Auteur Topic: Stelling over evangelisatie  (gelezen 4999 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Stelling over evangelisatie
« Gepost op: februari 08, 2004, 01:20:11 pm »
Evangelisatie stelt dat het recht op leven en liefde voorbehouden is aan een selecte groep mensen.

Contrastelling:
Zij die het evangelie afwijzen, verliezen het recht op (eeuwig) leven.

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2004, 03:06:20 pm »
Mee een en oneens..

Het ligt wel wat genuanceerder, omdat het voor God gaat om iemands hartestoestand...

Tegenovergesteld is wel weer het feit, dat God van je verlangt dat we zoeken en turen in de wet naar de waarheid en hem aanbidden op de manier die hij van ons verlangt...

Dus het is wel een selecte (grote) groep mensen. Openbaring spreekt over een schare die niemand tellen kon, maar ik denk dat iedereen verrast zal zijn over wie tot de rechtvaardigen behoort en wie niet... Maw: bokken en de schapen...

Zijspoortje: deze tekst houdt ook in dat het dus aan ons is, degene die de tekst leest, om ze gaan prediken....
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Hiedeen

• Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2004, 03:15:57 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 15:06:20 schreef reindertje:
Dus het is wel een selecte (grote) groep mensen. Openbaring spreekt over een schare die niemand tellen kon, maar ik denk dat iedereen verrast zal zijn over wie tot de rechtvaardigen behoort en wie niet... Maw: bokken en de schapen...
Mee eens, het lijkt me niet aan ons om hierover te oordelen.

quote:

Zijspoortje: deze tekst houdt ook in dat het dus aan ons is, degene die de tekst leest, om ze gaan prediken....

Dit punt lijkt me veel belangrijker bij evangelisatie. Hoe doen we dat? Hoe stralen we Gods redding en liefde uit? Hoe bereiken we mensen met het Evangelie?
Door te doen, er voor te gaan. Open, eerlijk, liefdevol. Zoals Jezus deed.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2004, 03:52:38 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 13:20:11 schreef Carl:
Evangelisatie stelt dat het recht op leven en liefde voorbehouden is aan een selecte groep mensen.

Nee, waar baseer je dat op? Evangeliseren laat zien dat God IEDEREEN roept! Iedereen die Jezus als zijn haar Verlosser erkent heeft eeuwig leven!
Evangeliseren heeft tot doel iedereen met het evangelie te bereiken!

quote:

Contrastelling:

Ze kunnen dan niet meer op de GENADE pleiten, dus ja, ze lopen het eeuwige leven mis.

Misschien nuttig om deze enquete in te vullen:

Evangeliseren
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2004, 04:15:08 pm door Heidi »

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2004, 03:55:20 pm »

quote:

Contrastelling:
Recht :?
[Prediker 7:29]

reindertje

• Er komen nieuwe hemelen en een
    • Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2004, 03:56:23 pm »
geen recht, maar VOORRECHT....
En de dood zal niet meer zijn, noch rauw, noch geschreeuw, noch pijn zal er meer zijn. DE vroegere dingen zijn voorbij gegaan...

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2004, 04:17:15 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 15:52:38 schreef Heidi:
[...]

Nee, waar baseer je dat op? Evangeliseren laat zien dat God IEDEREEN roept! Iedereen die Jezus als zijn haar Verlosser erkent heeft eeuwig leven!

Dat bedoel ik nu juist.
Iedereen die dat niet doet..........

Evangelisatie brengt scheiding tussen hen die zich bekeren (de rechtvaardigen) en hen die dat niet doen; de onrechtvaardigen.
Daarentegen laat God het rgenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

quote:

[...]

Ze kunnen dan niet meer op de GENADE pleiten, dus ja, ze lopen het eeuwige leven mis.

Dat doen ze omdat ze nooit onder het verbond gevallen zijn, dus ook nooit onder de wet, dus ook nooit overtreden hebben, en dus ook nooit gestraft hoeven te worden of op genade te moeten hopen.

Brrrr.....wat een vreselijk woord 'GENADE', en wat een ontaardde Vader die het voortbestaan van zijn kinderen van genade afhankelijk maakt.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2004, 04:25:32 pm »

quote:

Contrastelling:

jullie
Carl
was er evangelisatie onder de mensen van het OT?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2004, 04:32:38 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 16:17:15 schreef Carl:
Evangelisatie brengt scheiding tussen hen die zich bekeren (de rechtvaardigen) en hen die dat niet doen; de onrechtvaardigen.
Daarentegen laat God het rgenen over rechtvaardigen en onrechtvaardigen.

Carl, Natuurlijk is er verschil tussen een Christen en een niet-Christen. Maar iedereen die het evangelie gehoord heeft, heeft een keuze moeten maken. Daarom kunnen degenen die het evangelie afwijzen later nooit zeggen dat ze het niet wisten!

quote:

Dat doen ze omdat ze nooit onder het verbond gevallen zijn, dus ook nooit onder de wet, dus ook nooit overtreden hebben, en dus ook nooit gestraft hoeven te worden of op genade te moeten hopen.

Wat een vreemde gedachtengang van jou. Iedereen die niet onder de genade valt, valt onder de wet. De Bijbel is daar heel duidelijk over.

quote:

Brrrr.....wat een vreselijk woord 'GENADE', en wat een ontaardde Vader die het voortbestaan van zijn kinderen van genade afhankelijk maakt.

Kun jij de wet houden? Weet je dat je door slechts één enkele zonde te doen schuldig bent aan de hele wet en de eeuwige dood zou verdienen?
Wat een prachtige oplossing heeft God voor ons zondige mensen bedacht door zijn Zoon de straf voor onze zonden te laten voldoen, zodat wij uit GENADE en dat is helemaal gratis en voor niets!!! behouden zijn.

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2004, 04:35:55 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 16:25:32 schreef cheese:
was er evangelisatie onder de mensen van het OT?
Jezus was toen nog niet op aarde gekomen, dus toen was het evangelie er nog niet. Wel waren er profeten, die Zijn komst voorspelden.

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2004, 06:15:38 pm »

quote:

Contrastelling:

jullie
Carl

Mag ik op de Faq wijzen? (vast niet, maar dat boeit niet :D)

Wat ook goed meehelpt aan een goede discussie is een goede openingspost. Geef daarin duidelijk aan waar je precies over wil discussiëren. Geef als dat nodig is een paar bronnen op voor meer achtergrondinformatie zodat ook onbekenden met het onderwerp mee kunnen praten.

Ik persoonlijk mis hier een hele berg.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2004, 09:00:27 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 16:32:38 schreef Heidi:
[...]

Wat een vreemde gedachtengang van jou. Iedereen die niet onder de genade valt, valt onder de wet. De Bijbel is daar heel duidelijk over.
Voor zover ik weet is er tussen de japanners en JHVH geen Verbond gesloten.

quote:

[...]

Kun jij de wet houden? Weet je dat je door slechts één enkele zonde te doen schuldig bent aan de hele wet en de eeuwige dood zou verdienen?
Wat een prachtige oplossing heeft God voor ons zondige mensen bedacht door zijn Zoon de straf voor onze zonden te laten voldoen, zodat wij uit GENADE en dat is helemaal gratis en voor niets!!! behouden zijn.

Ik begrijp maar niet wat daar nu voor prachtigs aan is. De enige die Onschuldig is wordt tot schuldige gemaakt. Bovendien wordt hier door een achterdeur aan het kindofferen gerefereerd.
Dit is geen flauw geintje, ik meen het..... de gedachte heeft geen enkele schoonheid in zich; het is defaitistisch (wij kunnen uit onszelf dus geen goed doen), het gaat in tegen het OT (Ez. 18:19vv), en de wereld is er geen millimeter op vooruit gegaan.

je
Carl

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 08, 2004, 09:17:40 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 16:35:55 schreef Heidi:
[...]

Jezus was toen nog niet op aarde gekomen, dus toen was het evangelie er nog niet. Wel waren er profeten, die Zijn komst voorspelden.

Ch; Nu zegt Christus, niemand komt tot de Vader dan door mij.

Hoe zit dat nu met de voor-christelijke mensen van het OT, kunnen zij niet tot de Vader komen?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 08, 2004, 09:31:52 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 21:17:40 schreef cheese:

Ch; Nu zegt Christus, niemand komt tot de Vader dan door mij.

Hoe zit dat nu met de voor-christelijke mensen van het OT, kunnen zij niet tot de Vader komen?
Tja das gewoon jammer maar helaas hè. Iedereen na Jezus kan gered worden, iedereen daarvoor is verloren.  :z

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2004, 09:35:45 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 21:31:52 schreef Eduard:
[...]

Tja das gewoon jammer maar helaas hè. Iedereen na Jezus kan gered worden, iedereen daarvoor is verloren.  :z
Hangt er vanaf hoe dat redden in z'n werk gaat.