Auteur Topic: Gaat bij het laatste Oordeel het Sola Fide nog wel op?  (gelezen 3334 keer)

Carl

• ...Gij maakt mij het pad des l
    • Bekijk profiel
Gaat bij het laatste Oordeel het Sola Fide nog wel op?
« Gepost op: februari 08, 2004, 04:38:04 pm »
Ik las Openbaringen 20:12bvv
En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Mijns inziens gaat dit in tegen het idee dat alleen het geloof behoudt en werken ons niet kunnen redden.

Graag reacties.

jullie
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #1 Gepost op: februari 08, 2004, 06:00:19 pm »
Volgens mij wordt er mee bedoeld dat iedereen die gelooft, sowieso is vrijgesproken. Wie niet gelooft, moet zich voor zijn werken verantwoorden. Omdat niemand volmaakt leeft, heb je dan waarschijnlijk een groot probleem.

Dit lijkt me trouwens niet bepaald een discussie op gereformeerde grondslagen, dus hij hoort meer thuis in Levensbeschouwing.
Bombus terrestris Reginae

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #2 Gepost op: februari 08, 2004, 07:49:27 pm »
Of het nu om ons geloof of om onze werken zou gaan...

Het blijft Sola Gratia!

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #3 Gepost op: februari 08, 2004, 07:53:00 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 18:00:19 schreef Bumblebee:
Dit lijkt me trouwens niet bepaald een discussie op gereformeerde grondslagen, dus hij hoort meer thuis in Levensbeschouwing.
Mee eens; verplaatst. Discussie hierover kan in Feedback.
« Laatst bewerkt op: februari 08, 2004, 08:07:42 pm door Marloes »
[Prediker 7:29]

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #4 Gepost op: februari 08, 2004, 07:54:46 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 19:53:00 schreef Marloes:
[...]

Mee eens; verplaatst.
Ik heb je een vraag gemaild. Ontvangen?

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #5 Gepost op: februari 08, 2004, 07:56:46 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 19:53:00 schreef Marloes:
[...]

Mee eens; verplaatst.
Motivatie?

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #6 Gepost op: februari 08, 2004, 08:16:15 pm »

quote:

Volgens mij wordt er mee bedoeld dat iedereen die gelooft, sowieso is vrijgesproken. Wie niet gelooft, moet zich voor zijn werken verantwoorden. Omdat niemand volmaakt leeft, heb je dan waarschijnlijk een groot probleem.
Waar in de tekst vind jij dan dat je sowieso behouden wordt als je gelooft?

quote:

Het blijft Sola Gratia!
Geloof jij in (de leer der) uitverkiezing? Dat God bepaalt of mensen behouden blijven of verloren gaan?

Doarsie

• Wijze uit 't oosten
    • Bekijk profiel
« Reactie #7 Gepost op: februari 08, 2004, 08:17:58 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 20:16:15 schreef DetectedDestiny:
[...]

Geloof jij in (de leer der) uitverkiezing? Dat God bepaalt of mensen behouden blijven of verloren gaan?
Wie zou het anders moeten bepalen?

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #8 Gepost op: februari 08, 2004, 08:49:58 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 18:00:19 schreef Bumblebee:

Het is dus toch mogelijk dat werken iemand behouden, zelfs al wijst hij het geloof af.
Maar hoe kan dat dan :?

je
Carl
 1 Joh.4:7,8 ...en een ieder, die liefheeft, is uit God geboren en kent God. Wie niet liefheeft, kent God niet, want God is liefde.

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #9 Gepost op: februari 08, 2004, 08:50:37 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 19:49:27 schreef Doarseveld:

Het blijft Sola Gratia!
Uit de openbaringentekst blijkt dat nu juist niet zo te zijn.

je
Carl

Carl

• Bekijk profiel
« Reactie #10 Gepost op: februari 08, 2004, 08:51:25 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 20:17:58 schreef Doarseveld:
[...]

de mens zelf?

je
Carl

Jan W

• Moderator Muziek
  • mail to: redactie@forum.gkv.nl
    • Bekijk profiel
« Reactie #11 Gepost op: februari 08, 2004, 08:54:11 pm »
Carl,

Geloof gaat samen met werken. Je kunt alleen door 'werken' behouden worden als je de wet volkomen houdt. Omdat God wist dat dit onmogelijk was heeft Hij zijn enige Zoon Christus gegeven. Die heeft de wet volkomen gehouden. Wij worden opgeroepen Hem te volgen en Hem te geloven op Zijn woord. Als je dat doet volgen de werken vanzelf.
Met vriendelijke groeten,

Jan Wietsma, Zwolle

DetectedDestiny

• Bekijk profiel
« Reactie #12 Gepost op: februari 08, 2004, 09:05:36 pm »

quote:

[...]

Ik was misschien een beetje onduidelijk. Geloof jij dat de beslissing wie er behouden worden en wie er verloren gaan alleen afhangt van de vraag aan wie God geloof heeft willen geven?
Sola gratia betekent dat mensen er niet zelf toe kunnen komen om te geloven, dat moet God in ze werken. Dus wij kunnen op geen enkele manier invloed uitoefenen op ons uiteindelijk behoud. :?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #13 Gepost op: februari 08, 2004, 09:11:52 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 21:05:36 schreef DetectedDestiny:
[...]

Ik was misschien een beetje onduidelijk. Geloof jij dat de beslissing wie er behouden worden en wie er verloren gaan alleen afhangt van de vraag aan wie God geloof heeft willen geven?
Sola gratia betekent dat mensen er niet zelf toe kunnen komen om te geloven, dat moet God in ze werken. Dus wij kunnen op geen enkele manier invloed uitoefenen op ons uiteindelijk behoud. :?
Daar zijn christenen onderling het dus niet over eens. Die discussie kan hier gevoerd worden: uitverkiezing

TS heeft het over werken vs geloof.

/edit een recenter topic over o.a. uitverkiezing: Hoe kom je tot geloof? IS dat God? Ben je dat zelf? Of samen?

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #14 Gepost op: februari 08, 2004, 09:36:27 pm »

quote:

op 08 Feb 2004 16:38:04 schreef Carl:
Ik las Openbaringen 20:12bvv
En nog een ander boek werd geopend, het (boek) des levens; en de doden werden geoordeeld op grond van hetgeen in de boeken geschreven stond, naar hun werken. 13 En de zee gaf de doden, die in haar waren, en de dood en het dodenrijk gaven de doden, die in hen waren, en zij werden geoordeeld, een ieder naar zijn werken. 14 En de dood en het dodenrijk werden in de poel des vuurs geworpen. Dat is de tweede dood: de poel des vuurs. 15 En wanneer iemand niet bevonden werd geschreven te zijn in het boek des levens, werd hij geworpen in de poel des vuurs.

Mijns inziens gaat dit in tegen het idee dat alleen het geloof behoudt en werken ons niet kunnen redden.
Waarom jouw m.i.? Wat boeit dit? Kun je geloof en werken ooit scheiden dan?