Auteur Topic: Gaat bij het laatste Oordeel het Sola Fide nog wel op?  (gelezen 3333 keer)

Els

• Bekijk profiel
Gaat bij het laatste Oordeel het Sola Fide nog wel op?
« Reactie #30 Gepost op: februari 09, 2004, 01:28:49 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 12:09:28 schreef Eduard:
Ik snapte het al lang, ik heb een Levende Relatie met dat wat jij Hem noemt, ik Weet dat, anderen denken het alleen maar.
Jij weet en de anderen denken het? Oordeel je nu niet over de "anderen"? En wat bedoel je met een relatie met dat? Is Jezus voor jou geen persoon?

Eduard

• MSN: ed_smits_@hotmail.com
    • Bekijk profiel
« Reactie #31 Gepost op: februari 09, 2004, 01:36:23 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:28:49 schreef els:

Jij weet en de anderen denken het? Oordeel je nu niet over de "anderen"?

Ik herhaal alleen hun eigen woorden. Weinigen weten, althans ik hoor het weinigen zeggen (ze zijn er wel), en velen zeggen te denken dat ze weten.

quote:

En wat bedoel je met een relatie met dat? Is Jezus voor jou geen persoon?
Jezus was een persoon. De Christus niet, dat is "geest". Jezus was een mens die de Christus geest in zichzelf realiseerde en zo in "aangezicht" met zijn Zelf kwam, met "dat wat God genoemd wordt" dus.

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #32 Gepost op: februari 09, 2004, 01:50:55 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:36:23 schreef Eduard:
Jezus was een persoon. De Christus niet, dat is "geest". Jezus was een mens die de Christus geest in zichzelf realiseerde en zo in "aangezicht" met zijn Zelf kwam, met "dat wat God genoemd wordt" dus.
Jezus Christus is een persoon. Hij is nu in de hemel, gezeten aan de rechterhand van de Vader. En na zijn verheerlijking heeft Hij de Heilige Geest uitgestort door Wie wij nu weten dat we een kind van God zijn geworden. De Geest van het Zoonschap, door welke wij roepen: Abba, Vader. Daarom hoeven we ook niet meer te vrezen voor het Oordeel. Wij zijn door genade kinderen van God. Jezus heeft voor ons de toorn van de Vader ondergaan. Hij is ons Paaslam, dat is geslacht.

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #33 Gepost op: februari 09, 2004, 01:55:28 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 12:11:52 schreef Eduard:
Hoe zal je hem (her)kennen?

Aan Zijn stem, ik ben een schaapje  :)

Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen; maar een vreemde zullen zij voorzeker niet volgen, doch zij zullen van hem weglopen, omdat zij de stem der vreemden niet kennen.
Bombus terrestris Reginae

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #34 Gepost op: februari 09, 2004, 01:59:25 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:50:55 schreef els:

Jezus Christus is een persoon.

Ego maakt een persoon. Dat is wat wij mensen onder een persoon verstaan, het ego van iemand. Als je tot God wil komen heb je God (je Zelf) meer lief dan jezelf en je offert je ego op om bij God te kunnen zijn.

God is onkenbaar en onnoembaar. Gods wezen en werkelijkheid is door geen mens te volledig kenbaar. Te zeggen God is een persoon is hetzelfde als iemand die nog nooit een olifant heeft gezien zegt dat een olifant een appel is.

quote:

<knip> Daarom hoeven we ook niet meer te vrezen voor het Oordeel.
Wie heeft je in hemelsnaam bang gemaakt voor het Oordeel. Wat is dat het Oordeel? En waarom moet je daar bang voor zijn?

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #35 Gepost op: februari 09, 2004, 02:03:09 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:55:28 schreef Bumblebee:
[...]

Aan Zijn stem, ik ben een schaapje  :)

Wanneer hij zijn eigen schapen alle naar buiten gebracht heeft, gaat hij voor ze uit en de schapen volgen hem, omdat zij zijn stem kennen; maar een vreemde zullen zij voorzeker niet volgen, doch zij zullen van hem weglopen, omdat zij de stem der vreemden niet kennen.
Allereerst is dat jouw bewering dat je een schaapje bent. Maar is dat wel zo? En stel dat je dat niet bent, hoe zal je hem dan herkennen?

Bumblebee

• Zzzzzoem
    • Bekijk profiel
« Reactie #36 Gepost op: februari 09, 2004, 02:06:50 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:59:25 schreef Eduard:
God is onkenbaar en onnoembaar. Gods wezen en werkelijkheid is door geen mens te volledig kenbaar. Te zeggen God is een persoon is hetzelfde als iemand die nog nooit een olifant heeft gezien zegt dat een olifant een appel is.

:?  :?   :?

God is geen persoon omdat Hij veel méér is dan dat. Meer dan wij kunnen bevatten, daarom kijken we naar wat er het dichtste bij komt, en dat zijn wij. We zijn weliswaar gevallen schepselen, maar toch naar Zijn beeld geschapen.
Je zou God dus een Persoon kunnen noemen.

De vergelijking van die olifant en die appel slaat helemaal nergens op.
Het is meer, dat als je God een persoon noemt, je zoiets zegt dat een kubus op een vierkant lijkt. Het is waar en niet waar, maar voor bijvoorbeeld een tweedimensionaal wezen waarschijnlijk de enige manier om enig begrip van een kubus te kweken.
Bombus terrestris Reginae

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #37 Gepost op: februari 09, 2004, 02:28:13 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 13:59:25 schreef Eduard:
Wie heeft je in hemelsnaam bang gemaakt voor het Oordeel. Wat is dat het Oordeel? En waarom moet je daar bang voor zijn?
Ik ben helemaal niet bang voor het Oordeel. Want ik weet dat ik met God verzoend ben door het bloed van Jezus. Hij is met zijn bloed de hemelen doorgegaan om verzoening te bewerken voor mij. Hij is voor mij gestorven, opdat ik eeuwig zal leven.

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #38 Gepost op: februari 09, 2004, 02:35:15 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:28:13 schreef els:

Ik ben helemaal niet bang voor het Oordeel. Want ik weet dat ik met God verzoend ben door het bloed van Jezus. Hij is met zijn bloed de hemelen doorgegaan om verzoening te bewerken voor mij. Hij is voor mij gestorven, opdat ik eeuwig zal leven.
*zucht* Ja ja, dat weet ik wel. Maar de mensen die niet zo gelukkig zijn om in hetzelfde te geloven als jij, of die (naar jouw maatstaven) niet geloven; Waarom moeten die bang zijn voor het Oordeel. Wat is dat het Oordeel? En waarom moet je daar bang voor zijn? Je zegt zelf: "Daarom hoeven we ook niet meer te vrezen voor het Oordeel.". Dus blijkbaar vind je wel dat "we" daar bang voor moesten zijn.

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #39 Gepost op: februari 09, 2004, 02:42:17 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:06:50 schreef Bumblebee:
[...]

:?  :?   :?

God is geen persoon omdat Hij veel méér is dan dat. Meer dan wij kunnen bevatten, daarom kijken we naar wat er het dichtste bij komt, en dat zijn wij. We zijn weliswaar gevallen schepselen, maar toch naar Zijn beeld geschapen.
Je zou God dus een Persoon kunnen noemen.

De vergelijking van die olifant en die appel slaat helemaal nergens op.
Het is meer, dat als je God een persoon noemt, je zoiets zegt dat een kubus op een vierkant lijkt. Het is waar en niet waar, maar voor bijvoorbeeld een tweedimensionaal wezen waarschijnlijk de enige manier om enig begrip van een kubus te kweken.
Het is een hele goede vergelijking. Zowel de appel en de olifant is leven, maar de olifant is heel ander leven dan de appel, een volkomen andere dimensie. En God overstijgt alle dimensies. Waar wij in evenbeeld van God zijn geschapen dat is enkel en alleen dat wij kunnen zeggen "ik ben". Alleen is ons "ik ben" een illusie die komt en gaat met ons lichaam, en God is een eeuwig "IK BEN". Wij zijn de appel (de vrucht) en God is de olifant (en die eet de appel op ;)).

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #40 Gepost op: februari 09, 2004, 02:47:21 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:35:15 schreef Eduard:

*zucht*

Sorry dat ik je moe maak.
Als je leest wat er gebeurde toen Jezus aan het kruis hing, dan moet je er toch niet aan denken dat je zelf Gods toorn moet ondergaan? En elk mens komt in het gericht. Daar gaat ook dit topic over. Over het Oordeel. Zorg dat je geschreven bent in het Boek des Levens van het Lam.

Eduard

• Bekijk profiel
« Reactie #41 Gepost op: februari 09, 2004, 04:08:18 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:47:21 schreef els:

:D Geeft nix hoor. :+

quote:

Als je leest wat er gebeurde toen Jezus aan het kruis hing, dan moet je er toch niet aan denken dat je zelf Gods toorn moet ondergaan?

Waarom niet? Je kan wel wat hebben hoor. :) God is mijn herder wat kan mij gebeuren?

quote:

En elk mens komt in het gericht. Daar gaat ook dit topic over. Over het Oordeel.
En daarom vraag ik ook naar het hoe en waarom van dat gericht en dat oordeel. Hoe zie je dat? Wat is dat?

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #42 Gepost op: februari 09, 2004, 05:53:26 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 16:08:18 schreef Eduard:
:D Geeft nix hoor. :+
Gelukkig.

quote:

Waarom niet? Je kan wel wat hebben hoor. :) God is mijn herder wat kan mij gebeuren?
Als Hij echt jouw Herder is, kan je inderdaad niets gebeuren. Zelfs zijn stok en zijn staf vertroosten je.

quote:

En daarom vraag ik ook naar het hoe en waarom van dat gericht en dat oordeel. Hoe zie je dat? Wat is dat?
Moeilijke vraag eigenlijk. Ik heb al een paar antwoorden geformuleerd, maar ze allemaal weer uitgewist. Ik kom er nog op terug. Even thuis mijn man vragen :)

cheese

• de waarheid zal u vrijmaken
    • Bekijk profiel
« Reactie #43 Gepost op: februari 09, 2004, 05:56:13 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 14:47:21 schreef els:
[...]

Als je leest wat er gebeurde toen Jezus aan het kruis hing, dan moet je er toch niet aan denken dat je zelf Gods toorn moet ondergaan? En elk mens komt in het gericht. Daar gaat ook dit topic over. Over het Oordeel. Zorg dat je geschreven bent in het Boek des Levens van het Lam.

zie jij het feit dat Jezus aan het kruis hing als een gevolg van Gods toorn?
indien ja, wat heeft Jezus dan gedaan om Gods toorn op te wekken?
Want de wijsheid dezer wereld is dwaasheid voor God

Els

• Bekijk profiel
« Reactie #44 Gepost op: februari 09, 2004, 06:03:32 pm »

quote:

op 09 Feb 2004 17:56:13 schreef cheese:
zie jij het feit dat Jezus aan het kruis hing als een gevolg van Gods toorn?
indien ja, wat heeft Jezus dan gedaan om Gods toorn op te wekken?
In Jezus aan het kruis zie ik Oneindige Liefde. Want niet Hij, maar ik moest daar hangen. Ik zie het zo dat Jezus aan het kruis mij verzoende met de Vader. Niet Jezus, maar wij hebben Gods toorn opgewekt. Jij misschien niet, maar ik zeer zeker wel. En ook nu, nu ik verzoend ben, leef en denk ik niet altijd zoals zou moeten.