Auteur Topic: Bewijzen versterken het geloof  (gelezen 2321 keer)

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
Bewijzen versterken het geloof
« Reactie #15 Gepost op: februari 08, 2004, 03:32:38 pm »
Ik vind het heel fijn om bijvoorbeeld naar Discovery Channel te kijken en dan te zien hoe mooi alles in elkaar zit etc, want dat zijn voor mij bewijzen dat het wel gemaakt moet zijn door een schepper die wilt dat wij ervan zullen genieten....

Ook vind ik het prettig om bewijzen tegen te komen dat de bijbel autenthiek is, dat de bijbel waar is en previes langs de wereldgeschiedenis gelegt kan worden...

Tuurlijk is geloven ergens van overtuigd zijn zonder dat je het ziet. Maar beetje hulp kan geen kwaad en hoewel God niet meer zoals vroeger hele duidelijke manifestaties laat zien van zijn kracht, ben ik wel overtuigd dat wanneer we erom vragen God ons kan steunen om te blijven geloven en te doen wat is juist is in zijn ogen...

Echter heeft God wel in de Bijbel laten optekenen dat hij niet meer zal verschijnen dmv wonderen e.d., dus laten we heel erg oppassen voor dat soort dingen, want de bijbel is daar heel duidelijk over in haar laatste boeken: dat dat niet door God is... VB: spiritisme, praten met de doden, exorcisme e.d.

Maar het komt toch op geloven aan,want er zijn zat bewijzen om in God en de Bijbel te geloven, maar dat moet je er wel voor open staan en moet je hart bereid zijn om te geloven....

Dus niet geloven uit bewijzen, maar wel eerst GELOVEN en bewijzen als versterking van je geloof....
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #16 Gepost op: februari 08, 2004, 03:35:25 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 15:32:38 schreef reindertje:
Dus niet geloven uit bewijzen, maar wel eerst GELOVEN en bewijzen als versterking van je geloof....

Amen.
Goed verhaal reindertje... ik ben het helemaal met je eens!

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #17 Gepost op: februari 08, 2004, 03:37:41 pm »
Hiedeen, watvoor geloof heb jij, want je bent het wel vaker met mij eens heh, hahaha ;)
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #18 Gepost op: februari 08, 2004, 03:39:09 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 15:37:41 schreef reindertje:
Hiedeen, watvoor geloof heb jij, want je bent het wel vaker met mij eens heh, hahaha ;)
;)

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #19 Gepost op: februari 08, 2004, 03:40:39 pm »
ja doe niet zo flauw...

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #20 Gepost op: februari 08, 2004, 03:55:27 pm »
En trouwens, ik als christen negeer niet het ouderdom van het heelal..

De bijbel is daar heel duidelijk over: zegt daar niets over, terwijl ze wel duidelijk is over de ouderdom van de mensheid, zo'n 6000 jaar....

God bestaat oneindig lang en tot in oneindigheid, dus waarom zullen sommige gedeelten van het heelal al niet 12234897234987 jaren bestaan?

Interesseert mij eigenlijk weinig..

Kijk een naar hoe mooi en hoe eendrachtig het heelal in elkaar zit. En hoe precies, op honderden miljardsten nauwkeurig.

Als de 'Oerknal' 1-honderdste-seconde later plaats gevonden zou hebben, dan zou er te weinig zwaartekracht op onze planeet zijn om te leven etc etc

Alles op onze planeet was zo perfect uigebalanceerd, totdat de vernielzuchtige mens kwam... Maar goed, dat zijn de dingen waar ik al christen niet over uit gepraat kan raken, de werkelijke schoonheid van ons leven......
En hoe lief van onze schepper om ons daarvan te laten genieten, terwijl we eigenlijk absoluut nutteloos zijn  in vergelijking met zijn goedheid... Maar hij wil dat wij ervan genieten........

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #21 Gepost op: februari 08, 2004, 04:23:14 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 15:55:27 schreef reindertje:
En trouwens, ik als christen negeer niet het ouderdom van het heelal..

De bijbel is daar heel duidelijk over: zegt daar niets over, terwijl ze wel duidelijk is over de ouderdom van de mensheid, zo'n 6000 jaar....

..
oh ja? geef eens de duidelijke passages die daar over gaan?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #22 Gepost op: februari 08, 2004, 04:52:16 pm »
Gebeurtenis           Kalenderdatum     Tijdsperiode
                                         tussen de
                                       gebeurtenissen

Van de schepping
  van Adam             4026 v.G.T.

Tot het begin van de
  Vloed                2370 v.G.T.      1.656 jaar

Tot het van kracht
  worden van het
  Abrahamitische
  verbond              1943 v.G.T.        427 jaar

Tot de uittocht uit
  Egypte               1513 v.G.T.        430 jaar

Tot het begin van de
  tempelbouw           1034 v.G.T.        479 jaar

Tot de scheuring van
  het koninkrijk        997 v.G.T.         37 jaar

Tot de ontvolking
  van Juda              607 v.G.T.        390 jaar

Tot de terugkeer van
  de joden uit
  ballingschap          537 v.G.T.         70 jaar

Tot de herbouw van de
  muren van Jeruzalem   455 v.G.T.         82 jaar

Tot de doop van Jezus    29 G.T.          483 jaar

Tot het samenstellen
  van deze tabel       2004 G.T.        1.965 jaar

Totale tijdsperiode
  van de schepping van
  Adam tot 1994 G.T.                    6.029 jaar

-----------------------

Hoe je aan die tijden kunt komen, heel simpel, is de bijbel heel duidelijk over:

Bijvoorbeeld:

Van de schepping van Adam tot de Vloed. De 1656 jaar van deze tijdsperiode kan worden berekend aan de hand van Genesis 5:1-29 en 7:6, en kan worden ingedeeld zoals in onderstaande tabel staat aangegeven.

Van de schepping van Adam
   tot de geboorte van Seth                 130 jaar

Vervolgens tot de geboorte van Enos         105 jaar

Tot de geboorte van Kenan                    90 jaar

Tot de geboorte van MahalaleĆ«l               70 jaar

Tot de geboorte van Jered                    65 jaar

Tot de geboorte van Henoch                  162 jaar

Tot de geboorte van Methusalah               65 jaar

Tot de geboorte van Lamech                  187 jaar

Tot de geboorte van Noach                   182 jaar

Tot de Vloed                                600 jaar

Totaal                                    1.656 jaar

De aangegeven getallen die betrekking hebben op de periode voor de Vloed, zijn te vinden in de masoretische tekst, waarop hedendaagse vertalingen van de Hebreeuwse Geschriften zijn gebaseerd.

En zo kan ik wel doorgaan...
 Ik kan je het hele stukje tekst mailen...

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #23 Gepost op: februari 08, 2004, 04:53:41 pm »
v.g.t is betere benaming dan voor Christus, want als je dat weer uit gaat rekenen, wanneer hij gedoopt is in welk koningsjaar en dan terug rekent, kom je uit dat Jezus in jaar 2 is geboren...

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #24 Gepost op: februari 08, 2004, 06:01:11 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 16:52:16 schreef reindertje:
Gebeurtenis           Kalenderdatum     Tijdsperiode
                                         tussen de
                                       gebeurtenissen

Van de schepping
  van Adam             4026 v.G.T.

<knipje>
De bijbel als letterlijke tijdlat? Mag ik even hartelijk lachen? :D

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #25 Gepost op: februari 08, 2004, 06:02:44 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 16:53:41 schreef reindertje:
v.g.t is betere benaming dan voor Christus, want als je dat weer uit gaat rekenen, wanneer hij gedoopt is in welk koningsjaar en dan terug rekent, kom je uit dat Jezus in jaar 2 is geboren...
Zo farizee-isch.... rekenen, bewijzen zoeken, zo ego....

Piet Strootman

• Piet Strootman
    • Bekijk profiel
« Reactie #26 Gepost op: februari 08, 2004, 07:26:59 pm »
Hiedeen,
Het geloof is een bewijs van dingen, die men niet ziet. Wondergeloof of historisch geloof, is niet het geloof wat de bijbel vraagt.

Piet Strootman
P. Strootman

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #27 Gepost op: februari 08, 2004, 07:31:18 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 19:26:59 schreef Piet Strootman:
Hiedeen,
Het geloof is een bewijs van dingen, die men niet ziet. Wondergeloof of historisch geloof, is niet het geloof wat de bijbel vraagt.

Piet Strootman

Mee eens.
Maar kunnen bewijzen ons niet helpen om te vertouwen, te geloven? Voor mij heeft het wel geholpen dat ik weet dat allerlei ontdekkingen, geschriften e.d. de betrouwbaarheid van de Bijbel ondersteunen. Dat is voor mij geen voorwaarde voor geloven, maar meer een bevestiging. Dus het versterkt mijn geloof wel. Teglijkertijd besef ik dat geloven van een totaal andere orde is, namelijk Gods orde. Geloven is vertrouwen op bewijzen of feiten. Geloven is overgave aan en vertrouwen op God

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #28 Gepost op: februari 08, 2004, 07:31:35 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 19:26:59 schreef Piet Strootman:
Hiedeen,

Piet Strootman
Wat vraagt de Bijbel dan? En op welke autoriteit is dat gebaseerd?

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #29 Gepost op: februari 08, 2004, 08:03:32 pm »
"Geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt"... --> In het Engels ook wel 'wishful thinking'...

..."en het bewijs voor de dingen die men niet ziet." --> Dus geen empirisch bewijs. Alles wat wij als mensen 'bewijs' noemen kan geloof dus niet versterken, alleen terugdringen. Zoals m.i. ook uit de geschiedenis blijkt, God wordt alleen daar ingevoerd waar mensen geen verklaring hebben voor de dingen die hen overkomen. Een andere benaming voor  'toeval' is 'God heeft het zo gewild' (de onderkant van zijn borduurwerk enzo).

quote:

[...]

oneens, ze worden op een andere manier geinterpreteerd. En die interpretatie wordt door anderen weer weggehoond als niet waar, terijl het best plausibel is.... mits je er open voor staat.
Dit is eigenlijk iets voor een nieuw topic, maar ben jij bereid om (in een nieuw topic) mij te laten zien dat de "Young Earth Theory" (=de bijbel kan gebruikt worden als datering van de aarde / het heelal) 'plausibel' is? Reindertje mag zich bij deze ook uitgenodigd voelen.