Auteur Topic: Bewijzen versterken het geloof  (gelezen 2427 keer)

Pulpeet

• Bekijk profiel
Bewijzen versterken het geloof
« Reactie #30 Gepost op: februari 08, 2004, 08:15:09 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 20:03:32 schreef DetectedDestiny:
"Geloof is de zekerheid van de dingen die men hoopt"... --> In het Engels ook wel 'wishful thinking'...

..."en het bewijs voor de dingen die men niet ziet." --> Dus geen empirisch bewijs. Alles wat wij als mensen 'bewijs' noemen kan geloof dus niet versterken, alleen terugdringen. Zoals m.i. ook uit de geschiedenis blijkt, God wordt alleen daar ingevoerd waar mensen geen verklaring hebben voor de dingen die hen overkomen. Een andere benaming voor  'toeval' is 'God heeft het zo gewild' (de onderkant van zijn borduurwerk enzo).

U bent logisch positivist?

De schrijver van de Hebreeënbrief ongetwijfeld niet. Die heeft die tekst natuurlijk nooit zo bedoeld. Moderne wetenschap bestond toen nog niet eens.

God wordt trouwens nergens "ingevoerd". Alsof de mensheid tot nu toe alleen maar bezig is geweest met het maken van wetenschappelijke theorieën. Mensen hebben gewoon geleefd. En dan krijg je nu eenmaal met het goddelijke te maken. En daar hebben ze van verteld.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2004, 10:26:27 pm door Pulpeet »

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 08, 2004, 10:03:48 pm »
En het feit dat de profetien opgetekend in Jesaja, Daniel en Ezechiel, precies langs de wereld geschiedenis gelegd kunnen worden, vind ik alleen maar mooi en voor mij nog een bewijs dat de Bijbel geinspireerd is...

En ik probeer helemaal niet door berekenen vooruit de toekomst ofzo te voorspellen...

Mijn uitleg heb ik al gegeven. Ik vind het gewoon mooi hoe alles past en in elkaar schuift... Dat ik dat nou mooi vind, hoef ik nog geen farizeeer te zijn, ik loop er toch niet mee te koop...

Ik dacht dat dit forum bedoeld was om ideeen uit te wisselen, niet om elkaar voor het een of ander uit te maken...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 08, 2004, 10:20:42 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 22:03:48 schreef reindertje:

Ik dacht dat dit forum bedoeld was om ideeen uit te wisselen, niet om elkaar voor het een of ander uit te maken...
Ik wou je nergens voor uitmaken. Als dat je gevoel is dan mijn excuses. Ik wou je duidelijk maken dat dergelijke redeneringen alleen maar gekift over irrelevante zaken oproepen. Meer niet (bijvoorbeeld zoals ten tijde van Jezus de Farieërs zich druk maakten wat mag je nou wel of niet doen op de sabbath, iets waartegen hij van leer trok).

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 09, 2004, 12:21:50 am »

quote:

op 08 Feb 2004 16:52:16 schreef reindertje:

En zo kan ik wel doorgaan...
 Ik kan je het hele stukje tekst mailen...

ik zie dit niet zo in de bijbel staan, maar kennelijk is er iemand met bepaalde gegevens uit de bijbel gaan rekenen en kwam toen op deze getallen uit,
nu is de vraag hoe heeft deze persoon gerekend, maanden als jaren geinterpreteerd??

staat er ook iets in deze geschriften over de leeftijd van het heelal?, ik vraag dit ivm. dat het licht van sommige sterren al iets langer dan een paar duizend jaar onderweg is om hier te komen, althans volgens een tak der wetenschap, want hemel en aarde zijn toch kort na elkaar geschapen?
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2004, 10:15:19 am door cheese »
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 09, 2004, 09:05:06 am »
Nee ik wil niet zeggen dat dit een hoofdzaakvoor mij is, eduard. Dat probeer ik ook uit te leggen..

Voor mij is Gods voornemen met de aarde, zijn liefde, het loskoopoffer van zijn zoon en het heiliging van God  het belangrijkste. Het doen van zijn wil...

Maar dit zijn ook bijzaken en niet vanuit mij bedoeld om te kiften.. Er is ook gewoon iemand mee gaan rekenen en juist bedoeld, wat ik al zei als een versterking van je geloof...

Ik heb ook weleens dat ik mijn twijfels heb en mijn hele reactie hier op dit topic (zie eerdere post) is bedoeld om dingen aan te dragen die voor mij op twijfel momenten, niet als hoofdzaak, maar als extraatjes als het ware, mijn geloof versterken...

Het belangrijkste blijft mijn band met God en daarom probeer ik altijd te bidden in momenten van zwakten, maar gewoon, de bijbel verteld een hoop en ik vind het altijd leuk om te weten te komen dat al die dingen ook echt kloppen...

Snap je nu waar ik heen wil...

----

Enne niet weken voor jaren, maar de jaren tussen adam etc etc tot aan jezus staan heel letterlijk in de bijbel, dat zijn de eerste 4000 jaar, zoals je in die tabel ziet. Soms, teksten zoals ez 4:6 rn Num 14:34; wordt er ook een dag voor een jaar genomen. Zo kwam men erop om een dagen voor jaren te proberen...

Deze teksten geven aan waarom mozes 40 jaar in de woestijn moest zwerven, 40 jaar, een dag voor een jaar, omdat men 40 dagen het land had verspied...

Het is dus niet zo dat men helemaal prat gaat op een dag voor een jaar, maar het is wel toevallig...
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 09, 2004, 09:26:47 am »

quote:

op 09 Feb 2004 09:05:06 schreef reindertje:
Nee ik wil niet zeggen dat dit een hoofdzaakvoor mij is, eduard. Dat probeer ik ook uit te leggen..

Voor mij is Gods voornemen met de aarde, zijn liefde, het loskoopoffer van zijn zoon en het heiliging van God  het belangrijkste. Het doen van zijn wil...

Laat ik dit vooropstellen Reindertje; ik ben er van overtuigd dat je een mens van goede wil bent en het geloof een hoge prioriteit heeft voor jou.

quote:

Maar dit zijn ook bijzaken en niet vanuit mij bedoeld om te kiften.. Er is ook gewoon iemand mee gaan rekenen en juist bedoeld, wat ik al zei als een versterking van je geloof...
Ik geloof je meteen als je zegt dat je het niet bedoelt om te kiften. MAAR, dit soort onderwerpen die niet over het geloof gaan maar over zogenaamde feiten (zogenaamd want niemand kan ze wetenschappelijk bewijzen), leiden onherroepelijk alleen maar tot gekift. Vele kerk-scheuringen (en discussies op dit forum) bewijzen het.

quote:

Ik heb ook weleens dat ik mijn twijfels heb en mijn hele reactie hier op dit topic (zie eerdere post) is bedoeld om dingen aan te dragen die voor mij op twijfel momenten, niet als hoofdzaak, maar als extraatjes als het ware, mijn geloof versterken...

Ik zal voor je bidden dat God je geloof tot een Weten mag maken.

quote:

Het belangrijkste blijft mijn band met God en daarom probeer ik altijd te bidden in momenten van zwakten, maar gewoon, de bijbel verteld een hoop en ik vind het altijd leuk om te weten te komen dat al die dingen ook echt kloppen...

Over feitjes, aardse zaken die (zogenaamd) kloppen doet God geen kond, dit zijn fluisteringen van de duivel mijn broeder.

Snap je nu waar ik heen wil?!

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2004, 12:57:22 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 09:26:47 schreef Eduard:
Over feitjes, aardse zaken die (zogenaamd) kloppen doet God geen kond, dit zijn fluisteringen van de duivel mijn broeder.
Het ontrafelen van het wonder van Gods schepping gelijk stellen aan het aanhoren van de duivel vindt ik wel erg negatief benaderd. Ik hecht er evenmin veel waarde aan voor de sterkte van mijn geloof. Daar heb ik het niet voor nodig. Maar te mogen onderzoeken hoe en wanneer  God zaken gemaakt heeft...waarom zou dat inlaten met de duivel zijn? Zoals alles moet je "feiten" aan Gods boodschap toetsen. Dat daarbij mensen gaan dwalen...tja....dat gebeurd helaas toch wel. Daar is de bijbel duidelijk over en het is ook niet voor niets dat de 1e twee geboden over afgoderij en eigenzinnige godsdienst gaan.
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

reindertje

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2004, 01:04:55 pm »
En dat bedoel ik nu ook...

Maar we hebebn allemaal onze eigen karakter, met onze eigen zwakheden en de een is meer een weter, de ander meer een voeler...

We benaderen het missschien allemaal anders, maar als ik dit nu zo nu en dan nodig heb, het doorgronden van Gods schepping, om mijn geloof sterk te houden, dan is het toch niet eerlijk om dat te oordelen en gelijk te zetten aan duivels praktijken, of hoe je dat ook noemt...

Laat andere mensen nou doen, zonder dat je daarover oordeelt. Ik vertel alleen maar mijn verhaal, en jij de jouwe, maar die kunnen toch naast elkaar bestaan.

Mij maakt het niet uit als jij iets anders vindt, dat respecteer ik en vind ik interessant en zet me aan het denken, maar pas op met uitspraken die enigszins rieken naar oordelen...

En dat ik dat gevoel krijg dat ik niet echt in mijn waarde gelaten word, zal ook enigszins aan mij liggen, daar ben ik nu eenmaal gevoelig voor, maar pas op met je uitspraken....

Liefde is het hoofdthema, niet je gelijk halen.. jezus kwam niet om zijn gelijk te halen...

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2004, 01:32:00 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:04:55 schreef reindertje:

.. jezus kwam niet om zijn gelijk te halen...

Is er iemand die onomstotelijk en eenduidig kan bepalen waar Jezus voor kwam?

En ik oordeel niemand. Er is namelijk als je het heel goed bekijkt maar één iemand die iemand kan oordelen, en dat is die iemand zelf. Het is zijn denken die de informatie van de buitenwereld (be)oordeelt. Ik oordeel alleen mezelf. En voor de rest geef ik weer hoe ik oordeel, want alles ons hele zogenaamde bewustzijn is gebaseerd op oordelen. En dat is ook de betekenis van het zogenaamde laatste oordeel, het moment dat wij ophouden met denken en voelen. Want denken en voelen kunnen alleen bestaan door het oordelen, is er geen oordelen meer is er ook geen denken en voelen meer.

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2004, 02:33:32 pm »
=====================================
Ja !
Jezus kwam alleen om voor ons de weg weer vrij te maken tot God, die wij door de zondeval verbroken hadden.

Door te sterven aan het kruis heeft hij de zonden der mensheid op zich genomen, en de mogelijkheid geschapen, om door Hem weer tot God te komen.

Hiermede heeft Hij de wet die wij niet konden houden, vervuld.

De behoudenis is dan ook niet meer uit het houden der wet, maar door het geloof in het verzoenend werk van Jezus.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Zijnkind

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2004, 02:55:29 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:32:00 schreef Eduard:
En dat is ook de betekenis van het zogenaamde laatste oordeel, het moment dat wij ophouden met denken en voelen. Want denken en voelen kunnen alleen bestaan door het oordelen, is er geen oordelen meer is er ook geen denken en voelen meer.
Geen idee waar je dit vandaan haalt. Openbaringen laat ons niet een eeuwig leven tegemoet zien voor robots zonder gevoel en rede. Dat is ook niet ons doel als schepsel van God. Jezus zegt dat we na de opstanding zullen zijn als de engelen. Die komen bepaald niet als gevoelloos en onnadenkend over.
Waarom zou je moeten (be-)oordelen om te voelen of te denken. Met andere woorden...wanneer oordeel je nu eigelijk? Is dat bij alles wat je ervaart en ziet?
Spreuken 16: 3 Vertrouw bij je werk op de HEER, en je plannen zullen slagen.

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2004, 03:19:21 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:33:32 schreef Mientje:

Het was aan Reindertje gericht Mientje omdat hij impliciet mij oordeelde als iemand die zijn gelijk komt halen, dat dat mijn bedoeling is en mijn intentie. Ik weet zelf ook wel waar Jezus voor kwam.

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 09, 2004, 03:21:01 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:55:29 schreef Zijnkind:

Met andere woorden...wanneer oordeel je nu eigelijk? Is dat bij alles wat je ervaart en ziet?
Ja, zolang wij niet EEN zijn met God wel ja.

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 09, 2004, 10:40:29 pm »

quote:

[...]
U bent logisch positivist?
Ja.

quote:

De schrijver van de Hebreeënbrief ongetwijfeld niet. Die heeft die tekst natuurlijk nooit zo bedoeld. Moderne wetenschap bestond toen nog niet eens.
En? Hield 'bewijs' in die tijd iets anders in dan? En zo ja, wat?

quote:

God wordt trouwens nergens "ingevoerd". Alsof de mensheid tot nu toe alleen maar bezig is geweest met het maken van wetenschappelijke theorieën. Mensen hebben gewoon geleefd. En dan krijg je nu eenmaal met het goddelijke te maken. En daar hebben ze van verteld.
Ik zeg toch nergens dat mensen alleen maar bezig zijn geweest met het maken van wetenschappelijke theorieën. Leg me aub geen woorden in de mond. Mensen hebben wel allerlei dingen die ze niet verklaren konden (wetenschappelijk of niet) als van God komende gezien. Dat de zon elke dag opkwam, dat deed God. Nu weten we dat de aarde om zijn as en de zon draait en dat daardoor dagen en seizoenen ontstaan. Als er iemand ziek werd dan was dat Gods wil, nu weten we dat hij een bacterie of virus onder de leden heeft. Enz, enz..

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 09, 2004, 11:36:33 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 22:40:29 schreef DetectedDestiny:
 Dat de zon elke dag opkwam, dat deed God. Nu weten we dat de aarde om zijn as en de zon draait en dat daardoor dagen en seizoenen ontstaan. ..

wat zou je van een God verwachten, dat Hij dag en nacht op magische manier zou scheppen?, of via de wijze waarop een planeet om de zon heen draait?

nu we weten hoe dat mechanisch gaat, weten we daarmee nog niet of dat wel of niet door God gebeurd, zoals jij automatisch wel schijnt te concluderen
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God