Auteur Topic: Stelling over evangelisatie  (gelezen 4915 keer)

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
Stelling over evangelisatie
« Reactie #30 Gepost op: februari 09, 2004, 10:26:00 am »

quote:

op 09 Feb 2004 10:04:04 schreef Eduard:
Viel mijn knipoog je niet op dan? Alles komt uit God en alles keert ook weer naar God. Ironie gebruiken heet zoiets Bumblebee.

Ik weet wel dat jij er niet zo over denkt, maar uit jouw ironie kreeg ik het idee dat jij dacht, dat het wel de christelijke opvatting is. En ik wilde aangeven dat daar nog wel wat haken en ogen aan zitten, zoals "Gods knipoogje".  

That's all  :)
Bombus terrestris Reginae

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 09, 2004, 10:27:51 am »

quote:

op 09 Feb 2004 10:22:20 schreef Carl:

Paulus was ook maar een mens net zoals wij allemaal. En soms sloeg hij behoorlijk de plank mis. Zie bijv. zijn nodeloze vervloeking in 1 Cor. 16:22, of zijn oordeel over de Kretenzers in Titus 1:12.

En wie gaat uitmaken wanneer Paulus het bij het rechte eind had, en wanneer hij de plank missloeg, als de Bijbel niet als maat daarvoor mag gelden? Jij? Sorry Carl, maar Paulus heeft betere papieren in mijn ogen.
(no offence  ;)  )

Heidi

• Jesus is alive!
    • Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 09, 2004, 10:37:02 am »

quote:

op 09 Feb 2004 10:22:20 schreef Carl:
dat vind ik niet eerlijk, Heidi.
Paulus was ook maar een mens net zoals wij allemaal. En soms sloeg hij behoorlijk de plank mis. Zie bijv. zijn nodeloze vervloeking in 1 Cor. 16:22, of zijn oordeel over de Kretenzers in Titus 1:12.
Geef hem de ruimte om mens te zijn; dan mag hij immers ook deze fouten maken.

Twijfel jij aan de betrouwbaarheid van Gods Woord???
Ook verkeerde dingen worden ons in Zijn Woord geopenbaard, zodat we gewaarschuwd zijn.
Mag ik vragen tot welke kerk of gemeente jij behoort, Carl? Dat is me namelijk niet duidelijk, en dat weten zou mijn reakties naar jou wel eens kunnen nuanceren. In ieder geval is het belangrijk dat ik weet met wie ik spreek om daar de juiste reakties op te kunnen geven. Oké?

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 09, 2004, 10:40:58 am »

quote:

op 09 Feb 2004 10:37:02 schreef Heidi:
[...]

Ook verkeerde dingen worden ons in Zijn Woord geopenbaard, zodat we gewaarschuwd zijn.
Mag ik vragen tot welke kerk of gemeente jij behoort, Carl? Dat is me namelijk niet duidelijk, en dat weten zou mijn reakties naar jou wel eens kunnen nuanceren. In ieder geval is het belangrijk dat ik weet met wie ik spreek om daar de juiste reakties op te kunnen geven. Oké?

mensen kunnen ook een prive mening hebben, die niet ontleend is aan een bepaalde kerk of gemeente,
ik denk dat je Carl het beste kunt beoordelen op wat hij zelf te berde brengt en dat je er niets mee zou opschieten te weten met welke mensen hij omgaat in ander verband, dus laat me gokken, Carl zal je deze informatie niet geven :>
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 09, 2004, 11:49:33 am »

quote:

op 09 Feb 2004 08:03:08 schreef Heidi:

Paulus was geïnspireerd door Gods Geest! (zoals alle Bijbelschrijvers)  Hij schreef de Woorden op die God hem ingaf om op te schrijven. De Bijbel is Gods gesproken Woord! En Zijn Woord is waar!!!

Er zijn nu ook mensen die worden geïnspireerd door Gods Geest. Zij schrijven ook de Woorden op die God hun ingaf om op te schrijven. En net als in de Bijbel OOK dit staat denk ik regelmatig:

Tot wie moet ik mij richten,
wie moet ik waarschuwen?
Hun oren zijn onbesneden:
niet tot luisteren in staat.
Het woord van de HEER is voor hen een verwijt
dat ze liever niet willen horen.

Het levend Woord is onder jullie, de vraag is willen jullie horen?

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 09, 2004, 11:52:03 am »

quote:

op 09 Feb 2004 10:26:00 schreef Bumblebee:

Ik weet wel dat jij er niet zo over denkt, maar uit jouw ironie kreeg ik het idee dat jij dacht, dat het wel de christelijke opvatting is. En ik wilde aangeven dat daar nog wel wat haken en ogen aan zitten, zoals "Gods knipoogje".  

That's all  :)
Ik denk dat het EEN christelijke opvatting is..., een opvatting die sommigen christenen delen.

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2004, 11:55:00 am »

quote:

Waarom is dat belangrijk? Hoe verloopt deze gedachtengang bij jou Heidi? En dan de HELE gedachtengang graag, niet alleen hetgeen je durft/kan vertellen.

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2004, 12:16:58 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 10:27:51 schreef Bumblebee:
[...]

En wie gaat uitmaken wanneer Paulus het bij het rechte eind had, en wanneer hij de plank missloeg, als de Bijbel niet als maat daarvoor mag gelden? Jij? Sorry Carl, maar Paulus heeft betere papieren in mijn ogen.
(no offence  ;)  )

Paulus is in een bepaalde periode een zeer fanatiek vervolger van christenen geweest.
Dezelfde geweldddige arrogantie die hij in die tijd naar christenen ten toon spreidde, behield hij in zijn latere brieven t.a.v. andersdenkenden, die uiteindelijk leidde tot een regelmatig veroordelen van alle niet-christenen in tamelijk onbehouwen, grove termen.
Dat Paulus zelfs niet altijd bij zij zijn collega-apostelen goed begrepen werd, laat de opmerking van Patrus in diens 2e brief zien.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2004, 12:22:45 pm »

quote:

[...]

Ik twijfel niet aan de betrouwbaarheid van Gods Woord, Heidi. maar soms is het moeilijk om het kaf van het koren te scheiden.
Soms echter ook weer wel.
Als Jesus zegt: oordeelt niet, want....(etc.)
en Paulus oordeelt er lustig op los, dan weet ík welk woord van God is en welk niet.

Overigens: God is nooit opgehouden met spreken.
Je moet Hem alleen innerlijk leren verstaan. De eerste stappen daarto zet je door zoals Hij is te zijn: onbevooroordeeld, en onvoorwaardelijk in je liefde naar de ander.

Je vraag naar mijn kerkgenootschap vind ik niet relevant. Je antwoorden zijn des te eerlijker als je mij ziet als een broeder, ogeacht het etiketje wat ik (niet) draag.
Antwoord mij maar met de wijsheid die onze Vader je schenkt.

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2004, 01:43:56 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 12:16:58 schreef Carl:
Paulus is in een bepaalde periode een zeer fanatiek vervolger van christenen geweest. Dezelfde geweldddige arrogantie die hij in die tijd naar christenen ten toon spreidde, behield hij in zijn latere brieven t.a.v. andersdenkenden, die uiteindelijk leidde tot een regelmatig veroordelen van alle niet-christenen in tamelijk onbehouwen, grove termen. Dat Paulus zelfs niet altijd bij zij zijn collega-apostelen goed begrepen werd, laat de opmerking van Patrus in diens 2e brief zien.

Een groot stilist is Paulus inderdaad niet, hoewel hij ook dingen heeft geschreven die je tot tranen kunnen roeren. Je vraagt je af en toe af of God deze apostel, die zoveel gaven had, niet ook de gave van helderheid en een ordelijke betoogtrant had kunnen geven.

Maar het feit dat Paulus onbehouwen schreef, en dat er sub-christelijke of niet-christelijke schrijvers zijn geweest die veel beter schreven, zegt natuurlijk helemaal niets over de vraag wie er gelijk heeft.

Kort gezegd: de dominee mag een klootzak zijn, dat wil nog niet zeggen dat God niet bestaat!!  (Vrij naar Owen Meany)

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2004, 01:46:31 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:43:56 schreef Bumblebee:

Maar het feit dat Paulus onbehouwen schreef, en dat er sub-christelijke of niet-christelijke schrijvers zijn geweest die veel beter schreven, zegt natuurlijk helemaal niets over de vraag wie er gelijk heeft.
En wie heeft er gelijk dan? Welk gelijk is dat? En hoe bepaal je dat anderen geen gelijk hebben?

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2004, 02:32:46 pm »
Dag Bumblebee,

naast de vraag die Eduard hierboven stelt, denk ik dat het probleem bij Paulus 'um nog het minste zit in zijn (on)helderheid of zijn onordelijke betoogtrant.
Waar het 'um in zit, is welke geest hem inspireert om datgene te schrijven wat hij schrijft.

Eén van de centrale lijnen in bijvoorbeeld de Romeinenbrief, het plaatsvervangend strafdragen bijvoorbeeld, is in de evangeliën niet terug te vinden.
Slechts één passage lijkt erop te wijzen, nl. het stukje tijdens het laatste avondmaal waatop Jesus zegt 'dit is mijn bloed dat voor u vergoten wordt'. Maar dan nog hoeft dit niet te duiden op plaatsvervangend strafdragen, maar als een vervulling van Joh. 10:17,18 waar Jesus een demonstratie van zijn macht over dood en leven aankondigt.
Dat Paulus ook ontroerende teksten schreef, erken ik. maar dat wil dan nog niet zeggen dat ze geïnspireerd zijn door de H. Geest.

Serieus: hoe meer ik lees van Paulus, hoe meer ik vermoed dat er iemand aan het woord is die de gedachten en ideëen van Jesus wilde vervangen door zijn eigen ideëen.
Nog een voorbeeld van de agressiviteit die er in zijn geest heerst:
2 Thess. 1:7vv
7 en aan u, die verdrukt wordt, verkwikking tezamen met ons, bij de openbaring van de Here Jezus van de hemel met de engelen zijner kracht, 8 in vlammend vuur, als Hij straf oefent over hen, die God niet kennen en het evangelie van onze Here Jezus niet gehoorzamen. 9 Dezen zullen boeten met een eeuwig verderf, ver van het aangezicht des Heren en van de heerlijkheid zijner sterkte.
Het spijt me, maar de Geest van Liefde en Wijsheid is hier ver te zoeken.

je
Carl
« Laatst bewerkt op: februari 09, 2004, 02:40:42 pm door Carl »

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 09, 2004, 02:39:18 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:32:46 schreef Carl:
Serieus: hoe meer ik lees van Paulus, hoe meer ik vermoed dat er iemand aan het woord is die de gedachten en ideëen van Jesus wilde vervangen door zijn eigen ideëen.

Dat gevoel heb ik juist een klein beetje bij jou.  ;)  ;)  ;)

Jezus is aan Paulus persoonlijk verschenen, een RADICALE bekering! Zoiets maakt nogal een indruk. Paulus wilde juist helemaal voor Jezus gaan, en daarin was hij behoorlijk fel.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 09, 2004, 03:07:17 pm »
De volgende ideëen van Jesus staan volgens mij centraal:

*Heb je naaste lief zoals je jezelf lief hebt en God met al je kracht.
*Wees niet bezorgd
*vergeef, zodat jou vergeven wordt
*Laat je licht schijnen voor de mensen opdat zij je goede werken zien en Vader in de hemel verheerlijken
(Mt. 5:16)
*Niet kletsen maar doen.
(Mt. 7:21)
Het moeten sterven voor de mens komt bij Jesus spaarzaam aan de orde, en al helemáál niet als centraal geloofspunt.

Jesus legt niet de nadruk op de juiste overtuiging en de juiste regeltjes, maar op het daadwerkelijk doen, en grijpt daarmee direct terug op de profeten.

Ik vind dit bij Paulus niet centraal staan. Ze komen natuurlijk wel voor, maar als gevolg van een geloofsproces wat volgens Paulus langs een aantal ijkpunten moet lopen (erkenning eigen onmacht, sterven van de oude mens, aandoen van de nieuwe mens) Paulus zet nu juist weer wél de overtuiging centraal; door te hameren op het sola fide.
Een tegenwerping zou kunnen zijn dat ook Jesus wijst op de wedergeboorte die uit water en geest moet gebeuren. Deze uitspraak in Johannes 3 zit echter vol van symboliek en is genomen uit een gesprek tussen 2 ingewijden. Allereerst is saillant het ontbreken van de noodzaak om de paulinische 'oude mens' te moeten doden. Dan: het begrip water (hebreeuws: Mem) associeerde de gelovige jood met schepping, wording, maar ook met gevaar en worsteling. Een soortgelijke stortvloed van symboliek zit in het hebreeuwse equivalent voor 'pneumatos', wat Johannes in het gesprek tussen Jesus en Nicodemus benoemt. Water en Geest zullen één moeten worden in de mens.

je
Carl

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 09, 2004, 03:13:53 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:32:46 schreef Carl:

Slechts één passage lijkt erop te wijzen, nl. het stukje tijdens het laatste avondmaal waatop Jesus zegt 'dit is mijn bloed dat voor u vergoten wordt'.

Is vrij simpel te duiden Carl als je maar beseft dat overal waar Jezus praat over mij en ik hij zijn Vader bedoelt omdat het juist de essentie van de Christus geest is dat je je ego opgeeft, er is dus geen ik meer in de zin zoals wij dat kennen. Het bloed is het water dat God ons geschonken heeft en zonder welk ons leven niet mogelijk zou zijn, het lichaam zijn de gaven die de aarde (en dus de Vader zelf) voortbrengen en zonder welk ons leven niet mogelijk zou zijn.

quote:

Dat is helaas waar. Paulus is dicht bij God geweest maar toch "gevallen" voor het ego, net als Mohammed of recenter bijvoorbeeld Osho (Bhagwan). Maar ook dat geeft niet, uiteindelijk overwint er toch maar EEN.