost op: maart 17, 2004, 09:55:21 am »
Ieder mens heeft één vleugel. Om naar de hemel te mogen, moeten we elkaar omhelzen.

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #11 Gepost op: maart 17, 2004, 10:54:44 am »

quote:

op 17 Mar 2004 09:55:21 schreef cheese:
Ieder mens heeft één vleugel. Om naar de hemel te mogen, moeten we elkaar omhelzen.
Leuke beeldspraak, alleen hoeven wij niet naar de hemel te vliegen, we worden gedragen.  Ik snap ook niet wat hier humorvol aan is, maar dat terzijde.

cheese

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #12 Gepost op: maart 17, 2004, 11:09:36 am »

quote:

op 17 Mar 2004 10:54:44 schreef Doarseveld:
[...]

Leuke beeldspraak, alleen hoeven wij niet naar de hemel te vliegen, we worden gedragen.  Ik snap ook niet wat hier humorvol aan is, maar dat terzijde.

knipoog :) ;) :o

wat is het verschil voor jou tussen leuk en humor?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #13 Gepost op: maart 17, 2004, 11:14:41 am »

quote:

op 17 Mar 2004 11:09:36 schreef cheese:
[...]

knipoog :) ;) :o

wat is het verschil voor jou tussen leuk en humor?
Het ging hier over Goddelijke humor. En iets dat leuk is hoeft niet altijd humor te zijn, Er vliegt nu een vlinder achter het huis, dat vind ik leuk, maar ik kan er niet onbedaarlijk om lachen. Als die vlinder besluit om dwars door het raam te vliegen wordt het wel humor.

cheese

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #14 Gepost op: maart 17, 2004, 11:24:08 am »

quote:

op 17 Mar 2004 11:14:41 schreef Doarseveld:
[...]

Het ging hier over Goddelijke humor. En iets dat leuk is hoeft niet altijd humor te zijn, Er vliegt nu een vlinder achter het huis, dat vind ik leuk, maar ik kan er niet onbedaarlijk om lachen. Als die vlinder besluit om dwars door het raam te vliegen wordt het wel humor.
kan ik niet om lachen als die vlinder zich tegen het raam te pletter vliegt, wat je maar humor noemt.. :? :z