Auteur Topic: goddelijke humor  (gelezen 5102 keer)

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #15 Gepost op: maart 17, 2004, 11:27:59 am »

quote:

op 17 Mar 2004 11:24:08 schreef cheese:
[...]

kan ik niet om lachen als die vlinder zich tegen het raam te pletter vliegt, wat je maar humor noemt.. :? :z
Er dwars door heen zei ik toch ...  :>

edit: nu maar weer verder ontopic

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #16 Gepost op: maart 17, 2004, 11:42:08 pm »
In Jesaja, meen ik, zitten heel veel woordspelingen, maar helaas zie je die in het Nederlands niet of nauwelijks terug. (Wel bijoorbeeld in Jesaja 5:7: Welnu, de wijngaard van de HERE der heerscharen is het huis Israëls, en de mannen van Juda zijn de planten waarin Hij vreugde heeft; Hij verwachtte goed bestuur, maar zie, het was bloedbestuur; rechtsbetrachting, maar zie, het was rechtsverkrachting.)
Je kunt ook kijken naar Jesaja 44 vanaf vers 9. Dat is toch humor: Ik hak een boom om, gebruik een deel om warm te worden, een deel om mn eten klaar te maken, en wat ik over heb, gebruik ik om een god van te maken, die me moet redden en helpen.....
computerfout: een vreemde een in de byte

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #17 Gepost op: maart 18, 2004, 08:24:26 am »
Ja, hm, wel geinige verhalen hoor, maar om het nou humor te noemen...

Dat verhaal waarin God lacht over de toren van Babel vind ik eerder wrang dan grappig, ik geloof er niets van dat God daar nou grote lol om had.

Volgens mij is het verhaal in de Bijbel, namelijk het verhaal van schepping, zondeval, incarnatie, kruisiging, opstanding, verlossing veel te eerbiedwaardig en ontzagwekkend om daar humor bij in te voegen. Ik denk dat het niet voor niets is dat er in de Bijbel niets staat over of Jezus wel eens heeft gelachen.

Daarmee zeg ik niet dat Hij nooit heeft gelachen (ik denk het wel) maar de Bijbel verhaalt over onze verlossing en de Heilige Geest vond het blijkbaar niet nodig dat wij daar met z'n allen om gaan zitten grinniken.

Dat wil dus niet zeggen dat we de hele dag met chagerijnige gezichten rond moeten lopen, juist niet, maar ik denk niet dat de Bijbel als een grappig boek bedoeld is.
Bombus terrestris Reginae

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #18 Gepost op: maart 18, 2004, 10:50:24 am »
De bijbel is ook niet geschreven als grappig boek. Maar je kunt er toch wel uithalen dat God ook humor heeft. Dat wil dan nog niet zeggen dat je compleet in een deuk ligt bij het lezen van de bijbel. Maar er zitten wel degelijk grapjes in. Als is het alleen al hoe God omgaat met de namen van verschillende landen met het bijbehorende oordeel. In het Hebreeuws zitten er vaak klankovereenkomsten of betekenisovereenkomsten tussen de naam van een land/stad en het oordeel dat God erover uitspreekt. Maar misschien kun je dat ook beter ironie noemen.

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #19 Gepost op: maart 18, 2004, 10:55:00 am »
kun je daar voorbeelden van noemen? die klankverwantschappen, dus.
...

Does

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #20 Gepost op: maart 18, 2004, 11:27:04 am »
Ik vond de gebeurtenis van David en Goliath ook wel grappig. :)
Live vanuit de luie stoel

arend

• opstijgende
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #21 Gepost op: maart 18, 2004, 11:35:32 am »

quote:

op 18 Mar 2004 11:27:04 schreef Does:
Ik vond de gebeurtenis van David en Goliath ook wel grappig. :)
http://webnet77.com/img_ava/david-goliath.gif
bedoel je dit...
...

Does

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #22 Gepost op: maart 18, 2004, 12:24:38 pm »
Ik kan er om lachen! :D
Live vanuit de luie stoel

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #23 Gepost op: maart 18, 2004, 04:05:06 pm »
Ik ken geen Hebreeuws, maar tijdens de godsdienstlessen in de tweede klas heeft onze docent er een en ander van verteld. Heb er alleen de aantekeningen van niet hier. Misschien dat een ander ons hiermee kan helpen?

Joeri

• love me for i am not loveable.
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #24 Gepost op: maart 20, 2004, 08:29:13 pm »
ik denk dat jezus gelach 1 van de redenen is dta hij gekruisigd is door de schriftgeleefden.
Als iemand bidtijd over hebt, bid dan dat die enorme angst en droefheid en leugens van satan weggaan, dat ik een wezen van liefde,blijdschap en waarheid moge worden. geef me kansen god vergeef me. ik dank je.

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #25 Gepost op: april 08, 2012, 06:23:13 pm »
http://xibalba013.files.wordpress.com/2010/08/moses2.jpg

vrolijke

• bekennende pantheïst
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #26 Gepost op: april 08, 2012, 06:26:04 pm »
http://www.roxomatic.de/images/172.jpg

gaitema

• Zeg maar gait
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #27 Gepost op: april 09, 2012, 10:26:58 am »
Deze vind ik ook altijd wel grappig:
Galaten 5: 7- 12

7 U was zo goed op weg, wie heeft u verhinderd de waarheid te blijven volgen? 8 Niet hij die u geroepen heeft. 9 Bedenk goed: Al een beetje desem maakt het hele deeg zuur. 10 De Heer geeft mij de overtuiging dat u en ik het daar volledig over eens zijn. Maar degenen die u in verwarring brengen zullen worden gestraft, wie ze ook zijn. 11 En wat mijzelf betreft, broeders en zusters, als ik nog altijd de besnijdenis zou verkondigen, waarom word ik dan vervolgd? Dan zou het kruis toch zijn kracht verliezen en niet langer een struikelblok zijn? 12 Ze moesten zich laten castreren, die onruststokers!

Genesis 11: 1-9

Stukje Humor van God: ver gedrukt

Babel
11
1 Ooit werd er op de hele aarde één enkele taal gesproken. 2 Toen de mensen in oostelijke richting trokken, kwamen ze in Sinear bij een vlakte, en daar vestigden ze zich. 3 Ze zeiden tegen elkaar: ‘Laten we van klei blokken vormen en die goed bakken in het vuur.’ De kleiblokken gebruikten ze als stenen, en aardpek als specie. 4 Ze zeiden: ‘Laten we een stad bouwen met een toren die tot in de hemel reikt. Dat zal ons beroemd maken, en dan zullen we niet over de hele aarde verspreid raken.’ 5 Maar toen daalde de HEER af om te kijken naar de stad en de toren die de mensen aan het bouwen waren. 6 Dit is één volk en ze spreken allemaal een en dezelfde taal, dacht de HEER, en wat ze nu doen is nog maar het begin. Alles wat ze verder nog van plan zijn, ligt nu binnen hun bereik.

Het is hier humor, omdat de mensen wel even een toren naar de hemel dachten te bouwen, terwijl God gewoon moeite moest doen om te kijken wat ze toch aan het doen waren. Dat is natuurlijk homoristisch bedoeld, aangezien God dat al wel zag.

Zo zijn er meer van die dingen
zoals Jona die als Jood mopperde en de kortste profetie en meest belabberde profetie uitsprak aller tijden, maar dat het meest wrede stad dat je maar bedenken kunt op basis van deze belabberd korte uitspraak met frisse tegenzin uitgesproken compleet tot bekering komt. Dat is het jodendom op zijn kop, wat er te zien is. Een stuk humor dat plaats vind.
Stel je eens voor. Jona komt de stad binnen met een gemopper en roept dan op eens: "als jullie je niet bekeren, dan vaagt God de hele stad weg!"
Vervolgens gaat hij direct weg. Deze hele stad komt vervolgens door deze ene uitspraak tot inkeer.
Grappig toch?
Het zelfde gebeurde op de boot. Jona vlucht voor God, wat niet kan en dat zagen een paar heidenen op de boot in. Ook weer de omgekeerde wereld. Het is hier telkens de verkeerde partij dat God gehoorzaam is. Het is een grap alsof die precident van Iran opeens de wereld vrede zou komen brengen. Zo iets is het.
Een nieuwe start is een nieuw begin

Fotogravinnetje

• Moderator
  • Crimpen op den Yssel
    • Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #28 Gepost op: april 09, 2012, 06:34:57 pm »
Nog een toevoeging bij Jona: kijk eens wat hij God verwijt, en vergelijk dat eens met bijvoorbeeld Exodus 34, Psalm 103 (in dit geval kan het voor de herkenbaarheid handig zijn om de nbg51-vertaling te gebruiken)

meribel

• Bekijk profiel
goddelijke humor
« Reactie #29 Gepost op: april 13, 2012, 04:48:20 am »
kijk naar de schepping, naar natuurfilms. Sommige dieren; daar zit zo ontzettend veel humor in. En dan bedoel ik niet dat de dieren zelf grappig zijn, maar hoe ze ontworpen zijn. Hoe het afweersysteem werkt, hoe ze voortplanten, hoe ze zichzelf verlichten enz. enz.
Humor van de Schepper toch?