Auteur Topic: Bewijzen versterken het geloof  (gelezen 2320 keer)

Hiedeen

• Bekijk profiel
Bewijzen versterken het geloof
« Gepost op: februari 07, 2004, 11:36:09 am »
Ik heb me de laatste tijd een beetje beziggehouden met 'wonderen in de Bijbel' en de 'betrouwbaarheid van de Bijbel'. Veel mensen geloven niet in God of in de Bijbel omdat ze geen concrete, harde bewijzen hebben. Maar hoe zit dat met christenen? Zou het je geloof versterken als er sterke bewijzen opduiken over bijvoorbeeld het leven van Jezus, of over de Schepping? Of heb je deze bewijzen niet nodig? Staan bewijzen tegenover geloven of kunnen ze elkaar versterken?

Vandaar mijn stelling:

Bewijzen versterken mijn geloof.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 07, 2004, 11:44:35 am »
Geloven doe je in iets wat je niet ziet, als bewijzen komen, is geloof overbodig geworden.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Michael

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 07, 2004, 12:45:35 pm »
Sommige bewijzen uit de wetenschap, voor bijvoorbeeld de ouderdom van het heelal worden door heel wat christenen genegeerd.
Volgens mij toont dat aan dat mensen alleen de wonderen en bewijzen zullen geloven die hun bestaande visie onderbouwen of verscherpen.
"I don't think God is an explanation at all. It's simply redescribing the problem." - Richard Dawkins

Riemer Lap (inactief)

• Het goede is meer dan het vele
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 07, 2004, 12:52:03 pm »
Volgens mij is het andersom:
Geloof versterkt het bewijs.
Ik doe niet meer mee.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 07, 2004, 01:21:17 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 11:44:35 schreef Mientje:
Geloven doe je in iets wat je niet ziet, als bewijzen komen, is geloof overbodig geworden.

Vreemd hoor. Dus we hoeven niet meer te geloven?
Want heel veel zaken zie je door geloof en dat zijn weer bewijzen.
De gehele wetenschap is gebaseerd op theorie├źn door bewijzen waarin men geloof schept. Je moet dus eerst ergens in geloven voor je het kunt bewijzen.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 07, 2004, 01:26:07 pm »
Je moet dus eerst ergens in geloven voor je het kunt bewijzen.

Precies, dat beweerde ik ook.
Maar zodra het bewijs er is, is geloof overbodig.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 07, 2004, 01:51:46 pm »
als God uiterlijk bewezen zou kunnen worden, zouden we niet meer vrij zijn als mens en het innerlijke bewijs is ook veel belangrijker, want van daaruit moeten we ons leven leven..en dat zal dan pas het uiterlijke bewijs zijn...

Christus was op aarde en veel mensen die ooggetuige waren, hebben Hem toch niet _gezien_, anders had nooit de God gekruisigt kunnen worden...
dus dat versterkt mijn mening, dat het niet om bewijzen in de uiterlijke zin des woords gaat....
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Wybo

• Zijlijnbemoeier
  • Ik ben principieel pragmatisch
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 07, 2004, 01:53:52 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 12:45:35 schreef Michael:
Sommige bewijzen uit de wetenschap, voor bijvoorbeeld de ouderdom van het heelal worden door heel wat christenen genegeerd.
oneens, ze worden op een andere manier geinterpreteerd. En die interpretatie wordt door anderen weer weggehoond als niet waar, terijl het best plausibel is.... mits je er open voor staat.

quote:

Volgens mij toont dat aan dat mensen alleen de wonderen en bewijzen zullen geloven die hun bestaande visie onderbouwen of verscherpen.
Dat geldt voor anderen ook. Die zullen dan plotsklaps ook met andere interpretaties komen. Onomstotelijk bewijs bestaat namelijk gewoon bijna niet. In elk geval niet wat betreft geschiedenis.
Pinkeltjefan

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 07, 2004, 02:00:31 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 13:26:07 schreef Mientje:

Objectief bewijs bestaat niet.
Het is altijd jouw interpretatie van datgene wat als bewijs gepresenteerd wordt, wat dat bewijs wel of niet tot bewijs maakt. En die interpretatie komt tot stand vanuit jouw opvatting over de werkelijkheid en vanuit jouw opvattingen over waarheid.
En als het over de wetenschap gaat: het is hoogmoed van de wetenschap als beweerd wordt dat er objectieve, ware kennis verkregen wordt. De ontwikkelingen in de wetenschapsfiliosfie van de laatste decennia hebben dat genoegzaam aangetoond.

Picardijn

• Beati pauperes spiritu
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 07, 2004, 02:19:54 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 13:26:07 schreef Mientje:

Jij bent dus ongelovig...  :+

Je blijft geloven in je bewijszen, die kun je vervolgens weer gaan beargumenteren. Hier weer een verslag over schrijven en dit gaan publiceren. Hiermee kun je misschien andere mensen geintreseerd maken in jouw bewijzen, en gaan andere mensen weer geloven. Dit geloof in jouw theorie en bewijs is weer het meest aanemelijk te maken bij de mensen die hun geloof op dezelfde basis theorie hebben gefundeerd.
Ik heb een beugel en een buikje
Liefde is vreemd
Het is geen toeval de voorzienigheid.

j@f@

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 07, 2004, 04:45:06 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 11:44:35 schreef Mientje:
Inderdaad, en er staat ook niet voor niets in de bijbel: Zalig zijn degenen die niet gezien hebben en nochtans geloven!

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 07, 2004, 04:54:52 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 16:45:06 schreef jfwolf:
[...]

Inderdaad, en er staat ook niet voor niets in de bijbel: Zalig zijn degenen die niet gezien hebben en nochtans geloven!

gewoon geloof of is er nog iets anders met dat geloof aan de hand?

Mattheus 17:20 En Jezus zeide tot hen: Om uws ongeloofs wil; want voorwaar zeg Ik u: Zo gij een geloof hadt als een mosterdzaad, gij zoudt tot dezen berg zeggen: Ga heen van hier derwaarts, en hij zal heengaan; en niets zal u onmogelijk zijn.
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 07, 2004, 04:57:00 pm »
Ratio EN gevoel zijn beide voertuigen voor het geloof. Samen sta je sterker...

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 08, 2004, 12:08:06 pm »
Ik quote mezelf uit het topic over geweld in het OT waar ik een discussie voer met Koerok die agnost is;

quote:

... wat is bewijs? Jij "weet" uit de natuurkunde dat licht zich houdt aan e=m.c2 Maar heb je dat werkelijk zelf uitgeprobeerd? Je weet uit ervaring dat licht werkt . Maar bewijs hoe en waarom heb je niet. Snap je wat ik bedoel?
Dit voorbeeld haalde ik aan om te laten zien dat er geen objectief bewijs is en dat ervaring/geloof bepalen hoe een bewijs opgevat wordt. Ik denk niet dat bewijs het geloof drastisch zou veranderen. Maar een oud geschrift met een beschrijving van Jezus is ook niet nodig. We hebben al ooggetuige verslagen in het NT.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2004, 03:21:35 pm »

quote:

op 07 Feb 2004 16:57:00 schreef Eduard:
Ratio EN gevoel zijn beide voertuigen voor het geloof. Samen sta je sterker...

Klopt, vroeger, tijdens Verlichting stond de ratio centraal. Dat was voor mensen de manier om te geloven, geloof door redeneren.
Nu, postmoderne tijd, staat het gevoel centraal, dat is nu het uitgangspunt voor geloof.

Maar met verstand (ratio) en ervaring (gevoel) zijn beide het geloof niet te bewijzen. Het woord 'geloof' zegt het al: geloven staat boven ratio en gevoel, het is van een andere orde. In Hebreeen 11:1 staat wat geloven is:
'Het geloof is de vaste grond voor wat wij hopen, het bewijs van wat wij niet zien.' (Willibrord-vertaling)