Auteur Topic: Wat is het verschil tussen Evangelischen en Gereformeerden?  (gelezen 24971 keer)

Rene

• Bekijk profiel
Wat is het verschil tussen Evangelischen en Gereformeerden?
« Reactie #100 Gepost op: februari 17, 2004, 11:50:39 pm »

quote:

op 11 Feb 2004 14:15:38 schreef Marnix:
[...]

Ja. Het verschil dat ik wel eens zie is dit: (wel een beetje generaliserend trouwens)

Gereformeerden hameren veel op het "wij zijn zondig".
Evangelischen weten dat ze zondig zijn, maar leggen meer de nadruk op dat ze door God en Zijn Geest veranderen en ook goed kunnen doen.

Dan heb je nog het bekende argument: Evangelische kinderen worden niet gedoopt en hebben dus geen belofte. Daarnaast moeten ze zelf voor God kiezen om gedoopt te kunnen worden, het geloof begint daarniet bij God maar bij de mens, die dus centraal wordt gezet.

Deze manier van denken komt vanuit de manier hoe gereformeerden de doop zien,

hoe wij er tegenaan kijken. Gereformeerden zeggen: De doop is een teken van het vebond, van Gods keuze voor jou. Als je je dus niet als kind laat dopen accepteer je Zijn keuze voor jou niet. Maar we vergeten dat het verschil in de doop ergens anders zit. In de evangelische kringen is de doop wat voor gereformeerden de belijdenis is, namelijk Gods keuze voor jou beantwoorden. Ze geloven dus dat God wel voor hen heeft gekozen maar zien de doop niet als teken van Gods keus voor jou maar als jou keuze voor God, maar dan wel nadat Hij eerst voor jou koos. Uiteindelijk denk ik dat God voor iedereen kiest, de vraag is alleen wie ook voor Hem kiest (Johannes 3:16)

Ik heb al veel gelezen hier wat me versteld heeft doen staan maar dit is echt niet te
 geloven.
Bij evangelischen begint het geloof bij de mens?
Waar haal je dat weg?
Alles begint altijd bij God want Hij stuurde Zijn Zoon om ons redden, dus het begint niet bij de mens maar bij God.
En omdat wij - lees evangelisch, baptist ,pinkster- erkennen dat we zondig zijn en Jezus als onze verlosser zien en Hem willen volgen laten we ons dopen.
Je bent wedergeboren, ik wil niet het hele doopverhaal herhalen - zie topic- maar dit moest ik even kwijt
RR

Rene

• Bekijk profiel
« Reactie #101 Gepost op: februari 17, 2004, 11:54:47 pm »
Citaat
op 11 Feb 2004 23:35:55 schreef Peter:
[...]

Evangelischen denken van onderen naar Boven.
Gereformeerden denken van Boven naar onderen.

Nog meer onzin, ppfff
RR

Priscilla en Aquila

• Hero Member
  • u hebt Mijn woord bewaard
    • Bekijk profiel
« Reactie #102 Gepost op: februari 18, 2004, 01:10:03 am »

quote:

op 15 Feb 2004 21:57:56 schreef Peter:

Als men dit eruit heeft gelaten omwille van de samenwerking, dan is er dus wel degelijk sprake van 'loslaten', een zekere 'evangelische vrijzinnigheid'. En ik hou staande, dat het bij de de kinderdoop niet om 'zomaar' een minuscuul verschil van inzicht gaat, maar in feite laat zien dat de verschillen dieper liggen en teruggaan op de verhouding tussen Gods verkiezende almacht en de al of niet vrije wilskeus van de mens.

Ik denk dat de discussie over de (kinder)doop aantoont dat het allemaal niet zo makkelijk laat plaatsen als jij nu doet voorkomen. Jouw conclusie onderschrijf ik iig niet. Ik laat de spanning bestaan tussen Gods verkiezende almacht en de vrije wilskeus van de mens. Alleen ik zie de doop als belijdenis op wat van binnen is gebeurd.
Volgens mij zijn de doopverschillen veel te veel de bron geweest van onderlinge twisten. Aan de ene kant vind ik het wel essentieel, maar aan de andere kant merk ik ook dat als broeders/zusters hier vanuit een gezonde/Goderende manier mee omgaan ik dat best kan waarderen en accepteren. Erger en principieler is de aantasting van Gods Woord, het relationele waarheidsbegrip,.. Dit moeten redenen zijn om je af te scheiden - ik heb tenminste hierom de syn.geref kerk verlaten. De doopvisie hoort m.i. niet in die categorie thuis.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

maryvon

• Bekijk profiel
« Reactie #103 Gepost op: februari 18, 2004, 11:52:43 am »
Zou het niet eens leuk zijn om te kijken wat de overeenkomsten zijn tussen evangelischen en vrijgemaakten?

Jezus

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #104 Gepost op: februari 18, 2004, 11:59:02 am »
Maryvon, ik neem aan dat 'Jezus' niet als ondertekening is bedoeld maar als nr 1 van het lijstje 'Overeenkomsten'? In elk geval is het hier offtopic omdat dit juist gaat over verschillen, maar je mag altijd een nieuw topic aanmaken om het te hebben over de overeenkomsten.
[Prediker 7:29]

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #105 Gepost op: februari 18, 2004, 12:03:33 pm »
We hebben het al vaak genoeg gehad over de overeenkomsten, de verschillen uitdiepen blijkt heel wat lastiger (zie vorige posts)!
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #106 Gepost op: februari 18, 2004, 01:13:17 pm »
Het probleem is, en dat merk ik ook in bovenstaande gequote reactie van Peter, dat wij gereformeerden gan invullen hoe evangelische mensen denken. Wij zeggen: Evangelischen geloven niet in de kinderdoop, dus ontkennen ze dat het bij God begint, ze stellen dus de mens centraal. Daarbij redeneren we helemaal van onze eigen denkwijze en trekken we daarom verkeerde conclusies. En als evangelische mensen dan zeggen: Dat geloven wij helemaal niet reageren we vaak emt een ondertoon van: Dat bepalen wij wel.

Dat vind ik erg jammer. Daardoor ontstaan vooroordelen, verkeerde denkpatronen etc.
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #107 Gepost op: februari 18, 2004, 02:15:17 pm »
Het probleem is denk ik dat de verschillen 'oppervlakkig' en vanuit de praktijk gezien nog wel meevallen, maar dat als je theologisch gezien naar de verschillen gaat kijken, ze toch nog best groot zijn. Alleen zijn dat dieper liggende consequenties, waarvan iemand die niet zo diep graaft en geen verstrekkende gevolgen ziet, zegt: 'doe niet zo moeilijk'. Ik laat deze spanning altijd maar gewoon bestaan. Ik denk dat het niet verkeerd is om je ervan bewust te zijn dat de dieper liggende theologische verschillen toch best groot zijn. Die moet je ook niet met een pennenstreek willlen overbruggen. Aan de andere kant blijkt er in de praktijk prima samen te werken op tal van terreinen en blijken we veel van elkaar te kunnen leren. Nou, prima toch. Laten we dat vooral (blijven) doen. Maar niet onder het mom van 'er is toch geen verschil tussen ons'. De realiteit is gewoon dat die er wel is.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #108 Gepost op: februari 18, 2004, 02:52:40 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 13:13:17 schreef Marnix:
Het probleem is, en dat merk ik ook in bovenstaande gequote reactie van Peter, dat wij gereformeerden gan invullen hoe evangelische mensen denken.
Daar doe jij duidelijk niet aan mee:

quote:

op 11 Feb 2004 14:15:38 schreef Marnix:
Evangelischen weten dat ze zondig zijn, maar leggen meer de nadruk op dat ze door God en Zijn Geest veranderen en ook goed kunnen doen.
(...)
Daarnaast moeten ze zelf voor God kiezen om gedoopt te kunnen worden, het geloof begint daarniet bij God maar bij de mens, die dus centraal wordt gezet.
(...)
In de evangelische kringen is de doop wat voor gereformeerden de belijdenis is, namelijk Gods keuze voor jou beantwoorden. Ze geloven dus dat God wel voor hen heeft gekozen maar zien de doop niet als teken van Gods keus voor jou maar als jou keuze voor God, maar dan wel nadat Hij eerst voor jou koos.

quote:

En als evangelische mensen dan zeggen: Dat geloven wij helemaal niet reageren we vaak emt een ondertoon van: Dat bepalen wij wel.
Je moet me geen woorden in de mond leggen! Ik heb nooit gezegd: 'dat bepalen wij wel'. Ik geef gewoon mijn visie, hoe ik het zie. Niets meer, niets minder. Iedereen, zeker binnen dit topic, mag er een andere zienswijze op na houden.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #109 Gepost op: februari 18, 2004, 03:20:24 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 13:13:17 schreef Marnix:
Het probleem is, en dat merk ik ook in bovenstaande gequote reactie van Peter, dat wij gereformeerden gan invullen hoe evangelische mensen denken. Wij zeggen: Evangelischen geloven niet in de kinderdoop, dus ontkennen ze dat het bij God begint, ze stellen dus de mens centraal. Daarbij redeneren we helemaal van onze eigen denkwijze en trekken we daarom verkeerde conclusies. .......
Dat vind ik erg jammer. Daardoor ontstaan vooroordelen, verkeerde denkpatronen etc.
Hier ben ik het mee eens (wel iets weggelaten). Dit is zo'n beetje de meest gemaakte fout. Je conclusies in andermans theorie leggen en dan concluderen dat het niet klopt of zoiets.
Ik kom spoedig; houd vast wat gij hebt, opdat niemand uw kroon neme.   Wie overwint, hem zal Ik maken tot een zuil in de tempel mijns Gods en hij zal niet meer daaruit gaan

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #110 Gepost op: februari 18, 2004, 03:21:00 pm »
Prima.

Waarom voel je je toch telkens aangevallen... Ik haalde jou reaktie even als een voorbeeld aan. Daarna ga ik over op de algemene toer en geef ik aan dat veel gereformeerden zeggen te weten hoe evangelische mensen reageren omdat ze vanuit hun eigen gereformeerde denken de verschillen benaderen. Ik zeg nergens dat jij hebt beweerd dat jij zelf wel bepaalt hoe evangelische mensen denken. Ik geef alleen aan dat er mensen zijn die zo denken. Dat jij jezelf onder die mensen schaart is niet wat ik beweer, dat maak je er hier zelf van... Het tweede deel wat jij quote slaat niet op jou, voel je dus ook niet aangesproken.

En tuurlijk mag iedereen zijn eigen visie hebben. Maar als ik een visie op iemand heeft of op een groep heeft en die persoon of die groep zegt: Tja, die visie van jou op mij/ons klopt niet, zou ik me af gaan vragen hoe ik dan aan de visie kom, en hoe het komt dat de ander zich niet in die visie kan vinden. Waar ik voor wil waarschuwen is dat mensen hun visie niet aan willen passen, ondanks dat anderen aangeven dat die visie niet klopt. Ook dit is overigens geen persoonlijke kritiek op iemand hier.

Voorbeeld: Ik kan van iemand een beeld hebben dat hij/zij arrogant is. Dat hebben anderen me namelijk verteld. Dan kan ik heel makkelijk zelf ook zeggen: Die gozer is arrogant. Maar als hij zelf aangeeft dat dat niet het geval is kun je 2 dingen doen: 1. Je blijft bij je standpunt en houdt vol dat het wel het geval is. 2. Je gaat contact leggen, praten, je leert die persoon kennen, en komt er vervolgens achter of hij wel zo is of misschien juist niet.

Daar ging het me even om, nemen we een visie over, en blijven we daarbij, ook als de persoon of groep op wie we een visie hebben zich helemaal niet in jou visie kunnen vinden, vinden dat er een verkeer beeld wordt geschetst? Of gaan we dan opnieuw op zoek of die visie wel klopt?
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2004, 03:28:12 pm door Marnix »
In nothing is the power of the dark lord more clearly shown than in the estrangement that devides all those who still oppose him - Tolkien

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #111 Gepost op: februari 18, 2004, 03:21:28 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 14:15:17 schreef Mezzamorpheus:
Het probleem is denk ik dat de verschillen 'oppervlakkig' en vanuit de praktijk gezien nog wel meevallen, maar dat als je theologisch gezien naar de verschillen gaat kijken, ze toch nog best groot zijn. Alleen zijn dat dieper liggende consequenties, waarvan iemand die niet zo diep graaft en geen verstrekkende gevolgen ziet, zegt: 'doe niet zo moeilijk'. Ik laat deze spanning altijd maar gewoon bestaan. Ik denk dat het niet verkeerd is om je ervan bewust te zijn dat de dieper liggende theologische verschillen toch best groot zijn. Die moet je ook niet met een pennenstreek willlen overbruggen. Aan de andere kant blijkt er in de praktijk prima samen te werken op tal van terreinen en blijken we veel van elkaar te kunnen leren. Nou, prima toch. Laten we dat vooral (blijven) doen. Maar niet onder het mom van 'er is toch geen verschil tussen ons'. De realiteit is gewoon dat die er wel is.
Dit vind ik een gezonde redenering, die getuigt van realtiteitszin.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #112 Gepost op: februari 18, 2004, 04:58:33 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 14:15:17 schreef Mezzamorpheus:
Helemaal mee eens.
Hoewel je hiermee de vraag van de TS natuurlijk wel handig uit de weg gaat.

In ieder geval hou ik niet van die oecumenische bla van 'ach, we hebben allemaal een beetje gelijk'. Met dit soort zalvend gebabbel schiet niemand iets op.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #113 Gepost op: februari 18, 2004, 07:30:21 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 16:58:33 schreef Peter:
[...]

Helemaal mee eens.
Hoewel je hiermee de vraag van de TS natuurlijk wel handig uit de weg gaat.
Dat is niet bewust gedaan. Ik reageerde met name op de laatste posts over dat 'het allemaal toch niet zo erg is met die verschillen'.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #114 Gepost op: februari 18, 2004, 07:39:31 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 15:21:00 schreef Marnix:
Waarom voel je je toch telkens aangevallen... Ik haalde jou reaktie even als een voorbeeld aan. Daarna ga ik over op de algemene toer en geef ik aan dat veel gereformeerden zeggen te weten hoe evangelische mensen reageren omdat ze vanuit hun eigen gereformeerde denken de verschillen benaderen. Ik zeg nergens dat jij hebt beweerd dat jij zelf wel bepaalt hoe evangelische mensen denken. Ik geef alleen aan dat er mensen zijn die zo denken. Dat jij jezelf onder die mensen schaart is niet wat ik beweer, dat maak je er hier zelf van... Het tweede deel wat jij quote slaat niet op jou, voel je dus ook niet aangesproken.
[off-topic]Dit is dus een voorbeeld van een discussieerstijl die me tegenstaat. Iemand neerzetten als voorbeeld van een bepaalde mening en dan verbaasd terugkrabbelen als diegene zich aangesproken voelt. Discussie, prima, maar dan wel met open vizier, graag.[/off-topic]

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #115 Gepost op: februari 18, 2004, 07:48:48 pm »
Ik leg jou geen woorden in de mond of zo.... dat maak jij er van. Meer wil ik er niet over zeggen omdat dat ten koste van de discussie gaat.... we zijn volgens mij een beetje water en vuur Peter. In elk geval, geloof me, ik bedoelde het niet als een persoonlijke aanval, haalde jou stukje alleen even er bij om het bovenste deel van mijn bewering te onderstrepen.

Tja wat die verschillen betreft, Mezza, je hebt gelijk... ze zijn er wel... maar aan de andere kant heb ik het idee dat we door het hebben van vooroordelen en zo de verschillen vaak groter hebben gemaakt dan ze werkelijk zijn. Door gesprekken met evangelische mensen ben ik er de laatste tijd achter gekomen dat de verschillen vaak veel minder groot zijn dan we zelf beweren... en dat komt omdat we soms een verkeerd beeld van mensen hebben, omdat we denken te weten wat ze geloven terwijl we er dan toch wat naast zitten.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #116 Gepost op: februari 18, 2004, 08:56:14 pm »
Op de kans af dat het hier weer om allemaal vooroordelen gaat, een paar citaten uit een oud interview in het RD met prof. Maris:

quote:

De wortels van de moderne evangelische beweging liggen volgens de lector bij Arminius. „Hij kwam op voor de vrije wil van de mens. Je vindt nog in de evangelische beweging dat de mens zelf moet en kan beslissen. In de evangelische ontmoetingsverbanden lopen gereformeerde christenen ertegenaan. Als op een EO-jongerendag wordt gezegd dat God jou het Evangelie geeft, maar het van jou afhangt of je het aanneemt, is er sprake van een remonstrants verhaal. Het feit dat het geloof een gave van God is, wordt zo helemaal weggepoetst. Dat vraagt onderscheidingsvermogen van onze jongeren.”
De inschatting dat het bij de 3 formulieren van enigheid slechts gaat om details, terwijl de EA-verklaring 'globaal' eigenlijk wel hetzelfde weergeeft, gaat er bij mij niet in. Sterker nog, een belijdenisgeschrift als de Dordtse Leerregels heeft juist als kern de weerlegging van de Arminiaanse leer!

Het artikel vervolgt:

quote:

Doop
In de doopopvatting van veel evangelischen ziet hij een terugdringen van het begrip genade. „Ze zien de doop als een daad van de mens. De mens die de keuze van het geloof heeft gemaakt, onderstreept die keuze met de daad van de doop. Dat je behouden wordt, is zo niet van het begin tot het eind aan Gods genade te danken, maar aan de beslissing die je neemt voor Jezus.”

Prof. Maris zet vraagtekens bij de plaats van de voorganger in evangelische gemeenten. „Dikwijls werpt iemand zich op als leider van een gemeente. Dat is iets anders dan een ambtsdrager. Die is geen leider, maar dienaar. Bij veel evangelische gemeenten vind je een doperse, autoritaire structuur, waarin de voorganger niet de dienaar van het Woord is, maar de drager van het Woord.”

De hoogleraar begrijpt de aantrekkingskracht van de evangelische beweging. „In de evangelische beweging staat de mens meer centraal dan bij de Reformatie. Het is de mens, die de goede keuze kan maken. Dat past bij de psychologische invloed in onze samenleving, die de mens met zijn verlangens en mogelijkheden in het middelpunt zet.”
Het is trouwens echt niet zo, dat de gereformeerden altijd vanuit hun eigen gelijk redeneren:

quote:

Toch ziet de Apeldoornse hoogleraar de evangelische beweging ook als een spiegel. „Evangelischen spreken met grotere vrijmoedigheid over het persoonlijke geloofsleven dan veel kerkmensen. Gereformeerden laten zo geen goed getuigenis zien in de samenleving.”

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #117 Gepost op: februari 18, 2004, 10:08:44 pm »
Toch ziet de Apeldoornse hoogleraar de evangelische beweging ook als een spiegel. „Evangelischen spreken met grotere vrijmoedigheid over het persoonlijke geloofsleven dan veel kerkmensen. Gereformeerden laten zo geen goed getuigenis zien in de samenleving.”
--------------------------------------------------------------------------------

Doen we toch nog wat goed.

-----------------------------------------------------------------------------------

Prof. Maris zet vraagtekens bij de plaats van de voorganger in evangelische gemeenten. „Dikwijls werpt iemand zich op als leider van een gemeente. Dat is iets anders dan een ambtsdrager. Die is geen leider, maar dienaar. Bij veel evangelische gemeenten vind je een doperse, autoritaire structuur, waarin de voorganger niet de dienaar van het Woord is, maar de drager van het Woord.”

-------------------------------------------------------------------------------------

Jonge, jonge  wat een vooroordelen.
Ik kom net terug van een bijbelstudie, die ging over leiding in de gemeente, en als er dan de hele les op gehamerd is dat leidinggeven dienen is, en je leest dan dit, dan denk ik wat kan de ene christen de andere toch veroordelen.

Je zou denken dat prof. Maris alle weken in onze dienst zit , zo goed weet hij te vertellen hoe het er toegaat.
Wees blij in de Heer en zingt verheugd, Amen, Halleluja !

Marloes

• Bekijk profiel
« Reactie #118 Gepost op: februari 18, 2004, 10:35:46 pm »
Mientje,
jullie gemeente is toch niet de enige evangelische gemeente ter wereld?
Je vindt hier en daar ook verhalen over evangelische gemeentes die gedomineerd worden door de familie die die gemeente heeft gesticht, en dan alle familieleden op de belangrijke posities zet. Misstanden komen echt wel voor.
[Prediker 7:29]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #119 Gepost op: februari 18, 2004, 10:40:49 pm »
Dat komt omdat alles zich maar evang. gemeentes mag noemen.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #120 Gepost op: februari 18, 2004, 11:14:01 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 22:40:49 schreef Mientje:
Dat komt omdat alles zich maar evang. gemeentes mag noemen.
Misschien zit daar dus wel een probleem? (vanuit Gereformeerd oogpunt)
« Laatst bewerkt op: februari 18, 2004, 11:20:51 pm door Mezzamorpheus »

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #121 Gepost op: februari 18, 2004, 11:20:27 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 19:48:48 schreef Marnix:
Tja wat die verschillen betreft, Mezza, je hebt gelijk... ze zijn er wel... maar aan de andere kant heb ik het idee dat we door het hebben van vooroordelen en zo de verschillen vaak groter hebben gemaakt dan ze werkelijk zijn. Door gesprekken met evangelische mensen ben ik er de laatste tijd achter gekomen dat de verschillen vaak veel minder groot zijn dan we zelf beweren... en dat komt omdat we soms een verkeerd beeld van mensen hebben, omdat we denken te weten wat ze geloven terwijl we er dan toch wat naast zitten.
Toch blijf ik bij wat ik gezegd heb: Het gaat om dieper liggende consequenties, waarvan iemand die niet zo diep graaft en geen verstrekkende gevolgen ziet, zegt: 'doe niet zo moeilijk'. Ik doel hierbij op de achterliggende theologische vooronderstellingen die beide groepen hebben. En idd: vooronderstellingen spreek je meestal niet hardop uit. Daardoor kan het vaak er best op lijken dat het verschil niet zo groot is, terwijl dat in feite wel het geval is. Hierbij doel ik dus vooral op de theologie en in mindere mate op de geloofspraktijk.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #122 Gepost op: februari 18, 2004, 11:55:19 pm »

quote:

op 18 Feb 2004 23:20:27 schreef Mezzamorpheus:
[...]

Toch blijf ik bij wat ik gezegd heb: Het gaat om dieper liggende consequenties, waarvan iemand die niet zo diep graaft en geen verstrekkende gevolgen ziet, zegt: 'doe niet zo moeilijk'. Ik doel hierbij op de achterliggende theologische vooronderstellingen die beide groepen hebben. En idd: vooronderstellingen spreek je meestal niet hardop uit. Daardoor kan het vaak er best op lijken dat het verschil niet zo groot is, terwijl dat in feite wel het geval is. Hierbij doel ik dus vooral op de theologie en in mindere mate op de geloofspraktijk.
Zo zie ik in de boeken/stencils van het vak Godsdienst (van het vrijgemaakt gereformeerd voortgezet onderwijs) wat de 'officiele' vrijgemaakte leer over de doop is; er wordt tot in de finesses uitgelegd waarom het zo is en niet zoals bv. de Chr. Gereformeerden het zien, en al helemaal niet zoals de synodalen de doop zien. Verder kun je aan de hand daarvan ook nog een hele verhandeling lezen wat het verschil is in benadering in de preek die er gehouden wordt. Waarom het dus wel ingewikkeld wordt om chr. geref. en vrijgem geref. al samen te zien gaan....
Ik denk dat het een echte degelijke vrijgemaakte is die het heeft geschreven (ik heb het zo niet bij de hand en heb het een tijd terug gelezen- ik weet niet of ik alles helemaal correct weergeef) maar dat is dus de theologie achter bepaalde geloofswaarheden...... Zelfs over de kinderdoop zijn er meer dan twee visies... Knap ingewikkeld hoe de ene gereformeerde kerk de formulieren zus uitlegt, en de andere gereformeerde kerk doet het zo....
Mijn dochter praatte eens met een vriendin hierover, het ging toen over de kinderdoop en die vrijgemaakte vriendin gaf aan dat ze een bepaald idee over de kinderdoop een goede benadering vond..... Dat is het Christelijk gereformeerde antwoord wat je nu geeft, zei mijn dochter toen...
De volgende dag kwam die vriendin weer op school en zei: Het is toch net anders als wat ik gisteren tegen je zei, want ik heb het even met m'n vader erover gehad.
Nu hebben ze het wel eens over kinderdoop/'volwassendoop' en gaan daar echt zelf over nadenken bijvoorbeeld toen er een baby gedoopt werd in de kerk...
Ik vind het wel mooi dat ze erover nadenken maar ik kan me voorstellen dat het voor sommige mensen bedreigend is dat dat gebeurt......

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #123 Gepost op: februari 19, 2004, 12:06:22 pm »

quote:

De wortels van de moderne evangelische beweging liggen volgens de lector bij Arminius. „Hij kwam op voor de vrije wil van de mens. Je vindt nog in de evangelische beweging dat de mens zelf moet en kan beslissen. In de evangelische ontmoetingsverbanden lopen gereformeerde christenen ertegenaan. Als op een EO-jongerendag wordt gezegd dat God jou het Evangelie geeft, maar het van jou afhangt of je het aanneemt, is er sprake van een remonstrants verhaal. Het feit dat het geloof een gave van God is, wordt zo helemaal weggepoetst. Dat vraagt onderscheidingsvermogen van onze jongeren.”

Tja... dan is het maar remonstrants. Maar volgens mij hebben ze nog gelijk ook. Jezus zegt zelf: Zalig wie deze woorden hoort en ze doet. Iot de hele bijbel maak ik op dat geloven niet iets is wat je automatisch doet omdat God jou laat geloven. Zeker, het begint bij Hem... maar ik kan zelf wel kiezen of ik het wil of niet. Ik zou nu God kunnen vervloeken en vervolgens voor de trein kunnen springen. Dat is de keuzevrijheid die ik van God heb gekregen. God vraagt je liefde, je hart, Hij draait niet een knopje in je hoofd om zodat je niks anders meer kan dan dat geven. Als we zelf niet voor of tegen God zouden kunnen kiezen, waarom laat God dan niet iedereen geloven? Omdat we dan worden wat Hij nou net niet wilde... robots die niks anders kunnen, die op commando een psalm voor God kunnen zingen, een pop die, als je op een knopje duwt zegt: Ik hou van jou.

Wat de rest van het artikel betreft, ook hier kun je je weer afvragen waar dit artikel op gebaseerd is. Het is niet een evangelisch iemand die dit schrijft.... Heeft die man veel met evangelische mensen gepraat om dit te ontdekken? Of is dit wat hij weer van iemand anders uit een traditionele kerk heeft geleerd die ook een verkeerd beeld had? Als je het maar bij je opvoeding en bij je school/studie zo geleerd krijgt neem je het zo over. Maar heeft deze man gesprekken met deze mensen waar hij over schrijft gehad? Of lukte dat niet omdat het binnen 5 minuten ging over de vraag of de kinderdoop of volwassendoop nou de juiste doop is?

elle

• Moderator
  • The way of the leaf
    • Bekijk profiel
« Reactie #124 Gepost op: februari 19, 2004, 12:14:26 pm »
Da's te makkelijk, Marnix!
Er staat ook vaak genoeg geschreven dat alleen Gods wil gebeurt, dat Hij bepaalt wie behouden worden en wie niet. Mooi voorbeeld daarvan is het 'hogepriesterlijk gebed' van Jezus: daar dankt Hij zijn Vader voor degenen die Hij aan Hem gegeven heeft, om hen te leiden en te hoeden! Dus niets over een kudde die uit zichzelf groeit, maar een kudde door God gevormd!

Hoe het precies zit, weet ik niet. Ik denk dat de grefo-visie en de evangelische visie 2 kanten van 1 medaille zijn, en dat de waarheid daarover ergens in het midden ligt. Ik vat 'm iig nog niet.
"Ask not what the Body can do for you. Ask what you can do for the Body."[/]

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #125 Gepost op: februari 19, 2004, 12:16:01 pm »
Prof.Maris is volgens mij Chr. Ger.  Ik meen hem nog uit mijn Chr Gef. Tijd te herinneren.

Justin

• Bekijk profiel
« Reactie #126 Gepost op: februari 19, 2004, 12:20:32 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 12:06:22 schreef Marnix:
[...]

Tja... dan is het maar remonstrants. Maar volgens mij hebben ze nog gelijk ook. Jezus zegt zelf: Zalig wie deze woorden hoort en ze doet. Iot de hele bijbel maak ik op dat geloven niet iets is wat je automatisch doet omdat God jou laat geloven. Zeker, het begint bij Hem... maar ik kan zelf wel kiezen of ik het wil of niet. Ik zou nu God kunnen vervloeken en vervolgens voor de trein kunnen springen. Dat is de keuzevrijheid die ik van God heb gekregen. God vraagt je liefde, je hart, Hij draait niet een knopje in je hoofd om zodat je niks anders meer kan dan dat geven. Als we zelf niet voor of tegen God zouden kunnen kiezen, waarom laat God dan niet iedereen geloven? Omdat we dan worden wat Hij nou net niet wilde... robots die niks anders kunnen, die op commando een psalm voor God kunnen zingen, een pop die, als je op een knopje duwt zegt: Ik hou van jou.

Ik neem aan dat dit een publiek afscheid van jou van de Dordtse Leerregels is?

Pulpeet

• Bekijk profiel
« Reactie #127 Gepost op: februari 19, 2004, 12:28:44 pm »
Laten we het hier zo min mogelijk over elkaar hebben. Dat schiet niet zo op.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #128 Gepost op: februari 19, 2004, 01:16:56 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 12:06:22 schreef Marnix:
[...]

In ieder geval, daar ben je nu zelf ook achter, bestaat er een remonstrantse visie en een anti-remonstranste visie, om het even zo te zeggen. Het geval wil nu dat evangelischen in het algemeen van de remonstrantse visie uitgaan (of daar tegenaan hangen) en de gereformeerden van de anti-remonstrantse. Dit is dus ook wat ik bedoelde met die theologische verschillen uit mijn eerdere bijdrage.
Je komt dat voortdurend weer tegen iig. Net als Elle ben ik er ook gewoon nog niet uit. Ik laat beide visies lekker naast elkaar bestaan en zie ze, net als Elle, eigenlijk als twee kanten van dezelfde medaille.
Ik ben er haast wel zeker van, dat via de evangelische theologische visie, meer mensen tot bekering komen dan via de gereformeerde visie. Daarom denk ik ook dat je in evangelistatiegesprekken, preken, toespraken etc. best de mensen mag aansporen om die 'keuze voor Jezus' te maken.
De praktijk leert echter volgens mij dat 9 van de 10 mensen die dat idd doen achteraf tot de conclusie komen dat het Gód was die ze tot die stap bracht. Ik denk dat het dán tijd is om dat aspect van de leer bij mensen onder de aandacht te brengen. Dat Gód het altijd doet is voor mij typisch iets van 'achteraf zien en er verwonderd over zijn', maar vrijwel nooit iets om het in het heden uitgebreid over te hebben eigenlijk. Zoiets...

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #129 Gepost op: februari 19, 2004, 01:39:27 pm »

quote:

Ik neem aan dat dit een publiek afscheid van jou van de Dordtse Leerregels is?

Ik ben het er niet helemaal mee eens in elk geval. Geloof is iets dat God je geeft, maar ook iets waarin je een keuze hebt. Je krijgt een kado, maar pak je het ook uit? Dat is de vraag. Anders kom je bij verbondsautomatisme uit en daar geloof ik niet in, dat God ienemienemutte doet, jij gaat naar de hemel, jij niet, jij wel, jij niet. Ik denk dat de waarheid ook als je kijkt naar de remomstrantse en de contra-remontstrantse leer ergens in het midden ligt. In het ene geval moet de liefde voor God van de mens komen, in het andere geval moet de liefde van jou voor God van God komen... Ik denk dat liefde van 2 kanten moet komen... maar dat het aan Gods kant begint, daarin ben ik het helemaal met je eens Mezza.

Het bijbelstuk over de wedloop geeft dta misschien mooi aan. Jezus heeft voor jou gelopen, de finish gehaald. Maar dat wil niet zeggen dat we nu zelf die wedloop niet meer hoeven te lopen, lekker aan de kant kunnen gaan zitten. We worden opgeroepen zelf ook die wedloop te lopen. Want waar ligt de erekrans op je te wachten?! Aan de finish. Als je dus die wedloop niet loopt bereik je de finish ook niet, waar die erekrans op je wacht.

Iedereen is het er toch mee eens dat je niet kunt zeggen: Uitverkiezing? Ok, dan ben ik gered of niet, dus kan ik leven zoals ik wil en dan zie ik wel of ik uitverkoren ben of niet? Dan is er toch nog de vraag: Wat doe jij?! Die vraag kun j je stellen zonder jezelf centraal te zetten. Dan geef je aan dat je wat moet doen. Niet om de prijs te verdienen, die is al behaald. Maar om daar te komen waar je die prijs krijgt. Als ik een brief krijg met: Er ligt een pakket voor je bij het postkantoor... zal ik toch naar het postkantoor moeten om dat pakket op te halen? Dat is wat anders dan dat je het zelf zou moeten verdienen... of jij daarheen gaat of niet bepaalt dan toch niet of het pakket er wel of niet ligt? Het ligt er sowieo :)

Zou het in het geloof ook niet zo zijn?
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2004, 01:47:29 pm door Marnix »

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #130 Gepost op: februari 19, 2004, 06:29:34 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 13:39:27 schreef Marnix:
[...]

Iedereen is het er toch mee eens dat je niet kunt zeggen: Uitverkiezing? Ok, dan ben ik gered of niet, dus kan ik leven zoals ik wil en dan zie ik wel of ik uitverkoren ben of niet? Dan is er toch nog de vraag: Wat doe jij?! Die vraag kun j je stellen zonder jezelf centraal te zetten. Dan geef je aan dat je wat moet doen. Niet om de prijs te verdienen, die is al behaald. Maar om daar te komen waar je die prijs krijgt. Als ik een brief krijg met: Er ligt een pakket voor je bij het postkantoor... zal ik toch naar het postkantoor moeten om dat pakket op te halen? Dat is wat anders dan dat je het zelf zou moeten verdienen... of jij daarheen gaat of niet bepaalt dan toch niet of het pakket er wel of niet ligt? Het ligt er sowieo :)

Zou het in het geloof ook niet zo zijn?
Het is toch: Alzo lief heeft God de wereld (en niet een select groepje uitverlkorenen) gehad dat Hij zijn eniggeboren Zoon gegeven heeft, opdat een ieder die gelooft niet verloren ga.......
Het zou onzinnig zijn als God tegen jou zou zeggen als je komt om het pakket op te  halen: Helaas, alleen voor uitverkorenen......
Dit is ook niet onze verantwoordelijkheid; aan ons wordt gevraagd het pakket aan te nemen....
Corrie ten Boom zei het zo: Als je door de 'enge poort' bent gegaan en je kijkt achterom, staat erachter op te lezen: uitverkoren.....

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #131 Gepost op: februari 19, 2004, 09:01:20 pm »
V.w.b. de uitverkiezing daar is al een heel topic over. Lijkt me niet zinvol als we dat hier nog weer dunnetjes over gaan doen.

quote:

op 19 Feb 2004 13:16:56 schreef Mezzamorpheus:
Ik laat beide visies lekker naast elkaar bestaan en zie ze, net als Elle, eigenlijk als twee kanten van dezelfde medaille.
Je gaat er, zo lijkt het tenminste, vanuit dat theologie iets is dat je 'los' kunt zien van je geloofsleven. Als dat zo is, ja, dan ben je snel hiermee klaar. Maar zo simpel is het volgens mij niet. Ik heb sterk de indruk, dat heel veel kleine of grote verschillen tussen gereformeerden en evangelischen in feite zijn terug te voeren op: kiest God voor de mens of kiest de mens voor God.
En dat het twee kanten zijn van dezelfde medaille ben ik in zoverre met je eens, dat het voor ons niet te begrijpen valt. Maar als het gaat om de gevolgen hiervan voor je geloofsleven, dan kies ik liever wel.
De nadruk op de (zgn. in potentie goede) mens kan je nl. op een heel verkeerd spoor zetten.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #132 Gepost op: februari 19, 2004, 09:12:23 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 21:01:20 schreef Peter:

De nadruk op de (zgn. in potentie goede) mens kan je nl. op een heel verkeerd spoor zetten.

Wat bedoel je hier precies mee? Trouwens de rest van je post gaat volgens mij ook over wat veel mensen 'uitverkiezing' noemen.........

quote:

Maar zo simpel is het volgens mij niet. Ik heb sterk de indruk, dat heel veel kleine of grote verschillen tussen gereformeerden en evangelischen in feite zijn terug te voeren op: kiest God voor de mens of kiest de mens voor God.
Ik persoonlijk heb me er nog nooit druk over gemaakt of God nou mij kiest of dat ik God kies....
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2004, 09:29:49 pm door Priscilla en Aquila »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #133 Gepost op: februari 19, 2004, 09:37:00 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 21:12:23 schreef Priscilla en Aquila:
Wat bedoel je hier precies mee?
Dat je maar al te snel denkt het zelf allemaal te kunnen 'verdienen'. Die neiging zit in ieder mens, denk ik, ook in mij. Maar we moeten steeds weer met lege handen naar God, die ze vult met Zijn genade. We zijn van onszelf echt tot niets goeds in staat.
Bovendien denk ik dat het 'afgaan op je eigen gevoel/beleving' kan betekenen dat je je overlevert aan duistere machten...

quote:

Trouwens de rest van je post gaat volgens mij ook over wat veel mensen 'uitverkiezing' noemen.........
Je hebt gelijk. Ik ga dat andere topic nog weer eens lezen.

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #134 Gepost op: februari 19, 2004, 11:08:32 pm »

quote:

op 19 Feb 2004 21:37:00 schreef Peter:
[...]

Dat je maar al te snel denkt het zelf allemaal te kunnen 'verdienen'. Die neiging zit in ieder mens, denk ik, ook in mij. Maar we moeten steeds weer met lege handen naar God, die ze vult met Zijn genade. We zijn van onszelf echt tot niets goeds in staat.
Bovendien denk ik dat het 'afgaan op je eigen gevoel/beleving' kan betekenen dat je je overlevert aan duistere machten...

Slaat dat dan op evangelischen of gereformeerden.......
Ik denk dat de meeste christenen het er wel over eens zijn dat de mens tot niets goeds in staat is uit zichzelf? Of zie ik het nu te positief?
Of bedoel je dit: een evangelische gelovige kiest zelf voor God en het is dus een eigen verdienste....iets goeds.....

Om mijn 'evangelische visie' in dezen maar eens duidelijk te maken: Als ik de Here Jezus aanneem, pak ik het Geschenk aan wat God aan ieder mens wil geven. Als ik Hem aanneem is de reden daarvan: "Ikzelf kan niet aan Gods eisen voldoen....ik heb een Verlosser nodig....." Met andere woorden: In mijzelf is niet iets te vinden waarmee ik voor God kan verschijnen..... Geen eigen verdienste..
Dit laat je dan zien door je te laten dopen: het is een beeld van het oude leven waarvan je dan getuigt dat het in het graf ligt...... Het is namelijk dood voor God... Hij kan er niets mee beginnen..... Maar  als je opstaat uit het 'watergraf' laat je zien dat door de opstanding van Christus, jijzelf een nieuw leven hebt ontvangen in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.(efeze 2: 10).....wandelt door de Geest...(galaten 5)

Wat betreft het verdienen heb ik vaak het gevoel dat Gereformeerden vinden: we zijn tot niets goeds in staat...daarom heeft Christus aan Gods eisen (zoals ze in de wet staan) voldaan.... Vervolgens houdt men toch weer de wet - al is het dan uit dankbaarheid.... Hetgeen waardoor God liet zien dat de mens juist niet aan Zijn eisen kon voldoen, nl. de wet, wordt na de erkenning van 'we kunnen het inderdaad niet', toch weer in werking gesteld (alleen met een andere intentie), terwijl de wet er volgens mij alleen was om de zonde te doen kennen......de tuchtmeester tot Christus....

Ziehier een evangelisch persoon die wel even denkt te weten hoe een gereformeerde gelovige denkt.... :)
« Laatst bewerkt op: februari 19, 2004, 11:45:16 pm door Priscilla en Aquila »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #135 Gepost op: februari 20, 2004, 12:00:32 am »

quote:

op 19 Feb 2004 23:08:32 schreef Priscilla en Aquila:
Slaat dat dan op evangelischen of gereformeerden.......
Het was meer een reactie op Mezza/Elle/Marnix.

quote:

Ik denk dat de meeste christenen het er wel over eens zijn dat de mens tot niets goeds in staat is uit zichzelf? Of zie ik het nu te positief?
Weet ik niet. Het valt me wel op dat op dit forum door sommigen glashard is gesteld dat de mens in principe goed is.

quote:

Of bedoel je dit: een evangelische gelovige kiest zelf voor God en het is dus een eigen verdienste....iets goeds.....
Nee, dat bedoel ik niet. Volgens de gerefomeerde leer (Augustinus, dacht ik) is het na de zondeval niet meer mogelijk om niet te zondigen (non posse non peccare). De remonstrantse leer meent dat de mens nog wel degelijk in staat is om zelf een (positieve) keuze te maken. Dan denk je dus volgens mij 'te hoog' van de mens en al snel 'te laag' van God. Ik zeg dus niet dat evangelischen menen het allemaal zelf te kunnen verdienen, maar wel: als je te positief denkt van 'de mens' dan loop je kans jezelf te overschatten.

quote:

Om mijn 'evangelische visie' in dezen maar eens duidelijk te maken: Als ik de Here Jezus aanneem, pak ik het Geschenk aan wat God aan ieder mens wil geven. Als ik Hem aanneem is de reden daarvan: "Ikzelf kan niet aan Gods eisen voldoen....ik heb een Verlosser nodig....." Met andere woorden: In mijzelf is niet iets te vinden waarmee ik voor God kan verschijnen..... Geen eigen verdienste..
Dit laat je dan zien door je te laten dopen: het is een beeld van het oude leven waarvan je dan getuigt dat het in het graf ligt...... Het is namelijk dood voor God... Hij kan er niets mee beginnen..... Maar  als je opstaat uit het 'watergraf' laat je zien dat door de opstanding van Christus, jijzelf een nieuw leven hebt ontvangen in Christus Jezus geschapen om goede werken te doen, die God tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.(efeze 2: 10).....wandelt door de Geest...(galaten 5)
Nou, ik kan er weinig op afdingen. Dat klinkt wat zunig, maar ik ben het eigenlijk gewoon met je eens. Behalve dan die volwassendoop (eerst geloven, daad van de mens, en pas daarna dopen), maar goed, die discussie is op dit forum al uitgebreid gevoerd (wil ik nu liever niet in verzanden).

quote:

Wat betreft het verdienen heb ik vaak het gevoel dat Gereformeerden vinden: we zijn tot niets goeds in staat...daarom heeft Christus aan Gods eisen (zoals ze in de wet staan) voldaan.... Vervolgens houdt men toch weer de wet - al is het dan uit dankbaarheid.... Hetgeen waardoor God liet zien dat de mens juist niet aan Zijn eisen kon voldoen, nl. de wet, wordt na de erkenning van 'we kunnen het inderdaad niet', toch weer in werking gesteld (alleen met een andere intentie), terwijl de wet er volgens mij alleen was om de zonde te doen kennen......de tuchtmeester tot Christus....
Hoe zie jij dit dan? Kan de wet in de prullenbak?

quote:

Ziehier een evangelisch persoon die wel even denkt te weten hoe een gereformeerde gelovige denkt.... :)
Ja, het blijft oppassen. :)

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #136 Gepost op: februari 20, 2004, 03:17:41 pm »
Cool... zo zie je maar weer, vaak zijn de verschillen minder groot als we denken... we denken dat vrijgemaakten zeggen: Het begin bij God... en Evangelischen zeggen: Het begint bij de mens....

En uiteindelijk blijkt dat we allemaal geloven dat het bij God begint, en dat we zelf niet kunnen bijdragen aan onze redding. :)

Priscilla en Aquila

• Hero Member
    • Bekijk profiel
« Reactie #137 Gepost op: februari 20, 2004, 03:45:41 pm »

quote:

door Peter op 20 Feb 2004 00:00  
op 19 Feb 2004 23:08:32 schreef Priscilla en Aquila:

Peter vraagt:
Hoe zie jij dit dan? Kan de wet in de prullenbak?
Dit wordt wel even lastig om goed uit te leggen. Dus vergeef me als het misschien een lang verhaal wordt….. Ik heb er een paar bijbelgedeelten bij die ik maar even in z’n geheel post voor de duidelijkheid….( Hierin zie je wat ik belangrijk vind schuin/vet gedrukt.)

Op zich is de wet goed. Alleen voor de mens werd hij tot een vloek omdat wij niet aan zijn eisen kunnen voldoen Het probleem ligt dus bij de mens en niet bij de wet…….  Mijn eerste reactie bij jou vraag was dus ook: Nee, de wet gaat niet in de prullenbak….wij gaan in de prullenbak…… Dat zie je heel mooi geïllustreerd in het volgende stukje uit Romeinen 7 waar Paulus het beeld gebruikt van de getrouwde man en vrouw:

quote:

Romeinen 7 :1 “Of weet gij niet, broeders, – ik spreek immers tot wie de wet kennen – dat de wet heerschappij voert over de mens, zolang hij leeft? 2 Want de gehuwde vrouw is door de wet aan haar man gebonden, zolang deze leeft; wanneer echter de man sterft, is zij ontslagen van de wet, die haar aan die man bond. 3 Zo zal zij dan, indien zij bij het leven van haar man een ander tot man neemt, echtbreekster heten; wanneer echter de man sterft, is zij vrij van de wet, zodat zij geen echtbreekster is, indien zij zich aan een andere man geeft. 4 Bijgevolg, mijn broeders, zijt ook gij dood voor de wet door het lichaam van Christus om het eigendom te worden van een ander, van Hem, die uit de doden opgewekt is”.

In dit beeld is de vrouw de gelovige, de man is de wet en zij zijn met elkaar getrouwd…… Wanneer is de vrouw niet meer aan haar man(=de wet) gebonden? Als hij dood is…… maar de wet is goed en niet dood…….. Dan is er maar één andere oplossing: Als de vrouw dood is, is zij niet meer aan haar man(=de wet) gebonden…..

Vergl. Vers 1: de man=de wet, voert heerschappij over de mens=de vrouw, de gelovige, zolang hij leeft. In vers 2 en 3 wordt het beeld van de gehuwde vrouw en haar man ingevoerd; het kan voor verwarring zorgen dat hier weer het woord wet voorkomt, maar hier heeft dit woordje de betekenis van de burgerlijke wet van het huwelijk De conclusie is dat alleen de dood een einde maakt aan de verbondenheid tussen de gehuwde man en vrouw. Als de man sterft, is de vrouw gerechtigd zich aan een ander te geven.
Vers 4: Als je het gebruikte beeld nu toepast staat er: Gij, broeders, gelovigen, zijt gestorven voor de wet (Gods eisen), waardoor? Door de dood van Christus waarin de gelovige medegestorven is. Alleen de dood zorgt er voor dat de gelovige niet meer aan de wet(Gods eisen) gebonden is. Nu mag de gelovige het eigendom worden van een Ander……..

In dit beeld is ook heel duidelijk dat wij niets meer met onze vorige man te maken hebben….. We behoren nu aan een Ander=Christus toe. Niet omdat die vorige man slecht was, nee… Omdat wij dood zijn voor die vorige man; hij heeft nu geen zeggenschap meer over ons.
Door deze dood - waar de doop een beeld van is, zijn wij op een heel ander terrein gekomen. Wij zijn opnieuw getrouwd en het zou belachelijk zijn als we dan onze vorige echtgenoot nog laten bepalen hoe wij moeten leven bij onze nieuwe man.

Dan kun je je natuurlijk afvragen waarom de wet er dan wel was. Dit wordt duidelijk gemaakt in Galaten 3 en dit stukje laat ook duidelijk zien dat de wet er niet altijd geweest is…..maar een tijdelijk iets was. Toen God Abraham riep was dat op grond van de belofte en niet op grond van de wet want die kwam pas een hele tijd later. Abraham was niet eens besneden toen God hem riep en is gerechtvaardigd op grond van het geloof wat hij in zijn onbesneden staat bezat.

Voor het geval we nog niet dóór zouden hebben dat we niet in staat zijn tot iets goeds heeft God de wet gegeven. Voordat de wet er was, kon de mens vanuit zijn geweten zichzelf kennen. Pas door de wet is het duidelijk dat niemand aan Gods eisen die in de wet vastliggen, kan voldoen. Dit werd een vloek voor ons omdat wij de dood verdienen omdat wij laten zien de wet niet te kunnen houden…..
Citaat
Galaten 3 :8 “En de Schrift, die tevoren zag, dat God de heidenen uit geloof rechtvaardigt, heeft tevoren aan Abraham het evangelie verkondigd In u zullen alle volken gezegend worden. 9 Zij, die uit het geloof zijn, worden dus gezegend tezamen met de gelovige Abraham.
10 Want allen, die het van werken der wet verwachten, liggen onder de vloek; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die zich niet houdt aan alles, wat geschreven is in het boek der wet, om dat te doen. 11 En dat door de wet niemand voor God gerechtvaardigd wordt, is duidelijk; immers, de rechtvaardige zal uit geloof leven. 12 Doch bij de wet gaat het niet om geloof, maar: wie dat doet, zal daardoor leven. 13 Christus heeft ons vrijgekocht van de vloek der wet door voor ons een vloek te worden; want er staat geschreven: Vervloekt is een ieder, die aan het hout hangt. 14 Zo is de zegen van Abraham tot de heidenen gekomen in Jezus Christus, opdat wij de belofte des Geestes ontvangen zouden door het geloof

De wet of de belofte?
15 Broeders, ik spreek op menselijke wijze: zelfs het testament van een mens, dat rechtskracht verkregen heeft – niemand kan het ongeldig maken of er iets aan toevoegen. 16 Nu werden aan Abraham de beloften gedaan en aan zijn zaad. Hij zegt niet: en aan zijn zaden, in het meervoud, maar in het enkelvoud: en aan uw zaad, dat wil zeggen: aan Christus. 17 Ik bedoel dit: de wet, die vierhonderd dertig jaar later is gekomen maakt het testament, waaraan door God tevoren rechtskracht verleend was, niet ongeldig, zodat zij de belofte haar kracht zou doen verliezen. 18 Immers, als de erfenis van de wet afhangt, dan niet van de belofte; en juist door een belofte heeft God aan Abraham zijn gunst bewezen.
19 Waartoe dient dan de wet? Om de overtredingen te doen blijken is zij erbij gevoegd, totdat het zaad zou komen, waarop de belofte sloeg,
en zij is op last van (God) door engelen in de hand van een middelaar gegeven. 20 Een middelaar is niet (de vertegenwoordiger) van één; God echter is één. 21 Is de wet dan in strijd met de beloften [Gods]? Volstrekt niet! Want indien er een wet gegeven was, die levend kon maken, dan zou inderdaad uit een wet de gerechtigheid voortgekomen zijn. 22 Neen, de Schrift heeft alles besloten onder de zonde, opdat ten gevolge van het geloof in Jezus Christus de belofte het deel zou worden van hen, die geloven.
23 Doch voordat dit geloof kwam, werden wij onder de wet in verzekerde bewaring gehouden met het oog op het geloof, dat geopenbaard zou worden. 24 De wet is dus een tuchtmeester voor ons geweest tot Christus,opdat wij uit geloof gerechtvaardigd zouden worden. 25 Nu echter het geloof gekomen is, zijn wijniet meer onder de tuchtmeester.
26 Want gij zijt allen zonen van God, door het geloof, in Christus Jezus. 27 Want gij allen, die in Christus gedoopt zijt, hebt u met Christus bekleed. 28 Hierbi
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2004, 05:19:06 pm door Priscilla en Aquila »

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #138 Gepost op: februari 21, 2004, 12:18:06 pm »

quote:

op 20 Feb 2004 15:17:41 schreef Marnix:
Cool... zo zie je maar weer, vaak zijn de verschillen minder groot als we denken... we denken dat vrijgemaakten zeggen: Het begin bij God... en Evangelischen zeggen: Het begint bij de mens....

En uiteindelijk blijkt dat we allemaal geloven dat het bij God begint, en dat we zelf niet kunnen bijdragen aan onze redding. :)
Da's toch ook gek: de analyse van Luiten en Maris (toch ook niet de minsten) wordt door jou aan de kant geschoven als vooroordelen, praten vanuit het gereformeerde denkwereldje, anderen napapagaaien, terwijl die van één (of eigenlijk twee?) voor jou en mij onbekende forum-deelnemer onmiddellijk maatgevend is. Hoe (on)bevooroordeeld ben je zelf eigenlijk?

Wat betreft P&A: je gaat nu wel ineens behoorlijk de diepte in en het betreft een lastige materie. Het ontbreekt me op dit moment even aan theologische kennis (en tijd) om hierop 'vanuit de heup' te reageren. Op het eerste gezicht zie ik hierin geen grootse verschillen tussen evang. en geref. Maar wellicht kom ik er nog op terug. Of misschien dat Qohelet hier eens op in wil gaan?

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #139 Gepost op: februari 21, 2004, 02:24:02 pm »

quote:

Da's toch ook gek: de analyse van Luiten en Maris (toch ook niet de minsten) wordt door jou aan de kant geschoven als vooroordelen, praten vanuit het gereformeerde denkwereldje, anderen napapagaaien, terwijl die van één (of eigenlijk twee?) voor jou en mij onbekende forum-deelnemer onmiddellijk maatgevend is. Hoe (on)bevooroordeeld ben je zelf eigenlijk?

Tja... tegenover de uitlatingen van deze 2 broeders staan ook een aantal uitlatingen van evangelische mensen hier.... waarom zou die van 1 of 2 evangelischen dan niet maatgevend zijn en die van 1 of 2 gereformeerden wel? Terwijl als je het over de evangelische leer hebt, de evangelische mensen zelf natuurlijk het best weten wat die leer is :)

Ik heb de stukken van beide kanten gelezen en heb zelf ook wel met mensen uti de evangelische hoek gepraat, en aan de hand daarvan trek ik deze conclusie, en dat wordt hier alleen maar bevestigd. Je kunt je bijvoorbeeld prima vinden in de uitleg van Priscilla en Aquila, terwijl je een paar pagina's terug nog schreef: Gereformeerden denken van boven naar ebenden, evangelischen van beneden naar boven. Het feit dat dat (uit de reakties van evangelische mensen hier) niet zo blijkt te zijn geeft dus aan dat die verschillen ook kleiner blijken te zijn.

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #140 Gepost op: februari 21, 2004, 03:05:37 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 14:24:02 schreef Marnix:
Tja... tegenover de uitlatingen van deze 2 broeders staan ook een aantal uitlatingen van evangelische mensen hier.... waarom zou die van 1 of 2 evangelischen dan niet maatgevend zijn en die van 1 of 2 gereformeerden wel?
Heb ik ook niet gezegd. Hoogstens dat ik hun mening door-de-bank-genomen deel. Het viel me op, dat je Maris/Luiten onmiddellijk verdacht maakt met dingen als 'vooroordelen', 'napapagaaien', 'gekleurde bril' etc. en bij een willekeurige tegen-reactie direct roept 'zie je nou wel? zo is het' en praat over 'feiten'. Dan meet je met twee maten.

quote:

Terwijl als je het over de evangelische leer hebt, de evangelische mensen zelf natuurlijk het best weten wat die leer is :)
de evangelische leer, de evangelische mensen ... doet me denken aan jouw verhaal over 'alle Friezen'.

quote:

Je kunt je bijvoorbeeld prima vinden in de uitleg van Priscilla en Aquila, terwijl je een paar pagina's terug nog schreef: Gereformeerden denken van boven naar ebenden, evangelischen van beneden naar boven. Het feit dat dat (uit de reakties van evangelische mensen hier) niet zo blijkt te zijn geeft dus aan dat die verschillen ook kleiner blijken te zijn.
Ik hou dat in grote lijnen nog steeds staande. Nogmaals, het is een wat generaliserende opmerking en P&A blijken dit beeld wat te nuanceren. Nou, blij toe.

Zoals Mezza ook al schreef, er zijn verschillen. Daar kun je wel om heen draaien, maar daarmee poets je ze niet weg. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb sterk de indruk, dat jij die verschillen helemaal niet wilt zien. Dat doet mij sterk denken aan het postmodernistische CDA-geleuter van 'iedereen heeft een beetje gelijk' en 'de dialoog aangaan'. Zie de opmerking van Lewis.

En om nou maar even een vermoedelijk misverstand weg te nemen: de verschillen zijn voor mij geen reden om 'in je eigen kamp te blijven' o.i.d. Ik denk, dat evang. en gereformeerden op een aantal vlakken prima kunnen samenwerken. Zie het ND vandaag (Scheveningen).

Mijn stelling is: Hoe beter je de onderlinge verschillen erkent en benoemt, des te beter kun je op bepaalde vlakken samenwerken. Struisvogelpolitiek is een slechte keus.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #141 Gepost op: februari 21, 2004, 03:55:19 pm »

quote:

Heb ik ook niet gezegd. Hoogstens dat ik hun mening door-de-bank-genomen deel. Het viel me op, dat je Maris/Luiten onmiddellijk verdacht maakt met dingen als 'vooroordelen', 'napapagaaien', 'gekleurde bril' etc. en bij een willekeurige tegen-reactie direct roept 'zie je nou wel? zo is het' en praat over 'feiten'. Dan meet je met twee maten.

Dat is niet n.a.v. 1 willkeurige reaktie. Het gaat om tientallen reakties, en niet alleen hier op het forum, waaruit blijkt dat mensen uit de evangelische richting zich niet in deze kenmerken van de evangelische kerken kunnen vinden.

quote:

de evangelische leer, de evangelische mensen ... doet me denken aan jouw verhaal over 'alle Friezen'.

quote:

Klopt, maar als je naar de verschillen tussen vrijgemaakten en evangelischen kijkt ontkom je niet aan generalisering... natuurlijk zijn er ook onderlinge verschillen bij vrijgemaakten en bij evangelischen.

Zoals Mezza ook al schreef, er zijn verschillen. Daar kun je wel om heen draaien, maar daarmee poets je ze niet weg. Ik kan het natuurlijk mis hebben, maar ik heb sterk de indruk, dat jij die verschillen helemaal niet wilt zien. Dat doet mij sterk denken aan het postmodernistische CDA-geleuter van 'iedereen heeft een beetje gelijk' en 'de dialoog aangaan'. Zie de opmerking van Lewis.

En om nou maar even een vermoedelijk misverstand weg te nemen: de verschillen zijn voor mij geen reden om 'in je eigen kamp te blijven' o.i.d. Ik denk, dat evang. en gereformeerden op een aantal vlakken prima kunnen samenwerken. Zie het ND vandaag (Scheveningen).

Mijn stelling is: Hoe beter je de onderlinge verschillen erkent en benoemt, des te beter kun je op bepaalde vlakken samenwerken. Struisvogelpolitiek is een slechte keus.
Klopt, er zijn verschillen. Verschillen erkennen is inderdaad goed als het gaat om samenwerking. Alleen heeft het totaal geen zin om de verschillen groter te maken dan ze zijn, dan maak je het alleen maar moeilijk. En daarnaast, kijk niet alleen naar verschillen maar ook naar overeenkomsten. Wat is dan belangrijker?
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2004, 04:03:08 pm door Marnix »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #142 Gepost op: februari 21, 2004, 04:19:48 pm »
Vanmorgen weer naar een bidstond geweest die eens per maand gehouden wordt, nu al 7 jaar. En waar Geref, Hervormd, Chr.Geref, Baptist, Pinkster,en Katholiek samenkomen om te bidden.
Wij kijken niet naar wat ons scheidt, maar naar wat ons bindt.

Het wrange is , dat we een schrijven kregen van de Geref, kerk, met het verzoek om niet meer te adverteren, omdat ze er niet achter stonden, ook werd het vermelden in het kerkblad geweigerd.

De leden willen wel, maar o, die kerkeraad.

Marnix

• Bekijk profiel
« Reactie #143 Gepost op: februari 21, 2004, 05:05:09 pm »
;( ;( ;(

Zo jammer vind ik dat. Als een kerkenraad, mensen die leiding geven aan een kerk samenwerking en eenheid tegengaan.

Ik hoorde net dit nummer (Supertones - One Voice) op mijn computer voorbij komen... ik denk dat er wel een kern van waarheid in zit. Tuurlijk is het in de praktijk moeilijk.... Maar het is denk ik wel iets om over na te denken met z'n allen... bij deze een stukje van de tekst.

No more time
for us to bicker and complain,
If we're called by the same name,
there's nowhere for us to lay the blame,
except for ourselves.
And if we died to our old selves
we've come alive as God's flesh,
that makes us family.
Deeper than death,
but we don't act so tight
when there's a back to bite.
Are we less like a family, and
more like a fistfight?
Are we there, but not quite
are hypocrites children of light?

And can we sing with one voice,
if we all love the same God?
Can we agree to disagree?
And so we cry with one voice
to the only God in all the universe-
who holds us in His hands.

Morgen GODfashion. We hebben een hoop kritiek gehad op het interkerkelijke karakter... Persoonlijk vind ik het 1 van de mooiste dingen van de avond, om te zien hoe zoveel verschillende christenen samen in eenheid te zien, en ik hoop en bid dat die eenheid er steeds meer weer mag komen in christelijk nederland!

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #144 Gepost op: februari 21, 2004, 05:06:35 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 16:19:48 schreef Mientje:
Het wrange is , dat we een schrijven kregen van de Geref, kerk, met het verzoek om niet meer te adverteren, omdat ze er niet achter stonden, ook werd het vermelden in het kerkblad geweigerd.
Hebben ze er ook bij verteld waarom?

quote:

op 21 Feb 2004 17:05:09 schreef Marnix:
;( ;( ;(

Zo jammer vind ik dat. Als een kerkenraad, mensen die leiding geven aan een kerk samenwerking en eenheid tegengaan.
Waarom meteen oordelen als je nog niet eens weet wat de reden is?

Ik vind dit trouwens nogal off-topic.
« Laatst bewerkt op: februari 21, 2004, 05:15:16 pm door Peter »

Mientje

• Hero Member
  • Hij is opgestaan !
    • Bekijk profiel
« Reactie #145 Gepost op: februari 21, 2004, 05:30:27 pm »
--------------------------------------------

Mag ik raden ?
Deze bidstonden zijn opgezet door een Geref. en een Pinkster gelovige.

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #146 Gepost op: februari 21, 2004, 05:52:34 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 17:06:35 schreef Peter:

Waarom meteen oordelen als je nog niet eens weet wat de reden is?

Ik vind dit trouwens nogal off-topic.
Weet jij één goede reden dan?

Peter

• Bekijk profiel
« Reactie #147 Gepost op: februari 21, 2004, 08:23:28 pm »
Aah! Ik snap em! Het duurde even, maar nu valt het kwartje.
Ik dacht eerst dat het nogal off-topic was, maar dat is het natuurlijk helemaal niet!
Jullie willen hiemee nog een verschil tussen evangelischen en gereformeerden laten zien.
Goeie. :)

Wilhelmina

• Want uit Hem, en door Hem en t
    • Bekijk profiel
« Reactie #148 Gepost op: februari 21, 2004, 09:05:08 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 20:23:28 schreef Peter:
Aah! Ik snap em! Het duurde even, maar nu valt het kwartje.
Ik dacht eerst dat het nogal off-topic was, maar dat is het natuurlijk helemaal niet!
Jullie willen hiemee nog een verschil tussen evangelischen en gereformeerden laten zien.
Goeie. :)
Knap dat jij dat eruit haalt. Ik zie hem niet hoor.

Mezzamorpheus

• You are my Lifeboat
    • Bekijk profiel
« Reactie #149 Gepost op: februari 21, 2004, 09:45:47 pm »

quote:

op 21 Feb 2004 17:30:27 schreef Mientje:
--------------------------------------------

Mag ik raden ?
Deze bidstonden zijn opgezet door een Geref. en een Pinkstergelovige.
Raden? Jíj hebt toch dat schrijven gehad? Dan kan je toch zien of en zo ja welke redenen er gegeven zijn?